Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2013 #1 Skrevet 22. februar 2013 Foreldrene mine er i 60 årene, de er slitne og har hatt det tungt det siste året. I høst flyttet det inn en fjern slektning (jeg har aldri møtt han/sett han før). Han hadde fått seg studeplass, men ikke bolig, og spurte om å få bo midlertidig hos mine foreldre. De var lite lystne på dette, men syntes ikke de kunne si nei. Huset er ikke tilrettelagt for utleie. Han har nå bodd der i 6 mnd og har ennå ikke funnet seg en hybel. Han forsyner seg fritt på kjøkkenet, i skuffer og skap, handler ikke mat, deltar i alle felles-måltider (middager og kveldsmat). Han betaler ingenting. Hverken for mat, strøm, bolig, internett... Attpåtil vasker moren min klær for han, ikke så ofte, men det lille han har, samler han opp i en pose som hun kjører i maskina og henger opp. (Hun vil ikke ha han inn på vaskerommet, ellers kunne han jo ha vasket selv). Hadde foreldrene mine vært spreke og hatt overskudd, hadde det kanskje vært annerledes, men de er utslitte begge to (pga jobb, helse, familiære problemer) og jeg ser at de orker ikke å gjøre noe med situasjonen, de er redde for bråk/dårlig stemning, og unnskylder han med at bosituasjonen for studenter er prekær... Jeg orker ikke sitte å se på dette lengre og pønsker på løsninger for å få han til å flytte, men kommer ikke på annet enn å si det rett ut, som det er, så får han heller utsette studiene til han finner seg en bolig, evt godta universitetets provisoriske nødløsninger?
SoftKitty Skrevet 22. februar 2013 #2 Skrevet 22. februar 2013 Det enkleste er kanskje at du tar deg en prat med ham, kanskje trenger han bare å høre det fra noen.. Vær litt tydelig og streng, si at foreldrene dine ikke vil si noe fordi de er snille men at du synes han utnytter dem og at det er på tide at han flytter ut nå, at det ikke er vanlig å få bo gratis hos folk. Så vanskelig er det ikke å skaffe seg et sted å bo vel? 9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #3 Skrevet 22. februar 2013 Kanskje du kan finne frem annonser på hybler å sånn. Ta det med å foreslå steder han kan flytte. Da burde han nok skjønne at det er på tide å flytte. Anonym poster: 98ec317041f2b132c0410997914ca18a 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #4 Skrevet 23. februar 2013 Hva med å få han til å begynne å betale for seg, både for kost og losji? Sett opp en kontrakt med samme pris som om det var utlyst til vilt fremmede, evt. litt mer. Kanskje det gir han et spark i ræva til å lete etter hybel. Ikke sikkert det er så attraktivt å bo i kollektiv med 60-åringer dersom det koster flesk. Anonym poster: 0f242705c3e3007ef95ee913b4e36992 11
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #5 Skrevet 23. februar 2013 Han har det jo som plommen i egget. Han kommer ikke til å flytte frivillig før dere gjør noen endringer. Det første er faktisk at han betaler markedsleie for hybelen samt tillegg for mat. Anonym poster: 846e1d9ac32669dd78e471e884be191b 4
Gjest Skrevet 23. februar 2013 #6 Skrevet 23. februar 2013 Server han en regning på 5000,- i måneden for hybel og 3000,- for mat, tilbakevirkenden siden han flyttet inn der. Da er han sikkert borte i løpet av kvelden. Om han nekter, så spør du han om han virkelig trodde at han bodde der gratis. Selvsagt ikke etter boka, men hva skal man gjøre? Eventuelt kan du få et slags ombud fra dine foreldre for å handle i deres interesse, og ta saken mer direkte. Han har ingen lovlig rett til å bo der. Det er snakk om å få ut en husokkupant. I verste fall setter dere tingene hans utenfor døra mens han er vekk, og skifter lås. Om han bråker så ring politiet. Snyltere må man være tøff med. Enkelte er totalt moralsk blinde, og unnslår seg ikke for å utnytte andre. 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #7 Skrevet 23. februar 2013 Minner meg om den komediefilmen med griswalds som drar på ferie og flytter inn med noen de tror er familie, og så gikk de inn i feil hus.. Ts situasjonen er surrealistisk. Si til han at han må flytte. Ring foreldrene hans, og fortell det som det er. Få han ut. Anonym poster: 26a49b778ffde0539d699b5f92f52117 1
liv Skrevet 23. februar 2013 #8 Skrevet 23. februar 2013 De må jo kreve kost og losji, gutten har det jo som plommen i egget. 5
makkapakka Skrevet 23. februar 2013 #9 Skrevet 23. februar 2013 Gode vaner er vonde å bryte, så da må man gi beskjed hardt og brutalt.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2013 #10 Skrevet 23. februar 2013 TS: takk for alle svar. Jeg skal snakke m han, be han få fortgang på hybel-jakta og inntil videre betale for å bo, tenkte ca 4000 mnd evt 5000 (studielånet er vel på 6000 mnd?). Jeg gruer meg, synes det er utrolig pinlig på hans vegne. Samtidig som jeg er sint pga hans helt ubeskjedne snylting, det er helt uvirkelig for meg at det går an å oppføre seg slik
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #11 Skrevet 23. februar 2013 Det er vel ærlig talt ikke du som bør ta den samtalen TS? Hvis foreldrene dine føler seg utnyttet er det de som bør ta opp dette! Anonym poster: 3569f0884b95113672de81bdcdbc5728 3
Gjest Skrevet 23. februar 2013 #12 Skrevet 23. februar 2013 Det er vel ærlig talt ikke du som bør ta den samtalen TS? Hvis foreldrene dine føler seg utnyttet er det de som bør ta opp dette! Anonym poster: 3569f0884b95113672de81bdcdbc5728 Hvis foreldrene er gamle og syke og synes at det er OK at TS tar denne saken, så er det ingenting i veien for at TS opptrer på vegne av dem. 4
Leo Skrevet 23. februar 2013 #13 Skrevet 23. februar 2013 Hadde dette vært mine gamle, slitne foreldre, ville jeg ganske enkelt ha møtt opp og bedt poden pakke og dra innen en uke. Jeg ville også ha sørget for å være tilstede på fastsatt frist og sørget for at så skjedde. 4
Leo Skrevet 23. februar 2013 #14 Skrevet 23. februar 2013 Hvis de ikke vil ha ham der, er det ingen vits i å diskutere leie heller. Bare få ham ut! 3
Sol79 Skrevet 24. februar 2013 #15 Skrevet 24. februar 2013 Hvis foreldrene er gamle og syke og synes at det er OK at TS tar denne saken, så er det ingenting i veien for at TS opptrer på vegne av dem. Håper ikke jeg blir sett på som gammel og syk når jeg passerer 60... TS. Si det som det er. Slike folk er det unødvendig å dille med. Enten betaler han for seg eller så flytter han ut. 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 24. februar 2013 #16 Skrevet 24. februar 2013 Høres sært ut. Og du har helt sikkert rett. Hvilken by er det snakk om forresten?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #17 Skrevet 24. februar 2013 Hadde dette vært mine gamle, slitne foreldre, ville jeg ganske enkelt ha møtt opp og bedt poden pakke og dra innen en uke. Jeg ville også ha sørget for å være tilstede på fastsatt frist og sørget for at så skjedde. Poden? Såvidt jeg har forstått det, så er det ikke sønnen i huset som har flyttet hjem, men en mer perifer slektning? Anonym poster: 5c5eae485fe66ba9927ef951d661cdb8
Gjest Skrevet 24. februar 2013 #18 Skrevet 24. februar 2013 Håper ikke jeg blir sett på som gammel og syk når jeg passerer 60... TS. Si det som det er. Slike folk er det unødvendig å dille med. Enten betaler han for seg eller så flytter han ut. Forsåvidt helt rett, og er veldig enig. Men slik beskrev TS sine foreldre, mer at de var utslitt av sykdom enn alderdom. Sykdom kan gi en tidlig aldring. 1
Gjest barista Skrevet 24. februar 2013 #19 Skrevet 24. februar 2013 TS: takk for alle svar. Jeg skal snakke m han, be han få fortgang på hybel-jakta og inntil videre betale for å bo, tenkte ca 4000 mnd evt 5000 (studielånet er vel på 6000 mnd?). Jeg gruer meg, synes det er utrolig pinlig på hans vegne. Samtidig som jeg er sint pga hans helt ubeskjedne snylting, det er helt uvirkelig for meg at det går an å oppføre seg slik Studielånet er på ca. 6900 kr. Se hvilke priser det er for kollektiv i nærområdet. Synes absolutt du skal be han om 4000 kr. i mnd for leie fremover, pluss kanskje 1000-2000 i mnd i mat (avhengig av faktiske kostnader).
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #20 Skrevet 24. februar 2013 Jeg tror at dersom du gir han valget mellom å betale 5000kr mnd + mat eller å finne seg en sofa hos noen andre så blir du kvitt han. Skriv en kontrakt på forhånd som du tar med. Inkluder punkter om hva som kreves av han ; vasking, matlaging, oppvask, ta ansvar for egne ting(klær), og tilbakebetaling av goder han til nå har forsynt seg av. Godtar han dette kan du si at du mer enn gjerne hjelper han med å finne leilighet/kollektiv han kan bo i. Tipper han pakker snippvesken og sover hos en kompis. Anonym poster: e480e22c76b3d5b588b7161c2419a40f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå