AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #1 Del Skrevet 23. februar 2013 Jeg sliter litt med generell angst. Har fått Vival 2 mg av legen, synes den funker greit nok, men blir så tung og ør i hodet i en god stund etterpå. Angsten min viser seg i form av nervøsitet, ør/svimmel, tungpusten og kvalme. Har nå fått Truxal 15 mg. av legen. Har ikke prøvd den enda. Noen som har erfaring med denne? Hvordan virker den? Funker den selv om jeg ikke har et panikk anfall og hvor gale bør det være før jeg tar den? Er også redd for bivirkninger.. Skal snart reise vekk og er skeptisk til dette.. Kom helst ikke med skrekk historier;-) Anonym poster: aa40c2451a1750cfa77cff2a0764a28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #2 Del Skrevet 23. februar 2013 Jeg fikk truxal for søvnvansker for et par år siden, da den har den bivirkningen at man kan bli trøtt, derfor kaller mange den for apedop. Jeg har ikke angst. Jeg tok en tab en fredagskveld og ca 30 min etterpå besvimte jeg nesten, jeg fikk det verste blodtrykksfallet jeg noen gang har hatt, var tilfeldig på badet og tenkte at nå dør jeg. Det var GRUSOMT! Sov ikke bedre den natten selv om jeg kjente meg veldig neddopet på den. Legen hadde sagt at jeg burde ta den ca en time før leggetid. Jeg tok en pille til neste kveld, da rett før jeg la meg for å ikke oppleve det samme. Da sov jeg hos kjæresten og jeg sov ikke noe bedre, neste morgen fortalte han at jeg hadde hatt vært veldig aktiv den natten, bevegde på meg uten stopp i noen timer såpass ille at han stod opp ca kl 6 en søndagsmorgen! Han ville ikke vekke meg pga mine søvnvansker. Jeg ble enda mer redd da! Så aldri mer truxal på meg!! MEN jeg har alltid hatt lett for å få blodtrykksfall, jeg får alltid det av medisiner som har den bivirkningen, og jeg har aldri hørt at det har skjedd med noen andre på truxal. Jeg har jobbet i psykiatrien så kjente en del som gikk på den, og hørte aldri noe annet negativt enn at folk blir sløve av den. Håper jeg ikke skremte deg så veldig Vival har jeg aldri prøvd men det er jo det samme som valium. Regner med at siden du blir trøtt av vival så blir du også det av truxal, men jeg kan jo ta feil. Er jo bare å prøve den Anonym poster: 7b71e6bc9cab6ee5c0c610a772b05a38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #3 Del Skrevet 23. februar 2013 Så ekkelt! Jeg har ingen problemer med blodtrykket.. Har brukt Sarotex (mot muskelsmeter) tidligere å la merke til at det er samme merke ol. som Truxalen. De ga meg ingen bivirkninger.. Kan det bety at jeg vil tåle Truxal også? Liker ikke å ta nye medisiner!! TS Anonym poster: aa40c2451a1750cfa77cff2a0764a28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #4 Del Skrevet 24. februar 2013 Det er samme produsent ja, men er ikke samme medisinen (samme virkestoff), og de er heler ikke medisiner i samme kategori. Toro er en produsent som lager posemat, men det betyr ikke at tomatsuppe og pannekakerøre er det samme De er heller ikke i samme kategori, fordi de er ikke begge supper eller begge bakeverk. Skjønner? Det er bare den samme som lager de, men de er ikke samme medisinen eller at de ligner på hverandre. Hvis du går på felleskatalogen og søker på truxal, og så trykker du på ATC nr som er N05A F03, så vil du få frem en oversikt over hvilke medisiner som er den samme som truxal eller i samme kategori. Noen medisiner er jo den samme men lages av flere, som at både Gilde og Nordfjord lager påleggsskinke. Når du ser på listen så ser du at Sarotex ikke står på den lista, med andre ord det er hel forskjellige medisiner. Det kan man også se på begynnelsen av ATC nr, truxal har N05A og Sarotex har N06A, begge har N fordi begge påvirker nervesystemet. Med andre ord nei du kan ikke sammenligne virkningen av de to medisinene Men for alt du vet så kan det hende at du tåler truxal veldig bra uansett. Jeg liker heller ikke nye medisiner, men det er jo bare å prøve Anonym poster: 7b71e6bc9cab6ee5c0c610a772b05a38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 24. februar 2013 #5 Del Skrevet 24. februar 2013 Jeg foretrekker Truxal. Mange kaller det apedop fordi man kan bli sløv, men jeg synes den sløvheten er god. Jeg står på 100mg i døgnet, men tar 50mg om gangen, og sparer den siste til litt senere just in case, eller tar den hvis én ikke er nok. Jeg startet riktig nok på 15mg for 3,5 år siden, men har økt gradvis etter som kroppen min har vent seg til dosen. Det som er bra med truxal er at den ikke er avhengighetsskapende da det ikke er b-preparat. Men noe jeg har merket, er at hvis jeg venter til ting er skikkelig ille så fungerer den ikke. Jeg må ta den før alt eksploderer. Men jeg prøver å unngå å ta så mye truxal, og prøver å heller holde ut angsten, for det er det eneste som hjelper i lengden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #6 Del Skrevet 20. mars 2013 Jeg har enda ikke turd å ta Truxal.. Men tar fremdeles Vival til tider, men sjeldent. Tok idag, og da er det litt over 3 uker siden sist.. Prøver å ikke ta.. Men synes ikke den virker godt nok.. Tar bare 2 mg da, har ikke turd å ta høyere dose enda.. Hater piller og det å ikke ha kontroll (redd for hvordan jeg kan reagere når jeg øker dosen) Er litt pysete på slikt.. Men er vel en del av angsten det å.. Angst for å bli syk, å ikke få puste osv... Anonym poster: aa40c2451a1750cfa77cff2a0764a28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #7 Del Skrevet 20. mars 2013 Forrige innlegg var fra TS Anonym poster: aa40c2451a1750cfa77cff2a0764a28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 20. mars 2013 #8 Del Skrevet 20. mars 2013 Har du diskutert dette med legen din, TS ? Legen er det riktige stedet å justere doser, å bytte legemiddel o.l.. Jeg bare nevner det, slik at det ikke blir glemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #9 Del Skrevet 20. mars 2013 Ja, han vet at jeg ikke liker å ta medisiner ol. Det var han som ga md Truxal. Har ikke vært der siden, og har heller ikke tatt de.. Han sa ikke så mye egentlig.. TS Anonym poster: aa40c2451a1750cfa77cff2a0764a28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #10 Del Skrevet 20. mars 2013 Jeg satt en gang i et rom med andre som slet med angst i ulike former , og på tavlen ble en liste over all medisin som folk hadde testet for å få bort angst skrevet ned. Den listen var LANG og hele tavlen ble fylt. Ikke noen av disse medisinene hadde hjulpet på sikt , og det hadde gått så langt at vi alle ble innlagt. I de verste tilfellene var det folk som hadde stått på Sobril i godt over 20 år med høy dose. Nå har disse kuttet ut medisiner 100% og har utfordret angsten sin. De har det nå BEDRE og har mindre angst nå enn når de hadde kroppen full av beroligende. Anonym poster: 3120072803bacd0700fc77c3ac54fc0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #11 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg satt en gang i et rom med andre som slet med angst i ulike former , og på tavlen ble en liste over all medisin som folk hadde testet for å få bort angst skrevet ned. Den listen var LANG og hele tavlen ble fylt. Ikke noen av disse medisinene hadde hjulpet på sikt , og det hadde gått så langt at vi alle ble innlagt. I de verste tilfellene var det folk som hadde stått på Sobril i godt over 20 år med høy dose. Nå har disse kuttet ut medisiner 100% og har utfordret angsten sin. De har det nå BEDRE og har mindre angst nå enn når de hadde kroppen full av beroligende. Anonym poster: 3120072803bacd0700fc77c3ac54fc0c "Det hadde gått så langt som at vi alle ble innlagt" ?? Hva mener du? Anonym poster: aa40c2451a1750cfa77cff2a0764a28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #12 Del Skrevet 22. mars 2013 Har prøvd vival bare en gang, for jeg følte jeg ble så dopet av sobril. Gikk likevel tilbake til sobril (husker ikke hva jeg ikke likte med vival, kanskje var det mest fordi psykiateren min virket skeptisk til det). Fan ut problemet var at jeg hadde tatt for mye sobril, siden jeg da ikke visste at det tok en stund før den virket, så hadde trodd dosen var for lav og tatt mer, og dagen etter husket jeg ingenting...så for meg funker sobril med måtehold. Kan riktignok bli litt trøtt, men ikke verre enn at jeg fungerer bedre i hverdagen enn ved evt. angstanfall:) Tar de riktignok bare når jeg skal gjøre noe jeg gruer meg veldig til og som jeg vet kan utløse angst. Lett å miste virkningen av de etter tid. Ellers - diskuter med legen din! Kanskje noe annet fungerer bedre for deg. Jeg hadde også angst for å ta sobril i starten, men det henger vel sammen med angsten.. Nå vet jeg at de funker bra for meg, bare jeg tar de i god tid, ikke for mye og ikke for ofte. Anonym poster: f2194a11e2f1298bdd5b1bd04b73dd13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå