Gå til innhold

Slave hos Nav trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt om det er rette stedet å poste dette men prøver alikevel. For dere som ønsker å rakke ned på meg som er en snylter, feel free visst behovet er så sterkt (erfaringsmessig så pleier det jo å være sånn her, med hetsing av snyltere) men nok om det.

Etter flere år på AAP er jeg nå blitt bedt om å gå på kurs, Nav vil observere hvordan jeg fungerer, denne logikken forstår jeg. Problemet mitt er at jeg får panikk når jeg blir bedt om å gjøre dette, jeg har ptsd og andre angstlidelse, bla panikk.

Jeg sitter bom fast og blir redd for å miste ytelsen min. Panikken hindrer meg i å dra på kurs og den eneste løsningen jeg ser akkurat nå er å dra til legen for å be om medisiner som doper meg ned sånn at jeg kan mestre dette. Nav vil at jeg går på kurs og går i behandlig samtidig men pga panikken som har oppstått så klarer jeg ikke å dra til behandling, alt blir bare kaos å jeg klarer ikke reise noe sted.

Jeg vet at det må tøffe tak til når en er avhengig av Nav og hovedspørsmålet mitt er vel egentlig til dere som har vært igjennom hele regla og blitt uføre, måtte dere ut i kurs for å bli observert for å få godkjent uføresøknad? Jeg vil jo så helt klart poenterer at det å bli ufør ikke er noe mål, men etter mange års sykdom så begynne jeg jo å innse realitetene, det er snart syv år siden jeg sist var i jobb..

Dere med angst, panikk osv, hvordan kom dere igjennom kravene fra Nav med tanke på aktivitet? Jeg er ganske rådvill og fortvilet å ønsker å høre om andre sine erfaringer for å kanskje skaffe meg litt bedre oversikt. Dere som kjenner panikk vet jo hvor uoversiktelig alt blir...

Jeg har forsøkt å få snakke med min kontakt i psykriatrien men han er enten opptatt med en pasient, på kurs og ringer meg ikke tilbake....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å komme med et motforslag i første omgang? "Ikke klar for kurs enda, men jeg vil gjerne røve et opphold på spesialpost 4 på St. Olavs, så psykiateren/psykologen min og jeg har i samarbeid sendt søknad dit".

Anonym poster: 1d747815c5dc744d18d141ad94f35a17

• Liker 5
Skrevet

Hva med å komme med et motforslag i første omgang? "Ikke klar for kurs enda, men jeg vil gjerne røve et opphold på spesialpost 4 på St. Olavs, så psykiateren/psykologen min og jeg har i samarbeid sendt søknad dit".

Anonym poster: 1d747815c5dc744d18d141ad94f35a17

Jeg er søkt inn på traumelindrende avd med ventetid på ca et år, da blir det innelggelse visst jeg får plass, dette vet Nav. Jeg skulle gjerne lagt meg inn straks men køene er lange. Kontakten min i psykriatrien har gitt beskjed om at jeg skal observeres via dette kurset hos Nav så jeg mangler argumenter akkurat nå... Nå skal det sies at jeg aldri har møtt denne kontakten min og har kun snakket med han to ganger pr telefon det siste halve året så etter min mening er hans uttalelser gitt på et smalt grunnlag...

Skrevet

Jeg måtte igjennom arbeidspraksis og kurs før jeg ble ufør. Var så neddopa på valium o.l på kurset at jeg knapt husker jeg har vært der.. Måtte ha pappa til å kjøre meg frem og tilbake fordi jeg var ikke i stand til å komme meg av og på noe tog.

Men kurset ble gjennomført, og jeg ble ufør, så sett tilbake så var det jo verdt det.

Anonym poster: 5341f360c3a963c92974a0dd524141a0

Skrevet

Jeg måtte igjennom arbeidspraksis og kurs før jeg ble ufør. Var så neddopa på valium o.l på kurset at jeg knapt husker jeg har vært der.. Måtte ha pappa til å kjøre meg frem og tilbake fordi jeg var ikke i stand til å komme meg av og på noe tog.

Men kurset ble gjennomført, og jeg ble ufør, så sett tilbake så var det jo verdt det.

Anonym poster: 5341f360c3a963c92974a0dd524141a0

Takk for svar, det var det jeg egentlig lurte på, så da blir det vel tur til legen for å be om apedop og å finne noen som kan kjøre meg til kurs da.

Skrevet

Slave hos NAV? Ærlig talt, ingen tvinger deg til å være hos NAV. Du gjør som du vil, og bør etter min mening ta ansvar for eget liv. Jada, du har sikkert "krav på" ditten og datten, men da må du altså følge reglene. Du står helt fritt til å gjøre som du vil, men da må du også skaffe penger selv. Det er mine skattepenger du får, så skulle bare mangle.

Anonym poster: df082d27b5f1a158e4b7ce80bce7c4de

• Liker 6
Skrevet

Slave hos NAV? Ærlig talt, ingen tvinger deg til å være hos NAV. Du gjør som du vil, og bør etter min mening ta ansvar for eget liv. Jada, du har sikkert "krav på" ditten og datten, men da må du altså følge reglene. Du står helt fritt til å gjøre som du vil, men da må du også skaffe penger selv. Det er mine skattepenger du får, så skulle bare mangle.

Neida jeg vet, sånne som meg burde vært fjernet fra jordens overflate pga udugelighet, jeg beklager min eksistens.

Skrevet

Takk for svar, det var det jeg egentlig lurte på, så da blir det vel tur til legen for å be om apedop og å finne noen som kan kjøre meg til kurs da.

Sannsynligvis er det nok best for deg om du kommer deg på kurset, bevisst eller ei. Ville være helt tragisk om du fikk stoppet ytelsen din.

Har du noen som kan følge deg?

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis er det nok best for deg om du kommer deg på kurset, bevisst eller ei. Ville være helt tragisk om du fikk stoppet ytelsen din.

Har du noen som kan følge deg?

Ja jeg begynner å innse det. Nei jeg har ikke det, men har funnet ut at jeg må be om medisiner hos legen sånn at panikken roer seg, det er jo en løsning sånn at jeg får gjennomført. Takk for svar :)

Skrevet

Er det ikke litt mot sin hensikt hvis man blir tvunget på kurs før man er klar og må dopes ned for å klare å gjennomføre? Hva er hensikten med kurset da? I slike situasjoner hadde det jo vært bedre om psykologen bekreftet at du ikke var klar for dette, men at dere sammen har et opplegg som er mer gradvis og tilpasset din situasjon. Da viser du at du faktisk gjør noe for å bli bedre, men at du ikke er klar for et slikt kurs enda.

• Liker 4
Skrevet

Er det ikke litt mot sin hensikt hvis man blir tvunget på kurs før man er klar og må dopes ned for å klare å gjennomføre? Hva er hensikten med kurset da? I slike situasjoner hadde det jo vært bedre om psykologen bekreftet at du ikke var klar for dette, men at dere sammen har et opplegg som er mer gradvis og tilpasset din situasjon. Da viser du at du faktisk gjør noe for å bli bedre, men at du ikke er klar for et slikt kurs enda.

Jo men psykologen som er min kontakt har anbefalt at jeg gjennomfører kurset fordi Nav må observere meg.. Jeg har forstått det slik at alle som går på AAP må igjennom dette, det er ingen hensikt med kurset annet enn at jeg må være der og bli observert av de som holder kurset slik at de kan lage en rapport å sende til Nav.

Jeg har kjørt på å fått igjennom nye utredninger samt fått de til å søke meg inn på lindrende behandling så det at jeg gjør noe for meg selv synes jeg jeg har vist, for jeg har blitt avvist og har mått stå på for å få den hjelpen jeg har mottat foreløpig.

Det føles ikke logisk på noen måte, men siden presset er så hardt i forhold til at jeg må gjennomføre kurset så ser jeg ingen annen løsning enn å be om beroligende medisiner for perioden. Det er vel sånn at det må papirer inn i min mappe underveis vil jeg tro, at de trenger å fylle den med ytterligere info...

Skrevet

Kan ikke tullinger som deg holde dere for gode til å svare hvis dere misliker ts? Ja, det er enkelte som snylter, men jeg tviler sterkt på at noen som skriver anonymt på nettet at de har reelle utfordringer er en av dem, det gir ingen mening. Om du skal være sint på noen så kan du jo ta for deg de reelle snylterne samt systemet. NAV har blitt en endeløs papirmølle med byråkrati og uoversiktlige regler, og med manglende ressurser blir mange av klientene gående i årevis før de overhodet får påbegynt behandlingen og opplegget de bør ha. Dette gjør at de hele denne tiden blir stående utenfor arbeidslivet, og før du sprer edder og galle om klientene så bør du kanskje tenke over det faktum først. Systemfeil kalles det.

Anonym poster: 23ba7b0e515f1b9a6882905800edf5ca

• Liker 7
Skrevet

Har du gått flere år på AAP uten å ha noe jevnlig behandling? Er det ikke mulig for deg å få hjemmebesøk da? Dette høres jo litt villt ut om jeg forstår riktig.

Jeg kommer meg gjennom dette ved at jeg begynte med samtaleterapi i vel ett år for å løse opp de verste knutene, før jeg nå har begynt å forsøke ting. Et helvettes arbeid, og får sobril for de verste utfordringene. Men det går, jeg dør ikke. Uten den jevnlige samtaleterapien og en liten dose sobril i ny og ne hadde jeg nok ikke klart det.

Anonym poster: d0949c34be24ac60eb66f3e1dfd86370

Skrevet

Har du gått flere år på AAP uten å ha noe jevnlig behandling? Er det ikke mulig for deg å få hjemmebesøk da? Dette høres jo litt villt ut om jeg forstår riktig.

Jeg kommer meg gjennom dette ved at jeg begynte med samtaleterapi i vel ett år for å løse opp de verste knutene, før jeg nå har begynt å forsøke ting. Et helvettes arbeid, og får sobril for de verste utfordringene. Men det går, jeg dør ikke. Uten den jevnlige samtaleterapien og en liten dose sobril i ny og ne hadde jeg nok ikke klart det.

Jeg har stått i kø, blitt avvist, søkt igjen, blitt vurdert, blitt avvist, fått behandling av et traume hos dps som igjen åpnet gamle traumer som dps ikke tok tak i, står nå i kø igjen til traumelindring pga postraumatiske problemer TTT.... Å sånn har tiden gått, AAP har jeg fått på bakgrunn av at jeg har stått i kø store deler av tiden.

Så bra at du har funnet noe som fungerer :) jeg har selv vært veldig skeptisk til beroligende medisiner men begynner å innse at det i perioder kan være nødvendig for å takle hverdagen.

Hvem skulle det vært som kom hjem til meg? Jeg er jo observert på en poliklinikk og de har laget ny epikrise, men slik jeg har forstått det så holde det ikke med en diagnose ovenfor Nav, de må dokumentrere funksjonsevnen til den enkelte på sin måte.

Buggen nå er tanken på å dra på kurs full av panikk, det er fryktelig nedverdigende å møte opp sammen med andre helt i ørksa og med snørr og tårer.. Tror jeg må sende en bønn om at Supermann kan komme å hjelpe meg ;)

Skrevet

Kanskje du bør kontakte http://www.pasientombudet.no .

Det er jo ganske tydelig at du behøver hjelp, så klarer ikke skjønne hvorfor du skulle få gjentatte avslag og ingen oppfølging.

Skrevet

Kanskje du bør kontakte http://www.pasientombudet.no .

Det er jo ganske tydelig at du behøver hjelp, så klarer ikke skjønne hvorfor du skulle få gjentatte avslag og ingen oppfølging.

Takk for link men i følge reglene så er jeg innafor, dvs fulgt opp innenfor fristene selvom jeg ikke har noe hjelp i praksis. Men jeg tror jeg skal søke om å få støtte av en psyk sykepleier fra kommunen, de har et lavterskeltilbud ettersom jeg har forstått.

Skrevet

Er det ikke mulig å få byttet kontakten din på psykatrien? Han høres jo ikke ut som han har tid til deg, og du har rett på å bytte om du føler at dere ikke passer sammen.

Jeg har også gått på AAP over lengre tid, og jeg hadde en periode med ekstra angst hvor jeg ikke kom meg til timene. Da fikk jeg en dame to ganger i uken hvor hun fulgte meg til og fra timen min (hun kjørte meg, tok buss med meg og noen ganger gikk vi), og hvor hun hjalp meg øve på å ta buss, gå på kafe etc en annen dag i uken. Jeg husker ikke hva for noe avdeling eller noe hun tilhørte, men hun var en slags hjemme hjelp. Jeg har også en vennine som sliter med voldsom panikk som liker å gå turer som fikk en slags hjemme hjelp som gikk turer med henne noen ganger i uken siden hun ikke turde gå ut alene. Så jeg vet jo at det finnes.

Når du endelig får kontakt med din behandler eller får en ny en ville jeg spurt om det, samt medisin som kan være en viktig krykke for å komme deg igjennom alle avtalene dine.

Det er jo helt absurd at de vil tvinge deg igjennom noe du ikke er klar for før du får behandlingen du trenger, jeg er kjempe lei for at du og andre utsettes for det, det gjør jo over hodet ingen noe godt..

Anonym poster: 15263f3307998de76f6f2c3bd8c7e246

• Liker 3
Skrevet

Er det ikke mulig å få byttet kontakten din på psykatrien? Han høres jo ikke ut som han har tid til deg, og du har rett på å bytte om du føler at dere ikke passer sammen.

Jeg har også gått på AAP over lengre tid, og jeg hadde en periode med ekstra angst hvor jeg ikke kom meg til timene. Da fikk jeg en dame to ganger i uken hvor hun fulgte meg til og fra timen min (hun kjørte meg, tok buss med meg og noen ganger gikk vi), og hvor hun hjalp meg øve på å ta buss, gå på kafe etc en annen dag i uken. Jeg husker ikke hva for noe avdeling eller noe hun tilhørte, men hun var en slags hjemme hjelp. Jeg har også en vennine som sliter med voldsom panikk som liker å gå turer som fikk en slags hjemme hjelp som gikk turer med henne noen ganger i uken siden hun ikke turde gå ut alene. Så jeg vet jo at det finnes.

Når du endelig får kontakt med din behandler eller får en ny en ville jeg spurt om det, samt medisin som kan være en viktig krykke for å komme deg igjennom alle avtalene dine.

Det er jo helt absurd at de vil tvinge deg igjennom noe du ikke er klar for før du får behandlingen du trenger, jeg er kjempe lei for at du og andre utsettes for det, det gjør jo over hodet ingen noe godt..

Anonym poster: 15263f3307998de76f6f2c3bd8c7e246

Takk for fint svar :) Jeg har aldri møtt denne kontaken min så jeg vet ikke helt, det kan virke som han er der kun for at ting skal se riktig ut i papirene.. Han skulle hjelpe meg ved panikk og flash men det hjelper lite når jeg ikke får tak i han, så han kommer til å få beskjed om at dette ikke fungerer for meg, heldigvis har jeg lært at det går ann å sette grenser ovenfor helsepersonell etterhvert :)

Jo jeg kom akkurat på at jeg må be om å få hjelp av en psyk sykepleier, fastlegen må orden det for meg. Kan ikke skjønne at jeg ikke har tenkt på det før men sånn er det når hodet blir et eneste kaos.. Det hjelper å skrive her for å få sortert litt i rotet. En spyk sykepleier kan sikkert følge meg på kurs, det håper jeg, så kan jeg få gjort det jeg må.

Medisinert er jeg med antidepp, men ikke med direkte beroligende da jeg er skeptisk til det, men jeg bruker betablokkere for å roe hjertet ved panikk og det lindrer noe.

God å lese at andre får god støtte, det er motiverende!

Skrevet

Du vil ikke miste AAP-vedtaket ditt/stønaden.

Men ut i fra hva du skriver om sykdomsbildet ditt,

tror jeg ikke at du vil få innvilget uføretrygd.

Dette tror jeg fordi at du har flere typer angstlidelser.

De gjør kanskje at du trenger hjelp i dag - men jeg håper og tror at den hjelpen

en dag vil kunne gjøre at du vil få et bedre liv og fungere i hverdagen.

Off Topic;

Kan du tenke deg å arbeide med dyr?

F. eks i en dyrebutikk eller på en gård?

Uten hovedansvaret for kundekontakt og betjetjening av kasse/økonomi,

men f.eks kunne mate kaniner, fylle på vann til griser/kuer og gre hester?

• Liker 2
Skrevet

Jo men psykologen som er min kontakt har anbefalt at jeg gjennomfører kurset fordi Nav må observere meg.. Jeg har forstått det slik at alle som går på AAP må igjennom dette, det er ingen hensikt med kurset annet enn at jeg må være der og bli observert av de som holder kurset slik at de kan lage en rapport å sende til Nav.

Jeg har kjørt på å fått igjennom nye utredninger samt fått de til å søke meg inn på lindrende behandling så det at jeg gjør noe for meg selv synes jeg jeg har vist, for jeg har blitt avvist og har mått stå på for å få den hjelpen jeg har mottat foreløpig.

Det føles ikke logisk på noen måte, men siden presset er så hardt i forhold til at jeg må gjennomføre kurset så ser jeg ingen annen løsning enn å be om beroligende medisiner for perioden. Det er vel sånn at det må papirer inn i min mappe underveis vil jeg tro, at de trenger å fylle den med ytterligere info...

Hva slags kurs er dette? Jeg har gått på AAP i snart 4 år men aldri blitt bedt om å gå på noen form for kurs. Nå ble jeg nysgjerrig.

Anonym poster: ffae8e3a7859239a7be576aa2fcaf3c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...