Gjest Meg Skrevet 22. mars 2004 #1 Skrevet 22. mars 2004 Skal dere se den? Eller har sett den? Etter det jeg har hørt, skal man tenke seg om et par ganger før man velger å se den! Jeg er litt usikker jeg... Fryktelig nyskjerrig, men er redd det blir for sterk kost
Tusenfryd Skrevet 22. mars 2004 #2 Skrevet 22. mars 2004 Jeg skal se den og gjøre meg opp min egen mening!
Suzy Skrevet 22. mars 2004 #3 Skrevet 22. mars 2004 Skal definitivt se den - må jo nesten det når den er så omstridt.
Naken Skrevet 22. mars 2004 #5 Skrevet 22. mars 2004 Skal se den ja, men jeg må si jeg "grugleder" meg til det. :-? Den virker jo ganske brutal.. Enda jeg ikke er kristen så tror jeg på at Jesus levde, (bare at han ikke var guds sønn da, men en "vanlig" klok og ekstremt karismatisk mann, som trodde han var guds sønn). Så for meg er dette en sann historie om en mann som gikk gjennom store lidelser for sin tros skyld,.. og forandret dermed hele verdenshistorien. Føler meg nærmest forpliktet til å se en sånn film..
Pip Skrevet 22. mars 2004 #7 Skrevet 22. mars 2004 Trur ikkje eg kjem til å sjå han, faktisk. Endå eg er kristen, og Jesus er uaftteleg viktig for meg. Eller kanskje nettopp derfor. For meg blir det heilt feil at Jesu siste dagar blir framstilte som ei slagmark omtrent... (har vener og bekjente i USA som har sett filmen, og han eine er medievitar og sånn, og ser mykje film, han hadde halde seg for augo fleire gonger fordi det var så grotesk...) JA, det var grusomme lidingar. Men, som han eine kompisen min sa:'Jesus døydde berre EIN gong - på denne filmen er det nok vald til å drepe han 3-4 gonger!' Det spesielle med Jesus var jo uansett ikkje at han leid - det var det jo mange som gjorde på den tida - pisking og krossfesting var jo vanlege avstraffingsmetodar - det spesielle var KVIFOR. Og det seier ein ikkje har blitt via mykje tid og merksemd i denne filmen. Slik sett vert dette litt 'bom på målet' i mine auge. Skal derimot sjå ein norsk Jesusfilm som kjem til hausten (skal på førpremiere i mai), der det òg visst er noko vald, men dog i litt mindre skala... og ei meir 'heilskapleg' framstilling av Jesus. (Asfaltevangeliet heiter den). Heilt til slutt: Eg synst ingenting om grov vold på film. Det byr meg imot, og eg trur stort sett ikkje det tener til noko positivt. Eg vil difor ikkje gå på ein slik film 'for å gjere meg opp mi eiga meining' - på den måten støttar eg jo filmen, og dei som lagar slike filmar...
Gjest Poirot Skrevet 22. mars 2004 #8 Skrevet 22. mars 2004 Jeg liker ikke filmer med masse blod og gørr. Skal derfor ikke se den. Ville sett den om volden var mer tilskjermet enn den er.
Pip Skrevet 22. mars 2004 #9 Skrevet 22. mars 2004 Ville berre tilføye litt om Asfaltevangeliet-filmen! Det er ein heilt annleis Jesusfilm, som handlar om korleis det kunne sett ut/vore viss Jesus kom til jorda I DAG - i Oslo - i staden for til Nasaret for 2000 år sidan. Sjå meir om den her.
Gjest Seleena Skrevet 23. mars 2004 #10 Skrevet 23. mars 2004 Nei skal ikkje sjå filmen....... Den er ikkje på mi : Måsjå liste rett og slett
Gjest Scarlet Skrevet 23. mars 2004 #11 Skrevet 23. mars 2004 Jeg skal definitivt se den. Ta det for det det er; EN FILM!
Gjest Poirot Skrevet 23. mars 2004 #12 Skrevet 23. mars 2004 Jeg skal definitivt se den. Ta det for det det er; EN FILM! Saken er vel at Mel Gibson har påperopt seg å være så tro som mulgi mot historien og fremtille hendlingen realistisk. Mens endel anmeldere mener han har fremstilt en del folkegrupper alt for stereotypt.
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #13 Skrevet 23. mars 2004 Nå har ikke jeg satt meg så veldig inn i debatten rundt denne filmen, men er det slik at det diskuteres hvor realistisk denne filmen er i forhold til historien? Det er jo ikke et fasitsvar på det i utgangspunktet, så hvorfor lage en diger media-debatt ut av det..? Man kan vel være åpen for andre tolkninger Mulig jeg har misforstått hele debatten, men jeg har som sagt ikke fulgt så mye med på den heller.
Glitterchick Skrevet 23. mars 2004 #15 Skrevet 23. mars 2004 Har heller ikke tenkt til å se den. Har som regel ikkeno i mot hverken blod eller splætt, hvis det kun er det det gir seg ut for å være. Mitt problem med denne filmen er at Gibson mener den er superkorrekt, men den er også kritisert for å bl. a. ikke sette ting i sammenheng eller ha forståelse for tiden alt foregikk i. Og ja, torturmetoder på den tiden var nok mer grusomme enn man kan tenke seg, men nettopp derfor er det liten vits i å overdrive dem heller. Jeg syns den virker en smule spekulativ, rett og slett.
Naken Skrevet 25. mars 2004 #16 Skrevet 25. mars 2004 Skal se den ja, men jeg må si jeg "grugleder" meg til det. :-? Den virker jo ganske brutal.. Enda jeg ikke er kristen så tror jeg på at Jesus levde, (bare at han ikke var guds sønn da, men en "vanlig" klok og ekstremt karismatisk mann, som trodde han var guds sønn). Så for meg er dette en sann historie om en mann som gikk gjennom store lidelser for sin tros skyld,.. og forandret dermed hele verdenshistorien. Føler meg nærmest forpliktet til å se en sånn film.. I spoke to soon.. Etter å ha litt mer om filmen,- bl.a dette , så tror jeg at jeg har endret mening.. Føler meg ikke så "forpliktet" til å se den lenger. Regner med at jeg kan ende med å bli like sint som anmelderen,- på ressigøren..!! (..og det burde jo være selve filmen som engasjerer, ikke den som laget den!) Det er jo bra hvis en film kan berøre en gjennom sterke virkemiddler, men etter alt jeg har fått med meg om denne filmen nå, så virker det som om filmen bruker latterlig tydelige vikremiddler, og er "hollywoodoverdreven" og nærmest parodisk til tider. Sånne filmer kan jeg ikke fordra! (I tillegg har jeg har problemer med filmer der folk blir henrettet/ misshandlet. F.eks så må jeg snu meg under enkelte scener i "Den grønne mil". Høres som denne filmen består kun av scener jeg må snu meg vekk under, og at lyden i tilleg bør være av,... så da er det vel ganske liten vits å se den).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå