Gjest Embla s Skrevet 21. mars 2004 #1 Skrevet 21. mars 2004 Enig, men det er jo ikke sikkert Anneli (å, irriterer meg at meddommerne i Idol legger trykket på Anneli, navnet blir så mye penere hvis de sier Annelii) selv har fortalt noe som helst til Se&Hør.. Det kan jo være en "god venn" som har sett sitt snitt til en sydentur eller hva det nå er de får for å selge gamle venner..
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2004 #2 Skrevet 21. mars 2004 Enig' date=' men det er jo ikke sikkert Anneli (å, irriterer meg at meddommerne i Idol legger trykket på Anneli, navnet blir så mye penere hvis de sier Annelii) selv har fortalt noe som helst til Se&Hør.. Det kan jo være en "god venn" som har sett sitt snitt til en sydentur eller hva det nå er de får for å selge gamle venner..[/quote'] Anneli skal uttales med trykk på første stavelse. Det er opprinnelig et svensk navn som alltid har blitt uttalt slik.
Gjest Myumi Skrevet 21. mars 2004 #3 Skrevet 21. mars 2004 Leste historien om Anneli og denne sekten i Det Nye for mange mange år siden- den blir bare blåst opp på nytt fordi hun er med i Idol- juryen.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2004 #4 Skrevet 21. mars 2004 Det er det vel delte meninger om. Jeg kjenner to som heter Anneli og begge uttaler det Anneli
Tusenfryd Skrevet 21. mars 2004 #5 Skrevet 21. mars 2004 Tror den som heter det får lov å bestemme hvordan navnet sitt skal uttales. Noen heter MarEN - andre Maarn... etc. Hvis hennes kolleger i Idol uttaler det slik, så er det nok fordi hun har presentert seg slik.
Gjest Tage Skrevet 22. mars 2004 #6 Skrevet 22. mars 2004 Med trykk på siste stavelse kan navnet fort forveksles til å bli Anne Lie. Siden vi har importert navnet fra Sverige, slik gjesten sier, så er det vel mest riktig å bruke svenskenes uttale. Det vil si trykk på første stavelse. Noe annet høres dumt ut, syns jeg.
Tusenfryd Skrevet 22. mars 2004 #7 Skrevet 22. mars 2004 Men uansett må hun da selv få lov å bestemme hvordan hun uttaler sitt eget navn? :o Noe annet er i hvert fall latterlig!
maverick Skrevet 22. mars 2004 #8 Skrevet 22. mars 2004 Men uansett må hun da selv få lov å bestemme hvordan hun uttaler sitt eget navn? :o Noe annet er i hvert fall latterlig! Hvordan vet du at Drecker selv ønsker at navnet uttales med trykk på siste stavelse?
Tusenfryd Skrevet 22. mars 2004 #9 Skrevet 22. mars 2004 Enhver sosial omgang med andre mennesker tilsier at man uttaler navnet på den du omgås, slik som dette mennesket har presentert seg. Det regner jeg da virkelig også med at Idol-dommerene som hennes kolleger også gjør. Jeg kjenner to stykker som heter Vibeke. Den ene er fra Nord-Norge og heter Vibeke, den andre her fra Østlandet og heter Vibeke. Jeg kaller dem det de sier de heter. Forøvrig kjenner jeg faktisk to Anneli-er - den ene heter Anneli, den andre heter Anneli.
maverick Skrevet 22. mars 2004 #10 Skrevet 22. mars 2004 Enhver sosial omgang med andre mennesker tilsier at man uttaler navnet på den du omgås, slik som dette mennesket har presentert seg. Det regner jeg da virkelig også med at Idol-dommerene som hennes kolleger også gjør. Jeg kjenner to stykker som heter Vibeke. Den ene er fra Nord-Norge og heter Vibeke, den andre her fra Østlandet og heter Vibeke. Jeg kaller dem det de sier de heter. Forøvrig kjenner jeg faktisk to Anneli-er - den ene heter Anneli, den andre heter Anneli. Så hvis min kompis Steinar, plutselig insisterer på at navnet hans skal uttales Steinar, så skal jeg føye meg etter det som den naturligste ting av verden?
*Kaisa* Skrevet 22. mars 2004 #11 Skrevet 22. mars 2004 Den som startet tråden er nok happy for at navnet til dama tar all oppmerksomheten fra det som var det egentlige temaet.... Var det nå tråden skulle bli delt Tusenfryd?
Thomasine Skrevet 22. mars 2004 #12 Skrevet 22. mars 2004 Enig med Kaisa her, men jeg bare måååå: Maverick: Mener du virkelig at "kompisen" din Steinar ikke selv får bestemme hva/hvordan han uttaler navnet sitt fordi det blir feil for deg... :o Det er det dummeste jeg har hørt på leeeenge...
Nelle Skrevet 22. mars 2004 #13 Skrevet 22. mars 2004 Den som startet tråden er nok happy for at navnet til dama tar all oppmerksomheten fra det som var det egentlige temaet.... Var det nå tråden skulle bli delt Tusenfryd? Takk! ...og dette er en av grunnene til at jeg ikke gidder å være på KG så mye som før lenger... Lag en ny tråd om hvordan Anneli (og andre) skal/bør uttale navnet sitt! Nelle :veldigsur:
maverick Skrevet 22. mars 2004 #14 Skrevet 22. mars 2004 Enig med Kaisa her, men jeg bare måååå: Maverick: Mener du virkelig at "kompisen" din Steinar ikke selv får bestemme hva/hvordan han uttaler navnet sitt fordi det blir feil for deg... :o Det er det dummeste Bjarnè, kan jeg akseptere, det låter helt naturlig, men ikke Bjarne.
Tusenfryd Skrevet 22. mars 2004 #15 Skrevet 22. mars 2004 Jeg tar veldig selvkritikk på at jeg sørget for at tråden sporet av i den uendelige, sorry, særlig til Nelle som startet tråden. Jeg ble litt lett revet med, men er så fryktelig opptatt av akkurat dette, skjønner du :oops: Av ulike årsaker er dette noe som virrer gjennom hodet mitt minst en gang om dagen...
Gjest Lille Solstråle Skrevet 22. mars 2004 #16 Skrevet 22. mars 2004 En venninne av meg heter Anneli, og hun uttaler navnet annéli, som i navnet Ann-Eli. Sikkert individuelt hvordan man vil at folk skal uttale navnet sitt.
Gjest Virvel Skrevet 22. mars 2004 #17 Skrevet 22. mars 2004 Jeg har møtt både Anneli og Anneli, Anette og Anette, Christine og Christine. For meg høres alle disse navnene riktigst ut med trykk på siste stavelse, men jeg kaller da folk det de presenterer seg som. Hvis jeg sier at jeg heter Virvel, forventer jeg at folk kaller meg det. Blir fornærmet hvis noen sier Virvel. Når det gjelder Bjarne og Steinar osv, så er det vel ikke alle navn som har flere alternativer når det gjelder uttale. Noen navn, slik som Anneli, har tradisjoner for begge uttaler, men jeg har aldri hørt om noen Steinar (men hvis jeg møtte en, ville jeg kalt han det). Det er vel forresten et ganske gammelt, norsk navn, og i det norrøne språket hadde alle ord trykk på første stavelse. Mulig det har noe med det å gjøre.
:-) anna Skrevet 22. mars 2004 #18 Skrevet 22. mars 2004 Og hvordan et navn sier har jo også med hvordan dialekt man har. Navnet Anders sies på min dialekt med alle bokstavene uttalt, mens på østlandsk sier man anners. Ingen av delene er da feil?! De jeg kjenner som heter Anneli sier det med trykk på li... men de snakker vestlandsk dialekt. Det gjør ikke fantastiske Drecker... og jeg regner med at hun sier navnet sitt slik det blir sagt der hun kommer fra.
Arkana Skrevet 22. mars 2004 #19 Skrevet 22. mars 2004 Enhver sosial omgang med andre mennesker tilsier at man uttaler navnet på den du omgås, slik som dette mennesket har presentert seg. Dessverre har jeg truffet svært få mennesker som gjør det. Jeg har selv et navn som kan uttales på to forskjellige måter, jeg kommer fra Nord-Norge hvor det ikke er noe problem, dialekten gjør at det blir uttalt "rett". Men nå bor jeg i Oslo og 90% av de jeg treffer (vi ser bort fra venner og andre som kjenner meg godt) insisterer på å uttale navnet mitt feil til tross for at jeg presenterer meg med riktig uttale. Veldig irriterende, særlig siden jeg dypt og inderlig hater den andre uttalen. :-x
Bø Skrevet 22. mars 2004 #20 Skrevet 22. mars 2004 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke alltid uttaler navnene til folk slik de uttaler det selv. F.eks. Steinar og Geir, uttales Stæinar og Gæir av mange Østlendinger, mens det blir VELDIG unaturlig for meg. Jeg uttaler navnene med e. Jeg hadde en kompis som het John, og som uttalte det Jånn. Jeg brukte laang tid til å venne meg til den uttalen, da jeg "vil" si jon. Men jeg vet akkurat hvor irriterende det kan være når andre sier navn stygt. F.eks. Mætte, (Mette), Annætte, (et grusomt navn, mens Anette er pent), Terrese, (Therese), og sånn kunne jeg ha fortsatt. Heldigvis har mitt navn èn eneste uttale.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå