AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Når man løfter vekter sies det at man skal være rett i ryggen, men når jeg ser andre løfte vekter så er de jo ikke rette i ryggen, men mer svaie i ryggen. Hvis jeg tenker "rett i ryggen" tenker jeg på 90-vinkel, altså at den peker rett, og ikke at den er buet. Eksempel på hva jeg ser på som svai rygg, og ikke rett rygg. Bilde av den svenske langrennsløperen Charlotte Kalla. Jeg ser jo at de fleste har denne type rygg når de løfter vekter, men det er da ikke "rett" rygg? Det er jo svai rygg, og jeg tør ikke å trene med vekter siden jeg er livredd for å trene med feil teknikk som på sikt ødelegger ryggen min. Får aldri stadfestet hvordan ryggen skal være, virker som at folk skjønner automatisk hva "rett rygg" er, uten å tenke noe særlig over det, selv om det ser ut som at ryggene er svaie. Håper noen kan klarne opp litt i dette. Anonym poster: 6f18e2b5211b600933e8a8cd56c5c882
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 TS her http://treningsblogg.../Strak-mark.jpg Det så bra ut, men dette så litt "krise" ut. Noen som har peiling? Anonym poster: 3e6685375914fa5349e2f6dda05a9c26 Anonym poster: 3e6685375914fa5349e2f6dda05a9c26
Supraspinatus Skrevet 24. februar 2013 #3 Skrevet 24. februar 2013 Ryggen skal være rett. Ryggraden skal være stabil i hele løftet. En rett ryggrad er nødvendigvis ikke helt flat. Ryggraden er aldri helt rett. Den er fra naturens siden en slags s. En rett rygg vil derfor være i den naturlige oppreiste stillingen. Det en skal unngå er hyperekstensjon i ryggen. Spesielt i korsryggen. Når en har dårlig bevegelighet i baksiden, typisk hamstrings, brystrygg, og skuldre, så er det lett for å ta ut bevegeligheten i korsryggen. Som er ugunstig. Når det gjelder bildene kan det godt være at flere av de på bildet har ryggraden slik som er rett for dem, men det kan også være at enkelte tar ut for mye bevegelighet i korsryggen. Svarer det på spørsmålet? Og PS. på norsk brukes ordet "vektløfting" om idretten der det finnes to øvelser: og Har du mulighet til å bli lært disse øvelsene, så er de vanvittige artige øvelser å trene. Egentlig burde det kalles olympisk vektløfting. 1
Spøkelse Skrevet 24. februar 2013 #4 Skrevet 24. februar 2013 Som Supraspinatus sier, det er naturlig med en liten svai. Det vi IKKE vil se er en krumming av korsryggen, altså at man mister spenn i skuldre og nedre rygg og henger som en sekk fremover. Det er ikke skadelig å trene med den naturlige svaien i ryggen. Man må alltid være bevisst på å "stive av" hele kjernen og holde skuldrene bakover. Dette er vanskelig å beskrive på nettet og mye enklere å vise i virkeligheten. Altså dette er feil og mye farligere enn den naturlige svaien: http://davidlasnier.com/wp-content/uploads/2011/05/sports-training-bad-deadlift-form.jpg Ryggraden: http://us.123rf.com/400wm/400/400/hfsimaging/hfsimaging1204/hfsimaging120400001/13300236-illustration-of-the-spine.jpg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå