AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Virker som om alle som "Naver" blir sett ned på, uansett om man sliter fysisk eller psykisk. Så jeg lurer på om hvem er det som har lov til å få penger fra NAV? Når synes du det er greit, eller synes du det er greit i det hele tatt? Alle blir jo sett ned på. Mye av grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg må gå på NAV selv, midlertidig. Jeg er 19 år, og en såkaldt "naver". Ikke fordi jeg vil, tror du ikke jeg heller vil ha en jobb hvor jeg tjener mine egne penger, som faktisk dekker utgiftene mine og livsopphold? Jeg leser stadig tråder om hvor patetiske folk som går til NAV er, og hvor mye folk ser ned på de. Jeg synes det er kjempe flaut å gå på NAV, jeg føler jeg går sånn "walk of shame" når jeg må gå til mitt lokale NAV-kontor. At alle som ser meg tenker: "Lat ungdom" o.l. For å få det sagt, jeg går ikke på AAP eller hva det heter eller er uføretrygdet eller noe sånn. Jeg tenker jo at jeg har jo ikke så mye valg, jeg søker jobber hele tiden, men får ikke så mye som et intervju en gang av sikkert 60-70 jobbsøknader de siste 2 månedene. Er jeg en naver dere ville sett ned på? Jeg har jo ingen andre som kan hjelpe meg økonomisk til jeg faktisk en fantastisk dag får meg jobb. Anonym poster: 872bcb75538c231877d6814181886d31 1
Gjest O___o Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Å "NAVe" er et begrep om personer som urettmessig mottar trygdeytelser. Personer som mottar trygdeytelser på grunn av fysiske/psykiske plager "NAVer" ikke. 10
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #3 Skrevet 24. februar 2013 Å "NAVe" er et begrep om personer som urettmessig mottar trygdeytelser. Personer som mottar trygdeytelser på grunn av fysiske/psykiske plager "NAVer" ikke. Virker jo som om så lenge du får penger fra NAV, så "Naver" man. Sånn jeg har forstått det, og når folk uttaler seg om det, så er det jo mange som liksom lyver på seg sykdommer for å kunne "Nave", da vil jo også de som mottar trygdeytelser på grunn av fysiske/psykiske plager gå under å "Nave", om du skjønner hva jeg mener. Så drar bare alle sammen under en kam, som resten av samfunnet. Anonym poster: ec0915e99c6d3e61b7941910daf536ea
Gjest O___o Skrevet 24. februar 2013 #4 Skrevet 24. februar 2013 Virker jo som om så lenge du får penger fra NAV, så "Naver" man. Sånn jeg har forstått det, og når folk uttaler seg om det, så er det jo mange som liksom lyver på seg sykdommer for å kunne "Nave", da vil jo også de som mottar trygdeytelser på grunn av fysiske/psykiske plager gå under å "Nave", om du skjønner hva jeg mener. Så drar bare alle sammen under en kam, som resten av samfunnet. Anonym poster: ec0915e99c6d3e61b7941910daf536ea Nettopp derfor jeg rettet på begrepsbruken 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #5 Skrevet 26. februar 2013 Forstår det ikke jeg heller. Er galt å motta hjelp fra nav er galt mener mange, de samme mener vel også at det er galt å få hjelp hjemmefra etter fylte 18 ved å bo hjemme og få tak over hodet. Hva mener dere de skal gjøre da? Flytte ut på gata? Nei. For dere liker vel kanskje ikke tiggere heller? Hva er alternative da? (Nå snakker jeg om folk er syke, fysisk eller psykisk) Anonym poster: 85cbee42aaee95e717aa18d450f36c87
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #6 Skrevet 26. februar 2013 ops, ble litt kluss over der. Anonym poster: 85cbee42aaee95e717aa18d450f36c87
Trivia Skrevet 26. februar 2013 #7 Skrevet 26. februar 2013 Personlig synes jeg det er veldig, veldig rart at en arbeidsfør nittenåring må gå på NAV, dette basert på hvor enkelt det er å få jobber i den alderen.
Mr.Omg Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Personlig synes jeg det er veldig, veldig rart at en arbeidsfør nittenåring må gå på NAV, dette basert på hvor enkelt det er å få jobber i den alderen. Det kommer helt an på hvor man bor og hva slags arbeidsplasser det er der. Jeg fikk ikke jobb da jeg var 19 fordi det var ingen som ville ansette en ufaglært 19-åring. 2
Bluegreen Skrevet 26. februar 2013 #9 Skrevet 26. februar 2013 Virker jo som om så lenge du får penger fra NAV, så "Naver" man. Sånn jeg har forstått det, og når folk uttaler seg om det, så er det jo mange som liksom lyver på seg sykdommer for å kunne "Nave", da vil jo også de som mottar trygdeytelser på grunn av fysiske/psykiske plager gå under å "Nave", om du skjønner hva jeg mener. Så drar bare alle sammen under en kam, som resten av samfunnet. Anonym poster: ec0915e99c6d3e61b7941910daf536ea Mener du at folk faktisk lyver på seg sykdommer for å kunne nave, eller er det noe du mener folk sier? Jeg registrerer også at folk mistror mennesker som mottar stønad fra NAV, men jeg har ingen tro på at flertallet lyver på seg sykdommer. Kravet for å få uførepensjon, AAP eller sykepenger fra NAV er at man er yrkes- eller ervervsmessig ufør på grunn av sykdom som er allminnelig akseptert av medisinvitenskapen og som har klare symptomer. Det er med andre ord ikke nok å "slite litt" eller "ikke orke jobb", og hvis folk som mottar stønad fra NAV sier det, tror jeg de sier det for å verne om privatlivet sitt - de vil kanskje ikke fortelle at de virkelig er syke. At folk lever på sosialstønad her i landet, fordi det virker som en enkel løsning ei stund, det er en annen sak.
Trivia Skrevet 26. februar 2013 #10 Skrevet 26. februar 2013 Det kommer helt an på hvor man bor og hva slags arbeidsplasser det er der. Jeg fikk ikke jobb da jeg var 19 fordi det var ingen som ville ansette en ufaglært 19-åring. Da må man flytte dit jobbene er. Det er en drøss av jobber for ufaglærte, arbeidsvillige nittenåringer her i Norge, men man må ofte bevege seg mot byene.
Gjest Badebuksa Skrevet 27. februar 2013 #11 Skrevet 27. februar 2013 Heia deg! Du søker på jobb, det er bra. De eneste jeg kan se ned på er de som bevisst lurer systemet for å kave til seg en haug med penger, sitte på ræva og gjøre et eller annet (bortsett fra å gidde og jobbe). Selvfølgelig har folk som er i knipe rett på penger fra NAV. Det er jo det NAV er til.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #12 Skrevet 27. februar 2013 Da må man flytte dit jobbene er. Det er en drøss av jobber for ufaglærte, arbeidsvillige nittenåringer her i Norge, men man må ofte bevege seg mot byene. Er bare nysgjerrig på hvilket årtiende du var 19 i, for i følge mine foreldre som er 40 og 50, var arbeidsmarkedet for unge uten utdanning helt annet før enn nå. Nå kan du omtrent ikke få en kassejobb på Rimi engang uten å ha økonomiutdanning (for å sette ting på spissen). Og skal man dra seg inn til byene for å få få jobb, er uansett sannsynligheten svært liten for å få 100% stilling i så ung alder, og man er nødt til å ta på seg vikariat. Og i byene koster det å ha tak over hodet. Er forresten ikke en "NAV-er", men mottar AAP. Anonym poster: b67beed537e39c899b036521d4bff7c4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #13 Skrevet 27. februar 2013 Er bare nysgjerrig på hvilket årtiende du var 19 i, for i følge mine foreldre som er 40 og 50, var arbeidsmarkedet for unge uten utdanning helt annet før enn nå. Nå kan du omtrent ikke få en kassejobb på Rimi engang uten å ha økonomiutdanning (for å sette ting på spissen). Og skal man dra seg inn til byene for å få få jobb, er uansett sannsynligheten svært liten for å få 100% stilling i så ung alder, og man er nødt til å ta på seg vikariat. Og i byene koster det å ha tak over hodet. Er forresten ikke en "NAV-er", men mottar AAP. Anonym poster: b67beed537e39c899b036521d4bff7c4 Jeg er 29 år, bor i Oslo. Jeg har selv flyttet fra et tettsted for å få jobb og derfor svarte jeg som jeg gjorde. Når TS skriver "ikke jobber her jeg bor" skjønner man at TS er litt lat og ikke gjør det som skal til for å få jobb. Er man ikke villig til å flytte på seg må man leve på sosialpenger og bo hjemme hos mamma og pappa. Anonym poster: e3fec11d9d6203eaf33be4257b246ee0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #14 Skrevet 27. februar 2013 Er bare nysgjerrig på hvilket årtiende du var 19 i, for i følge mine foreldre som er 40 og 50, var arbeidsmarkedet for unge uten utdanning helt annet før enn nå. Nå kan du omtrent ikke få en kassejobb på Rimi engang uten å ha økonomiutdanning (for å sette ting på spissen). Og skal man dra seg inn til byene for å få få jobb, er uansett sannsynligheten svært liten for å få 100% stilling i så ung alder, og man er nødt til å ta på seg vikariat. Og i byene koster det å ha tak over hodet. Er forresten ikke en "NAV-er", men mottar AAP. Anonym poster: b67beed537e39c899b036521d4bff7c4 Glemte å legge til at hele svaret ditt er et kroneksempel på unnskyldninger og bortforklaringer. Flytter du får du jobb, men du går jo på AAP så du er vel ikke interessert i å jobbe. Kjenner din type Anonym poster: e3fec11d9d6203eaf33be4257b246ee0 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #15 Skrevet 27. februar 2013 Og skal man dra seg inn til byene for å få få jobb, er uansett sannsynligheten svært liten for å få 100% stilling i så ung alder, og man er nødt til å ta på seg vikariat. Og i byene koster det å ha tak over hodet. Er forresten ikke en "NAV-er", men mottar AAP. Anonym poster: b67beed537e39c899b036521d4bff7c4 Til slutt, jeg må le. Hvordan tror du man får seg jobb? Jo, man begynner gjerne på denne måten selv om man er nyutdannet eller ufaglært. Kos deg med trygda di, du. Jeg skjemmes over min egen generasjon. Anonym poster: e3fec11d9d6203eaf33be4257b246ee0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå