tingelingen00 Skrevet 23. februar 2013 #1 Skrevet 23. februar 2013 Hvordan praktiserer dere denne løsningen?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2013 #3 Skrevet 23. februar 2013 Ingen vil fortelle pga.de gode ordninger for bosted foreldre
tingelingen00 Skrevet 23. februar 2013 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2013 Ok, og hva går de ordningene ut på? Det er litt vanskelig å vite når alt er helt nytt for meg..
Kontormus Skrevet 23. februar 2013 #5 Skrevet 23. februar 2013 Vi hadde det en gang, med 40 hos meg. Fungerte aldri og jeg hadde vel hvertfall 80 i realiteten. Men med en særdeles vanskelig med-forelder så var han fornøyd med å motta barnetrygden og ha skatteklasse 2. At barnet ikke var der var ikke så farlig. Men 40/60 betyr vel at barnet er fire dager i uka hos den ene, og tre hos den andre. I en 14-dagers periode blir det vel 8/6, og det er vel greit og finne en måte å fordele disse dagene på slik at en får annenhver helg og kanskje sammenhengene.
Teriyaki Skrevet 23. februar 2013 #6 Skrevet 23. februar 2013 (endret) Men skal liksom 40/60 fordeling være bedre for barnet enn 50/50? Blir jo likevell veldig mye flytting fram og tilbake. Er ikke sånn sett 30/70 bedre for barnet? Fra jeg var 9 til jeg var 16 så bodde jeg mest hos min mor. Var annen hver uke hos min far fra onsdag/torsdag til søndag, i tillegg til halve sommerferien, annen hver jul, hvert nyttår og hver påske. Selv dette opplevde jeg som veldig slitsomt, for det å måtte pakke for en langhelg annen hver uke, i tillegg til å aldri føle meg helt hjemme hos min far, det var ikke noe særlig. Endret 23. februar 2013 av Teriyaki
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2013 #7 Skrevet 23. februar 2013 Er samvær større enn 40 % mister bostedsforelder stønader. Dette er med på vanskeliggjøre mer samvær for barn. Har en barn 9 netter i løpet av 28 netter inkl.variabelt samvær får en ikke lavere bidrag før en har 13 netter. 33 % er tilnærmet 9 netter. Alt dett oppfordrer til at ddt skal gies støtter til mor som regel. Dette er REN politikk 40 % er tilnærmet 11 overnattinger.
Teriyaki Skrevet 23. februar 2013 #8 Skrevet 23. februar 2013 Er samvær større enn 40 % mister bostedsforelder stønader. Dette er med på vanskeliggjøre mer samvær for barn. Har en barn 9 netter i løpet av 28 netter inkl.variabelt samvær får en ikke lavere bidrag før en har 13 netter. 33 % er tilnærmet 9 netter. Alt dett oppfordrer til at ddt skal gies støtter til mor som regel. Dette er REN politikk 40 % er tilnærmet 11 overnattinger. Henger ikke helt med nå..Hvorfor mister bostedsforeldre stønader ved å ha barnet mer? Mener du i forhold til at samværsforelder har mer enn 40%? Jeg tenker det er bedre for barnet at barnet er 70 % hos bostedsforelder, og bare 30 % hos samværsforelder. Man mister jo ikke stønader da? Mulig jeg missforstår deg totalt her. Kanskje det ikke var svar til mitt innlegg?
Lexandra Skrevet 23. februar 2013 #9 Skrevet 23. februar 2013 Ved å ha en 50/50 løsning har barnet to hjem og er dermed alltid hjemme. Om man velger 60/40 har barnet ett hjem med mye bortetid...nesten tortur mot barnet.. 1
tingelingen00 Skrevet 23. februar 2013 Forfatter #10 Skrevet 23. februar 2013 I vår situasjon, hvor jeg skal ha hovedomsorg og de skal ha bostedsadresse hos meg som flytter ut tror jeg ikke det vil bli et broblem at barna ser på tiden med pappaen som "bortetid" fra hjemmet hos meg iom at de har vokst opp i huset hos pappan, det er jo det som er deres hjem. 70/30, hvordan fungerer dette i praksis? hvor mange dager her og der ila en 14dagers periode? eller en mnd kanskje..?
Teriyaki Skrevet 23. februar 2013 #11 Skrevet 23. februar 2013 I vår situasjon, hvor jeg skal ha hovedomsorg og de skal ha bostedsadresse hos meg som flytter ut tror jeg ikke det vil bli et broblem at barna ser på tiden med pappaen som "bortetid" fra hjemmet hos meg iom at de har vokst opp i huset hos pappan, det er jo det som er deres hjem. 70/30, hvordan fungerer dette i praksis? hvor mange dager her og der ila en 14dagers periode? eller en mnd kanskje..? Her var jeg fire dager hos min far, og ti dager hos min mor. Det fungerte vel ikke supert her, men det var jo mer fordi at jeg var veldig sterkt knyttet til min mor, mens min far hadde jobbet veldig mye i oppveksten og jeg ikke følte meg hjemme der.
Kontormus Skrevet 23. februar 2013 #12 Skrevet 23. februar 2013 Det er mange som vil hevde at 50/50= intet hjem! Fungerer ikke for alle det der. Det med samværsfradrag slår begge veier, her vipper bidragsyter over i samværsklasse 3 og får dermed like stort fradrag for 9 netter som for 13,99. Kan noen forresten forklare den praktiske forskjellen på 13,99 og 14 netter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå