AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #1 Skrevet 23. februar 2013 Hunden er en malamut-husky og bor ute på en øy i Nord-Norge. Den er dårlig sosialisert og er aggressiv mot andre hunder. Han liker ikke å gå i bånd. Der han bor nå er han ute hele døgnet. Vi som skal overta ham bor for tiden i Oslo, på Frogner, i 3. etg. Vi har hatt malamut-husky før men denne vokste opp som innehund og levde livet fint sånn. Turer i Frognerparken og på Sognsvann, i bånd. Vi som skal overta trenger alt vi kan få av råd og veiledning til hvordan dette kan gjøres best mulig for hunden. Noen som kan hjelpe? Anonym poster: 7a1c6c53e09bc4de46ed04da6a13c037
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #2 Skrevet 23. februar 2013 Ikke vondt ment, men jeg kan aldri se for meg at dette vil fungere. Anonym poster: 377a127a9028243a3d4da6804c64a0e2 12
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #3 Skrevet 23. februar 2013 Ikke vondt ment, men jeg kan aldri se for meg at dette vil fungere. Anonym poster: 377a127a9028243a3d4da6804c64a0e2 Ikke vondt tatt i det hele tatt, jeg tviler selv også ettersom opplysninger kommer frem etter at vi svarte på annonsen, men vi vil så gjerne, falt pladask. Hvis alle som er negative kan svare så snilt og greit som deg blir jeg veldig lettet. Dette kan kjapt bli en sår tråd. Så og håper andre kan svare på samme "snille" nivå. Rasen er jo en av de som blir omplassert mest da folk synes hunden er "kul" men ikke vet hvor krevende den er. Vi vet i utgangspunktet at dette er en krevende hund men jeg (fruen) er usikker på om hunden kan takle denne overgangen uten at det blir traumatisk. Det triste er at om vi ikke tar ham så er sjansen for avlivning stor. Vi er villige til å jobbe mye, nesten begynne som valp, lete etter hjelp fra andre med polar-hunder for sosialisering, kurs, trene om fra fri til bånd, men...... Anonym poster: 7a1c6c53e09bc4de46ed04da6a13c037
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #4 Skrevet 23. februar 2013 Jeg tror ikke dette kommer til å gå så veldig bra. Det er en stor hund med et stort aktivitetsnivå. Det er ikke bra for en sånn hund å være "innehund". Anonym poster: 0a58d3a3631c73c3fc547173839c44ee
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 23. februar 2013 #5 Skrevet 23. februar 2013 Hva mener du med innehund egentlig? Inne mens dere er på jobb+korte turer på ettermiddagen? Det kommer virkelig aldri til å gå.
Gjest Skrevet 23. februar 2013 #6 Skrevet 23. februar 2013 Ingen alaska huskyer er inne hunder i den grad, så inne på jobb og store deler av dagen ute burde de være vant til om de har en annen alaska husky! Men her går alt på tolmodighet, når det gjelder å gå i bånd start som du gjør med valper! Alt må læres fra punkt en igjen! Mitt først råd ville være å starte på et grunnkurs, ikke la det gå flere måneder før dette skjer! Ta kontakt med hundekjører miljøet og spør litt der! Man må ikke drive aktivt med hundekjøring for å være der!
Wolfmoon Skrevet 23. februar 2013 #7 Skrevet 23. februar 2013 Jeg tviler også på om dette i det hele tatt er mulig, og når jeg hører om slike situasjoner så lurer jeg ofte på om det er verdt det for hunden. Du vil ta en hund som er vant til å være ute hele tiden, å gjøre den om til en leilighetshund. Du vil lære en hund som er vant til å gå løs, til å gå i bånd. Du vil ta en hund som er aggresiv mot andre hunder, til et av de mest hundetette områdene det er mulig å komme til (Frognerparken). Jeg tror dette kommer til å føre til en enorm frustrasjon og enormt med stress for denne hunden. Det kan hende det er mulig, men jeg er ikke sikker på om det jeg hadde forsøkt. Om du skal gjøre det, ta kontakt med en god hundetrener som kan hjelpe dere helt fra start. Hunden høres jo ikke ut som om den er vant til å være inne engang, kan den i det hele tatt å gå trapper så den kommer seg opp i leiligheten? Dette ble negativt, jeg skjønner at dere ønsker å redde hunden. Som sagt, jeg er ikke sikker på at jeg synes det er verdt for hunden sin del. 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #8 Skrevet 23. februar 2013 Jeg, fruen, er hjemmeværende og vi skal videre til hus med gode ute-muligheter om ca ett halvt år. Blir bare å følge med på hva dere sier en stund, evt legge til tilleggsinformasjon . Tusen takk for alle råd som gies! Anonym poster: 7a1c6c53e09bc4de46ed04da6a13c037
Maneo Skrevet 23. februar 2013 #9 Skrevet 23. februar 2013 Spør på canis.no, mange gode eiere der. Og masse lykke til. :-) 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #10 Skrevet 23. februar 2013 Jeg synes det høres ut som om denne hunden passer bedre hos noen som bor på landet og har hundegård. Polarhunder er i utgangspunktet utehunder, og bør vennes fra de er små hvis de skal være byhunder. Anonym poster: 5343c863bd9f8c3422fbe56edce05e5a 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #11 Skrevet 23. februar 2013 Så lenge dere klarer å holde hunden aktiv nok og går laaaange turer hvor hunden har mulighet til å få løpe litt vil det nok gå bra for en periode til dere får større utemuligheter:) En hund som dette krever mye som det virker som at dere allerede vet.. Bare pass på at hunden får være så aktiv som mulig og tren gjerne også så den får brukt hode godt. Da er sjansen for at den er rolig når den må være inne større. Vet du om den er vandt til sele eller bare halsbånd? Kjøp ett langt bånd (gjerne 5m+) så kan dere slippe ut så mye som mulig når dere ikke er i nærheten av andre og bikkja vil kanskje føle seg mindre bundet. Anonym poster: bc1f2f67d9eba2db5470be8fd6c5ee46
