AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #1 Skrevet 23. februar 2013 Har gått ned 7 kg nå ved hjelp av kosthold, i dag veier jeg ca 72 kg. (168 cm høy) Målet mitt er å komme ned til 63-65 kg. Jeg er 19 år, og ikke i god fysisk form. Kondisen er elendig, og jeg ikke så mye erfaring med trening. Jeg tenkte å melde meg inn på treningssenter neste uke, der de både har gruppetimer og treningsapparater. Jeg kommer til å prøve å gå 3-5 ganger i uken, avhengig om jeg jobber eller ikke. Så det jeg lurte på er hvor fort jeg kommer til å nå målet mitt? (ligger mellom 1200-1900 kcal daglig, men for det meste spiser jeg 1500-1600. Har gått ned alt fra 0,3 - 1,5 kg pr uke, så går utifra at det kaloriinntaket passer meg) Er det mulig å gå ned til 65 kg til sommeren? Vet at når jeg nærmer meg normalvekt, så kommer alt til å gå saktere, men vil heller ikke gå ned mer i kaloriinntak, fordi jeg føler at jeg trenger såpass for å ha energi i løpet av dagen) Og hvor fort gir treningen resultater om jeg er utrent? Er ikke skikkelig overvektig, men har noen kg for mye. Bruker størrelse M/L i klær (29-30 i buksestørrelser) Vil ikke bli veldig tynn, for tror ikke det kommer til å kle meg, vil fortsatt ha former, bare se sunnere og strammere ut. Vil ikke si jeg er veldig slapp i kroppen, men vil gjerne ha strammere lår, rumpe og mage til sommeren. Er dette et helt urealistisk mål? Anonym poster: 4f859f154cff34986eaff56ad263671a
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #2 Skrevet 23. februar 2013 Det som er mest urealistisk er vel å begynne så hardt, med trening fem ganger i uken! Anonym poster: 22da1459eda946e2b53561bc6f72f395
Gjest fjellhamster Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Har du mulighet for å få noen veiledning på senteret? Styrketrening er superflott, men gjør dud et feil og for mye kan du fort skade deg. 1
Supraspinatus Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 Det er ikke urealistiske mål. Det er veldig uspesifikke mål. Å ha kroppsvektmål som treningsmål er ikke spesielt motiverende. Det er dritvanskelig å måle fremgang. Når det gjelder kroppsvekt så er det kosthold, kosthold, kosthold. Det er ikke sånn at økt aktivitet gjør at du går ned ekstra i vekt (like mye som energi brukt på trening). Jeg tror alt for mange legger for mye fokus på treningen når de slanker seg. Altså trening er vel og bra, og kombinert med kosthold gir det best resultater. Men tar man bort kosthold og sitter bare igjen med treningen gir det svært liten effekt. Jeg ville heller laget spesifikke idrettsmål som du skal opp nå med treningen. Vektmål kan du godt ha, men da må du være klar på at de oppnås med kostholdet - og heller la det målet motivere deg frem til å spise sunt og energiredusert.e
Fim Skrevet 25. februar 2013 #5 Skrevet 25. februar 2013 Skaff deg en PT-time, få veiledning i øvelser som paser deg, og få vedkommende til å hjelpe deg å sette lansiktige mål (frem til sommeren, for eksempel) for hva du skal greie. Altså f.eks. mål for hvor mye du skal greie i knebøy eller markløft, eller hvor langt du skal greie å løpe uten å ta pause, hvis du jogger. Og hvis du er utrent er jeg enig med AB over her om at 5 ganger i uka er for mye, du risikerer å gå tom. Kroppen trenger restitusjon også, og når du er uvant med trening er risikoen for belastningsskader høyere. 3 dager i uka er en god start. Jeg begynte å trene 3 ganger i uka etter jul, og har allerede merket god fremgang på kondisjon (hvor godt jeg henger med på gruppetimer) og styrke (vekt og repetisjoner). Går du på gruppetimer må du forøvrig passe på at du ikke lurer deg selv. Det er ganske mange jenter som bedriver "trening" på disse timene - de følger trinnene og blir litt svette, og så tror de at de har trent. Velg timer med god intervalloppbygning og trinn som egner seg for å ta i litt. Det er en del timer/instruktører, ihvertfall på mitt senter, som har for høy andel av "vrikking" og små, søte dansetrinn - mambo'er og sånt - hvor muligheten for å gradere tyngden av trinnet er liten. Det er greit med noen få takter, for all del, men en god time har mye rom for at en selv skal kunne legge så mye innsats i trinnene som en greier. Sist, men ikke minst: Ta i alt du greier. Når instruktøren sier pulstopp, skal du gi alt du har, så det synger i beina og du hiver etter pusten etterpå. Det er du som styrer hvor mye utbytte du får, så pass på så du ikke snyter seg selv! Det er ingen her som kan gi deg noe fasitsvar på hvor fort du kommer til å gå ned i vekt eller hvilken fremgang du kommer til å ha. Men fordelen med å være utrent er at fremgangen pleier å gå fort. Selv merket jeg forskjell i løpet av en måned. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå