Gå til innhold

Budsjett vs eksklusivt bryllup

Budsjett vs eksklusivt bryllup  

53 stemmer

1. 1. Skal dere ha budsjettbryllup, ekslusivt bryllup eller midt mellom? Speifiser gjerne hva samlet budsett er på :)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Herregud, kan ikke tro at man orker å bruke mer enn 10 000 kr på selve bryllupet. Det er en gang i livet sitt (vel, hvis du er heldig nok) OG TENK om det ikke varer. Da har plutselig flere tusen kroner gått ned vasken.

Med det sagt kunne jeg godt betalt 20-30 000 kr (i tillegg til de 10 000 kr) for en fin bryllupsreise til et eksotisk land :)

Lykke til, TS! :blomst:

Så du vil heller bruke penger på deg selv enn på gjester. greit nok det, men for oss var det viktig å dele dagen med familie og venner. Og inviterer du, så er du liksom nødt til å være vertskap. Det kunne i grunnen ikke falle oss inn å invitere folk, be dem om å bruke tid og penger på å komme og feire oss og så stille opp med trist og ukomfortabelt lokale, billig og kjip mat og drinker de må betale for selv.

Festen har man primært for gjestene, og for å gi dem en hyggelig opplevelse der og da. jeg kan ikke se at den gode maten, champagnen, svingomen på dansegulvet og de hyggelige samtalene de har i løpet av kvelden skulle bety noe mindre for dem å bryllupsdagen om vi går fra hverandre om 10 år?

Anonym poster: 33b905d635372dd5655bb184f08e63fb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skader vel ikke å være realistisk?

Vel, det er en ende på alt, men det er ikke noe å tenke på når to stykker har snakket sammen om å gifte seg og faktisk legger planer for å få det gjennomført. Da satser man jo på hverandre da og da blir det litt feil å tenke "skal ikke bruke penger pga det kan bli over".

• Liker 2
Skrevet

Jeg valgte midt i mellom, men det kan muligens også være budsjettbryllup. Som tråden viser er det vanskelig å finne en kategori, da alle har så ulike oppfatninger.

Vi har 80.000 i budsjett, da et alt tatt med av fly og hotell til der vi skal gifte oss, ringer, antrekk, små og store utgifter. Vi skal ha fest med 30 gjester hjemme etterpå med buffet, så mange vil nok kalle det budsjett. Samme hva man kaller det, så lenge vi får en morsom fest hvor alle koser seg :)

Skrevet

To ting:

Det ser ut til at folks oppfatning av hva en legger i uttrykket "ekslusivt" ikke helt er det samme som betydningen av ordet, men at det betyr at noe er "finere og flottere".

Jeg synes det blir merkelig å sette en pris på hva som er for mye og "for lite". Alt er jo relativt. For noen er 50.000 ikke mer enn feriepengene og for andre er det en hel formue som en aldri engang vil se for seg å ha på konto.

For meg preger denne tråden preg av at debatantene kanskje er unge og men begrenset økonomi. Ikke noe som helst galt i det - men en må tenke litt lenger enn sin egen nese, og også forstå at for endel er ikke 80 - 100.000 kroner en hel formue. Tenk da; det er ikke urealistisk at et par har en inntekt på 900 - 1 mill tilsamme, hvorav litt sparing og kun feriepengeutbetaling utgjør ovennenvte sum.

Ergo, for meg blir det merkelig å sette en pris på hva som er mye og hva som er lite. Om noen ønsker å kjøpe kjole til 600 eller 60.000 eller bruke 10.000 eller 500.000 på bryllupet synes jeg egentlig er helt irrlevant. Jeg kunne ikke tenke meg noe mindre interessant å bry meg om. Det jeg derimot bryr meg om, er min/vår økonomi og hva som passer for oss. Hva andre gjør er uinteressant - og det bør det egentlig være for alle...

for meg er det viktigste også at man bruker det man har råd til og hvilken stil der passer for de som skal gifte seg.

Gjest molecules
Skrevet

Så du vil heller bruke penger på deg selv enn på gjester. greit nok det, men for oss var det viktig å dele dagen med familie og venner. Og inviterer du, så er du liksom nødt til å være vertskap. Det kunne i grunnen ikke falle oss inn å invitere folk, be dem om å bruke tid og penger på å komme og feire oss og så stille opp med trist og ukomfortabelt lokale, billig og kjip mat og drinker de må betale for selv.

Festen har man primært for gjestene, og for å gi dem en hyggelig opplevelse der og da. jeg kan ikke se at den gode maten, champagnen, svingomen på dansegulvet og de hyggelige samtalene de har i løpet av kvelden skulle bety noe mindre for dem å bryllupsdagen om vi går fra hverandre om 10 år?

Anonym poster: 33b905d635372dd5655bb184f08e63fb

Ja vel, vet ikke hva du vil jeg skal si. Jeg har mine krav og du har dine. Jeg ga mitt synspunkt til TS så hvis du blir fornærmet av den, så bryr det meg lite.

Min mening er at det ikke er nødvendig, ikke bare fordi det er en dag i livet ditt, men man kan bruke pengene på ting som er viktigere som boliglån.

Når jeg gifter meg, forventer jeg heller ikke at gjestene skal komme med dyre presanger og vil nevne dette til dem. Man kan skape en trivelig bryllupsfeiring, med god mat og drikke UTEN å svi lommeboka. Prisen jeg nevnte - altså 10 000 kr - er avhengig av hvor mange som kommer.

Jeg sa heller ingen ting om at gjestene må betale for det selv - det er noe som paret skal gjøre.

Gjest molecules
Skrevet

Vel, det er en ende på alt, men det er ikke noe å tenke på når to stykker har snakket sammen om å gifte seg og faktisk legger planer for å få det gjennomført. Da satser man jo på hverandre da og da blir det litt feil å tenke "skal ikke bruke penger pga det kan bli over".

Det er ikke noe man skal tenke på, men det er noe man burde tenke på.

Skrevet

Ja ha.

Skrevet

Huff, det høres veldig kjedelig ut å måtte gå rundt å ta alle sånne ting i betraktning. For å dra den litt lenger så vil man jo da kanskje være dum om man kjøper et fint og dyrt hus. Det kan jo brenne ned. Eller hva med bil? Den kan jo bli stjålet. Hva er vitsen med utdannelse? Man kan jo velge feil og da er alle årene "bortkastet".

Nei, alvorlig talt; litt optimist må man jo være da. Uten noen form for optimisme blir det er grusomt deperimerende liv vil jeg si.

Og hva angår giftemål; jeg vil tro at absolutt de aller, aller fleste gifter seg i den tro at det skal vare livet ut. Å gå med begrensninger på hva en skal bruke på bryllupet sitt i tilfelle det ikke varer er jo bare trist.

Gjest molecules
Skrevet

Huff, det høres veldig kjedelig ut å måtte gå rundt å ta alle sånne ting i betraktning. For å dra den litt lenger så vil man jo da kanskje være dum om man kjøper et fint og dyrt hus. Det kan jo brenne ned. Eller hva med bil? Den kan jo bli stjålet. Hva er vitsen med utdannelse? Man kan jo velge feil og da er alle årene "bortkastet".

Nei, alvorlig talt; litt optimist må man jo være da. Uten noen form for optimisme blir det er grusomt deperimerende liv vil jeg si.

Og hva angår giftemål; jeg vil tro at absolutt de aller, aller fleste gifter seg i den tro at det skal vare livet ut. Å gå med begrensninger på hva en skal bruke på bryllupet sitt i tilfelle det ikke varer er jo bare trist.

Sant det. Men når det gjelder bolig, har man forsikring og det samme gjelder med bil. Det er slitsom å være en realist, men jeg foretrekker det sånn.

Skrevet

Sant det. Men når det gjelder bolig, har man forsikring og det samme gjelder med bil. Det er slitsom å være en realist, men jeg foretrekker det sånn.

Det der har overhode ingenting med å være realist å gjøre. Ja, det er realistisk å være klar over at sjansene for skilsmisse er store - men hvorfor i alle dager skulle man nedtone et bryllup fordi man i utgangspunktet er av den pessimistiske typen.

Ser for meg innbydelsen: "Velkommen i vårt noe spartanske bryllup. Vi ønsker ikke å bruke så mye penger på dette da skilsmissestatistikken er så høy. Vi forventer heller ikke dyre gaver."

Det er forskjell på å være realistisk, og pessimistisk. Og som tidligere nevnt; bryllupet og festen blir jo ikke borte selvom man skiller seg. Det vil dagen vil jo alltid bestå med de minner den har bragt.

For meg høres det ut som du er litt for opptatt av kostnadene, siden du nevner du har forsikring på hus og bil. Forsikringen kan likevel ikke erstatte de arvesmykkene og babybildene INNE i huset. See my point! ;-)

Gjest molecules
Skrevet

Det der har overhode ingenting med å være realist å gjøre. Ja, det er realistisk å være klar over at sjansene for skilsmisse er store - men hvorfor i alle dager skulle man nedtone et bryllup fordi man i utgangspunktet er av den pessimistiske typen.

Ser for meg innbydelsen: "Velkommen i vårt noe spartanske bryllup. Vi ønsker ikke å bruke så mye penger på dette da skilsmissestatistikken er så høy. Vi forventer heller ikke dyre gaver."

Det er forskjell på å være realistisk, og pessimistisk. Og som tidligere nevnt; bryllupet og festen blir jo ikke borte selvom man skiller seg. Det vil dagen vil jo alltid bestå med de minner den har bragt.

For meg høres det ut som du er litt for opptatt av kostnadene, siden du nevner du har forsikring på hus og bil. Forsikringen kan likevel ikke erstatte de arvesmykkene og babybildene INNE i huset. See my point! ;-)

Jeg er både en realist og pessimist.

Jeg forventer ikke dyre gaver fordi jeg er ikke kravstor og setter pris på alt jeg får - uansett om det koster 10 kr.

Min kommentar ang. de høye skilsmissestatistikkene er ikke den absolutte grunnen til at jeg ikke vil bruke mye penger på et bryllup. Den avgjørende grunnen er fordi jeg ikke liker å sløse penger. Det du og andre bruder ønsker å gjøre, er opp til dere.

Skrevet

Jeg er både en realist og pessimist.

Jeg forventer ikke dyre gaver fordi jeg er ikke kravstor og setter pris på alt jeg får - uansett om det koster 10 kr.

Min kommentar ang. de høye skilsmissestatistikkene er ikke den absolutte grunnen til at jeg ikke vil bruke mye penger på et bryllup. Den avgjørende grunnen er fordi jeg ikke liker å sløse penger. Det du og andre bruder ønsker å gjøre, er opp til dere.

Og det er der forskjellen er; nemlig at du ser på det som sløsing, og jeg ser på det som noe verdifullt å bruke penger på. For jeg er en evig optimist som elsker å samle på gode minner :-)

• Liker 1
Gjest molecules
Skrevet

Og det er der forskjellen er; nemlig at du ser på det som sløsing, og jeg ser på det som noe verdifullt å bruke penger på. For jeg er en evig optimist som elsker å samle på gode minner :-)

Ja vel, ha et fint liv.

Skrevet

Ja vel, ha et fint liv.

Tusen takk ::-)

Skrevet

For meg høres det ut som at du vet det blir over, og da ser jeg ingen vits i at du gifter deg overhodet.

• Liker 1
Gjest molecules
Skrevet

For meg høres det ut som at du vet det blir over, og da ser jeg ingen vits i at du gifter deg overhodet.

Jeg skal ikke gifte meg.

Skrevet

Jeg skal ikke gifte meg.

Ok, men da forstår jeg hvorfor du er pessimist. :lol:

• Liker 2
Gjest molecules
Skrevet

Ok, men da forstår jeg hvorfor du er pessimist. :lol:

Jupp! :plystre:

Gjest Weetzie
Skrevet

Selvfølgelig kan man bruke så mye penger nesten uten at det synes fordi gjesters ve og vel har hatt førsteprioritet hele veien det var et tall nesten tatt ut av løse luften. All ære til dere som bruker så mye penger på andre. :)

Men jeg har et bryllup i tankene som var ganske så offentlig der jeg nå ser at det er brukt 350` stort sett på dill og dall fordi det har vært betalbar, alle gjester har betalt for egen overnatting, kaker er sponset, like over svenske grensen + + + det ser jeg på som prangende og harry ikke sjenerøst ovenfor de som også er invitert. Det er fullt lov å ha dårlig smak selv om man har godt med penger. :)

Veldig enig i dette. Jeg opplever det som at mange er mer opptatt av -sin- opplevelse på bryllupsdagen enn gjestenes. Vi har selv et budsjett mange ville kalt ekstravagant, og jeg innrømmer gjerne at vi har brukt mye på kjole og foto, men utover det har vi stort sett tenkt på gjestene. Selvfølgelig er det våre preferanser som har gjort at vi har valgt lokalet vi endte opp med, men vi kunne fint fått en kuvertpris som var mye lavere, men vi ønsket kvalitetsmat og fri bar.

På samme måte ønsker vi å gjøre helgen til mer enn en bryllupsdag for de som kommer langveis fra, så litt av budsjettet går med til hagefest med grillmat på fredagen.

Vi har også prioritert god underholdning utover i de sene nattetimer, fordi vi ønsker at kaffegjestene skal føle at de også får oppleve noe, og ta del i feiringen, selv om de (ifølge noen) "bare" er kaffegjester.

Skrevet

Ja vel, vet ikke hva du vil jeg skal si. Jeg har mine krav og du har dine. Jeg ga mitt synspunkt til TS så hvis du blir fornærmet av den, så bryr det meg lite.

Min mening er at det ikke er nødvendig, ikke bare fordi det er en dag i livet ditt, men man kan bruke pengene på ting som er viktigere som boliglån.

Når jeg gifter meg, forventer jeg heller ikke at gjestene skal komme med dyre presanger og vil nevne dette til dem. Man kan skape en trivelig bryllupsfeiring, med god mat og drikke UTEN å svi lommeboka. Prisen jeg nevnte - altså 10 000 kr - er avhengig av hvor mange som kommer.

Jeg sa heller ingen ting om at gjestene må betale for det selv - det er noe som paret skal gjøre.

Flere som gifter seg eier allerede bolig og alt de trenger ;)

Anonym poster: 772ef4308191e4386f57b5833bf4477d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...