Gå til innhold

Teorioppgave - juss - UiO

Fremhevede innlegg

Skrevet

Første semester, første avdeling her. Vi har fått en fakultetsoppgave som jeg tror skal løses som en teorioppgave. Problemet er at vi ikke har fått noe informasjon om hva en teorioppgave er og juridisk metode rundt hvordan man skriver en teorioppgave.

Veldig teit.

Noen forslag om hvor man kan lese mer om det eller rett og slett tips hvor man begynner fra? Takk!

Anonym poster: f3e3eede349726e61a718503958fd9b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første semester, første avdeling her. Vi har fått en fakultetsoppgave som jeg tror skal løses som en teorioppgave. Problemet er at vi ikke har fått noe informasjon om hva en teorioppgave er og juridisk metode rundt hvordan man skriver en teorioppgave.

Veldig teit.

Noen forslag om hvor man kan lese mer om det eller rett og slett tips hvor man begynner fra? Takk!

Hei!

Trøst deg med at den ikke teller noe, og at alle er like clueless som deg :)

Jeg vil anbefale deg å kjøpe Morten Walløe Tvedts bok "Å skrive jus til eksamen". Akademika på Nova har den vanligvis inne. Kjedelig å bruke penger på det, men metode er halve studiet. Ikke alle er enige om hvorvidt han er god eller ikke, men den inneholder sikkert hundre sider om å skrive teorioppgaver.

Ellers er det nok lurt å søke opp gamle eksamensoppgaver med sensorveiledninger, samt å se på mønsterbesvarelser (kan også kjøpe et hefte med dem hos JSU) med kommentarer. Spør gjerne kollokvieveilederen din også :)

Eksamensoppgavene ligger forresten her:

http://www.jus.uio.no/studier/ressurser/tidligere-eksamen/

Lykke til! :)

Anonym poster: bd0d3f1e764b38658c9ccccec6121c22

Skrevet

Takk for svar. Ja, det var flere medstudenter som gikk rundt med fortvilet blikk i øynene.

Skrevet

De har også flere bøker på biblioteket om å skrive jussoppgaver. De har også bøker med mønsterbesvarelser. Bedre å gå innom der å låne en bok enn å kjøpe den selv. I hvertfall slike type bøker. :-)

Anonym poster: 5c8576fcdc79c513ba2dfdb0a4279f9a

Skrevet (endret)

Etter min oppfatning er det ganske likt som å skrive en vanlig oppgave i et fag (som f.eks. historie) og at alle må finne sin egen stil/flyt.

Men kan gi deg "oppskriften" den ene foreleseren min er veldig glad i - den er ganske enkel og grei.

1. Innledning. Plassere stoffet, si hva det handler om, generelle ting

2. Legislative hensyn hvis det er aktuelt. Hva som er "positivt" med det aktuelle, eller negativt. Merk at dette ikke alltid passer seg.

3. Hoveddelen. Vilkår, konsekvens og alt annet relevant

(4. Vurdering. Er delte meninger om dette bør være med eller ei. Men hvis du ikke har noe nyttig å si er det bedre å la vær. Å skrive "jeg synes x er en veldig god bestemmelse" er ikke akkurat pluss i boka)

Ellers kan man lære mye om hva som bør komme med ved å lese sensorveiledninger.

Og obs! husk på språket. Uttrykk deg kort og presist og så enkelt som mulig. Du skal gjøre deg fortstått av alle. En jussoppgave skal ikke være som en leges håndskrift. Tenk litt over formuleringene dine - noen pirker veldig på at man f.eks. skriver "loven/bestemmelsen sier" (en lov kan ikke snakke). Da burde man heller skrive "det fremgår av" eller noe lignende.

Og slapp av - dette er for læringens skyld. Gjør du feil nå lærer du (forhåpentligvis :wink:) til neste gang. Lykke til :)

Endret av melly666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...