AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Inspirert av tråd om utroskap og overgrep... Jeg har merket meg at utroskap er en form for overtak, på lik linje med partnervold. Jeg har opplevd begge deler for en del år siden og merker mye av de samme bortforklaringene og årsakene som ligger til grunn for begge handlingene. "Gjør du noe som ikke passer meg? Nei, da er jeg utro!" Straff. Eller: "Så lenge jeg er utro uten at du vet, har jeg ikke like mye å tape, da har jeg all makten." Usynlig overtak. I tilfellene både med vold og den typen utroskap er det ofte snakk om en snørrunge i en mannskropp som straffer partneren fordi han innerst inne mener han har rett til å ha overtaket. Rett til å straffe. Det er gjerne snakk om betydelig mangel på empati, selv om de virker aldri så snille for alle rundt. De mener oppriktig talt de ikke er drittsekker. De er bare "misforståtte", og fokuserer på at det finnes mange som er verre enn dem. De skaper også støtte og forståelse hos de rundt seg, enten det er venner eller elskerinner. Disse graver ikke og får derfor ikke noe innblikk i at det egentlig dreier seg om manglende respekt og empati. Noe av det verste er at partneren ikke forstår dine reaksjoner. De kan angre, men hvis du graver litt så mener de egentlig at du reagerer feil, "det var jo ikke så ille det de gjorde". Det gjør brutalt vondt at den som har skadet deg ikke forstår men skylder på deg, om enn aldri så indirekte. I den grad de angrer så er det fordi de er redd for å miste sine goder, ikke fordi de egentlig bryr seg. For kort tid siden mannet en venninne seg opp til å si fra til typen om noe hun ikke ville finne seg i mer. Hun hadde på forhånd sjekket med flere venner at det ikke ville være urimelig av henne, så det var ikke noe sånn. Hva gjorde han? Dro ut og var utro, og ringte henne "tilfeldigvis" da han var i gang så hun skulle høre hva som skjedde. Det var straffen hennes for å sette ned foten om noe som var veldig viktig for henne, som hun hadde hatt vondt av lenge. Hun var omtrent i sjokk og det endte med at hun prøvde å tilgi. Akkurat som man ofte tilgir vold. I går straffet han henne med å dra på byen igjen, Hun visste godt hva han kom til å gjøre og hun sier han like gjerne kunne ha slått og pint henne fysisk, det ville vært like vondt. (Nå har hun forhåpentligvis skjønt at han ikke er rett på en flekk, men fyren føler seg berettiget. "Jeg har gitt opp å overbevise andre om at jeg ikke er en drittsekk", inneforstått: Han mener han egentlig ikke er det. Jeg hørte ofte det samme fra min voldsmann, til sammenligning. Andre venninner sier de har hørt det samme fra sine seksuelle overgripere i rettsaker.) Er dette noe flere kjenner seg igjen? Anonym poster: 8f80760b0436009694e87b8672926028 6
Gjest LineaAlba Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Ja, jeg kjenner igjen det du snakker om. De som terroriserer partneren sin psykisk og/eller fysisk har sjelden noen hemninger når det kommer til lojalitet. Når virkelighetsoppfatningen blir så forskrudd kan hva som helst brukes som en mulighet til å kjøre over partneren. 2
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. februar 2013 #3 Skrevet 24. februar 2013 For en drøy fyr venninna di er sammen med! Skulle ønske jeg kunne snakke med henne og råde henne til å komme seg laaaaangt vekk fra ham.. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #4 Skrevet 24. februar 2013 Ja, jeg kjenner igjen det du snakker om. De som terroriserer partneren sin psykisk og/eller fysisk har sjelden noen hemninger når det kommer til lojalitet. Når virkelighetsoppfatningen blir så forskrudd kan hva som helst brukes som en mulighet til å kjøre over partneren. Tror du sier noe der ja, om forskrudd virkelighetsoppfatning. Typen til venninna mi snudde det hele på hodet, til at det var han som hadde grunn til å ikke stole på henne. Hun har alltid vært av den lojale typen. Eksen min mente jeg måtte forstå at han var utro. Han var jo bare redd, stakkar. Anonym poster: 8f80760b0436009694e87b8672926028
zana Skrevet 24. februar 2013 #5 Skrevet 24. februar 2013 For en drøy fyr venninna di er sammen med! Skulle ønske jeg kunne snakke med henne og råde henne til å komme seg laaaaangt vekk fra ham.. Han er drøy ja, men det er det bare vi som vet. Han presenterer en helt annen virkelighet til andre, og det fikk meg til å trekke noen paralleller til mine egne erfaringer. Håper det siste nå i går var nådestøtet for henne, men vet selv hvor fastlåst man føler seg sammen med slike.
Gjest Leif Skrevet 24. februar 2013 #6 Skrevet 24. februar 2013 Tragisk!! Har ofte lurt på hva det er som får damer til å bli værende hos sånne menn?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #7 Skrevet 24. februar 2013 Tragisk!! Har ofte lurt på hva det er som får damer til å bli værende hos sånne menn? Sjokk, vantro Anonym poster: 8f80760b0436009694e87b8672926028
waco Skrevet 24. februar 2013 #8 Skrevet 24. februar 2013 Hvor er den tråden om overgrep og utroskap?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #9 Skrevet 24. februar 2013 Inspirert av tråd om utroskap og overgrep... Jeg har merket meg at utroskap er en form for overtak, på lik linje med partnervold. Jeg har opplevd begge deler for en del år siden og merker mye av de samme bortforklaringene og årsakene som ligger til grunn for begge handlingene. "Gjør du noe som ikke passer meg? Nei, da er jeg utro!" Straff. Eller: "Så lenge jeg er utro uten at du vet, har jeg ikke like mye å tape, da har jeg all makten." Usynlig overtak. I tilfellene både med vold og den typen utroskap er det ofte snakk om en snørrunge i en mannskropp som straffer partneren fordi han innerst inne mener han har rett til å ha overtaket. Rett til å straffe. Det er gjerne snakk om betydelig mangel på empati, selv om de virker aldri så snille for alle rundt. De mener oppriktig talt de ikke er drittsekker. De er bare "misforståtte", og fokuserer på at det finnes mange som er verre enn dem. De skaper også støtte og forståelse hos de rundt seg, enten det er venner eller elskerinner. Disse graver ikke og får derfor ikke noe innblikk i at det egentlig dreier seg om manglende respekt og empati. Noe av det verste er at partneren ikke forstår dine reaksjoner. De kan angre, men hvis du graver litt så mener de egentlig at du reagerer feil, "det var jo ikke så ille det de gjorde". Det gjør brutalt vondt at den som har skadet deg ikke forstår men skylder på deg, om enn aldri så indirekte. I den grad de angrer så er det fordi de er redd for å miste sine goder, ikke fordi de egentlig bryr seg. For kort tid siden mannet en venninne seg opp til å si fra til typen om noe hun ikke ville finne seg i mer. Hun hadde på forhånd sjekket med flere venner at det ikke ville være urimelig av henne, så det var ikke noe sånn. Hva gjorde han? Dro ut og var utro, og ringte henne "tilfeldigvis" da han var i gang så hun skulle høre hva som skjedde. Det var straffen hennes for å sette ned foten om noe som var veldig viktig for henne, som hun hadde hatt vondt av lenge. Hun var omtrent i sjokk og det endte med at hun prøvde å tilgi. Akkurat som man ofte tilgir vold. I går straffet han henne med å dra på byen igjen, Hun visste godt hva han kom til å gjøre og hun sier han like gjerne kunne ha slått og pint henne fysisk, det ville vært like vondt. (Nå har hun forhåpentligvis skjønt at han ikke er rett på en flekk, men fyren føler seg berettiget. "Jeg har gitt opp å overbevise andre om at jeg ikke er en drittsekk", inneforstått: Han mener han egentlig ikke er det. Jeg hørte ofte det samme fra min voldsmann, til sammenligning. Andre venninner sier de har hørt det samme fra sine seksuelle overgripere i rettsaker.) Er dette noe flere kjenner seg igjen? Anonym poster: 8f80760b0436009694e87b8672926028 Så bra at du skrev denne tråden. Denne beskriver også hvor ille utroskap er. Jeg er TS fra den tråden som tok helt av i feil retning og ble slettet. Tror folk skjønte mer enn de ville gi uttrykk for. Det er forskjell på overgrep, akkurat som en tyv som stjeler mat og en som raner banker og gamle damer. Jeg har vært utsatt for grov vold. Jeg er trofast og veldig følsom. Så da ei jeg var forelsket i hadde "besøk" av en annen, gjorde det like vondt i følelsene som den grove volden. De fysiske smertene er vonde, men ikke så ille som de psykiske. Den grove volden var fra noen jeg ikke kjente. De sparket meg i ansiktet når jeg lå bevisstløs på bakken. Hun som bare tenkte på seg selv og sin seksuelle nytelse var ei jeg var forelsket i. For meg var det utroskapet en form for overgrep. De utro og voldelige unnskylder seg på en måte som skal rettferdiggjøre handlingen, og vi andre skal synes synd på de. TS - Hvordan har du det i dag? Er du fortsatt preget av volden og utroskapen? Anonym poster: e3359f3e029467f2198aecdbd9a159ed 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #10 Skrevet 24. februar 2013 Hvor er den tråden om overgrep og utroskap? Vet ikke, kanskje slettet. Bare ikke begynn igjen. Uansett hvor sykt og jævlig vold og utroskap er, så er og blir seksuelle overgrep i de fleste tilfeller enda mer traumatiserende. Det man har opplevd om jenter som drar til syden og lyver får man nesten holde utenfor en slik diskusjon. Men diskuter gjerne dette temaet. Poenget mitt er at det virker som om det er de samme mekanismene som ligger under hos slike menn. Anonym poster: 8f80760b0436009694e87b8672926028
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #11 Skrevet 24. februar 2013 Hvor er den tråden om overgrep og utroskap? Den ble slettet! Den tok vel feil retning... Anonym poster: e3359f3e029467f2198aecdbd9a159ed
waco Skrevet 24. februar 2013 #12 Skrevet 24. februar 2013 . For meg var det utroskapet en form for overgrep. Anonym poster: e3359f3e029467f2198aecdbd9a159ed For meg er utroskap verre enn overgrep. - Fordi den som er utro slipper retten, anmeldelsen og straffen slik et offer kan oppleve gjenreisning og erstatninger. Å være utro er en lovlig måte å forakte andre mennesker på.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #13 Skrevet 24. februar 2013 Så bra at du skrev denne tråden. Denne beskriver også hvor ille utroskap er. Jeg er TS fra den tråden som tok helt av i feil retning og ble slettet. Tror folk skjønte mer enn de ville gi uttrykk for. Det er forskjell på overgrep, akkurat som en tyv som stjeler mat og en som raner banker og gamle damer. Jeg har vært utsatt for grov vold. Jeg er trofast og veldig følsom. Så da ei jeg var forelsket i hadde "besøk" av en annen, gjorde det like vondt i følelsene som den grove volden. De fysiske smertene er vonde, men ikke så ille som de psykiske. Den grove volden var fra noen jeg ikke kjente. De sparket meg i ansiktet når jeg lå bevisstløs på bakken. Hun som bare tenkte på seg selv og sin seksuelle nytelse var ei jeg var forelsket i. For meg var det utroskapet en form for overgrep. De utro og voldelige unnskylder seg på en måte som skal rettferdiggjøre handlingen, og vi andre skal synes synd på de. TS - Hvordan har du det i dag? Er du fortsatt preget av volden og utroskapen? Anonym poster: e3359f3e029467f2198aecdbd9a159ed Det går greit med meg, men stadig flere jeg kjenner opplever det samme og da rippes det litt opp i. Nå er det mest frustrasjon og oppgitthet, både over at slike aldri forstår hvordan de holder på, og alle idiotene rundt dem som ukritisk gir dem støtte. Jeg tror kanskje ordet overgrep er noe som bør reserveres til tilfeller med incest og annet mot forsvarsløse barn, men jeg er gjerne med på å kalle det psykisk mishandling og overtak i mange tilfeller, uten at jeg ønsker at tråden skal dreies inn på det temaet igjen. Poenget mitt er at det virker som om det er samme mekanismer som ligger til grunn for et slikt ønske om overtak over noen, enten det er psykisk eller fysisk overtak det er snakk om. Anonym poster: 8f80760b0436009694e87b8672926028 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #14 Skrevet 24. februar 2013 Vet ikke, kanskje slettet. Bare ikke begynn igjen. Uansett hvor sykt og jævlig vold og utroskap er, så er og blir seksuelle overgrep i de fleste tilfeller enda mer traumatiserende. Det man har opplevd om jenter som drar til syden og lyver får man nesten holde utenfor en slik diskusjon. Men diskuter gjerne dette temaet. Poenget mitt er at det virker som om det er de samme mekanismene som ligger under hos slike menn. Anonym poster: 8f80760b0436009694e87b8672926028 Den tråden ble kuppet og dreid i feil retning. Noen sammenlignet utroskap med grov voldtekt og overgrep av barn. Det finnes mange former for voldtekt, vold og andre overgrep. Utroskap er en årsak til at folk blir drapsmenn og havner i voldelige konfrontasjoner for å dra den siden til det ytterste. Sannheten er for vond og hard, så her bør vi la den ligge. Jeg er sterkt i mot voldtekt, vold og utroskap. Hilsen TS, fra den andre tråden. Anonym poster: e3359f3e029467f2198aecdbd9a159ed
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2013 #15 Skrevet 24. februar 2013 Overtaksstrategi fru blom, folk som er utro pga partneren ikke gjør akkurat som de vil/partneren har tatt initiativ til en samtale som gjorde en opprørt og man styrter ut for å finne noen å være utro med, blir bare barnslig for meg. De må da gjerne tro de får overtaket, men de har jo i realiteten avslørt hvor barnslige de er og at man ikke er tjent med å ha dem i hus. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #16 Skrevet 24. februar 2013 Å være utro er en lovlig måte å forakte andre mennesker på. Jeg kan være enig i at utroskap og andre former for psykisk terror er en "lovlig" måte å forakte andre mennesker på. Det er en utrolig feig måte også, en stygg måte å få overtak og hevn på. Tror likevel ikke vi skal blande inn noen gradering av hva som er verst, etter som det er to forskjellige ting med forskjellige grader av konsekvenser. Det vil bare spore av diskusjonen. Poenget er som sagt at det ofte er samme tankegang å spore hos utøveren. Anonym poster: 8f80760b0436009694e87b8672926028
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #17 Skrevet 24. februar 2013 Overtaksstrategi fru blom, folk som er utro pga partneren ikke gjør akkurat som de vil/partneren har tatt initiativ til en samtale som gjorde en opprørt og man styrter ut for å finne noen å være utro med, blir bare barnslig for meg. De må da gjerne tro de får overtaket, men de har jo i realiteten avslørt hvor barnslige de er og at man ikke er tjent med å ha dem i hus. I realiteten så er konsekvensen at de får et overtak, akkurat som hensikten deres sannsynligvis er. Fordi partneren blir så overkjørt og satt ut, både av hvor jævlig det går an å være og mangelen på forståelse, at det ikke alltid er like lett å være kul og kaste ut sånn i praksis. Anonym poster: 8f80760b0436009694e87b8672926028 1
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2013 #18 Skrevet 24. februar 2013 I realiteten så er konsekvensen at de får et overtak, akkurat som hensikten deres sannsynligvis er. Fordi partneren blir så overkjørt og satt ut, både av hvor jævlig det går an å være og mangelen på forståelse, at det ikke alltid er like lett å være kul og kaste ut sånn i praksis. Anonym poster: 8f80760b0436009694e87b8672926028 I realiteten har de ødelagt forholdet sitt hvis den andre parten gjør det den skal og pakker og kommer seg ut, hvis ikke så gir man den utro parten overtaket. Det er ikke noe de bare får, sånn uten videre.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #19 Skrevet 24. februar 2013 I realiteten har de ødelagt forholdet sitt hvis den andre parten gjør det den skal og pakker og kommer seg ut, hvis ikke så gir man den utro parten overtaket. Det er ikke noe de bare får, sånn uten videre. Ja de har ødelagt forholdet sitt, og hvor mye bryr de seg om det med den tendensen de har til å skylde på andre og komme med bortforklaringer? De går lett videre, kanskje til en av de andre de har stilt opp for å minimere eventuelt tap for seg selv, eksen sitter igjen med all smerten. Hensikten var overtak, og konsekvensen er bare skadelig for den andre. Sånn er det med vold også, om de ikke får en dom på seg. Anonym poster: 8f80760b0436009694e87b8672926028
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #20 Skrevet 24. februar 2013 Tragisk!! Har ofte lurt på hva det er som får damer til å bli værende hos sånne menn? Partneren knuser all selvfølelse og instiller de med "ingen andre enn meg kan elske noen så stygge som du" og lignende fraser. Anonym poster: 42a0d394585f9c107a30856374c35b63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå