Gå til innhold

Tør ikke gå i de klærne jeg vil gå i.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt dårlig selvtillit lenge, og da har gått i klær som er ganske nøytrale.

Nå ønsker jeg å skifte stil. Gå mer med farger, i skjørt og mer sexy, men jeg blir så usikker når jeg har tatt på meg dt antrekk.

Kan stå der å tenke "nå var jeg fin" også 5 minutt etter så begynner jeg å tvile før jeg blir helt overbevist om at jeg ser teit ut. Så skifter jeg til et eller annet trygt og gjerne kjedelig.

Når jeg går med litt annerledes antrekk så føler jeg at alle glor og at jeg ser rar ut.

Hvordan kan jeg få mer selvtillit til å gå med de klærne jeg vil?

Anonym poster: b8fd1826cc83bc2aaa852a35c839338b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kle på deg ti min senere enn du vanligvis gjør sånn at du er nødt til å løpe for å rekke skole/jobb. :P:

• Liker 13
Skrevet

Begynn i det små, med et plagg her og ett plagg her. Få inn litt farger i tilbehøret eller begynn å sminke deg med litt sterkere farger, og så trapper du gradvis opp. Da blir det ikke like "nytt" og ukjent som hvis du plutselig endrer hele stilen drastisk.

"Eksponeringsterapi" er også et kraftig verktøy. Jeg har vært gjennom akkurat det samme selv, og løsningen er like enkel som den er vanskelig: du må rett og slett fortelle deg selv at "nå tar jeg på meg dette her, så går jeg ut døren og så er jeg ferdig med det." Etter hvert som du utfordrer deg selv og selvbevisstheten din vil du merke at det blir enklere og enklere å skille seg ut. Du vil oppleve at den oppmerksomheten du får på grunn av klærne dine ikke vil være så negativ og skummel som du ser for deg, og du kommer også til å merke at du etter hvert regelrett gir faen i hva folk måtte tro.

For de aller fleste går faktisk ikke rundt og bruker masse energi på å tenke på hva den og den personen hadde på seg da og da. Fjortenåringer hvisker og tisker bak rygger, men voksne mennesker på bussen gir beng.

Slutt å granske deg selv foran speilet, der finner til og med Megan Fox feil på seg selv. Kle på deg, gå ut, og drit i den idiotiske stemmen i hodet som prøver å trekke deg ned.

• Liker 9
Skrevet

Jeg var i samme skoene for et par måneder siden. Du må bare hive deg ut i det! Det verste som kan skje er at noen sier til deg at DE ikke synes det var noe pent, det sannsynlige som skjer er flere blikk, smil og komplimenter! :)

Og ikke seg deg mer i speilet etter du har kledd deg.

Anonym poster: 0d3d735d281a90f354b8de6e96038dc2

Skrevet

Bare kjør på! :D

Jeg elsker folk som skiller seg ut litt, og tenker bare positivt om folk med litt farger og unik stil. Det tror jeg de fleste andre gjør også.

Selvtilliten må du bare jobbe med. Gjør slik som foreslått over; begynn med små skritt, og bygg deg gradvis oppover. Det er kanskje klisje å si, men prøv å vri de negative tankene om til positive tanker, og ta deg selv i nakken hvis du begynner å tenke negativt om utseendet/klærne dine igjen. :)

Masse lykke til! :biggrin:

Anonym poster: 03c02383aa922d3cd669b37b2e18150e

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :)

Ja, jeg overtenker vel dette her. Tenker at jeg vil få masse negativ oppmerksomhet, men de gangene jeg har gått med noe som er "annerledes" så har egentlig folk ikke brydd seg og noen ganger har jeg fått komplimenter.

Det er uvant å få oppmerksomhet for sånn som jeg går nå så er det ingen som legger merke til meg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg elsker folk som tørr å skille seg ut på den måten de selv ønsker i klesveien. Disse får min totale respekt. Disse viser karakter. Disse viser en sterk personlighet. Det er attraktivt. En sterk karakter er morsom å være sammen med. :)

Vær det ene dalende snøfnugget som ikke har den samme formen som alle de andre. Det er spennende og fascinerende, og gir mye av deg selv til andre allerede ved første øyekast - uten å ha sagt ett eneste ord.

Endret av Pene sko...
  • Liker 6
Skrevet

Begynn forsiktig! Ta på deg en blå topp i stedet for en sort osv. Det ser overhodet ikke teit ut å gå i skjørt eller å kle seg i farger, jeg gjør det hele tiden uten å få stygge blikk. :D Men det som ser teit ut er når det er helt åpenbart at man har prøvd for hardt å ha en viss stil og når det ser enten unaturlig ut eller som om man ikke trives selv. For min del kan du gå i en lyserosa fuskepelsk med gult skjørt så lenge jeg ser at dette er noe du selv stortrives i.

Hvis utgangspunktet ditt er 'nå skal jeg kle meg sexy' så forstår jeg at du snur i døra. Det er ikke sånn det fungerer, sexy er noe man er, ikke noe man kler på seg. Klær hjelper selvfølgelig, men det kan fort bli for påtvunget. Jeg mener sexy først og fremst kommer innenfra og fra hvordan man ter seg. Personlig kan jeg kle meg i hva som helst uten å føle meg sexy (jeg er høy, tynn og rektangulær og liker A-formede kjoler, ikke bodycon), mens Sofia Vergara kan ta på seg jeans og en bluse og være sexy innen et sekund. Så dette med å kle seg sexy ville jeg ikke fokusert på, det går mer på at du føler deg vel i klærne og har en viss utstråling.

Anonym poster: d5d933b23299fb2a3cd27884e0608884

Skrevet

Nei, jeg mente ikke at fokuset skulle være å sexy, men litt mer enn nå kanskje :)

Blir nok en overgang. Føler meg på en måte så pyntet, men det er vel fordi jeg er vant til å gå kun i jeans og t-skjorte.

Har jo mange fine plagg som bare henger i skapet, så det er vel bare å begynne.

Skrevet

Hvis du syntes det er for lenge å gå med de nye klærne en hel skole-/arbeidsdag kan du jo bruke de i butikken, på besøk til en venninne og sånne ærend som ikke varer så lenge og hvor du har mulighet til å gå hjem om det blir for ille.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg alt for godt igjen.

Elsker klær, og jeg ser så utrulig mye fint som jeg har lyst på. Noe av det kjøper jeg, men blir bare liggende i skapet. Plagget passer, men ser "feil" ut.

Er redd for at folk tenker at hun der, hun kunne likså godt gått i en daffedress. Er ikke håp uansett.

Jeg vil melde meg på Trinny og Susannah, haha

Du er i allefall ikke alene TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg trådstarter. Man ønsker ikke å bli oversett i mengden når man er vanlg, men er også livredd for å "bli oppdaget".

Anonym poster: 339e4905cea743f8a26c7819718e6bf1

Skrevet

Jeg tør heller ikke det.

Jeg er redd for at andre vil tenke "Hva er det hun prøver på? Tror hun at hun kan bli bra?" Det er derfor jeg heller ikke våger å forandre frisyre eller farge håret. Jeg vil ikke virke som en streber, siden jeg ikke har utseendet med meg. Det naturlige ville jo være å gi opp og ikke forsøke å bli pen.

Anonym poster: 04d6d1e1e9f149c770b7a2b1ae937e5b

Skrevet

Jeg tør heller ikke det.

Jeg er redd for at andre vil tenke "Hva er det hun prøver på? Tror hun at hun kan bli bra?" Det er derfor jeg heller ikke våger å forandre frisyre eller farge håret. Jeg vil ikke virke som en streber, siden jeg ikke har utseendet med meg. Det naturlige ville jo være å gi opp og ikke forsøke å bli pen.

Du er jammen selvopptatt du!

Dessverre så er det slik at de fleste av oss har mer enn nok med oss selv og ikke tenker på om du er fin på håret eller en rar topp...

Anonym poster: 6b289ce90bc56aa2131d97bfe0c201ba

• Liker 4
Skrevet

Du er jammen selvopptatt du!

Dessverre så er det slik at de fleste av oss har mer enn nok med oss selv og ikke tenker på om du er fin på håret eller en rar topp...

Anonym poster: 6b289ce90bc56aa2131d97bfe0c201ba

Men det blir jo synlig om jeg forandrer hårfarge. Da blir det tydelig at jeg "prøver", og det skal helst ikke stygge jenter gjøre. Hva er vitsen liksom?

Skrevet

Men det blir jo synlig om jeg forandrer hårfarge. Da blir det tydelig at jeg "prøver", og det skal helst ikke stygge jenter gjøre. Hva er vitsen liksom?

Stapp janteloven opp i rompa istedet for ned i halsen.

Jeg blir glad når folk prøver! Og de som ikke kjenner deg vet ikke noe om du prøver eller har alltid vært slik. Det er bedre enn å daffe rundt i slitte klær og rufsete hår med 10 meter ettervekst ihvertfall.

Jeg er forøvrig ganske stygg når jeg ikke prøver. Utrolig hva en passende frisyre og litt sminke kan gjøre. Fake it 'till you make it.

Anonym poster: 0d3d735d281a90f354b8de6e96038dc2

• Liker 3
Skrevet (endret)

Slutt å tull! Jeg er ikke blant de kjekkeste mennene, men jeg går da med min stil og strutter stolt som en hane likevel. Jeg er meg, so digg it.

I dag gikk jeg med Fedora-hatt, min høyt elskede tweedjakke med lommetørkle i brystlommen, slips, hansker og sko med matchende skinn, fair isle-genser, rosa skjorte under og en LV-bag. Det er utenom det vanlige, men det er nå stilen jeg liker, og det skal ingen få endre på. :)

Anvend den klesstilen du har lyst til. Ingen hogger av deg armen for å være deg selv som et særegent og unikt individ. Vi er alle forskjellige og liker følgelig forskjellige ting. Jeg får dessuten flere komplimenter enn surmaga kommentarer av dem jeg treffer.

Remember the compliments and forget the insults. Alle kan ikke like deg, men du liker da ikke alle du heller. ;)

Endret av Pene sko...
  • Liker 7
Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg er for opptatt av meg selv til å kritisere folk med en rar stil. Men om de har en unik, men sammensatt stil beundrer jeg de ofte på avstand... :) Hva har du å tape egentlig? Mer win situasjon når alt kommer til alt.

Det er bedre å prøve enn å ikke prøve synes nå jeg. Man trenger ikke være modell for å kle seg annerledes, selv om moteblader og bloggere indirekte forteller deg dette.

Skrevet

Dag 1 - Kle deg slik du har lyst. Gå rundt bare hjemme.

Dag 2 - Kle deg slik du har lyst. Gå ut i postkassen.

Dag 3 - Kle deg slik du har lyst. Stikk en tur på butikken :)

Dag 4 - Kle deg slik du har lyst. Stikk på kjøpesenteret, minst to butikker.

And so on :) It will grow on you :) Enjoy :)

• Liker 4
Skrevet

Dag 1 - Kle deg slik du har lyst. Gå rundt bare hjemme.

Dag 2 - Kle deg slik du har lyst. Gå ut i postkassen.

Dag 3 - Kle deg slik du har lyst. Stikk en tur på butikken :)

Dag 4 - Kle deg slik du har lyst. Stikk på kjøpesenteret, minst to butikker.

And so on :) It will grow on you :) Enjoy :)

Veiledning for oss skaptranser ser det ut til :laugh:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...