Gå til innhold

Matforgiftet av take-away - Kreve pengene tilbake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestilte nudler med biff og grønnsaker til lørdagskosen på den lokale kinaresturanten, noe jeg har gjort mange ganger før. Denne gangen fikk kvelden en svært uvelkommen og uventet vending.

Kan jeg gå dit i morgen, fortelle om min reaksjon på maten, å forvente og få pengene tilbake?

Må nevnes at jeg er virkelig syk, noe jeg så og si aldri blir av dårlig mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan du bevise at det er akkuratt deres mat? og ikke noe du har spist/drukket før på dagen? eller spysyken som er kommet i hus?

du kan jo alltids prøve, men du har jo selv spist der mange ganger før uten å bli dårlig, så du har nok ikke et godt grunnlag for å kreve pengene tilbake.

Anonym poster: 482552c6777756e9b432137e29a54131

Skrevet

De fleste serveringssteder tar slikt alvorlig, så om du ringer ned og sier du har mistanker om at du har blitt matforgiftet bør de ta det alvorlig og tilby en kompensasjon. Men det kan så klart lønne seg å ta kontakt med en lege for å utelukke sykdom o.l.

• Liker 1
Gjest Borghild
Skrevet

Det kan jo ikke bevises at det er den maten du har blitt dårlig av med mindre det er flere som har blitt dårlige av å spise der. Men du kan jo ta en tlf å høre. Masse god bedring ihvertfall!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Du kan ikke bevise det, men du bør si ifra. Jeg sier alltid fra om jeg opplever noe galt med maten eller blir matforgifta. Jeg gjør det ikke for kompansasjonen, jeg gjør det rett og slett for å si ifra slik at de skjerper seg. Tenk hvis flere har ringt og sagt ifra om matforgiftning, feks:)

Jeg bestilte engang vegetarisk pizza, men fikk servert kyllingpizza, og jeg har vært veggis i mange år. Kyllingen var gjemt under osten, og jeg rakk å spise 2 stykker før jeg så det. Jeg sa ifra, sendte maten tilbake, fikk ny pizza, og fikk hele måltidet gratis. Men jeg gikk aldri tilbake til restauranten, og det gjorde jeg også klart da jeg gikk derifra. Det er VIKTIG at restauranter får klar tilbakemelding om evt feil de gjør. Jeg spydde hele natta etter kyllingpizzaen, kroppen og psyken reagerte på fremmed dødt dyr, hehe..

Endret av Kevlarsjäl
  • Liker 1
Skrevet

Som de andre sier,hvordan kan du bevise at det var akkurat deres mat som ga det forgiftning?

Og er du virkelig så blakk at du må ha tilbake de kronene for litt nudler og grønnsaker?.... Da tror jeg du må slutte å kjøpe take-away.

Anonym poster: d034a3fd01223edf8d71e134a41131c2

• Liker 2
Skrevet

Bestilte nudler med biff og grønnsaker til lørdagskosen på den lokale kinaresturanten, noe jeg har gjort mange ganger før. Denne gangen fikk kvelden en svært uvelkommen og uventet vending.

Kan jeg gå dit i morgen, fortelle om min reaksjon på maten, å forvente og få pengene tilbake?

Har du oppsøkt lege?Om du er så syk som du påstår,så gjør det.Da har du i alle fall et skriv der det står du har oppsøkt lege

Mannen min ble matforgiftet og han var dårlig i nesten 5 dager (om jeg husker rett) Første døgnene var helt ille,med oppkast,magesmerter og diare.

Skrevet

Det tar normalt 8-72 timer før man blir syk etter å ha spist dårlig mat, med unntak av sjømat som kan gi symptomer allerede etter en time. Grunnen er at det skal ganske store mengder bakterier til for å bli dårlig, så bakteriene i maten trenger litt tid på å formere seg før du blir syk.

Du er tydeligvis ikke sykere enn at nettsurfing går bra, så hvis du ikke blir betraktelig dårligere i løpet av et døgn eller to, tror jeg neppe du er matforgiftet.

Omgangssyke er ille nok, så god bedring uansett!

Skrevet

Hvis du ikke kaster opp eller har diare så er det ikke matforgiftning, da er det noe annet.

Skrevet

TS skreiv denne tråden litt før ett, om h*un bestilte mat i 5-6 tiden er det godt mulig at h*n kan ha blitt dårlig og kastet opp i disse timene og like vel blitt bedre på kvelden, Matforgiftning kan vare fra noen få timer til flere dager, avhengi av hvilke toksiner som ligger i maten. Om nudlene har lagt noen timer i romtemperatur og så blitt varmet opp igjen kan disse faktisk bli ganske giftige (Samme med ris og pasta), så umulig er det ikke. Nei, TS, om du er bedre i dag så ring ned eller stikk innom og gi beskjed, men som jeg nevnte lenger oppe, ta gjerne kontakt med lege just in case, de vil kunne si noe mer konkret bassert på hvordan du reagerte, hvor lenge det varte og hvor lenge etter matinntak.

(Må nevne at klassen min var å spiste ute en gang, to av jentene bestilte pizzabuffet og begge ble dårlige etter bare tre timers tid og måtte gå fra forestillingen vi skulle se. Vi snakker akutte magesmerter og så oppkast, begge var dårlig dagen etterpå også og hun ene fikk bekreftet matforgiftning av legen. Restauranten la seg langflat og tilbød dem gavekort i kjeden på en ganske høy sum, så ja, de tar det alvorlig, selv om det ikke kan bevises)

Skrevet

Motivasjonen min for å ringe hadde vært for å varsle i tilfelle det kommer fra kjøkkenet, ikke for å be om å få kronene tilbake.

• Liker 2
Skrevet

Om ts har betalt for mat som har gjort han eller hun dårlig er det bare rimelig å forvente å få pengene tilbake, om det er hovedmisjonen med å ta kontakt eller ikke er opp til vedkommende, men det er ikke noe galt med å forvente pengene tilbake for ett produkt som har gjort en syk.

Skrevet

Min venninne ble skikkelig dårlig etter å ha spist fisk på fridays. Hun følte seg kvalm når vi gikk derfra og kastet opp i 2 dager etter det. Når hun kom hjem ringte hun for å advare, men fikk bare kjeft tilbake om at hun kunne da vel ikke vite at det var der hun var blitt dårlig, og at da fikk hun komme tilbake med prøvesvar fra lege om hun skulle komme her og komme her. Disse prøvene tar 2 uker.

Venninnen min ville bare gi beskjed så de ikke skulle servere fisken til andre også - men de tok ikke hennes henvendelse alvorlig.

Anonym poster: a226c0c202fded6968c6ca43b7bcc77f

• Liker 1
Skrevet

:sjokkert:

Da hadde jeg ringt enda litt høyere opp i systemet og levert klage på både mat og restaurant, slikt går ikke an! Fy søren så frekt å bare avvise på en slik måte! Som sagt, slikt MÅ tas alvorlig da det faktisk kan være veldig farlig for noen å bli matforgiftet...

• Liker 1
Skrevet

Husk å ta med kvitering.

Men så vidt jeg vet så blir det tatt seriøst om de er seriøse. Er jo selvsagt vanskelig å bevise og det kan jo være noe annet, men du bør si i fra uansett. Kanskje det er en annen også som har blitt syk som har sagt i fra? Og sier du også fra da så stiller dere jo sterkere.

Anonym poster: 2b6291ff951563d02db87f98fdbbb0a0

Skrevet

Jeg ville i tillegg kontaktet mattilsynet så de får kontrollert maten!

Anonym poster: 32f2b7c2617578985150de23d7265cb6

Skrevet

Den blir for enkel. Da kan du eks gå ut hver dag til ulike resturanter og spise. Så neste dag krever du pengene tilbake. Slik kan du leve gratis. Selvsagt bare om du var kjeltring.

Om du mistenkte matforgiftning, så burde legen ha sett på deg, mattilsynet varslet.

Anonym poster: 0ba71523b002dc57dbf2e57c2dfc3999

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...