AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #1 Skrevet 23. februar 2013 Jeg sitter og grubler litt for meg selv. Nå har KG eksistert i mange år og av og til dukker det opp tråder som er nærmere ti år gamle, men som har de samme problemstillingene som det vi har nå. Tenker spesielt på samlivsproblemer og lignende. Tenker på både spørsmålene og svarene/rådene som gis. Det er kanskje ikke så rart at det ikke har forandret seg så mye på ti år, men for ti år siden fantes ikke Facebook for eksempel. Se hvor mye Facebook ødelegger forhold nå.. Tenk om vi kunne lest om kvinners problemer og spørsmål enda lenger tilbake i tid. Hadde vi for eksempel sett de samme utroskapsfrustrasjonene, de samme ønskene om barn og lignende i 1960? Jeg vet ingenting om f eks besteforeldrene mine hadde et rosenrødt ekteskap eller en dyp og kjærlig forelskelse? Eller kanskje oldefaren min var en damemagnet, som oldemor slet med å holde fast på? Ikke at jeg nødvendigvis vil lese om min egen slekt, men det hadde vært artig å lese om norsk samlivskultur før i tiden. Det de før i tiden skrev i brev og dagbøker skriver vi på Internett, åpent for alle. Anonym poster: dd5a5a48e86568d47f80e7077f0490cf 5
Gjest Gunfreak Skrevet 23. februar 2013 #2 Skrevet 23. februar 2013 Vanligvis ville jegg sagt noe sånn om at før hadde de nok problemer med å unngå å bli spist av dinosaurer. Men siden dette faktisk var et intressant spørsmål får jeg prøve å svare. Bestemoren min var gammeldags hun var forlovet med bestefaren min i 5-6 år og de bodde hver for seg til de giftet seg. Moren min derimot hadde en ungdom som var nesten helt lik dagens unge jenter har, bortsett fra at hun ikke hadde Iphone og I pad, men LP spiller. Det var festing og driking i ungdoms tiden. Men hun gifta seg tidlig og fikk barn tidlig.
Cata Skrevet 23. februar 2013 #3 Skrevet 23. februar 2013 Jeg tror nok "dump ham" var mindre aktuelt før. Problemstillingene var nok mye de samme, men løsningene var nok ikke alltid like. Kvinner hadde for eksempel ikke de samme mulighetene til å forsørge seg selv som i dagens samfunn, og dermed holdt de nok ut lenger i ekteskapet enn det dagens kvinner gjør. Skilsmisse var nok også tyngre å bære hvis den først ble aktuell, for det var nok mer skam knyttet til det da. Men det forekom. Min ene bestemor ble skilt. Vet ikke helt når, men må ha vært på sent 40-tall eller tidlig 50-tall. Hun levde alene og forsørget seg selv etter det. Min andre bestemor fikk et barn utenfor ekteskap tidlig på 30-tallet. Senere giftet hun seg og forble gift med samme mann til han døde da hun var noen og sytti. Barnet hun fikk utenom ekteskap vokste opp hos andre slektninger, men var på ingen måte noen hemmelighet i familien. Vedkommende tok senere kontakt selv og har nå et godt forhold til sine yngre halvsøsken. I generasjonen etter så tror jeg nok mine foreldre hadde sine utfordringer opp gjennom årene (men naturlig nok fikk ikke jeg høre så mye om det), men de holdt sammen til min far døde for noen år siden. 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #4 Skrevet 23. februar 2013 Har jobbet på sykehjem og hatt mange fine samtaler med damer på 80-90 år, og ja; de tenkte ganske likt utrolig nok! Hvertfall i forhold til forelskelse, utroskap, hva de liker i en mann osv. Men når det er sagt, var det jo ikke alle som hadde muligheten til å velge like bredt som det vi har i dag. Noen ble jo mer eller mindre sammen fordi det passet seg sånn. Anonym poster: af71870c307dfe77a6b91c98a4a6b8c5 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #5 Skrevet 24. februar 2013 Jeg fikk lese en del bøker fra da min bestemor var ung voksen, som beskrev venneflokken hennes, og hva de pratet om. Og det var mye det samme som i dag, med kjekke gutter, sladder og drømmer om kjærlighet. Så jeg tror vi kan kjenne oss mye igjen i følelsene og tankene, selv om samfunnet rundt oss har forandret seg mye, og satte andre begrensninger feks i forhold til samlivsbrudd. Anonym poster: 0470376c68814a7c2c0dba81a0edfc7b
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #6 Skrevet 24. februar 2013 som om facebook er grunnen til at menn slenger rundt med pikken over alt. Anonym poster: 048be47a3782f577fad9f52c6241ee13 1
Gjest O___o Skrevet 24. februar 2013 #7 Skrevet 24. februar 2013 Problemene har vært mye av det samme, bare på ulike arenaer. Den største forskjellen, slik jeg ser det, er at mye stigma og tabuer er brutt ned. Og det at kvinner ikke lenger er økonomisk bundet til mannen, har jo endret mye. Litteraturen viser jo mye forbudt kjærlighet, uansett tiår/århundre. 1
Gjest Skogmann Skrevet 24. februar 2013 #8 Skrevet 24. februar 2013 Hva menn og kvinner forventer av hverandre, tiltrekkes av og drømmer om er i all hovedsak de samme tingene i dag som for 50, 100 og 1000 år siden. Vi blir imidlertid forvirret av idèer presentert av medier og kultur som i samme åndedrag glemmer å informere unge mennesker om at biologien trumfer alt. Forvirringen er total. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #9 Skrevet 24. februar 2013 som om facebook er grunnen til at menn slenger rundt med pikken over alt. Anonym poster: 048be47a3782f577fad9f52c6241ee13 Det gjør det enklere. Anonym poster: 0cdd67c23810e932070767540ef2d64e
Gjest Elseby13 Skrevet 24. februar 2013 #10 Skrevet 24. februar 2013 Ting var jo nokså likt som i dag 10 og 20 år siden. Det som virkelig hadde vært interessant er f eks 1000 og 10000 år siden..
Steinar40 Skrevet 24. februar 2013 #11 Skrevet 24. februar 2013 (endret) Forskjellen er nok i stor grad knyttet til den såkalte likestillingen, samt bedre økonomiske kår i Norge. Og medias påvirkning selvfølgelig. Før så ble gutter og jenter oppdratt på mer ulike måter. Mennesket har ikke endret seg mye biologisk sett på de seneste 10 tusen årene. Først og fremst er det forutsetningene i samfunnet som har endret seg. Men ikke overalt det heller. Endret 24. februar 2013 av Steinar40
Alvina Skrevet 24. februar 2013 #12 Skrevet 24. februar 2013 (endret) Ting var jo nokså likt som i dag 10 og 20 år siden. Det som virkelig hadde vært interessant er f eks 1000 og 10000 år siden.. Er ingen historiker, men f.eks. under vikingtiden hadde nordiske kvinner større makt og en sterkere posisjon enn i andre land i Europa. Mennene var på tokt, jakt, fiske, og mye borte. Kvinnene hadde nøkler til husforråd og måtte også ta seg av gårdsdrift m.m. og ta beslutninger i menns fravær. Ekteskap ble inngått hovedsaklig ved vekt på allianser, avtaler og økonomi. Men det var svært lite rom for - om noe - tvangsekteskap. Kvinnene ble hørt og respektert. Det var vel da som nå på mange måter, kvinnene hadde også rett til å skille seg. Men det endret seg ved tvangsinnføringen av kristendommen. Da falt kvinners posisjon. Vi stupte på børsen omtrent... For ti tusen år siden tror jeg også kvinner og menn var avhengige av naturalhushold gjerne kun jakt og fiske og innhøstning fra naturens forrådskammer, de måtte samarbeide for å overleve. Men at de dannet parforhold, forelsket seg er vel soleklart. Ser for meg at jeg sender røyksignaler til min elskede som f.eks. vikingkvinne. Veldig spennende. Vet at en på 1700-tallet i min familie hadde to koner (går rykter om at de bodde sammen alle tre). En annen på midten av 1600-tallet var dansk adelig som fikk ett eller par barn på hele langs Norges-kysten helt frem til Vardø hvis jeg ikke husker feil. Han bodde en tid i Trøndelag, og ingen vet hvor mange barn og etterkommere han fikk. På 20-trettitallet her i Norge var det også romanser, barn ble laget utenfor ekteskapet, man måtte ofte gifte seg for å holde fasaden. Under 2. verdenskrig falt mange unge damer her i landet for tyske soldater. Jeg kan forstå det godt, selv om jeg sikkert ville vært for politisk /militært innstilt til å tenke på romantikk. Men den humane siden kunne gjort at det skjedde, et forhold, graviditet... En i nær familie forelsket seg i en ung tysk soldat. Det var gjensidig og de snek seg til møter og hun ble gravid, men han ble sendt videre...denne historien har jeg hørt for lite om, må maile noen i familien som er litt eldre. Men de fikk et barn sammen, hun visste ikke hvor han var, krigen var over og han var blitt sendt hvor?... og hun giftet seg med en nordmann når hun var 4-5 mnd på vei. Han var klar over forholdene og påtok seg ansvaret for både henne og barnet. De fikk et godt ekteskap og mange barn sammen. Det var alltid latter og glede og musikk (og gode kaker) der i heimen. Det virket som de fikk det harmonisk og man kunne se at de var oppriktig glade i hverandre. Familien visste at barnets far var tysk soldat, men la ikke noen for hat. Selv etter krigens slutt siste dager. Min mor som ble født på trettitallet valgte å gå på skole og jobbe og ikke satse på mann og barn. Det var på begynnelsen av 60-tallet hun møtte han som ble min pappa. Hun haiket, skulle på jobb og han kom kjørende på en Ural (motorsykkel) Sånn der drittkjekk type... det var knapt noen som hadde sett en motorsykkel på sekstitallet. Og de giftet seg, da var min mor fem mnd på vei, men det vistes ikke - ikke før dagen etter bryllupet. Eksempel på det har jeg også sett når en jeg gikk på ungdomskolen med ikke virket gravid før hun hadde turt å fortelle det til noen, men nok om det. (Det var på åttitallet.) Hvordan facebook preger forhold? Det vet jeg ikke siden jeg aldri har vært sammen med noen som er på fb. Har noen ons og noen ekser der, men er ikke sånn at vi chatter eller sender meldinger. Så forstår ikke problemet med face, det finnes jo etiske regler man burde ha lært seg - f.eks ikke overflørte poke chat meldinger - en poke sier ingenting, men ha felles regler og prat sammen om hvor grensa går. At noen liker bildet av din partner - hva så...men forstår at det ikke ekisterer etiske linjer på face, mange har ikke definert det overfor seg selv engang. Nå er jeg helt ute å kjører Fiat igjen. Men tråden handler vel om kvinners og menns posisjon var i gamle dager (gamle dager beskrives i denne tråden som 1984...) http://no.vikingkings.com/PortalDefault.aspx?portalID=115&activeTabID=743&parentActiveTabID=734 Endret 24. februar 2013 av Alvina 4
Gundel Gaukeley Skrevet 24. februar 2013 #13 Skrevet 24. februar 2013 Jeg synes du skal kjøre mer Fiat, Alvina. Godt innlegg. 2
Steinar40 Skrevet 24. februar 2013 #14 Skrevet 24. februar 2013 Er ingen historiker, men f.eks. under vikingtiden hadde nordiske kvinner større makt og en sterkere posisjon enn i andre land i Europa. Mennene var på tokt, jakt, fiske, og mye borte. Kvinnene hadde nøkler til husforråd og måtte også ta seg av gårdsdrift m.m. og ta beslutninger i menns fravær. Ekteskap ble inngått hovedsaklig ved vekt på allianser, avtaler og økonomi. Men det var svært lite rom for - om noe - tvangsekteskap. Kvinnene ble hørt og respektert. Det var vel da som nå på mange måter, kvinnene hadde også rett til å skille seg. Men det endret seg ved tvangsinnføringen av kristendommen. Da falt kvinners posisjon. Vi stupte på børsen omtrent... For ti tusen år siden tror jeg også kvinner og menn var avhengige av naturalhushold gjerne kun jakt og fiske og innhøstning fra naturens forrådskammer, de måtte samarbeide for å overleve. Men at de dannet parforhold, forelsket seg er vel soleklart. Ser for meg at jeg sender røyksignaler til min elskede som f.eks. vikingkvinne. Veldig spennende. Spørs vel hvor coolt det var å være trell på den tia da men Vet at en på 1700-tallet i min familie hadde to koner (går rykter om at de bodde sammen alle tre). En annen på midten av 1600-tallet var dansk adelig som fikk ett eller par barn på hele langs Norges-kysten helt frem til Vardø hvis jeg ikke husker feil. Han bodde en tid i Trøndelag, og ingen vet hvor mange barn og etterkommere han fikk. Storfolk gjorde som de ville med småfolk så dette høres "normalt" ut. Sånn sett er det mye bedre i Norge i dag; selv om de samme prinsippene fortsatt ligger der i bakgrunnen.
Alvina Skrevet 24. februar 2013 #15 Skrevet 24. februar 2013 Spørs vel hvor coolt det var å være trell på den tia da men Storfolk gjorde som de ville med småfolk så dette høres "normalt" ut. Sånn sett er det mye bedre i Norge i dag; selv om de samme prinsippene fortsatt ligger der i bakgrunnen. Vet ikke og har ikke behov for å vite om han fra 1600 tallet. Men treller... Glemte selvsagt baksiden av medaljen. Treller ja... Her er en link: http://www.arild-hauge.com/familie.htm
Steinar40 Skrevet 24. februar 2013 #16 Skrevet 24. februar 2013 Vet ikke og har ikke behov for å vite om han fra 1600 tallet. Men treller... Glemte selvsagt baksiden av medaljen. Treller ja... Her er en link: http://www.arild-hauge.com/familie.htm Ja, det er interessant Tror ikke det er mange i dag som hadde overlevd i vikingtida. Vi kan rett og slett ikke det som var nødvendig for å overleve. Hjelper ikke mye å kunne spille dataspill da gitt
Wolfmoon Skrevet 24. februar 2013 #17 Skrevet 24. februar 2013 Min bestemor var vel en tradisjonell norsk bondekone i manges øyne. Oppvokst på gård, giftet seg med en gårdbruker, fikk 6 barn under og etter krigen. Det som skilte henne fra mange andre kvinner på hennes tid var det at min bestefar tidlig fikk armen kuttet av i en ulykke, og man er relativt hjelpeløs som melkebonde med bare en arm. Da brettet min bestemor opp armene og tok over alt gårdsarbeidet, og drev gården alene frem til min far overtok 30 år etterpå. Hun ble også tidlig enke. Min bestefar skal ha sagt at han bare sullet rundt i fjøset som en hjelper, så følte han seg litt nyttig han også. Mitt store forbilde som "sterk kvinne" er altså en bitteliten bondekone. Det er rart å høre hvor respektfullt alle de gamle bondekallene med et noe gammeldags kvinnesyn snakker om henne 2
Steinar40 Skrevet 24. februar 2013 #18 Skrevet 24. februar 2013 Min bestemor var vel en tradisjonell norsk bondekone i manges øyne. Oppvokst på gård, giftet seg med en gårdbruker, fikk 6 barn under og etter krigen. Det som skilte henne fra mange andre kvinner på hennes tid var det at min bestefar tidlig fikk armen kuttet av i en ulykke, og man er relativt hjelpeløs som melkebonde med bare en arm. Da brettet min bestemor opp armene og tok over alt gårdsarbeidet, og drev gården alene frem til min far overtok 30 år etterpå. Hun ble også tidlig enke. Min bestefar skal ha sagt at han bare sullet rundt i fjøset som en hjelper, så følte han seg litt nyttig han også. Mitt store forbilde som "sterk kvinne" er altså en bitteliten bondekone. Det er rart å høre hvor respektfullt alle de gamle bondekallene med et noe gammeldags kvinnesyn snakker om henne Nope, det er ikke noe rart. Fordi respekt er noe som må fortjenes med egen innsats.
Wolfmoon Skrevet 24. februar 2013 #19 Skrevet 24. februar 2013 Nope, det er ikke noe rart. Fordi respekt er noe som må fortjenes med egen innsats. Det er rart, for de snakker ikke pent om kvinner de ikke kjenner som gjør noe utenfor boksen de vanligvis setter kvinner inn i.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #20 Skrevet 24. februar 2013 Vel, jeg og familien kommer på ene siden fra tyskerbarn. Oldemor visste ikke mer om sex enn at man blir gravid i eksteskapet; hun og tysker gjorde litt av hvert, og sjokket var stort for henne da hun ble gravid. Idag vet vi mildt sagt mer om sex enn det. Anonym poster: 4ac6ace428d44cc69ccd0ea4fa39a653
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå