Gå til innhold

Dere som jobber med systemutvikling/programmering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt nyskjerrig på hvordan det fungerer når man er nyutdannet og skal ut i jobb som dette. Hva er det forventet at man kan? Får man liksom bare oppgaver og må sette seg ned og programmere i vei, eller får man hjelp?

Det er jo liksom litt begrenset hva man kan, føler jeg, selvom man gjerne har både basic programmering, og videregående programmering som fag i utdannelsen.. Man kan jo ikke alt fordet liksom...

Og når man har jobbet i mange år...vet man automatisk hva (og raskt) hvordan man programmerer en løsning, kan man alle kommandoer helt utenatt? Eller får man på en måte hjelp fra programmet man bruker? (Eclipse foreslår jo litt setninger innimellom såvidt jeg har oppdaget)..

Kan noen fortelle meg om sin jobbhverdag med dette?

Anonym poster: a213def0376d26c4af91598567f6a0fb

Skrevet

Og hva er egentlig forskjellen på en systemutvikler og en programmerer? (om det er noen forskjell)

Skrevet

Det kommer helt an på hva man kan fra før, hva man må sette seg inn i for det enkelte oppdrag/jobb etc. Det er også stor forskjell på forskjellige sektorer innen systemutvikling, bla er det en forskjell på å (videre)utvikle bookingløsninger for flyselskap i motsetning til å utvikle løsninger/script for medisinsk forskning/bioinformatikk, utvikle grafiske brukergrensesnitt osv. Det er forskjellige typer systemutviklere; systemintegratører, GUI utviklere, webutviklere, java applikasjonsutviklere etc. så det er umulig å gi noe fasitsvar.

Min erfaring fra jobber med både systemutvikling og drift er at man forventes å klare å sette seg inn i det meste selv uten særlig støtte fra arbeidsgiver. Det man lærer under studier/skolegang danner basisen for metodikken, tankegangen og den grunnleggende logiske forståelsen for programmering samt visse ferdigheter innen enkelte programmeringsspråk. I arbeidslivet er det opp til en selv å omsette dette om til implementasjoner innenfor konteksten og med det språket og de verktøyene og plattformene som brukes i de forskjellige bedriftene/organisasjonene.

Etter hvert som man får erfaring med forskjellige felt så vil en stadig bli bedre på å visualisere en mulig løsning før man har begynt på den og en blir bedre på å kunne gi et overfladisk estimat på hvor lang tid det vil ta. Samtidig blir man bedre på å legge på "overhead" i tidsestimater, jeg ser stor forskjell på de som har drevet med det en stund og nybegynnere. Selv merker jeg meg at mange nybegynnere overvurderer egne ferdigheter og utfordringene i forskjellige prosjekter. Blant annet "glemmer" de at de også skal samarbeide med andre og utelater det fra tidsestimatet sitt. Det er uheldig, for det er gjerne dårlig kommunikasjon og samarbeid med kunder/kolleger/partnere som fører til flest misforståelser slik at man bruker mer tid fordi ting må forbedres eller i verste fall gjøres på nytt. Tiden der utviklere kan sitte for seg selv og gjøre sitt er for de fleste over fordi man er avhengig av å bruke komponenter utvikler av andre i sitt eget utviklingsløp, og da er gode samarbeidsmåter helt alfa og omega.

I alt opplever jeg bransjen som en der det forventes veldig mye av en selv, både med tanke på de kunnskaper en forventes å ta til seg uten arbeidsgivers hjelp samt hva som kreves av en både med tanke på arbeidstid og innsats. I denne bransjen anses arbeidstid i praksis gjerne som ubegrenset blant mange arbeidsgivere. Stor frihet, men mange systemutviklere jobber også det meste av døgnet. Legg så til at man stort sett selv må bruke tid på å lære seg noe nytt hele tiden, så forstår man fort at døgnets 24 timer kommer til kort. Selv om det har blitt litt bedre siden nittitallets cowboytilstander så er det fortsatt en bransje der en kan forvente lange arbeidsdager og lite ferie.

Anonym poster: c8c2cb56561e3f9a175ab5ade37cf1d1

Skrevet

Og hva er egentlig forskjellen på en systemutvikler og en programmerer? (om det er noen forskjell)

Det er mange definisjoner, men jeg anser systemtvikler som et litt mer komplett begrep enn programmerer. En programmerer anser jeg som bare får kravspesifikasjon/prototype ferdig levert og skal implementere det innen en gitt frist. I min erfaring har systemutviklere også mer ansvar for det som skjer før og etter implementering som kravspec, modellering/prototyping. Ikke så mye som arkitektene, men likefullt mer innflytelse enn "bunnslam" programmererne som bare må forholde seg til det som spesifiseres. Det har nok blitt mindre vanlig med slike programmerere og godt er det, for det er virkelig ingen glamorøs tilværelse.

Skrevet

I begynnelsen får du små oppgaver eller sitter sammen med noen og parprogrammerer. Det er uansett ingen som forventer at du skal være selvgående fra dag en, du må jo lære deg systemet du skal jobbe med først. Det tar tid! Husk at dt er lov til å spørre og grave.

Anonym poster: 246b8424a52dd171c936a2aaf3f382e2

Skrevet

Herregud hvor umotiverende og lese for en småbarnsmor som snart er ferdig utdannet innen dette... Lange arbeidsdager og lite ferie kommer ikke til å fungere her.

Hvorfor skal de ha så mange jenter inn i bransjen om det skal være sånn da? Ikke alle er geeks med null liv utenom jobben.

Skrevet

Herregud hvor umotiverende og lese for en småbarnsmor som snart er ferdig utdannet innen dette... Lange arbeidsdager og lite ferie kommer ikke til å fungere her.

Hvorfor skal de ha så mange jenter inn i bransjen om det skal være sånn da? Ikke alle er geeks med null liv utenom jobben.

Hvorforver det umotiverende? Jeg er systemutvikler og trives kjempegodt. Ulikt det mange tror så er det et kreativt yrke der ingen dag er lik, og du må være på hugget hele tid. Du har like mye ferie som alle andre, og det er slett ikke alle som jobber seg ihjel. Jeg kjenner mange utviklere som jobber 8-16. Det som er fint er at det er ganske fleksibelt mtp hjemmekontor og hvis du skulle ha avtaler i løpet av dagen, de fleste har fleksitid.

Anonym poster: 246b8424a52dd171c936a2aaf3f382e2

Skrevet

Hehe, slapp av. Jeg skrev da også at det har blitt litt bedre de siste 10-15 årene. Men ja, det er fortsatt en del arbeidsgivere som forventer veldig mye av deg som utvikler med tanke på arbeidstid. Men kunsten blir da å lære seg hvordan unngå disse. Du kan bla. finne ut en del på intervju hvis du tør å spørre og grave litt. Samt se hva de skriver i utlysningsteksten. For eksempel kan "hektiske arbeidsdager" bety at de egentlig ikke har kontroll over arbeidslflyten og/eller arbeidsoppgavene slik at det skaper stress og lange dager. Om du lærer deg å plukke opp det som skrives eller sies mellom linjene så kan du potensielt unngå mange dårlige arbeidsgivere.

Om du ønsker å forsøke å unngå lange dager så kan det også være lurt å unngå de minste bedriftene. Små foretak har gjerne færre ansatte, iblant er man kanskje også den eneste utvikleren. Da sier det seg selv at det blir vanskelig å kunne ta seg fri eller jobbe mindre siden man er er få eller alene om hvert ansvarsområde. Unngå også jobber som har et element av kritisk drift i seg (det er mange jobber som i praksis er en kombinasjon av drift og systemutvikling), for da er man i praksis på vakt 24/7/365.

Skrevet

Hehe, slapp av. Jeg skrev da også at det har blitt litt bedre de siste 10-15 årene. Men ja, det er fortsatt en del arbeidsgivere som forventer veldig mye av deg som utvikler med tanke på arbeidstid. Men kunsten blir da å lære seg hvordan unngå disse. Du kan bla. finne ut en del på intervju hvis du tør å spørre og grave litt. Samt se hva de skriver i utlysningsteksten. For eksempel kan "hektiske arbeidsdager" bety at de egentlig ikke har kontroll over arbeidslflyten og/eller arbeidsoppgavene slik at det skaper stress og lange dager. Om du lærer deg å plukke opp det som skrives eller sies mellom linjene så kan du potensielt unngå mange dårlige arbeidsgivere.

Om du ønsker å forsøke å unngå lange dager så kan det også være lurt å unngå de minste bedriftene. Små foretak har gjerne færre ansatte, iblant er man kanskje også den eneste utvikleren. Da sier det seg selv at det blir vanskelig å kunne ta seg fri eller jobbe mindre siden man er er få eller alene om hvert ansvarsområde. Unngå også jobber som har et element av kritisk drift i seg (det er mange jobber som i praksis er en kombinasjon av drift og systemutvikling), for da er man i praksis på vakt 24/7/365.

dakar....

Anonym poster: dfad2270f7f60f1c336432ae98c0e776

Skrevet

dakar....

Anonym poster: dfad2270f7f60f1c336432ae98c0e776

Fuck off.

Skrevet

Moren min jobber som systemutvikler og har da like mye ferie som alle andre. Hun jobber også 8-16 vinteren og 8 - 15.30 sommeren. Ikke noe utover det. I tillegg får hun hjemmekontor når hun selv ønsker

Anonym poster: 891edcdf6f5b55521e3a2a6bf953caa0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...