magdalena_84 Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Er det noen her som har studert bevegelsesvitenskap på NTNU som kan si litt om hvordan studiet er, og hvilke jobbmuligheter man har etter endt bachelor/master?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Skjønner ikke folk som vurderer slike svada-fag. "Bevegelsesvitenskap"... Skal du bli gymlærer da, eller? Hvorfor ikke ta noe ordentlig? Anonym poster: 4c10959c206389413f6dd2f4edd312d3 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Jeg har gått idrettsvitenskap, som er "parallellfaget" til bevegelse. Alle tror de skal bli rådgivere i toppidretten eller jobbe som personlig trener. Fakta er at de fleste ender opp med å ta et ekstra fag og bli lektor i kroppsøving og trener for idrettslaget til ungene. Anonym poster: 848c9542161bfb7f0735632c900a09f4 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 Skjønner ikke folk som vurderer slike svada-fag. "Bevegelsesvitenskap"... Skal du bli gymlærer da, eller? Hvorfor ikke ta noe ordentlig? Anonym poster: 4c10959c206389413f6dd2f4edd312d3 Grrrrrr..blir så lei ufine folk her på forumet. Hvis du ikke kan svare på en ordentlig måte så hold deg/dere unna forumet. Verken TS eller noen andre som spør om råd har behov for at enkelte bare spyr ut galle. Mindreverdighetskomplekser? Anonym poster: 699da897da86591b8dcffa0421c55852
globalagogo Skrevet 26. februar 2013 #5 Skrevet 26. februar 2013 Skjønner ikke folk som vurderer slike svada-fag. "Bevegelsesvitenskap"... Skal du bli gymlærer da, eller? Hvorfor ikke ta noe ordentlig? Anonym poster: 4c10959c206389413f6dd2f4edd312d3 Slike kommentarer grenser til mobbing, og over nett som anonym bruker er det helt lavmål. Ikke alle kan bli rakettforskere, vi trenger både butikkmedarbeidere, folk innen vasking, lærere og folk som kan mye om kropp/idrett/samfunn. Tror ikke du har studert medisin på Harvard heller? Så ta deg en bolle. Men TS, jeg har ei venninne som går på NTNU med det nå, kan oppdatere tråden om ønskelig? Kan spørre henne litt om hva hun har tenkt med det osv. 1
jeppsi Skrevet 26. februar 2013 #6 Skrevet 26. februar 2013 AB har dog et poeng, selv om han/hun kunne formulert seg litt annerledes. Det er viktig å se på hva man kan bruke utdannelsen til de kommende 40 årene og ikke bare tenke at det hadde vært kult og hatt gym og trening på skolen i 3 år. 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #7 Skrevet 26. februar 2013 AB har dog et poeng, selv om han/hun kunne formulert seg litt annerledes. Det er viktig å se på hva man kan bruke utdannelsen til de kommende 40 årene og ikke bare tenke at det hadde vært kult og hatt gym og trening på skolen i 3 år. Men så er det ikke så enkelt å vite hvilke utdannelser som er etterspurt om 30 år heller. Har selv studert medisin som mange tror er veldig stor etterpørsel etter, men faktum er at feks leger sliter nå med å få jobb. Jeg har venner som er jurister og leger og har søkt utallige stillinger uten å nå frem. SSB har beregnet at markedet for leger er i balanse og vil være det 20 år frem i tid, jurister mangler det masse av men jeg kjenner mange som ikke får jobb. Man skulle tro at det manglet fysioterapeuter, sosionomer og sekretærer,en nei her er markedet trangt i følge eksperter, men har du behov for en fysioterapeut er det nesten ikke mulig å få time. Konklusjon, man må følge interessen sin til syvende og sist, og hva som passer personligheten. Arbeidsmarkedet svinger hele tiden og det er ikke mulig å vite sikkert om utdanningen du velger i dag sikrer deg jobb 30 år frem i tid. Anonym poster: 699da897da86591b8dcffa0421c55852
jeppsi Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Poenget var ikke hvordan arbeidsmarkedet utvikler seg, men hva man kan bruke utdannelsen sin til. Det virker som en god del har en slags "folkehøgskole-mentalitet" når de velger studie. De fokuserer kun på de årene studiene varer, men tenker ikke på de resterende 30-40 årene hvor man skal bruke studiet i arbeidslivet. 6
Gjest earlgrey Skrevet 8. oktober 2014 #9 Skrevet 8. oktober 2014 Dytter denne, flere som har erfaringer med denne linja?
Gjest Badabing Skrevet 8. oktober 2014 #10 Skrevet 8. oktober 2014 Skjønner ikke folk som vurderer slike svada-fag. "Bevegelsesvitenskap"... Skal du bli gymlærer da, eller? Hvorfor ikke ta noe ordentlig?Anonym poster: 4c10959c206389413f6dd2f4edd312d3 At du ikke vet hva det er, betyr ikke at det er et svadafag. Jeg har ikke tatt dette faget, men jeg har tatt noe som heter "Occupational Science". Det er mye annet i det faget, men det er også en del lignende temaer. Det har vært et lite prioritert felt i Norge, men de har kommet mye lenger i andre land. Kjenner folk som har fått jobb i STAMI, på frisklivssentraler og i idrettsorganisasjoner i etterkant, men det er med masteremner innen feltet. Generelt syntes jeg det var utrolig interessant fordi det er så mye jeg trodde jeg visste, men ikke visste likevel da jeg hadde "Occupational Science". På tross av dette vil jeg anbefale deg å ta en annen grunnutdanning som for eksempel fysioterapi, og heller velge emner innen bevegelsesvitenskap senere. Siden det i en del av jobbene som utlyses innen dette feltet er ønskelig med folk med profesjonsutdanning, at det i tillegg er krav om fysioterapeuter i kommunene, samt at det jo er en vitenskap som er knyttet opp mot mer kjente utdannelser, tror jeg det vil gi deg flere valgmuligheter og flere bein å stå på i ettertid.
msrnk Skrevet 7. november 2014 #11 Skrevet 7. november 2014 Jeg har en bachelorgrad i Bevegelsevitenskap ved NTNU og deler gjerne hva det egentlig går ut på! Som jeg ser over er det mange som ikke vet hva dette studiet egentlig går ut på, og man må IKKE sammenligne det med hverken idrettsvitenskap, kroppsøvning eller andre samfunnsfaglige idrettsfag. Bevegelsesvitenskap har nå flyttet til campus Øya sammen med medisin (som passer mye bedre, da man bruker mye av utstyret de har på St. Olavs, og enda mer under masterstudier). Studiet inneholder emner som anatomi, fysiologi, biomekanikk og forskning. Det baserer seg ikke på det samfunnsfaglige, men mer det medisinske ved fysisk aktivitet. Du lærer om hele menneskekroppen; organer, systemer, muskler, skjelett, osv., og sykdommer som kan knyttes til, forebygges eller motvirkes av fysisk aktivitet og kostholdsendringer. Med en bachelor får du dessverre ikke en tittel. Denne utdanningen gir innpass til fyioterapiutdanning, du kan bli perosnlig trener og begynne i yrker hvor man kan være rådgiver til folk med helseproblemer. Går du videre med master derimot, får du mye bedre spisskompetanse. Du har derimot MANGE alternativer når det kommer til en master. Tar du en master etter bacheloren i bev ender det meste opp i forskning, hvilket er utrolig spennende og gir deg større muligheter til å gjøre en forskjell for mennesker i ulike situasjoner. Eksempler på mastere er innen nevrovitenskap, fedme og helse, toppidrett, helsevitenskap, osv. Du får mange muligheter da du sitter på mye kompetanse innen flere fagfelt med bacheloren i BEV. Håper dette ga et bedre innblikk for de som leser dette! Bare å spørre hvis man lurer på noe mer. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #12 Skrevet 7. november 2014 Jeg kjenner en hel gjeng som studerer/har studert bevegelsesvitenskap på NTNU. Ingen av dem tror at de får noen jobb på bakgrunn av denne utdannelsen alene - de fleste har kun tatt det som et studie samtidig som de fortsatt satser på idretten sin (fotball, langrenn, løping, friidrett...) for å få studielån. Studiebarometeret.no viser at gjennomsnittlig tidsbruk for de som går bachelor i bevegelsesvitenskap er 7,4 timer i uka på "læringsaktiviteter organisert av institusjonen" og 7,9 timer i uka på ikke-organisert studieinnsats. 15,3 timer i uka for å få 30 studiepoeng og fullt studielån er jo ikke all verden til innsats, så det kan fint kombineres med mye trening. Anonymous poster hash: b73ab...d88
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #13 Skrevet 14. mai 2020 På 7.11.2014 den 21.57, msrnk skrev: Jeg har en bachelorgrad i Bevegelsevitenskap ved NTNU og deler gjerne hva det egentlig går ut på! Som jeg ser over er det mange som ikke vet hva dette studiet egentlig går ut på, og man må IKKE sammenligne det med hverken idrettsvitenskap, kroppsøvning eller andre samfunnsfaglige idrettsfag. Bevegelsesvitenskap har nå flyttet til campus Øya sammen med medisin (som passer mye bedre, da man bruker mye av utstyret de har på St. Olavs, og enda mer under masterstudier). Studiet inneholder emner som anatomi, fysiologi, biomekanikk og forskning. Det baserer seg ikke på det samfunnsfaglige, men mer det medisinske ved fysisk aktivitet. Du lærer om hele menneskekroppen; organer, systemer, muskler, skjelett, osv., og sykdommer som kan knyttes til, forebygges eller motvirkes av fysisk aktivitet og kostholdsendringer. Med en bachelor får du dessverre ikke en tittel. Denne utdanningen gir innpass til fyioterapiutdanning, du kan bli perosnlig trener og begynne i yrker hvor man kan være rådgiver til folk med helseproblemer. Går du videre med master derimot, får du mye bedre spisskompetanse. Du har derimot MANGE alternativer når det kommer til en master. Tar du en master etter bacheloren i bev ender det meste opp i forskning, hvilket er utrolig spennende og gir deg større muligheter til å gjøre en forskjell for mennesker i ulike situasjoner. Eksempler på mastere er innen nevrovitenskap, fedme og helse, toppidrett, helsevitenskap, osv. Du får mange muligheter da du sitter på mye kompetanse innen flere fagfelt med bacheloren i BEV. Håper dette ga et bedre innblikk for de som leser dette! Bare å spørre hvis man lurer på noe mer. Hva mener du med innpass til fysioterapiutdanningen? Anonymkode: a4c21...1c4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #14 Skrevet 14. mai 2020 På 25.2.2013 den 16.41, AnonymBruker skrev: Jeg har gått idrettsvitenskap, som er "parallellfaget" til bevegelse. Alle tror de skal bli rådgivere i toppidretten eller jobbe som personlig trener. Fakta er at de fleste ender opp med å ta et ekstra fag og bli lektor i kroppsøving og trener for idrettslaget til ungene. Anonym poster: 848c9542161bfb7f0735632c900a09f4 Jeg har master i idrettsvitenskap og jobber i staten med noe helt annet enn idrett. Anonymkode: e2916...790 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå