@Maja Skrevet 23. februar 2013 #1 Skrevet 23. februar 2013 Når eg trener får eg alltid ein vanvittig appetitt, dette gjelder alle dager og ikkje bare dagene eg har vore på trening. Tidligare har eg gått opp i vekt når eg har klart og trene regelmessig over lengre tid. Vi snakker kanskje +7-8 kg på eit halvt år, og det er definitivt ikkje bare ekstra muskelmasse. Eg missliker virkelig å vere svulten. Når eg trener klarer eg ikkje alltid å ete meg mett, det skal så masse til at eg blir lei av å ete før eg blir mett. Dessuten synest eg det er kjipt å ete 4 skiver til lunsj for å bli mett, når alle andre eter 1-2 stk. Effekten har vore lik om treninga er i form av jogging, fjellturer eller styrke o.l. Andre som har det slik? Nåken som har tips korleis eg kan klare å holde vekta (helst går ned 2-3 kg) uten å gå rundt å vere svulten og irritabel? Kanskje justeringer av kosthold eller trening kan hjelpe litt?
Kira-delta Skrevet 23. februar 2013 #2 Skrevet 23. februar 2013 Jeg tror det er viktig å skille mellom sult og tilfredsstillelse. Jeg hadde vansker med å skille metthetsfølelse fra tilfredsstillelse. Før var jeg ikke tilfredstilt før jeg hadde spist meg stappmett, nå kan jeg spise en porsjon middag og kjenne igjen metthetsfølelse. Jeg mener ikke at du er i samme sak som meg, men mange tror tilfredsstillelse er det samme som mett. Så det jeg lurer på er om du egentlig er sulten, eller om du er fysen? 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #3 Skrevet 23. februar 2013 Helt normalt det der, jeg sliter med det samme. Har ikke gått opp i vekt (enda), men ser at jeg spiser for mye de dagene jeg trener. Jeg begynner nå å tro at trening ikke er veien å gå hvis man skal ned i vekt, rett og slett fordi jeg gjerne spiser inn de kaloriene jeg forbrenner på trening.. Står litt om det her også: http://www.forskning.no/artikler/2009/januar/207538 Mener ikke at du skal slutte å trene, det skal ikke jeg heller, men det må gjøres noe med kostholdet. Lavkarbo har funket på meg før, så skal begynne med det igjenn nå. Anonym poster: 7aa7872b6d3c50dbc65fb90b0441b7a7 1
@Maja Skrevet 23. februar 2013 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2013 Så det jeg lurer på er om du egentlig er sulten, eller om du er fysen? Har tenkt ein del på nett det, vanskelig å vite sikkert. Eg vore vekk frå trening nokre måneder, då hadde eg full kontroll på inntaket uten å vere svulten. Men kan kanskje ver at når forbrenningen auker så finner ikkje kroppen heilt balansen i forhold til sultfølelsen, og så venner eg til slutt kroppen til å ete meir. Kva gjorde du for finne "kontrollen"?
Gjest made4u Skrevet 24. februar 2013 #5 Skrevet 24. februar 2013 Fyll en bøtte med vann, rommer denne ti kilo så er bøtta full ca ti kilo, sett den så på gulvet forran deg og løfte den over hodet og opp på strake hender... Litt tungt, ikke sant? Men du har bare løftet ca ti kilo to meter rett opp. Med tanke på hvor tungt det føles å bare løfte ti kilo to meter oppover, hvor mye mer blytungt tror du ikke det er å løfte f.eks. 60-120 kilo f.eks. 100 meter til opp og kanskje 700 meter fremover - i tillegg til at det skal skje noe så energikrevende som å skape elstra varme i tillegg til bevegelsen. Du kan selv erfare hvordan armene dine må kjempe med så lite som ti kilo to meter rett opp, noe så lett føles jo tungt - å gå opp på en høyde på 100 meter derimot, blir tyngden av en hel kropp 100 meter rett opp, la oss si personen veier 100 kilo. I så fall blir det ikke lenger ti kilo to meter rett opp to meter, men hundre kilo 100 meter rett opp. Hadde personen besteget 574 høydemeter så hadde det blitt ENORMT energikrevende - ekstra varmeproduksjon og bortover/fremovermeter kommer i tillegg. Fysisk aktivitet eller ikke går ut på å forbruke masse energi eller å ikke gjøre det i det hele tatt - klart man trenger mye energi dersom man er aktiv, det er fascinerende hvor godt kroppen kan utnytte energien i mat. At du spiser mer når du trener betyr bare at kroppen din fungerer fint, det er ment at den skal evne å regulere dette. Tallene du rapporterer er ingen krise og helt normalt. Mulig du ser dem som ille, jeg er fullstendig uenig i det og skulle jeg anbefalt deg noe så måtte det være å fortsette og trene og ikke se deg blind på tallene på badevekten.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #6 Skrevet 24. februar 2013 Jeg har også slitt med dette, men etter at jeg gikk over fra å trene om morgenen til å trene på ettermiddag/kveld, samt å øke proteinmengden litt, har jeg ikke dette problemet lenger. Jeg blir mye mer sulten tidlig på dagen, og hvis jeg da i tillegg trener da, går det helt over styr. Litt mer protein og litt mindre karbohydrat (snakker ikke lavkarbo), gjør også at jeg holder meg mett lenger. Ikke sikkert det hjelper for deg, men kanskje? Anonym poster: 83ffa277f4bcec9dbea168c461253b93
@Maja Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 24. februar 2013 Fysisk aktivitet eller ikke går ut på å forbruke masse energi eller å ikke gjøre det i det hele tatt - klart man trenger mye energi dersom man er aktiv, det er fascinerende hvor godt kroppen kan utnytte energien i mat. At du spiser mer når du trener betyr bare at kroppen din fungerer fint, det er ment at den skal evne å regulere dette. Tallene du rapporterer er ingen krise og helt normalt. Mulig du ser dem som ille, jeg er fullstendig uenig i det og skulle jeg anbefalt deg noe så måtte det være å fortsette og trene og ikke se deg blind på tallene på badevekten. Les gjerne opningsinnlegget igjen du. Så klart må inntaket av energi auke når energiforbruket går opp, er jo ikkje dum heller. Casen er at om eg skal ete meg mett så blir inntaket på sikt større enn forbruket. Altså den fantastiske reguleringa av inntaket som du skriver om fungerer ikkje for min del.
@Maja Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2013 Jeg har også slitt med dette, men etter at jeg gikk over fra å trene om morgenen til å trene på ettermiddag/kveld, samt å øke proteinmengden litt, har jeg ikke dette problemet lenger. Jeg blir mye mer sulten tidlig på dagen, og hvis jeg da i tillegg trener da, går det helt over styr. Litt mer protein og litt mindre karbohydrat (snakker ikke lavkarbo), gjør også at jeg holder meg mett lenger. Ikke sikkert det hjelper for deg, men kanskje? Anonym poster: 83ffa277f4bcec9dbea168c461253b93 Takk! Trener frå før på ettermiddag/kveld. Men burde kanskje ete meir tidlig på dag (altså frukost), og det med protein/karbohydrater er kanskje verdt å sjå litt nærare på.
Gjest made4u Skrevet 24. februar 2013 #9 Skrevet 24. februar 2013 Les gjerne opningsinnlegget igjen du. Så klart må inntaket av energi auke når energiforbruket går opp, er jo ikkje dum heller. Casen er at om eg skal ete meg mett så blir inntaket på sikt større enn forbruket. Altså den fantastiske reguleringa av inntaket som du skriver om fungerer ikkje for min del. Det er mer vanlig at folk som begynner å trene ikke har appetitt til å spise nok, flere må tvinge i seg mer enn dem føler for, dog kan det nok oppleves annerledes for deg. Dog ikke fordi reguleringen din ikke fungerer, det gjør den jo, men feil mat- og spise-vaner er da gjerne problemet. Sier ikke at dette eksempelet gjelder deg, men noen mennesker har et feilaktig forhold til hva det vil si å være mett - for dem handler metthet om å spise seg mett så det nesten gjør vondt og de blir utslått, andre spiser seg mett til vellbehag og enrgi så de er klar for aktivitet og ikke sofaen etter måltidet. Ta to som spiser seg tilsvarende like mett, de kan forsyne seg svært ulikt av akkurat samme mat, hvor ene lar mye grønnsaker mette mens den andre nærmest styrer unna grønnsakene. Mange forhold spiller inn og utgjør forskjeller. At mange får uheldige resultater betyr ikke at kroppene deres ikke fungerer, det kan så sterkt forklares med livsstilen, mentalitet og hva dem reelt foretar seg - det er i så fall praktiske tiltak dem må foreta eller de må trnke annerledes om noe - for bedre å spille på lag med kroppens fungerende mekanismer for energiregulering. Selv en liten feilmargin på bare en kvart skive for mye hvrr eneste dag, skaper voldsom overvekt over tid om denne overspisingen vedvarer over tid - overvekt tar tid å oppnå som den tar tid å bli kvitt. Over tid er det altså lite for mye som skal være feil før det blir et stort problem - så lite at man kan si at selv overvektiges mekanismer for sult og metthet fungerer bra. Bevisstgjøring av hva enn driver med betyr mer.
Gjest *Maja* Skrevet 24. februar 2013 #10 Skrevet 24. februar 2013 Hvordan ser en typisk dag ut da? Kanskje det er noe av maten du spiser som kan byttes ut i noe som metter mer og lengre?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #11 Skrevet 24. februar 2013 Jeg har skikkelig sjokoladecraving når jeg trener jeg. Anonym poster: 309987bf89a327fce3def16c0cdd1b61
@Maja Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #12 Skrevet 24. februar 2013 At mange får uheldige resultater betyr ikke at kroppene deres ikke fungerer, det kan så sterkt forklares med livsstilen, mentalitet og hva dem reelt foretar seg - det er i så fall praktiske tiltak dem må foreta eller de må trnke annerledes om noe - for bedre å spille på lag med kroppens fungerende mekanismer for energiregulering. Då snakker vi vertfall samme språk Håpar å kunne få tips til slike praktiske/mentale tiltak...
@Maja Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #13 Skrevet 24. februar 2013 Hvordan ser en typisk dag ut da? Kanskje det er noe av maten du spiser som kan byttes ut i noe som metter mer og lengre? Jobber på kontor, så lite aktivitet der. Trener styrke på treningssenter 2-3 ganger i veka. Dei andre dagene prøver eg gå ein times tur, og gjerne ein fjelltur i løpet av helga. Er nett komme igang med trening etter lengre tids sjukefråvær, så intensiteten er ikkje på topp enno. Ser for meg tyngre styrke, og kanskje jogge i stadenfor gå etterkvart. Spiser: 1 skive til frukost 3 skiver til lunsj (heimelaga grovbrød!) (Pålegg:kvitost, skinke, makrell eller egg) Typisk middag kan vere 1 kyllingfilet, stekte grønsaker (prøve fylle 1/3-1/2 av talerken), litt fullkornspasta. Nesten aldri ferdigmiddag, vil vite ka eg putter i meg! Perioden eg ikkje trente spiste eg oftest ikkje meir i løpet av dagen. No et eg kanskje ein bolle med frukt og cottage cheese, eller eit par skiver til kvelds (eller begge deler). Drikker verken brus eller juice, ogeter vanligvis bare snop i helga. Burde kanskje ete litt meir til frukost, og vere enno litt flinkare til å ete frukt i stadenfor snop. Så var det jo dette med pasta og brød. Men er for glad i begge deler til å kutte ut, og bruker kun grove varianter.
Gjest *Maja* Skrevet 24. februar 2013 #14 Skrevet 24. februar 2013 Jobber på kontor, så lite aktivitet der. Trener styrke på treningssenter 2-3 ganger i veka. Dei andre dagene prøver eg gå ein times tur, og gjerne ein fjelltur i løpet av helga. Er nett komme igang med trening etter lengre tids sjukefråvær, så intensiteten er ikkje på topp enno. Ser for meg tyngre styrke, og kanskje jogge i stadenfor gå etterkvart. Spiser: 1 skive til frukost 3 skiver til lunsj (heimelaga grovbrød!) (Pålegg:kvitost, skinke, makrell eller egg) Typisk middag kan vere 1 kyllingfilet, stekte grønsaker (prøve fylle 1/3-1/2 av talerken), litt fullkornspasta. Nesten aldri ferdigmiddag, vil vite ka eg putter i meg! Perioden eg ikkje trente spiste eg oftest ikkje meir i løpet av dagen. No et eg kanskje ein bolle med frukt og cottage cheese, eller eit par skiver til kvelds (eller begge deler). Drikker verken brus eller juice, ogeter vanligvis bare snop i helga. Burde kanskje ete litt meir til frukost, og vere enno litt flinkare til å ete frukt i stadenfor snop. Så var det jo dette med pasta og brød. Men er for glad i begge deler til å kutte ut, og bruker kun grove varianter. Jeg synes det ser litt lite ut så skjønner du er sulten jeg. Ville minst hatt 2 måltider til. Frokosten kunne sikkert vært litt mer, kanskje havregrøt med eple og kanel? Lunsjen ser grei ut, men du burde ha et mellommåltid før middag, som noe frukt/nøtter. Du kunne nok med fordel spist mer kjøtt til middagen, en kyllingfilet er ikke så stor ei heller mye kalorier, så ta gjerne 1 og en halv eller 2. Kveldsmat kan bestå av et par knekkebrød med masse skinkepålegg eller en omelett med skinke og grønnsaker. Og du trenger ikke å kutte ut brød og karbs. Men istedenfor brød både til frokost, lunsj og kvelds så kan du bytte til f.knekkebrød? Og jeg spiser selv ris til middag hver dag. Må ha det for å prestere med treningen. Nå vet jeg ikke høyden og vekten din, men om du har vært inaktiv og spist lite så har du sikkert ikke veldig mye muskelmasse og det er jo også noe som vil komme nå som du starter å trene. Ikke fokuser på vekta da balansen mellom muskler og fett er avgjørende for en stram og definert kropp, ikke lavest mulig vekt. Cm teller mer
Yme Skrevet 24. februar 2013 #15 Skrevet 24. februar 2013 Sultfølelsen i seg selv, er ikke nødvendigvis knytta til om du trenger mat eller ikke. Noen mennesker er uheldige og har en kropp som ikke har helt dreisen på når du burde spise, hvor mye du burde spise, eller om du har spist. Hvis det er sånn hos deg, at du faktisk legger på deg mer fett enn det du syns er akseptabelt, kan det være en god idé å sette seg litt inn i dette med kosyhold, og ha en periode hvor du finner ut hvor mye mat du faktisk trenger, og lager en kostholdsplan utifra det. Du trenger ikke gjøre det lenge, men bare gjør det en periode, så du får mer oversikt over hva kroppen din trenger. Jeg syntes også det var et hærk å føle meg sulten, helt til jeg begynte med periodisk faste. I starten, før kroppen min vendte seg til det, var jeg veldig sulten i fastetimene (jeg faster 16 timer i døgnet, hvert døgn) men så blei jeg vandt med at sultfølelse ikke er noe stress, og til slutt vendte kroppen min seg til at det bare er mat mellom klokka 14 og 22. Dette er ting som kanskje krever litt ekstra for noen, men det kan være verdt å sjekke det ut, sånn at man får "kalibrert" kroppen til å bedre kjenne igjen når og hvor mye mat den skal ha. Hvis du prøver noe sånt, er det veldig viktig å få i seg riktig mat også, selvfølgelig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #16 Skrevet 24. februar 2013 Vekt har ingen betydning. Når skal folk forstå dette? Problemet ditt er at du bare trener i perioder. Kontinuitet er nøkkelen til suksess. Anonym poster: c08ed3b9bbf25844c912a371b4931e5d
@Maja Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #17 Skrevet 24. februar 2013 Vekt har ingen betydning. Når skal folk forstå dette? Problemet ditt er at du bare trener i perioder. Kontinuitet er nøkkelen til suksess. Anonym poster: c08ed3b9bbf25844c912a371b4931e5d Enig i det første, men synest det er enklare å forklare vekt enn størrelse. Er fornøyd så lenge buksene passer... Og så klart, ein bør trene kontinuerlig. Men som eg skriv lenger ope har eg vore sjuk i ein lengre periode. Når ein knapt har energi til å stå oppreist i meir enn 5 minutter er ikkje trening så veldig aktuelt!
@Maja Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #18 Skrevet 24. februar 2013 Jeg synes det ser litt lite ut så skjønner du er sulten jeg. Ville minst hatt 2 måltider til. Frokosten kunne sikkert vært litt mer, kanskje havregrøt med eple og kanel? Lunsjen ser grei ut, men du burde ha et mellommåltid før middag, som noe frukt/nøtter. Du kunne nok med fordel spist mer kjøtt til middagen, en kyllingfilet er ikke så stor ei heller mye kalorier, så ta gjerne 1 og en halv eller 2. Kveldsmat kan bestå av et par knekkebrød med masse skinkepålegg eller en omelett med skinke og grønnsaker. Og du trenger ikke å kutte ut brød og karbs. Men istedenfor brød både til frokost, lunsj og kvelds så kan du bytte til f.knekkebrød? Og jeg spiser selv ris til middag hver dag. Må ha det for å prestere med treningen. Nå vet jeg ikke høyden og vekten din, men om du har vært inaktiv og spist lite så har du sikkert ikke veldig mye muskelmasse og det er jo også noe som vil komme nå som du starter å trene. Ikke fokuser på vekta da balansen mellom muskler og fett er avgjørende for en stram og definert kropp, ikke lavest mulig vekt. Cm teller mer Takk for tips/betraktninger! Enig i at det er cm som teller, men dei måler eg kun på bukselinninga - om den passer eller ikkje Mellommåltid mellom lunsj og middag høyres lurt ut. Går fort 5 timer og det blir i lengste laget uten mat. Håper definitivt på forbedring av muskelmasse. Trur ikkje eg har gått særlig opp i vekt etter eg starta trene igjen, men har bare holdt på eit par veker. Men merka det på appetitten med ein gang, og husker for godt korleis det blei sist. Håper det bare tat litt tid før alt sammen "stabiliserer" seg, men trur det er verdt å vere bevisst på kortholdet frå starten av likevell.
Sjokoladenøtt Skrevet 24. februar 2013 #19 Skrevet 24. februar 2013 Har samme problemet, men det er IKKE fysisk sult.. Det er bare hjernen som vil ha mat siden den tror en vanlig porsjon er for lite når man trener.. Jeg måtte bare bite i det sure eplet og gå "sulten", tok meg heller en tyggis/et eple og et glass med vann.. Etterhvert lærer hjernen seg at den ikke trenger like mye mat som den tror Det er ikke kroppen som er sulten, det er tanken
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 25. februar 2013 #20 Skrevet 25. februar 2013 (endret) Jeg får også ekstremt økt apetitt når jeg trener jevnlig kardio. Er ikke så mye å gjøre med det bortsett fra å presse seg selv til å spise normalt. For min del tar det et par uker hvor jeg er konstant fysen, sulten og har massiv apetitt, og så roer det seg ned når jeg holder meg i skinnet og spiser normale posjoner. Jeg merker at jeg kommer fortere tilbake til normalen jo mer konsekvent jeg er. Hvis jeg for eksempel spiser normale posjoner til hvert eneste måltid i en uke regulerer sultfølelsen seg raskere enn hvis jeg spiser normale posjoner alle dager bortsett fra én. Kroppen min fungerer best med rutiner, og det tror jeg er vanlig Endret 25. februar 2013 av Kevlarsjäl 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå