Gå til innhold

Hva synes dere var riktig fordelingsnøkkel? Bensinutgifter/ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som er rar eller?

Min venninne mine to barn og jeg var på ferie i fjor sommer.

Da turen var over skulle vi gjøre opp bilkostnaden hvor jeg holdt bil samt kjørte idet hun ikke har sertifikat.

Overnattingsutgifter og mat hadde vi delt tidligere ,på fire , noe jeg synes var helt naturlig, men nå altså bilutgiftene..

Og det er er da jeg reagerer på at hun foreslår at vi deler bensinen på 4, altså barna medregnet også.

Jeg blir ganske sjokkert at hun kan foreslå det for de er jo bare barn og tradisjonen tro hadde vi foretatt turen selv om ikke barna var med,

Vi reiser hver sommer til samme sted selv om hun ikke har barn og jeg har og det er noe både hun og jeg ser fram til og planlegger hver eneste sommer..

Jeg ble som sagt ganske målløs . Men hva mener dere?

Anonym poster: aa3e5c2972c1c96477fa1a3c4cc11313

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette din bil? Si barna får sitte på gratis - ikke hun..

• Liker 2
Skrevet

Ja det var min bil.

Når du sier det på den måten går det opp for meg hvor rett du har.

Husker ikke nå hvordan det ble løst eller hva jeg sa men jeg ønsker uansett være bevisst i senere situasjoner.

Passe på å ikke hisse meg opp her nå hehe for jeg har nok vært ALTFOR ettergivende og fortiden kan man ikke endre men for fremtidens skyld..

• Liker 1
Skrevet

Ts her

Har foressten en annen bekjent, også uten bil

Begynte å si i forkant av hver spasertur vi dro på at da måtte vi spleise på bensinen. Hun betalte aldri.

Hører aldri noe fra henne lenger.

Kanskje like greit? ; )

Skrevet

Foresten skulle det stå

Ts

Skrevet

Så lenge barna ikke har egen inntekt så blir det å dele på dere 2 voksne.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge barna ikke har egen inntekt så blir det å dele på dere 2 voksne.

Mener jeg også 5og 7 år som de er

Ts

Skrevet

Merkverdig fordeling. I dette tilfellet ville jeg regnet barna og deg som en, spesielt når det er din bil.

Det er selvsagt riktig at dere deler overnatting og mat på 4, men bilutgiftene burde deles på to.

Skrevet

Ja det var min bil.

Når du sier det på den måten går det opp for meg hvor rett du har.

Husker ikke nå hvordan det ble løst eller hva jeg sa men jeg ønsker uansett være bevisst i senere situasjoner.

Passe på å ikke hisse meg opp her nå hehe for jeg har nok vært ALTFOR ettergivende og fortiden kan man ikke endre men for fremtidens skyld..

Ja, neste gang sier du ifra på forhånd :)

Skrevet

Og hvis venninnen da tar det ille opp er hun ikke lenger en venninne.

Har faktisk en som reagerer på at jeg sier det siden jeg har jo aldri krevd noe tidligere!

Ts

Skrevet

BIlutgifter er da langt mer enn bensin. Hun burde betalt for all bensin, dersom poenget var å dele noenlunde på utgiftene, 1/4 av bensinutgiftene er latterlig lite.

Problemet er selvsagt at om du tar det opp, så mister du godt mulig en venninne. Så du må spørre deg selv om de kronene du taper på å ikke si noe er viktigere for deg enn dette vennskapet.

Skrevet

BIlutgifter er da langt mer enn bensin. Hun burde betalt for all bensin, dersom poenget var å dele noenlunde på utgiftene, 1/4 av bensinutgiftene er latterlig lite.

Problemet er selvsagt at om du tar det opp, så mister du godt mulig en venninne. Så du må spørre deg selv om de kronene du taper på å ikke si noe er viktigere for deg enn dette vennskapet.

Nemlig det er der det ligger. Så da vil ikke venninner flest finne seg i rettferdighet?

Men hvorfor blir noen sure av et rettferdig krav?

Ts

Skrevet

Nemlig det er der det ligger. Så da vil ikke venninner flest finne seg i rettferdighet?

Ts

Fordi de er gjerrige og skulle komme seg billig unna? Du får påpeke at hun får veldig mye for de bensinkronene, luksusen av "egen bil" på ferie og deg som kjører henne fra dør til dør. Ferien hadde nok ikke vært den samme hvis hun måtte kjøre buss..

Skrevet

Nei jeg tror temperaturen blir rar om jeg sier det så jeg skal heller foreslå buss neste ferie.

Om hun generelt er gjerrrig ? Kanskje.. vil iallefall kalle henne måteholden.

Hennes yndlingsfilmer er Slumdog millionaire og Pay it forward.

Har ikke sett dem men trodde de handlet om å være raus...

Iallefall skryter hun fært av dem.

Puh.. Bortsett fra dette "lille" dilemmaet er hun en god venninne som jeg nødig vil miste.

Men jeg kjenner jo på det å strekke seg laaangt... : /

Skrevet

Ts

Men hvor langt kjørte du på denne turen?

Det kommer jo an på mye og mangt. Jeg har selv kjørt rundt på venner uten å krevd betaling, og sittet på med andre venner uten å betale noe som helst. Å være opptatt av at alt skal være helt likt når det gjelder utgifter osv. vitner ikke nødvendigvis om noe sunt vennskap.

Skrevet

Men hvor langt kjørte du på denne turen?

Det kommer jo an på mye og mangt. Jeg har selv kjørt rundt på venner uten å krevd betaling, og sittet på med andre venner uten å betale noe som helst. Å være opptatt av at alt skal være helt likt når det gjelder utgifter osv. vitner ikke nødvendigvis om noe sunt vennskap.

Ca 200 mil samt bommer,

Og det er vel nettopp ditt poeng som gjør at jeg heller ikke tidligere har vært så striks på at alt skulle være korrekt.

Men det er noe helt annet når hun foreslår at hun betaler en firedel , pga mine barn,

Men jeg har ingen problemer med å legge det bak meg altså. Jeg er ikke vanskelig.

Bare kom til å tenke på det og lurte på hva andre ville gjort-

Skrevet

Ca 200 mil samt bommer,

Og det er vel nettopp ditt poeng som gjør at jeg heller ikke tidligere har vært så striks på at alt skulle være korrekt.

Men det er noe helt annet når hun foreslår at hun betaler en firedel , pga mine barn,

Men jeg har ingen problemer med å legge det bak meg altså. Jeg er ikke vanskelig.

Bare kom til å tenke på det og lurte på hva andre ville gjort-

Bedre å bli enige om dette før man reiser.

Skrevet

1/4 høres riktig ut. Dere var fire i bilen, hun skal ikke betale for at barna sitter på. Nei, det har ingenting å si at de er under ti år. Om hun hadde hatt barn, skulle de sittet på gratis? Nei.

Det er dyrt å ha barn og dette er enda et eksempel på det.

Jeg skjønner også argumentene på andre siden, men alder er liksom urelevant.

Evnt. Møt hverandre på halvveien, hun tar å betaler 1/3...

Skrevet

Hva om du sier dere deler ALLE bilkostnadene etter statens satser + bompenger på 4

2000*4=800

Bompenger=

Sum som deles på 4=

Skrevet

så små barn spiser ikke like mye som en voksen, så at hun betaler bare en firdel av maten synes jeg er litt for lite,

og hun burde absolutt betale mer enn en firdel av drivstoffutgiftene, så lenge det er deg som betaler årsavgift, olje, oljefilter, dekk, forsikring,spylerveske, pussere, utsifting av de deler som trengs nye

og halvparten av bompengene bør hun betale så sant de er autopass som gjelder bil og ikke egen avgift for hver person i bilen , er det det så må hun betale for seg

no når mars kommer så skal jo årsavgifta betales, trenger du nye sommerdekk i år, olje og oljefilter er sånt som bør skiftes før sommeren, forsikringa må betales uansett, og har du forsikring på passasjerer i bilen , må plugger skiftes ut i år , har du billån, lyspærer som må skiftes med ujevne mellomrom, eksosanlegg har det jo med å plutselig høres ut som helikopter og det er ulovlig å kjøre rundt med så hva koster det, hun vil vel gjerne være passasjer på vinteren også så hva koster vinter/pigg dekk, spylerveske og 2 sett nye pussere, bremser er jo slitedeler, eukontroll (delt på 2), det som må gjøres på verksted hvor mange verkstedtimer tar det og hva koster hver time, må bremsene luftes når de skiftes så er det noe som tar en god times tid ekstra, bilvask i vaskehall hva koster det og hvor mange i året,

lag en liste med alle utgifter i året og del på 12, så du ser hva det koster i mnd å ha bil -og ta en sjokkert telefon til venninna di og si at du har laget et regnskap på bilutgiftene uten å ta med drivstoff og bompenger - altså hva det koster å ha bilen i kjørbar, lovlig stand før bruk

og det som ikke må betales hver mnd må jo settes av så pengene er der når utgiftene kommer,

den som ikke har førerkort og bil tenker ikke over desse utgiftene, og det er vel derfor hun foreslår å betale bare en firdel av drivstoffutgiftene når dere drar på tur sammen , så kanskje ser hun hva det koster å ha bil og hva du har lagt ut for at dere kan ta den turen sammen så hun faktisk tilbyr seg å betale mer av drivstoffutgiftene

Anonym poster: 1956211d3cc0ccfc0aa6b1a4d81a9c6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...