Gå til innhold

Kaffe latte selv om ammer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det greit med kaffe latte selv om hun ammer?

Blir bekymret..

Anonym poster: aad68028dfa30c763972ef30fc1c5bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig, så lenge barnet ikke reagerer på det. Det eneste man MÅ holde seg unna når man ammer er alkohol og medisiner som går over i melken og kan påvirke barnet negativt. Ellers må man se an hva barnet evt reagerer på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duftlys

Siden det er greit med en liten mengde kaffe i svangerskapet, er det også trygt med kaffe ifm amming:) Alt med måte, selvsagt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffelatte er vel ikke akkurat det verste, de gangene jeg får det servert er det 2mm kaffe oppi glasset, og en halvliter melk :P

Kanskje litt verre hvis du slang nedpå 5-10 espresso om dagen.

Anonym poster: 62886c63d8814e0915a48f38158163e4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett med anbefalingene fra svangerskapet om maks 150-200 mg koffein om dagen. En dobbel espresso 40 ml og det er 70 mg koffein i, en enkel espresso er 20 ml med 35 mg i. I 100ml brus er det 13 mg koffein. Energidrikker som redbull, burn, batteri osv er det 36 mg koffein pr 100 ml. Trakterkaffe er det 60 mg koffein pr 100 ml.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett med anbefalingene fra svangerskapet om maks 150-200 mg koffein om dagen. En dobbel espresso 40 ml og det er 70 mg koffein i, en enkel espresso er 20 ml med 35 mg i. I 100ml brus er det 13 mg koffein. Energidrikker som redbull, burn, batteri osv er det 36 mg koffein pr 100 ml. Trakterkaffe er det 60 mg koffein pr 100 ml.

Her var det mye tall.

Konklusjonen er at en ammende fint kan kose seg med i alle fall 2 kaffe latte pr dag?

Det var anbefalingen fra mine 2 leger under svangerskapet.

Anonym poster: aad68028dfa30c763972ef30fc1c5bee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tall er mye lettere å forholde seg til enn mye misinformasjon som ellers florerer overalt på Internett. Ser at de fleste anbefaler 1-2 kopper kaffe om dagen men det blir jo veldig slitsomt å forholde seg til. Spesielt når man har ganske forskjellige størrelser på kaffekoppene ;)

Men ja 2 doble latter er helt greit, eller 4 enkle med tanke på koffein nivået.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøtter ikke nedpå med kaffe, men tar de koppene jeg har lyst på. Enkelt og greit :)

Anonym poster: 7d423c9dee985b9494ae69cfb8e71508

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøtter ikke nedpå med kaffe, men tar de koppene jeg har lyst på. Enkelt og greit :)

Det er vel ikke akkurat så greit for barnet om det overstiger de anbefalte grensene, men enkelt for deg er det nok ja.

Anonym poster: 2fdbe0f7ab4cee0c1b5a2ce81da1aa91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat så greit for barnet om det overstiger de anbefalte grensene, men enkelt for deg er det nok ja.

Når babyen trives bra, sover godt, spiser godt, utvikler seg i riktig tempo og får skryt av helsesøster på kontrollene, så sliter jeg litt med å se at det ikke er greit for den at jeg drikker tre kopper i steden for to? Hva er det du mener at jeg skulle være så bekymret for?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når babyen trives bra, sover godt, spiser godt, utvikler seg i riktig tempo og får skryt av helsesøster på kontrollene, så sliter jeg litt med å se at det ikke er greit for den at jeg drikker tre kopper i steden for to? Hva er det du mener at jeg skulle være så bekymret for?

Du skjønner ikke at det er en grunn til at anbefalingene er slik som de er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner ikke at det er en grunn til at anbefalingene er slik som de er?

Anbefalingene er for gravide. Ammende finnes det ingen begrensninger for. Mengden koffein som går over i morsmelken er minimal.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingene er for gravide. Ammende finnes det ingen begrensninger for. Mengden koffein som går over i morsmelken er minimal.

Nå tar du nok feil, ta et kjapt søk på Google før du uttaler deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tar du nok feil, ta et kjapt søk på Google før du uttaler deg ;)

De konkrete mengdebegrensningene som ble oppgitt tidligere i tråden gjelder for gravide, ikke for ammende. For ammende er det ingen konkrete begrensninger utover at det er lurt å begrense inntaket. Hos gravide vil fosteret få like stor mengde koffein i sitt blod som mor har i sitt. Koffein passerer morkaken og går rett i fosterets blodstrøm. Hos ammende vil morsmelken inneholde 1% (!!!) av den koffeinmengden som mor har i sitt blod. Det er en enorm forskjell på hvor mye koffein barnet får i seg i magen via mor og hvor mye det får i seg via melken. Jeg personlig mener at gravide burde ligge unna alt koffeinholdig nettopp av den grunn, men jeg ser ingen grunn til å være like nøye på det når man ammer.

Anbefalingene når det gjelder kaffe for ammende går på at det er lurt å begrense inntaket med tanke på at noen barn kan ha problemer med å sovne eller bli irritable hvis mor drikker 6-8kopper om dagen. Ved lavere doser er det ikke påvist påvirkning hos noen barn. Det blir som med annet man inntar når man ammer, man må se an om det ser ut til å påvirke barnet, hvis barnet blir grinete og sliter med å sovne så er det sikkert lurt å kutte ned litt. 6-8 kopper kaffe om dagen er uansett kanskje ikke så heldig?

Et høyt inntak av koffein fra kaffe, te, cola eller andre koffeinholdige drikker i ammeperioden kan gjøre barnet irritabelt og gi det søvnforstyrrelser hos barnet. Inntaket av koffeinholdige drikker bør derfor begrenses.

Ammehjelpen sier dette

Studier har vist at små mengder koffein vanligvis ikke skader barnet (1% av koffeinet mor tar inn, går over i melken) og påvirker vanligvis ikke melkeproduksjonen. Koffein går over i melken og kan hope seg opp hos barnet. Det er blitt rapportert at 6-8 kopper kaffe eller annen koffeinholdig drikke om dagen kan gjøre noen barn irritable og påvirke søvnen. En til to kopper kaffe i døgnet vil ikke påvirke de fleste barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De konkrete mengdebegrensningene som ble oppgitt tidligere i tråden gjelder for gravide, ikke for ammende. For ammende er det ingen konkrete begrensninger utover at det er lurt å begrense inntaket. Hos gravide vil fosteret få like stor mengde koffein i sitt blod som mor har i sitt. Koffein passerer morkaken og går rett i fosterets blodstrøm. Hos ammende vil morsmelken inneholde 1% (!!!) av den koffeinmengden som mor har i sitt blod. Det er en enorm forskjell på hvor mye koffein barnet får i seg i magen via mor og hvor mye det får i seg via melken. Jeg personlig mener at gravide burde ligge unna alt koffeinholdig nettopp av den grunn, men jeg ser ingen grunn til å være like nøye på det når man ammer.

Anbefalingene når det gjelder kaffe for ammende går på at det er lurt å begrense inntaket med tanke på at noen barn kan ha problemer med å sovne eller bli irritable hvis mor drikker 6-8kopper om dagen. Ved lavere doser er det ikke påvist påvirkning hos noen barn. Det blir som med annet man inntar når man ammer, man må se an om det ser ut til å påvirke barnet, hvis barnet blir grinete og sliter med å sovne så er det sikkert lurt å kutte ned litt. 6-8 kopper kaffe om dagen er uansett kanskje ikke så heldig?

Ammehjelpen sier dette

En til to kopper kaffe er akkurat de samme anbefalingene som blir gitt til gravide.. Du sa at for ammende finnes det ingen begrensninger, og det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til to kopper kaffe er akkurat de samme anbefalingene som blir gitt til gravide.. Du sa at for ammende finnes det ingen begrensninger, og det er feil.

Det er ingen faste begrensninger på samme måte som for gravide. Det ammehjelpen skriver er en "på den sikre siden-veiledning", men ikke en statlig anbefaling, og på matportalen står det kun at det er lurt å begrense inntaket, og ikke noen fastlagte begrensninger slik det står veldig tydelig for gravide.

Poenget som er viktig å understreke er at et barn i magen som "deler" en kopp kaffe med mor får i seg 99% mer koffein enn et barn som ammes (barnet i magen får i seg like mye koffein som mor, det ammede barnet får i seg 1% av den koffeinmengden mor får i seg). Dette er en ganske vesentlig forskjell...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ammehjelpen sier dette

Pluss til deg. Folk er generelt for hysteriske når det gjelder amming, synes jeg. Det man spiser og drikker går ikke direkte over til barnet slik det gjør når man er gravid! Virker som mange ikke skjønner forskjellen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss til deg. Folk er generelt for hysteriske når det gjelder amming, synes jeg. Det man spiser og drikker går ikke direkte over til barnet slik det gjør når man er gravid! Virker som mange ikke skjønner forskjellen?

Takk, jeg synes det er viktig å ha fakta på bordet når man snakker om disse tingene. I svangerskapet var jeg ekstremt forsiktig med koffein, da tanken på at fosterene fikk koffeinen rett i blodet ikke var særlig behagelig (og etter graviditeten hadde jeg mistet smaken på kaffe og var dessuten livredd for at babyene skulle sove mindre enn normalt siden det var slitsomt nok som det var), men allikevel synes jeg det blir feil å bli helt hysterisk når det gjelder amming, samtidig som det alltid er greit å være litt for forsiktig enn å gamble med barnas helse.

Jeg tenker også at det kan være lurt å være mer forsiktig med de minste babyene (frem til to måneder), da de er mer sårbare enn eldre babyer på mange av disse tingene.

Hvis man blir hysterisk på hva ammende kan spise og drikke er jeg redd for at det vil få mange til å slutte å amme tidligere, og det er jo til barnets beste å bli ammet minst hele første leveår. Mødre som er mer avslappet synes kanskje at ammingen ikke er så mye stress... Så jeg vil si at gravide burde tenke nøye gjennom hver kaffekopp, mens ammende får se an babyen sin, og se om den virker som den blir påvirket, og så er det lov å prøve å begrense koffeininntaket både for seg selv og babyen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man skal begrense koffeininntaket under graviditeten, er pga. økt fare for spontanabort. Ved amming finnes jo ikke denne risikoen, og et normalt inntak av kaffe er helt trygt. Ser man at barnet plages med f.eks. søvnforstyrrelser og man drikker mye kaffe, er det lurt å redusere inntaket. Men et normalt inntak er det ingenting i veien for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...