AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Jeg vil ta tak for å komme i form til sommeren og har bestemt meg for å bruke penger på enten personlig trener eller GR-kurs. Hva anbefales? Jeg har lenge vært gratismedlem på GR, men vet ikke hva kurset egentlig går ut på. For samme pris kan jeg få seks femtiminutters PT-timer. Noen som har prøvd begge deler? Målet er selvsagt å legge til meg gode vaner som jeg skal fortsette med når kurset/timene er over. Anonym poster: f53ca588c77fcd1b8cb20affcf121714
Gjest Daenerys Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Er målet ditt en livsstilendring matmessig, eller å bli litt bedre på teknikk på trening?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #3 Skrevet 24. februar 2013 Målet er å komme i form og å gå ned 5-6 kilo til sommeren. Jeg er ikke kjempegod på teknikk når jeg trener, ender som regel opp på mølla og jogger litt på måfå. I matveien prøver jeg så godt jeg kan, men er alt for glad i godteri og annen usunn mat, og er utrolig lite oppfinnsom i matveien Jeg har kun råd til en av delene, så vet ikke hva som lønner seg mest. Håper jo at det ene fører til at jeg blir flinkere på det andre. Anonym poster: f53ca588c77fcd1b8cb20affcf121714
Gjest Daenerys Skrevet 24. februar 2013 #4 Skrevet 24. februar 2013 Jeg ville gått for grete roede. Kosten er viktigst mener jeg. Så kan du kanskje kjøpe deg en personlig trener time nærmere sommeren for å lære litt styrketeknikker? Kommer ganske langt med å se på youtube også Men markløft og knebøy burde man lære seg ordentlig.
punkyB Skrevet 24. februar 2013 #5 Skrevet 24. februar 2013 Jeg har prøvd begge og ville valgt pT om jeg skulle valgt på nytt og da kun en av de. GIkk på GR-kurs for noen år siden og gikk ned ganske mye da. Mest fordi da var jeg flink til å følge det oppsatte prog. - dvs. telle kalorier og trene noen ganger i uka. Vekten ble ikke offentliggjort men hvor mye man gikk ned og hvor mye man trente ble det - det trigget konk.instinktet mitt og jeg gikk vel ned ca. 1 kilo i uka på det. Utenom ga ikke kurset meg så mye. Nå har jeg trent med PT siden oktober i fjor. Med PT lærer jeg skikkelig styrketrening. Det har vært mitt hovedfokus - men i tillegg ønsker jeg å gå ned litt i vekt. Vekten har vært så som så men har gått ned en del i fettprosent. Nå har jeg litt fokus på vekt og da har jeg fått en kalorimengde å forholde meg til. En PT kan også hjelpe deg med konkret kostholdsprogram. Du bør se på CV'en til de aktuelle PT'ene - de bør jo være gode på de områdene du vil fokusere på. Skal du ha såpass få timer blir det kanskje ikke så mye oppfølging i mellom timene - men sjekk det også - er jo et pluss om du får det. Skal du ned i vekt og komme i form er styrketrening et must etter min mening. Sier dette fordi jeg har hatt god erfaring med det selv. Kjør på med tunge baseøvelser - da er det kjempeviktig å få lært teknikken skikkelig.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #6 Skrevet 24. februar 2013 Jeg vil si at det kommer an på hva du sliter mest med. Maten eller treningen? Maten er lettere å lære seg selv, men har du nok selvdisiplin? Anonym poster: 2aaa74348bdf314b490f709e594190c8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #7 Skrevet 24. februar 2013 Anbefaler på det sterkeste å drite langt i både PT og GT. Disse er kun ute etter å suge penger ut av folk. Trener du og spiser sunt så vil du helt sikkert nå målene dine. Anbefaler også å kaste badevekta for antall kilo sier ingenting om hvor god form du er i, hvor sunn du er eller hvor bra du ser ut. Fettprosent derimot, må du gjerne måle, dersom en reduksjon av kroppsfett er målet. Anonym poster: 89db75c2ca46d081470191fda00741d2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #8 Skrevet 24. februar 2013 Jeg ville gått for grete roede. Kosten er viktigst mener jeg. Så kan du kanskje kjøpe deg en personlig trener time nærmere sommeren for å lære litt styrketeknikker? Kommer ganske langt med å se på youtube også Men markløft og knebøy burde man lære seg ordentlig. Jeg har prøvd begge og ville valgt pT om jeg skulle valgt på nytt og da kun en av de. GIkk på GR-kurs for noen år siden og gikk ned ganske mye da. Mest fordi da var jeg flink til å følge det oppsatte prog. - dvs. telle kalorier og trene noen ganger i uka. Vekten ble ikke offentliggjort men hvor mye man gikk ned og hvor mye man trente ble det - det trigget konk.instinktet mitt og jeg gikk vel ned ca. 1 kilo i uka på det. Utenom ga ikke kurset meg så mye. Nå har jeg trent med PT siden oktober i fjor. Med PT lærer jeg skikkelig styrketrening. Det har vært mitt hovedfokus - men i tillegg ønsker jeg å gå ned litt i vekt. Vekten har vært så som så men har gått ned en del i fettprosent. Nå har jeg litt fokus på vekt og da har jeg fått en kalorimengde å forholde meg til. En PT kan også hjelpe deg med konkret kostholdsprogram. Du bør se på CV'en til de aktuelle PT'ene - de bør jo være gode på de områdene du vil fokusere på. Skal du ha såpass få timer blir det kanskje ikke så mye oppfølging i mellom timene - men sjekk det også - er jo et pluss om du får det. Skal du ned i vekt og komme i form er styrketrening et must etter min mening. Sier dette fordi jeg har hatt god erfaring med det selv. Kjør på med tunge baseøvelser - da er det kjempeviktig å få lært teknikken skikkelig. Takk for svar, dere har hode poenger begge to! Jeg vil si at det kommer an på hva du sliter mest med. Maten eller treningen? Maten er lettere å lære seg selv, men har du nok selvdisiplin? Anonym poster: 2aaa74348bdf314b490f709e594190c8 Sliter egentlig med begge deler. Er ikke særlig motivert til å trene, spesielt siden jeg ikke trener variert og ikke vet hvordan jeg gjør det. Er også dårlig på å holde med unna godteri og annen usunn mat, kan være kjempeflink i to dager så sprekker jeg. Så vidt jeg vet får man kostholdstips på GR-kurs og det hadde nok ikke vært så dumt for meg. Anbefaler på det sterkeste å drite langt i både PT og GT. Disse er kun ute etter å suge penger ut av folk. Trener du og spiser sunt så vil du helt sikkert nå målene dine. Anbefaler også å kaste badevekta for antall kilo sier ingenting om hvor god form du er i, hvor sunn du er eller hvor bra du ser ut. Fettprosent derimot, må du gjerne måle, dersom en reduksjon av kroppsfett er målet. Anonym poster: 89db75c2ca46d081470191fda00741d2 Selvsagt er det bare å spise sunt og å trene nok. Men det er verre enn det høres ut,derfor trenger jeg hjelp til å komme i gang og få gode rutiner. Hvis det var så lett å gjøre det hadde vel de fleste vært tynne og veltrente. Når jeg går en hel dag og tenker på sjokolade hjelper det fint lite å spise en salat.. Anonym poster: f53ca588c77fcd1b8cb20affcf121714
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #9 Skrevet 25. februar 2013 Hvis du aldri har trent noe særlig før ville jeg startet med GR-kurs. De motiverer til aktivitet, så kommer du i gang med både det og får kontroll på maten. Etter hvert som du når målet ditt og kommer i bedre form vil du være mer motivert for å øke intensiteten på treningen med PT. Men hus GR-kurs blir mest for motivasjonen og oppfølgingen sin del. Kunskapen du får der kan du enkelt tilegne det på egen hånd. Anonym poster: bfd5526bed53e34926ba5709ed34f825
regine Skrevet 25. februar 2013 #10 Skrevet 25. februar 2013 GR kurs. Jeg kjenner flere som har gått på det, og som har fått flere aha opplevelser hva gjelder kaloriinnhold, mengder etc. Man lærer mye om mat på slike kurs, og du sier du ikke kan nok, og spiser ensformig. Høres ut som du hadde hatt godt av å lære om mat og matlaging. klart du kan lese deg til det, men m din litt vaklende motivasjon er det lettere om noen hjelper deg. For mange er også fellesskapet på slike kurs viktig. Skal man ned i vekt er maten viktigst, uten tvil. Og trening er mye annet enn i vektrommet på studio, har du feks forsøkt div saltimer? Alt fra aerobic/step, dansevarianter, styrke, spinning... Mange muligheter hvor det og er noen som motiverer deg til å ta i og som du kan spørre om det er ting du ikke får til. Og du må jo uansett betale for treningsmedlemskap i tillegg til pt.
punkyB Skrevet 25. februar 2013 #11 Skrevet 25. februar 2013 Det finnes jo PT'er med masse kunnskap om kosthold og ikke minst hvordan det skal kombineres med trening. Skal du på GR bør du hvertfall finne en instruktør der som kan litt om trening også. Det er viktig at du finner riktig mengde mat - og ofte ligger man for lavt. Så jeg er litt alene her men gå for PT !!!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå