Gjest Hmmm Skrevet 22. mars 2004 #1 Del Skrevet 22. mars 2004 Jenta vår er 3,5 år. Hun sluttet med bleier da hun var rundt tre år (bruker fortsatt om natten) Det gikk fint i noen måneder. Men i de siste månedene bæsjer hun i trusa. Som regel går det greit når hun skal tisse, men hun må som oftes bli minnet på å gå på do. Hun sier nesten alltid at hun ikke må, men når vi kommer på do tisser hun. Noen få ganger sier hun fra selv. Dette med bæsjingen har blitt et problem. Vi har forsøkt med små belønninger, klistremerker osv, men det ser ikke ut til å virke så godt. Jeg tror hun egentlig kunne tenke seg å begynne med bleier igjen, slik som lillesøsteren hennes gjør... Men det er vel dumt å begynne igjen? Legen anbefalte det ikke i alle fall.. Noen med erfaringer og gode råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tone B. Skrevet 22. mars 2004 #2 Del Skrevet 22. mars 2004 Hvor lenge siden er det hun ble storesøster? Kan dette skyldes regresjon i form av sjalusi over oppmerksomheten minstemann får i forbindelse med bleieskift osv? Hun er ikke så stor selv enda, så det kan godt være at hun ikke syns noe om ansvaret det innebærer å gå uten bleie. Blir litt oppgitt av leger/helsesøstre osv. som på død og liv mener man ikke skal begynne med bleier igjen på ungene, de tror vist at barna da kommer til å bruke bleier til de har begynt på skolen. Personlig tror jeg ikke det å ta på henne bleie igjen vil være noe problem, hun vil om en måned eller to garantert ønske å bli kvitt bleia, dette er bare en liten psykisk knekk hun må over akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hmmm Skrevet 22. mars 2004 #3 Del Skrevet 22. mars 2004 Det er ett år siden hun ble storesøster, men det kan godt være det er av betydning nå selv om det er en stund siden. HUn var altså storesøster da hun sluttet med bleier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettan* Skrevet 22. mars 2004 #4 Del Skrevet 22. mars 2004 En slik regresjon kan komme når som helst og uten noen som helst grunn faktisk :-? Det er faktisk vanlig at en del barn får "tilbakefall" og ikke vil gå på do igjen etter en stund. Det er liksom ikke så spennende lenger å være stor å mestre det å gå på do. Var jo mye enklere før når de kunne leke videre og la det komme i bleia liksom. I tillegg bruker hun jo nattbleie fortsatt og vet fortsatt hvordan det er med bleie på seg. At lillesøster også bruker bleier og får oppmerksomhet rundt skiftene bidrar vel også til dette vil jeg tro. Om det er dumt å begynne med bleier igjen? Tja, hvem vet hva som vil være best. Hyppige uhell i trusa eller noen ekstra bleieskift? I likehet med "Tone B." tror jeg ikke noe på at ungen vil komme til å bruke bleier igjen i lang tid fremover om hun får på bleie en periode nå. Det ligger i barns natur og ville mestre over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virra Skrevet 22. mars 2004 #5 Del Skrevet 22. mars 2004 Tror jeg hadde begynt med bleie igjen jeg. Det gjør da ingenting. I allefall litt greiere enn å bæsje ut alle trusene Og antageligvis synes hun det er ekkelt å gå med etter en stund og vil ha den av igjen. Tror sånt går av seg selv jeg. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danielle 73 Skrevet 22. mars 2004 #6 Del Skrevet 22. mars 2004 Hei hadde det samme problemet med min sønn for noen år tilbake. Jeg benyttet meg av klistremerke skjema. Når han hadde fått f.eks 5 klistremerker, så fikk han en belønning. Leke, spille o.l Prøv dette på din datter, og når hun klarer å slutte helt, la hun få noe hun har ønsker seg. Dette bør hun få vite slik at hun har et mål å sette seg. Dette fungerte veldig raskt for vår del, så det er absolutt verdt et forsøk. Lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 24. mars 2004 #7 Del Skrevet 24. mars 2004 Før en setter igang med et belønningssystem må en være hundre prosent sikker på at ungen kan kontrollere dette selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå