Gå til innhold

Tiden etter bryllup: Gift vs. samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til de som har giftet seg:

Bare er litt nysgjerrig på hvordan tiden etter bryllupet føles - om dere "merker" en forskjell på å være gift framfor når dere "bare" var samboere? Ser at noen nevner det fra tid til annen, imens andre hevder at det bare er et "papir og en ring" som skal være forskjellen... Jeg gleder meg helt villt til å bli gift - så nå ble jeg jammen meg litt nysgjerrig icon_smile.gif

(Ble kanskje litt klønete forklart, men...)

Klem fra12

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Nå har vi vært gift i snart to mnd og jeg må ærlig innrømme at det ikke ble den store forskjellen for oss. Det ble fort hverdag igjen, men hverdagen er også fin!Vi har blitt boende i samme leilighet som vi bodde i før bryllupet og som vi har bodd i i over to år. Vi giftet oss for vi elsket hverandre, men jeg fikk ikke følelsen av å leve på rosa skyer etter at vi giftet oss.

Dette var litt om hvordan jeg følte det, du og andre kan føle det andreledes.

Skrevet

Jeg er ikke gift selv ennå, men har ei venninne som giftet seg for et halvt år siden. Brudeparet hadde vært sammen i 8 år og bodd sammen i 5, men de mente likevel at forskjellen var stor. De var forelsket som aldri før, og levde virkelig på en rosa sky lenge etter bryllupet. Om de har det sånn fremdeles, vet jeg ikke (er en stund siden sist jeg snakket med dem).

Håper samboeren og jeg opplever det på samme måte når den tid kommer! icon_smile.gif12

Skrevet

Hei

Jeg har nå vært gift i snart 10 mnd. Og har det kjempefint sammen med mannen min.

Nå skal det sies at vi bestandig har hatt det fint så det er nok ikke så veldig forskjellig fra da vi var samboere.

Det eneste jeg vil si er at forholdet har blitt mye mer "alvorlig". Skal nok mer til nå for å gå fra hverandre enn når vi var samboere.

Man jobber nok mer for at forholdet skal vare når man er gift tror jeg da.

Men som sagt så har vi det veldig bra og det har vi bestandig hatt det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi giftet oss i April og jeg må si at de to første ukene så levde jeg på den store rosa skyen icon_smile.gif er nå havnet tilbake til hverdagen, men det føles jo herlig uansett. Vi har nå bodd sammen i fire år allerede så vi er ikke noen nybegynnere akuratt og det er ikke så mye som har endret seg foruten om at jeg har skiftet etternavn. Nå har vi "bryllupsreisen" å se frem til (reiser neste tirsdag) så helt ferdige er vi ikke ennå icon_smile.gif Dere har all grunn til å glede dere- er en fantastisk dag som dere kommer til å få fantastiske minner av.

20April2002

• 2 måneder senere...
Skrevet

Vi har nå vært gift i 16 dager, og det er utrolig hvor raskt vi har kommet tilbake til hverdagen igjen. Sånn praktisk sett har vi selvsagt ikke merket noen forandring, men følelsesmessig sett er det en stor forandring. Vi er begge som nyforelsket igjen og vi sitter begge med de fantastiske minnene fra den flotte dagen vår. Vi kikker stadig på bilder og nevner hele tiden hvor flotte vi synes hverandre var på denne dagen.

Personlig føler jeg faktisk at ting er mer stabilt også, ikke at det tidligere var ustabilt. Men det er en sånn trygg og god følelse og vite at vi er gift, at vi ønsker å dele livet sammen og at vi elsker hverandre så høyt!

Dessuten blir man vel litt "tussete" og rar etter så mange måneder med planlegging? Forøvrig må jeg bare legge til at jeg aldri ville ha hatt dagen omigjen. Vi lever lenge på minnene og de flotte bildene vi har fra den store dagen!

Skrevet

Det er definitivt forskjell! :D

Jeg merker at vi bare er mann og kone. Man merker det på alle praktiske ting... som til registrering av forandring av status til hvordan vi titulerer hverandre: "Kona mi" :D

Det er litt vanskelig å forklare. Men jeg tror det er avhengig av hva folk legger i begrepet å være gift. Alle har ulike tanker og følelser om dette, derav ulike meninger.

Gjest Augustbrud02_
Skrevet
Det er definitivt forskjell! :D

Jeg merker at vi bare er mann og kone. Man merker det på alle praktiske ting... som til registrering av forandring av status til hvordan vi titulerer hverandre: "Kona mi" :D

Å, ja!!! Akkurat dette her kjenner jeg virkelig igjen også. Vi kaller hverandre nesten bare for "mannen min" og "kona mi" vi nå. Dessuten kommer det stadig utsagt fra oss sånn som "Tenk at vi er gift", "Vi er så heldige"...

Dessuten har jeg byttet etternavn, sånn at det er litt av en overgang, men nå begynner jeg å bli vant til det og jeg er kjempestolt av at vi nå heter det samme!

Skrevet

JA og nei.

De tre første ukene var helt ekstreme. Da klarte vi nesten ikke holde fingrene unna hverandre :oops: og vi var på bryllupsreise og da det ble ekstra spesielt.

Nå er vi kommet ned på jorda igjen og hverdagen er stort sett som før. Jeg har byttet navn så det er veldig spesiellt for oss begge. Ofte går vi rundt og sier tenk at vi er gift, og mannen min og kona mi. JA sånne småting.

Den store endringa har ikke skjedd. Vi har vært sammen i 7 år og har bodd sammen i over 5 av dem, så de store endringene har ikke skjedd.

MEN det er deilig å være gift.

JEg merker kanskje at vi får litt mer respekt fra samfunnet etter vi ble gift. Her jeg bor er det mange som ikke godtar samboerskap på samme måte...

JEg gleder meg bare til å dele livet mitt med min hærlige mann og jeg er stolt over å ha fått hans etternavn. Nå er vi på en måte en familie selv om vi ikke har barn... :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror nok dette var mer vanlig før i tiden. Da flyttet man gjerne sammen først ETTER bryllupet. Ikke bare ble man gift, men man flyttet også hjemmefra på samme tidspunkt.

Nå har man gjerne vært samboere i opptil flere år. Så jeg forventer meg ikke den store forandringen, bortsett fra endring av sivilstatus da, fra samboer til gift. (Og selvsagt samme etternavn på døra)

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi giftet oss for to måneder siden, og er fremdeles veldig forelsket.. Det var helt fantastisk like etter bryllupet, vi svevde på rosa skyer begge to.

Nå synes jeg det er liten forskjell sånn rent praktisk - det er godt å vite at vi er gift, men vi er fremdeles kjærester.. Kaller ham "mannen min " innimellom, men mest "kjæresten min".

Skrevet

Vi hadde vært sammen i 5 1/2 år og fått to barn før vi giftet oss for 11 uker siden. Hverdagen kom kjapt etter bryllupet, for jeg begynte i ny jobb to dager etter og har jobbet døgnet rundt siden. Husker jeg sa noen dager etter bryllupet at:-Hm, det er jo ikke noe annerledes jo!

Men vi har vært bunnløst, hodestups forelsket i alle år, og hatt det så bra at det kunne vel bare ikke bli bedre?! Men må innrømme at det føles ekstra godt å tenke på at vi er gift og at han kaller meg "kona mi".

Også svever vi litt på skyer etter selve bryllupet, som bare var en perfekt drømmedag! Vi ser på bilder og video hele tiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...