AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Hei, Jeg hører fra flere vennepar (de bor spredt i landet) av både HS og barnehagen har introdusert dem for noen skjemaer som viser hva barnet "skal kunne" klare i en gitt alder. F.eks hvor mange ord (blant annet krysse av ordene de kan), om de kan stå på et ben, gå i trapper o.l. De har barn alderen 2-4 år. Jeg har ikke vært borti disse skjemaene verken på HS eller i barnehagen. Er dette noen skjemaer som ligger ute på nett? Har prøvd å søke. Vi er litt bekymret for vår sønns språkutvikling og det ville da ha vært interessant å sett disse skjemaene. Anonym poster: d2c3e141e30cc0ed83afb2a910986ee9
Gjest Blomst Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Hvilke skjemaer helsesøster bruker vet jeg ikke, men barnehager bruker ofte TRAS for å kartlegge språkutviklingen og Alle Med for å kartlegge generell utvikling. Disse skjemaene ligger nok ikke på nett. Jeg tror helsesøster bruker TRAS på fireåringer som ikke går i barnehage.
Gjest lisha Skrevet 24. februar 2013 #3 Skrevet 24. februar 2013 jeg fylte ut et slikt skjema når jenta mi var på to års kontroll! to sider med ord, alle mulige ord - og så skulle jeg krysse av for hvilke ord hun klarte å si/ gjøre seg forstått med, og om hun kunne si hele setninger (skulle gi tre eksempler) vet ikke om skjemaene ligger ute på nett.. men om du er bekymret for språkutviklingen, så ville jeg bestilt en time hos helsesøster, og fortalt så godt jeg kunne hva barnet klarer å si/ hva han/hun har problemer med om det vil være aktuelt, så hjelper vel helsesøster til å skaffe henvisning til logoped?
Gjest Suzie Skrevet 24. februar 2013 #4 Skrevet 24. februar 2013 Spurte etter dette på helsestasjonen, da jeg har fått slike til mine to eldste barn, men de var visst avleggs nå og ble sett på som like villedende som veiledende, da "normalen" er så vid. Synd, jeg likte de jeg:)
Missy1 Skrevet 24. februar 2013 #5 Skrevet 24. februar 2013 Jeg måtte fylle ut noe sånt på 8mnd kontroll. Men for 6mnd siden da vi var på 2års kontroll måtte vi ikke, var ingen spørsmål engang. Det er kanskje fordi mitt barn ikke kan noe særlig og jeg er klar over hvorfor, vi blir også fulgt opp utenom hs. Jeg vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, men fant en side der det stod en del om språk i de forskjellige alderene. Der står det at en 2åring bruker mellom 75 og 500 ord og en gjennomsnittlig 2åring ligger på 300 ord. Kan se om jeg finner linken om du er interessert.
Missy1 Skrevet 24. februar 2013 #6 Skrevet 24. februar 2013 http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article806619.ece
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #7 Skrevet 24. februar 2013 Vi har fått skjema ved 1- og 2-års kontrollen på helsestasjonen. Der skal vi krysse av ting som går på språkforståelse, grov- og finmotorikk osv. Det ser ut som det er dette: http://www.ntnu.no/rkbu/asq/asq-se Har ikke funnet selve skjemaet, men her står det litt om de: http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article510651.ece Anonym poster: fa2dddab1138f5874fd74d7929618cf5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå