Gå til innhold

Budsjett vs eksklusivt bryllup

Budsjett vs eksklusivt bryllup  

53 stemmer

1. 1. Skal dere ha budsjettbryllup, ekslusivt bryllup eller midt mellom? Speifiser gjerne hva samlet budsett er på :)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tja, vi kommer til å bruke ca 10 000,- så det blir vel budsjett det da? Vi reiser bort kun oss to så det går ikke så mye penger på det.

Det er ikke iregnet kjole og dress da. Kjolen min kostet 600,-, dressen hans vet vi ikke enda da han ikke har handlet den.

Anonym poster: e802ded3b351fe7d473ce5a2da6e4b18

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er derfor jeg ikke krysser av for eksklusivt men heller midt i mellom. Bruker mye penger på alle, men det er ikke eksklusivt som i galla og herregård feks.

Vi bruker jo 80 av 120 totalt på gjestene som i pynt, mat, drikke osv (klær, vigsler, ringer, frisør utelatt) da blir det jo en skyhøy kuvertpris på et "enkelt" hagebryllup. Gjør det ikke eksklusivt alene det.

Og bryllupsreise skal vi jo ikke på så det aner jeg ikke hva kan koste for oss. :)

Uansett det jeg skal frem til er at jeg er helt enig med deg i at dyrt ikke er lik eksklusivt, og at jeg tenker at man kan være eksklusive innenfor sitt valg av bryllup. Jeg vil feks si at deres opplegg var eksklusivt siden dere hadde en håndfull inviterte og et sted som ikke er "vanlig". Men feks et bryllup med masse stæsj til 350` blir i mine øyne harry pga det er så prangende. Mange nyanser. :)

Det var vel litt bastant å si at å bruke 350.000 er det samme som å ha et prangende bryllup? Å bruke så mye penger på et bryllup kan jo være fordi lokale/maten/fotograf/brudekjole/smoking/klær til forlovere(e)/x antall gjester/hotell+fly for brudepar og gjester hvis man skal ha det i utlandet f.eks. koster en del.

Anonym poster: db799091b4707adb2f92531cfe946510

• Liker 1
Gjest Fluttershy
Skrevet (endret)

Tja, vi kommer til å bruke ca 10 000,- så det blir vel budsjett det da? Vi reiser bort kun oss to så det går ikke så mye penger på det.

Det er ikke iregnet kjole og dress da. Kjolen min kostet 600,-, dressen hans vet vi ikke enda da han ikke har handlet den.

Anonym poster: e802ded3b351fe7d473ce5a2da6e4b18

Legger til at for meg er det ikke budsjett i det hele tatt. Det er mere en hva jeg hadde tengt å bruke for å gifte meg med min kjære. For meg blir det en fantastisk fin feiring som er akkurat slik jeg ønsker å ha den.

Edit: der forsvant anonymiteten :sjenert:

Endret av Fluttershy
  • Liker 1
Skrevet

Det var vel litt bastant å si at å bruke 350.000 er det samme som å ha et prangende bryllup? Å bruke så mye penger på et bryllup kan jo være fordi lokale/maten/fotograf/brudekjole/smoking/klær til forlovere(e)/x antall gjester/hotell+fly for brudepar og gjester hvis man skal ha det i utlandet f.eks. koster en del.

Anonym poster: db799091b4707adb2f92531cfe946510

Selvfølgelig kan man bruke så mye penger nesten uten at det synes fordi gjesters ve og vel har hatt førsteprioritet hele veien det var et tall nesten tatt ut av løse luften. All ære til dere som bruker så mye penger på andre. :)

Men jeg har et bryllup i tankene som var ganske så offentlig der jeg nå ser at det er brukt 350` stort sett på dill og dall fordi det har vært betalbar, alle gjester har betalt for egen overnatting, kaker er sponset, like over svenske grensen + + + det ser jeg på som prangende og harry ikke sjenerøst ovenfor de som også er invitert. Det er fullt lov å ha dårlig smak selv om man har godt med penger. :)

Skrevet

Feks jeg har en kjole som ikke veldig mange andre har, den blir ikke solgt i Norge en gang til en upris av dimensjoner. Gjør den alene at mitt bryllup oppfattes eksklusivt for våre gjester? Ikke i det hele tatt. De ser kun at dette er en misplassert kjole i hagesettingen vår. Dyre ting gjør ikke ting eksklusivt, helheten gjør det eksklusivt.

Og kanskje i disse dager er det fri-bar på restaurant eller champagne til bryllupskaken som oppfattes eksklusivt nettopp fordi det er "vanlig" eller forventet. :)

Gjest molecules
Skrevet

Herregud, kan ikke tro at man orker å bruke mer enn 10 000 kr på selve bryllupet. Det er en gang i livet sitt (vel, hvis du er heldig nok) OG TENK om det ikke varer. Da har plutselig flere tusen kroner gått ned vasken.

Med det sagt kunne jeg godt betalt 20-30 000 kr (i tillegg til de 10 000 kr) for en fin bryllupsreise til et eksotisk land :)

Lykke til, TS! :blomst:

Gjest Fluttershy
Skrevet

Herregud, kan ikke tro at man orker å bruke mer enn 10 000 kr på selve bryllupet. Det er en gang i livet sitt (vel, hvis du er heldig nok) OG TENK om det ikke varer. Da har plutselig flere tusen kroner gått ned vasken.

Med det sagt kunne jeg godt betalt 20-30 000 kr (i tillegg til de 10 000 kr) for en fin bryllupsreise til et eksotisk land :)

Det er slik vi tenker også. Det er en dag for oss så vi velger å bruke mindre penger og kun være oss to. Jeg klarer ikke å forstå hvordan man kan bruke 10-20 000,- på en kjole man kun kan bruke en gang i livet. Men det er meg. Jeg vet jo at andre prioriterer annerledes.

• Liker 1
Skrevet

For noen av oss er bryllupsdagen ikke bare en dag for oss to, men for to familier til å møttes og komme sammen for noe hyggelig da mener jeg at det kan koste hva det koster.

At det finnes bruder som feks meg som lar seg rive med i luksusjaget det er noe annet. :)

Gjest molecules
Skrevet

Det er slik vi tenker også. Det er en dag for oss så vi velger å bruke mindre penger og kun være oss to. Jeg klarer ikke å forstå hvordan man kan bruke 10-20 000,- på en kjole man kun kan bruke en gang i livet. Men det er meg. Jeg vet jo at andre prioriterer annerledes.

600 kr for en kjole er en veldig bra pris :) Er det en typisk hvit kjole du har kjøpt deg?

Skrevet

Vi blir ca 70 gjester, og kommer til å bruke litt over 200 000. Da er ikke bryllupsreise eller ringer regnet med. Tror jeg vil si det er eksklusivt siden vi skal ha det i en ballsal i et 5-stjerners hotell i utlandet

Gjest Fluttershy
Skrevet

600 kr for en kjole er en veldig bra pris :) Er det en typisk hvit kjole du har kjøpt deg?

Det er en hvit knelang brudekjole.. Fant den ved en tilfeldighet på finn.no og må si jeg er kjempe fornøyd med kjøpet :)

Skjønner det Kiara. Bryllup er like forskjellig som mennesker som gifter seg. Jeg synes det er galskap å bruke 80- 100 000,- på et bryllup, andre synes det er lite/en grei sum.

Skrevet

For noen av oss er bryllupsdagen ikke bare en dag for oss to, men for to familier til å møttes og komme sammen for noe hyggelig da mener jeg at det kan koste hva det koster.

At det finnes bruder som feks meg som lar seg rive med i luksusjaget det er noe annet. :)

Selvfølgelig, men tenker også at hvis man skal bruke f.eks. 200 000 kr på et bryllup, kunne de pengene blitt investert i et boliglån o.l. Og dette med familier som møttes, man kan jo fortsatt kose seg med sine familier utenom bryllupsdagen din......

Anonym poster: 736581fe8f64d0a468006d7b4094415e

• Liker 1
Skrevet

[

Selvfølgelig, men tenker også at hvis man skal bruke f.eks. 200 000 kr på et bryllup, kunne de pengene blitt investert i et boliglån o.l. Og dette med familier som møttes, man kan jo fortsatt kose seg med sine familier utenom bryllupsdagen din......

Anonym poster: 736581fe8f64d0a468006d7b4094415e

Jeg er veldig enig i det du sier. Og jeg står fullt og helt inne for at alt over 50 000,- til et bryllup er "luksus".

Bryllupsdagen er en måte for oss å få våre familier til å møttes før en begravelse. Et påskudd om en hyggelig anledning å samle seg rundt. Uvesentlig at det er min bryllupsdag, det kunne like gjerne vært slektstevne men da hadde ikke oppmøtte vært like bra. :)

Skrevet

Pengene går da ikke "ned i vasken" selv om en skilles senere. Selve bryllupet med de minner etc., består jo for alltid ;-)

• Liker 3
Gjest Weetzie
Skrevet

Vårt budsjett er foreløpig på 210.000 - foruten bryllupsreise (den får vi av mine foreldre), de sponser også deler av bryllupet. Vi har 65 gjester, men har valgt å legge en del penger i:

*Gode bilder (etterspurt bryllupsfotograf følger oss hele dagen)

*Fri bar

*Eksklusive ringer (kjøpte de vi ville ha, tenkte ikke budsjett)

*Ganske dyr kjole (får min spesialsydd på mål i London)

*Dyrt og attraktivt selskapslokale, med tilsvarende kuvertpriser

Vi har også valgt å bruke litt penger på band, innbydelser, takkekort og andre trykksaker. For oss er bryllupet en totalopplevelse - og etter min mening blir det rart om man bruker 40.000 på kjolen og nesten ingenting på pynt og takkekort.

• Liker 1
Skrevet

To ting:

Det ser ut til at folks oppfatning av hva en legger i uttrykket "ekslusivt" ikke helt er det samme som betydningen av ordet, men at det betyr at noe er "finere og flottere".

Jeg synes det blir merkelig å sette en pris på hva som er for mye og "for lite". Alt er jo relativt. For noen er 50.000 ikke mer enn feriepengene og for andre er det en hel formue som en aldri engang vil se for seg å ha på konto.

For meg preger denne tråden preg av at debatantene kanskje er unge og men begrenset økonomi. Ikke noe som helst galt i det - men en må tenke litt lenger enn sin egen nese, og også forstå at for endel er ikke 80 - 100.000 kroner en hel formue. Tenk da; det er ikke urealistisk at et par har en inntekt på 900 - 1 mill tilsamme, hvorav litt sparing og kun feriepengeutbetaling utgjør ovennenvte sum.

Ergo, for meg blir det merkelig å sette en pris på hva som er mye og hva som er lite. Om noen ønsker å kjøpe kjole til 600 eller 60.000 eller bruke 10.000 eller 500.000 på bryllupet synes jeg egentlig er helt irrlevant. Jeg kunne ikke tenke meg noe mindre interessant å bry meg om. Det jeg derimot bryr meg om, er min/vår økonomi og hva som passer for oss. Hva andre gjør er uinteressant - og det bør det egentlig være for alle...

• Liker 2
Skrevet

Vi har også valgt å bruke litt penger på band, innbydelser, takkekort og andre trykksaker. For oss er bryllupet en totalopplevelse - og etter min mening blir det rart om man bruker 40.000 på kjolen og nesten ingenting på pynt og takkekort.

Og der støtter jeg deg helhjertet! (grunnen til at vårt budsjett måtte opp-opp-opp)

Fortell gjerne hvordan du har tenkt å løse utfordringen med å få kjolen inn i landet uten at det koster en formue det også. Min hodebry om dagen. :fnise:

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Sulosi, mod.

Skrevet

Hvis man skal tenke sånn kan man gi blanke i å gifte seg overhodet.

Gjest molecules
Skrevet

Hvis man skal tenke sånn kan man gi blanke i å gifte seg overhodet.

Det skader vel ikke å være realistisk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...