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #12 Skrevet 23. februar 2013 Jeg, fruen, er hjemmeværende og vi skal videre til hus med gode ute-muligheter om ca ett halvt år. Blir bare å følge med på hva dere sier en stund, evt legge til tilleggsinformasjon . Tusen takk for alle råd som gies! Anonym poster: 7a1c6c53e09bc4de46ed04da6a13c037 Hvis dere uansett skal videre om 6 md. så hadde jeg gjort mitt ytterste for at hunden skulle slippe et liv i leilighet den tiden. Jeg har selv en polarhund, og tiltross for at den er vandt til å være inne, så blir den svært urolig av det. Den trives rett og slett ikke inne, den blir rastløst og vil bare ut. En ting er på dagtid, siden du er hjemmeværende, noe ganske annet er at min hund også er ekstremt rastløs på natten. Han har det rett og slett ikke bra inne, dette til tross for at han som sagt er vandt til det. Når dere i tillegg bor i et så hunderikt område nå, så hadde jeg ventet. Jeg skjønner det er vanskelig, men jeg tror som flere andre her inne at hunden rett og slett ikke kommer til å få det godt i en byleilighet, og jeg tror dere skaffer dere store problemer ved å prøve. Kanskje også naboene. Anonym poster: d6edd51a41789d366457061296ea79dd 5
Sugerøret Skrevet 23. februar 2013 #13 Skrevet 23. februar 2013 Au da,den er ikke lett å svare på. Det er jo ikke en innehund du har egentlig da.Og som resten,må jeg være pessimist ... Tviler på at hunden vil ha det ok med å bli en innehund etter 3 år.Dere har i så fall en stor jobb forran dere.Valpetrening osv. Ang agressiviteten mot andre hunder,den er nok like ille som å få en utehund til å bli glad i å være inne. Men alt er jo mulig,om en setter alle kluter til. Da ville jeg nok kontaktet polar hunde miljø osv.Få med deg alle mulige tips og se hva som passer for dere 1
Frøkna20 Skrevet 24. februar 2013 #14 Skrevet 24. februar 2013 Løpe? Du vet det er en husky sant? Skal ikke være løse noen gang de! Jeg tror dere kan prøve! Men vær forberedt på at det kanskje ikke går, jeg ville ha slutt hunden ut med trekk (sykkel/ski/spark/evt dere) men gradvis trappet det ned så hunden ikke blir overstimulert. Huskyer er fine hunder om de trenes riktig! Men har ikke lov å være løse. Det er ikke fordi de er slemme, men fordi det er en rase med litt andre instinkter enn en annen hund
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #15 Skrevet 24. februar 2013 Løpe? Du vet det er en husky sant? Skal ikke være løse noen gang de! Jeg tror dere kan prøve! Men vær forberedt på at det kanskje ikke går, jeg ville ha slutt hunden ut med trekk (sykkel/ski/spark/evt dere) men gradvis trappet det ned så hunden ikke blir overstimulert. Huskyer er fine hunder om de trenes riktig! Men har ikke lov å være løse. Det er ikke fordi de er slemme, men fordi det er en rase med litt andre instinkter enn en annen hund I hvilke lov står det at huskyer ikke kan være løse? Er ikke nødvendigvis snakk om ha å bikkja løs i skogen eller i en park, kan godt være på ett inngjerdet område... Det viktigste er at hunden får den stimulien den trenger, om det er gjennom å løpe løs eller være med på en sykkeltur er opp til eieren å finne ut av. Jeg er for så vidt enig i at huskyene har litt andre instinkter enn mange andre raser, men jeg har selv vært borti noen fantastiske eksemplarer av rasen. Og selvfølgelig noen som ikke er så fantastiske.. Men dette har veldig mye med trening å gjøre. Anonym poster: bc1f2f67d9eba2db5470be8fd6c5ee46
Gjest Skrevet 24. februar 2013 #16 Skrevet 24. februar 2013 Det går vel mer på at det skal mye til før man ser en løs alaksa husky noe sted! De er gjerne over alle hauger før man i heletatt får kneppet av båndet og kommer gjerne ikke tilbake på en stund
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #17 Skrevet 24. februar 2013 En slik hund har ingenting i en leilighet i Oslo å gjøre. tror dette må være en tulletråd. Anonym poster: 6805e31fb8f297edeabc1851ea7728a8 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #18 Skrevet 24. februar 2013 Mitt beste tips og råd: La hunden bli der den er. Den vil mest sannsynlig ikke få det bra i en liten leilighet. Du sier selv at hunden er en ute-hund, du kan ikke bare stappe energien inn i en boble, hunden kan bli ødelagt. Anonym poster: 612ad4a4db49f5a1cf3f2fb763b3e39f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #19 Skrevet 26. februar 2013 Tusen takk til alle som svarte her og hjalp meg med å ta rett avgjørelse for hunden og meg/oss. Anonym poster: 7a1c6c53e09bc4de46ed04da6a13c037
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #20 Skrevet 28. februar 2013 Alaskan Malamute er rene arbeidshunder som liker et kaldt klima... Så jeg håper ikke du gikk for den. De kan være en håndfull og vel så det Alaska Husky er litt mer husvennlige, men også disse er laget for å jobbe mye... De kan fungere, hvis man gir de nok stimuli og mosjon. Dessverre er det mange som skaffer seg disse fordi de er billige og "kule". Anonym poster: 7aa0cbb783a870179463ecc82926618c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå