Alina X Skrevet 27. februar 2013 #81 Del Skrevet 27. februar 2013 Den skjønte jeg ikke helt. du skjønner atte menn tror hvis man ønsker en man som ikke er overpreget feminin så vil man plutselig ikke ha likestilling eller like rettigheter....forstå det den som kan. det går ann å ønske seg likestilling og like rettigheter selvom man vil ha menn som er maskuline. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Version 2.0 Skrevet 27. februar 2013 #82 Del Skrevet 27. februar 2013 du skjønner atte menn tror hvis man ønsker en man som ikke er overpreget feminin så vil man plutselig ikke ha likestilling eller like rettigheter....forstå det den som kan. det går ann å ønske seg likestilling og like rettigheter selvom man vil ha menn som er maskuline. Aahh. Jeg skjønner, men skjønner fortsatt ikke. Om du skjønner Jeg skrev jo blant annet i min liste at jeg ønsket en mann med såkalte "feminine" egenskaper som empati og romantisk side inkludert. Derfor skjønte jeg ikke hvorfor AB mener jeg representerer et syn som skulle tilsi at jeg ikke er for likestilling. Men ja, en del har problemer med å forstå at det er forskjell på personlige egenskaper og personlige rettigheter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #83 Del Skrevet 27. februar 2013 du skjønner atte menn tror hvis man ønsker en man som ikke er overpreget feminin så vil man plutselig ikke ha likestilling eller like rettigheter....forstå det den som kan. det går ann å ønske seg likestilling og like rettigheter selvom man vil ha menn som er maskuline. Nei. Han mente at hvis kvinner kan sette slike krav til menn må menn kunne sette tilsvarende krav til kvinner uten at de kalles overfladiske, kjønnsdiskriminerende osv. Menn må altså få samme muligheten til å sette opp en lang smørbrødliste over kvalitetene en kvinne skal ha. Feks husmor, liten, underdanig osv. Dette er jo typiske feminine egenskaper for kvinner. Men nevner man det blir man gjerne kalt sjåvinist. Kvinner derimot slipper av en eller annen grunn unna sjåviniststempelet når de gjør nøyaktig det samme som menn. Anonym poster: 92470ce12afc4802cab6c8b2345a3dcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alina X Skrevet 28. februar 2013 #84 Del Skrevet 28. februar 2013 Nei. Han mente at hvis kvinner kan sette slike krav til menn må menn kunne sette tilsvarende krav til kvinner uten at de kalles overfladiske, kjønnsdiskriminerende osv. Menn må altså få samme muligheten til å sette opp en lang smørbrødliste over kvalitetene en kvinne skal ha. Feks husmor, liten, underdanig osv. Dette er jo typiske feminine egenskaper for kvinner. Men nevner man det blir man gjerne kalt sjåvinist. Kvinner derimot slipper av en eller annen grunn unna sjåviniststempelet når de gjør nøyaktig det samme som menn. Anonym poster: 92470ce12afc4802cab6c8b2345a3dcb Ingen som har nekta noen å sette opp en slik liste da? Jeg kan jo bli skjelt ut som overfladisk feminist for å sette opp en liste, eller hore/golddigger hvis jeg skriver "ambisiøs,generøs og forsørger"....sett opp den lista du vil du, ingen som nekter deg. Og hva mener EGENTLIG menn med underdanig?Jeg får så forskjellige svar, alt fra "som en lydig bikkje" til "en som vil bli tatt vare på". Jeg søker dominant som i vet hva han vil, ikke dilter etter alt og alle og ikke bare sier "vet ikke jeg"til alt, IKKE dominant a la "jeg er sjef!",bestemmende,pekefinger i trynet etc. Så hva mener dere egentlig? Og tro meg, menn er eksperter på sånne lister dere og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 28. februar 2013 #85 Del Skrevet 28. februar 2013 Hva er macho, dersom man ser bort fra utseendet? Anonym poster: d3380ba9a67d3f58f661e79e6977c72d Det jeg legger i ordet macho, når jeg ikke tenker på utseendet, er at personen er tøff, trygg og uredd! Ikke bekymringsløs eller uten evne til å tenke konsekvenser. Men ikke redd for å ta i et tak og takle nye situasjoner/oppgaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #86 Del Skrevet 1. mars 2013 http://www.youtube.com/watch?v=DQD_QxoqmX0 Anonym poster: 938c0db328da204062a70a3a8d090301 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 1. mars 2013 #87 Del Skrevet 1. mars 2013 Nei. Han mente at hvis kvinner kan sette slike krav til menn må menn kunne sette tilsvarende krav til kvinner uten at de kalles overfladiske, kjønnsdiskriminerende osv. Menn må altså få samme muligheten til å sette opp en lang smørbrødliste over kvalitetene en kvinne skal ha. Feks husmor, liten, underdanig osv. Dette er jo typiske feminine egenskaper for kvinner. Men nevner man det blir man gjerne kalt sjåvinist. Kvinner derimot slipper av en eller annen grunn unna sjåviniststempelet når de gjør nøyaktig det samme som menn. Anonym poster: 92470ce12afc4802cab6c8b2345a3dcb Jeg synes det å komme med krav til mennesker basert på kjønn, er en uting uansett, bare så det er sagt. Men: Det er ganske stor forskjell på hva som blir regnet som feminint og hva som blir regnet som maskulint. Tradisjonelle maskuline egenskaper og verdier, er i stor grad mer "positive" enn de kvinnelige. Å være sterk, selvstendig, tøff, uredd osv, ser de fleste på som noe positivt, mens tradisjonelle feminine egenskaper er jo dessverre regnet for å være det motsatte - underdanighet, svakhet, uselvstendighet osv. Dette er egenskaper som gjerne blir sett på som negative. Dette er jo noe av kjernen i holdningene til kjønn.... Det er positivt å være "guttejente" (fordi maskuline egenskaper er sett på som noe positivt) men ikke "jentegutt" (begrepet finnes jo ikke en gang), fordi feminine egenskaper blir sett på som mindreverdige. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Version 2.0 Skrevet 2. mars 2013 #88 Del Skrevet 2. mars 2013 Jeg synes det å komme med krav til mennesker basert på kjønn, er en uting uansett, bare så det er sagt. Men: Det er ganske stor forskjell på hva som blir regnet som feminint og hva som blir regnet som maskulint. Tradisjonelle maskuline egenskaper og verdier, er i stor grad mer "positive" enn de kvinnelige. Å være sterk, selvstendig, tøff, uredd osv, ser de fleste på som noe positivt, mens tradisjonelle feminine egenskaper er jo dessverre regnet for å være det motsatte - underdanighet, svakhet, uselvstendighet osv. Dette er egenskaper som gjerne blir sett på som negative. Dette er jo noe av kjernen i holdningene til kjønn.... Det er positivt å være "guttejente" (fordi maskuline egenskaper er sett på som noe positivt) men ikke "jentegutt" (begrepet finnes jo ikke en gang), fordi feminine egenskaper blir sett på som mindreverdige. Der traff du spikeren på hodet eller hva det heter. Veldig konkret og flott innlegg som er så sant, så sant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #89 Del Skrevet 2. mars 2013 Jeg synes det å komme med krav til mennesker basert på kjønn, er en uting uansett, bare så det er sagt. Men: Det er ganske stor forskjell på hva som blir regnet som feminint og hva som blir regnet som maskulint. Tradisjonelle maskuline egenskaper og verdier, er i stor grad mer "positive" enn de kvinnelige. Å være sterk, selvstendig, tøff, uredd osv, ser de fleste på som noe positivt, mens tradisjonelle feminine egenskaper er jo dessverre regnet for å være det motsatte - underdanighet, svakhet, uselvstendighet osv. Dette er egenskaper som gjerne blir sett på som negative. Dette er jo noe av kjernen i holdningene til kjønn.... Det er positivt å være "guttejente" (fordi maskuline egenskaper er sett på som noe positivt) men ikke "jentegutt" (begrepet finnes jo ikke en gang), fordi feminine egenskaper blir sett på som mindreverdige. Enig med du. Men dere er jo selv i aller høyeste grad med på å opprettholde disse holdningene da dere tenner på disse mannemennene, mens de såkalte feministene hyller maskuline og bøllete kvinner og ser ned på kvinnene(og menn) med typiske feminine trekk. Har aldri skjønt det der helt. Hvorfor kaller man seg feminist om man hele tiden skal rakke ned på feminine trekk og verdier? I dont get it. Anonym poster: 92470ce12afc4802cab6c8b2345a3dcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 2. mars 2013 #90 Del Skrevet 2. mars 2013 En mannemann er nok slik pappa er. Bor i skogen halvparten av året, syns alt jåleri er teit, spiser kjøtt og drikker øl heeeleee tiden og snekkrer og fikser alt av hus, garasje ol. selv. Mannemenn kan være kult det, men ikke akkurat det jeg ser etter i en Liker barsk og selvstendig, men jeg er ute etter egenskaper slike typiske mannemenn ikke har... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 3. mars 2013 #91 Del Skrevet 3. mars 2013 Enig med du. Men dere er jo selv i aller høyeste grad med på å opprettholde disse holdningene da dere tenner på disse mannemennene, mens de såkalte feministene hyller maskuline og bøllete kvinner og ser ned på kvinnene(og menn) med typiske feminine trekk. Har aldri skjønt det der helt. Hvorfor kaller man seg feminist om man hele tiden skal rakke ned på feminine trekk og verdier? I dont get it. Anonym poster: 92470ce12afc4802cab6c8b2345a3dcb Hvem er "dere"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #92 Del Skrevet 3. mars 2013 Hvem er "dere"? Dere kvinner selvfølgelig. Anonym poster: 92470ce12afc4802cab6c8b2345a3dcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 4. mars 2013 #93 Del Skrevet 4. mars 2013 Mannemann.. det er en som er dobbelt så mye mann som andre menn. Men om man er dobbelt så mye mann er man kanskje litt for mye mann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 4. mars 2013 #94 Del Skrevet 4. mars 2013 Dere kvinner selvfølgelig. Anonym poster: 92470ce12afc4802cab6c8b2345a3dcb Det var litt av en generalisering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 5. mars 2013 #95 Del Skrevet 5. mars 2013 Enig med du. Men dere er jo selv i aller høyeste grad med på å opprettholde disse holdningene da dere tenner på disse mannemennene, mens de såkalte feministene hyller maskuline og bøllete kvinner og ser ned på kvinnene(og menn) med typiske feminine trekk. Har aldri skjønt det der helt. Hvorfor kaller man seg feminist om man hele tiden skal rakke ned på feminine trekk og verdier? I dont get it. Anonym poster: 92470ce12afc4802cab6c8b2345a3dcb Nå skal det ikke så mye til for å bli kalt feminist, det holder på mange måter å gi uttrykk for meninger som skiller deg fra en dørmatte eller en hore og vips så er en feminist. Men jeg ser du deler kvinner opp i to grupper og siden jeg selv synes mannemann er et fordummende begrep og ikke tenner på verken menn som er dobbelt mann, sinnasnekkeren, Lars Monsen, menn som sløyer fisk med tennene, de som mekker bil 20 timer av døgnet eller menn som er så utrygge på kjønnet sitt at de må understrekke det ved å være mannemann så får jeg heller velge å bli puttet i den andre båsen du har puttet oss kvinner i. Men jeg understreker siden vi er i generaliseringsjungelen at jeg snakker kun på vegne av meg selv og ikke på vegne av halve jordens befolkning. Jeg rakker ikke ned på verken feminine eller maskuline trekk, men jeg innrømmer glatt at jeg kan se ned på mennesker som bruker kjønnet sitt som en funksjonshemning for å ikke være selvstendige. Menn som ikke klarer å lage mat selv fordi de er menn og derfor har 3 muligheter: 1) dø foran kjøleskapet 2) flytte inn på Peppes 3) skaffe seg en kone død eller levende. Samme med kvinner, kvinner som ikke har utdannelse, ingen jobb fordi de skal brødfø seg på prince charming på den hvite hesten og som heller vil snø inne fremfor å måke snø fordi hun er kvinne. Samtidig tenker jeg også at det er deres liv, og som man reder ligger man, jeg er bare glad for at det ikke er meg. Men om du som kvinne, våkner opp og tar på deg kjole er hjemmeværende etter å ha poppet ut 3 barn, lager hjemmelagde blåbær muffins, tørker støv, skurer gulv, vasker klær lager hjemmelaget middag, skifter bleier og koser deg i gyngestolen med beina i kryss og syr korssting på et av de mange bildene i samlingen etter å ha lest siste utgave av ”Det Nye” eller ”ditt bryllup” og venter på den dominante mannen skal komme hjem fra dagens arbeidsdag så for all del kvinner må gjerne sy korssting til krampen tar de, jeg ser ikke ned på det, men jeg håper jo for de kvinnene det gjelder at de gjør det fordi de ønsker det ikke fordi de må bevise for noen at de er kvinne. Men med en gang noen prøver å sette meg i en slik bås og et slikt liv fordi jeg er kvinne da ser jeg ned på de. Jeg som kvinne måtte ha knasket lykkepiller for å ha kommet meg igjennom en uke med unger, hjemmeværende med korssting, skjorte stryking, osv. Jeg forventer ikke at menn skal gå på gaupe jakt og drepe de med bare hendene, ha hår på ryggen men jeg forventer at menn skal gjøre det de ønsker i livet sitt for å ha et godt liv. Kanskje du ser på meg som en maskulin kvinne hva vet vel jeg når jeg ser på en fisketur som den ultimate sjelero mens noen andre kvinner foretrekker shopping som jeg nærmest blir gretten av å gjøre, jeg vet hva jeg vil dilter ikke etter i alt og ett, elsker jobben min, spiser burger uten kniv og gaffel fremfor sushi, drikker øl fremfor rusbrus liker en god fotballkamp, leser ”Villmarksliv” fremfor å ta i ”ditt bryllup”, er på telttur uten mascara. Likevel er jeg en kvinne og jeg har flust av de ”typiske” feminine egenskapene også og ingen kan noensinne omgjøre det faktum at kvinne det er noe jeg er, med eller uten disse forkvaklede båsene som ukebladene, menn, andre kvinner etc skal prøve å sette meg i. De fleste mennesker har en blanding av begge deler i seg både feminine og maskuline trekk og trekke frem de ulike sider når situasjonen tilsier det. Situasjonen tilsier at jeg vanligvis liker å ha det godt med meg selv derfor er jeg også meg selv med femininitet og maskulinitet side om side uten å tenke på kvinnekvinne båsen eller mannemann båsen. Ikke at jeg skal være så mandig, eller kvinnelig eller se ned på feminine verdier, men at jeg har muligheten til å leve livet mitt uten å måtte knaske lykkepiller eller at hjernecellene mine skal ta selvmord ved å måtte bevise at jeg er en kvinne, eller at man må gå på gaupejakt for å bevise at en er en mann, vi er kommet oss til 2013, bevis byrden for om en er en mann eller dame ligger ikke i fotball eller korssting. Så om du tror feminisme handler om å se ned på kvinner som velger annerledes enn meg så er ikke det rett, det handler mer om å ha hobbyer, yrker osv pga lyst og egeninteresse ikke pga hva du har mellom beina. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #96 Del Skrevet 5. mars 2013 Mannemenn er typisk for menn som tenker firkantet og som har altfor mye testosteron i kroppen i form av boling eller for høye verdier av et eller annet hormon. De pleier å kjøre dyre tyske biler som de pusser og vokser nøye, samtidig som at de har tidenes billigste garderobe. Anonym poster: a0308ac2cc21cc207ac8f18c61928fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zanna Skrevet 5. mars 2013 #97 Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) Et bilde sier vel mer enn tusen ord... http://blogs.villagevoice.com/runninscared/hogan.jpg Endret 5. mars 2013 av zanna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå