Gå til innhold

Diare uten sykdom, barnehagebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråder som stadig dukker opp om omgangssyke og barnehage.

Jeg har en datter på 2,5 som går i barnehage. Hun har veldig "sensitiv" mage, om man kan kalle det det. Hun får veldig lett løse bleier, og det kan tolkes som sykdom. Ved tannutbrudd f.eks har hun hatt masse diare, og vi vet det er noe mat hun reagerer på (vært på allergiutredning, kun litt utslag på egg, trenger ikke eggfri kost). Sliter selv mye med magen, så det kan være noe arvelig.

Hvordan løser man egentlig dette med barnehagen? Det er jo en selvfølge at man holder syke barn hjemme. Men når man har diare uten at det er sykdom i bildet? Vi kan jo heller ikke si 100% at det ikke er pga sykdom, så vi henter (eller holder hjemme) selvfølgelig. Men det er jo mange sykedager som går bort pga dette. Og dersom det kun er én løs bleie, så er det jo ikke omgangssyke sånn sett, men barnehagen tar forståelig nok sine forholdsregler. Vi kan jo ikke si at "ja, hun hadde diare i går, men det var ikke pga sykdom, så hun kommer i dag".

Og bare for å poengtere, jeg syns det er helt riktig at man er så strenge i barnehagen altså, skulle bare ønske det kunne løses på et vis. Slik at hun ikke trenger å være hjemme når hun faktisk ikke er syk.

Anonym poster: 272b75603dc5b0e8bb39d54569d1c248

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke hvordan deres barnehage gjør det, men der jeg jobbet før sende vi ikke barn hjem etter kun én diare-bleie, vi så det heller litt an før vi ringte hjem...

Anonym poster: 18de1fac51370b38eb6bbba69880e492

Skrevet

Jeg sender heller ikke hjem barn pga en bleie eller dobesøk med løs mage med mindre allmenntillstanden er nedsatt.

Skrevet

Må følge med selv, for vår datter blir sendt hjem etter bare én løs bleie (ikke diare). De er så underbemannet til nesten enhver tid, at hver unge hjemme blir mindre arbeid for de..

Mitt inntrykk. Tungvint ift fraværet til mor på skole, og fars sykedager er nesten allerede brukt opp for i år.

Anonym poster: 216e85d4c6791bc170a13e66db08bc59

Skrevet

Må følge med selv, på svar i tråden. *

:)

Skrevet

Jeg anbefaler at dere som har et tilbakevendende problem med løse bleier og hjemsending tar dere bryet med å få dyrket en bakterieprøve hos legen.

I tillegg kan det være en idé å prøve laktoseredusert melk eller kutte ut melk en periode for å se om problemet blir mindre.

Jeg var alene med barnet mitt, og siden jeg faktisk kom og hentet hadde barnehagen lav terskel for å ringe meg når avføringen var løs. Jeg visste at barnet ikke var syk, og det ble til slutt slik at jeg ikke ønsket å ta telefonen når den ringte på jobb.

Etter at jeg fikk dyrket en prøve og gikk over til laktroseredusert (samt kuttet ned på mengden) melk, ble det mye bedre og barnet fikk hele dager i barnehagen igjen.

:heks:

• Liker 1
Skrevet

I bhg til sønnen vår blir ikke barna sendt hjem dersom løs mage er eneste symptom. Fint for foreldrene, men nå i februar har sønnen vår derfor hatt 2 omganger med diare... Smitter jo så fort!!

Anonym poster: 61726965e1ae05fa7fc6044a9728d0f9

Skrevet

Vi har samme problem. Barnehagen ringer oss med én gang hun er løs i magen, men hun er ikke syk... Magen er rett og slett ustabil, og vi vet ikke om det er noe hun reagerer på eller om det bare er en periode hun må gjennom.

Skrevet

Her var gutten kronisk løs i sikkert to måneder, men ble aldri ringt opp. Dessuten er det en veldig karakteristisk lukt av diaré forårsaket av virus, så vil tro de hadde ringt oss hvis det hadde skjedd.

Etter vi begynte med laktoseredusert kost så ble han mye bedre. :-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns også dette er litt vanskelig, siden sønnen min pleier å få løse bleier når det er tenner på gang. Han og de andre hos dagmammaen har vært gjennom to runder med noro de siste ukene, så jeg vil jo gjerne holde ham hjemme om det er fare for at det er noe. Han har ikke vært redusert i allmenntilstand når han faktisk har vært syk heller. Men har registrert at bleiene har hatt en karakteristisk lukt når det er sykdom, og heldigvis virker det som dagmammaen skjønner forskjellen mellom det og tannbleier.

Likevel har vi jammen brukt mange sykt barn-dager siden nyttår. På den annen side er vi begge i nye jobber, og hvertfall jeg be trukket i lønn de dagene jeg hadde vært hjemme med barn fordi jeg ikke hadde jobbet der lenge nok. Det er jo også en måte å spare de 10 dagene på...

Skrevet

Har dere testet ham for cøliaki?

Anonym poster: 3512d35a03cb68fee8680fa830f1c2b8

AnonymBruker
Skrevet

Det forskjell på diaré bleier forårsaket av sykdom og diaré som skyldes tenner, sensitiv mage etc .I vår bhg ser i hyppigheten av bleiene.og lukten. Dersom barnet vi har god allmenn tilstand tar vi en iinfo tlf foreldrene og forteller hvordan det er.Noen velger å hente, andre ikke. Etter ssnart 15 år i yrket er min erfaring at smittsom diaré gjør barnet sykt i 8/10 tilfeller og da skal de hjem. Resten av tilfellene skyldes andre ting som ikke smitter.

Anonym poster: a1daa65d99a27cf9918effe1cd01e3a0

Gjest Marmot
Skrevet

Må følge med selv, for vår datter blir sendt hjem etter bare én løs bleie (ikke diare). De er så underbemannet til nesten enhver tid, at hver unge hjemme blir mindre arbeid for de..

Mitt inntrykk. Tungvint ift fraværet til mor på skole, og fars sykedager er nesten allerede brukt opp for i år.

Det handler nok ikke om at det blir mindre arbeid på dem, men om redsel for utbrudd av smittsom sykdom, fordi dette kan gjøre bemanningen enda dårligere.

Men dette er noe man må ha en dialog om. Sønnen min tålet ikke melk, og fikk veldig ekle bleier om han fikk i seg noe. Det var ikke lett å ha 100% kontroll på hva han fikk i seg til enhver tid. Jeg hadde en god dialog med barnehagen om dette, og han ble ikke sendt hjem med mindre allmentilstanden tilsa det. Denne vinteren har han slitt med mye slim i luftveiene som gjør at han kaster opp, og det er samme greia der, heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...