Gå til innhold

Barn under studier eller som nyutdannet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er de økonomiske ordningene for de som velger å få barn mens man er student? Jeg tenker at det vil være mer gunstig å få barn mens man studerer (fleksible studier), enn når man er nyutdannet og helt fersk på arbeidsmarkedet. Det å være student er veldig fleksibelt og man kan legge opp dagene etter barnets behov. Pluss lange ferier. Mens er man helt ny i en jobb kreves det veldig mye av en, og dette er ikke på langt nær så fleksibelt. Slik jeg ser det er den eneste ulempen ved å få barn som student dårlig økonomi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bedre å få barn (økonomisk sett) under studie i forhold til rett etterpå .. Får du barn etter studiet, uten å ha vært i jobb og bor sammen med barnefaren får du 30000 i startstøtte og kun barnetrygd...

Skrevet

det er vel ikke spesielt ideelt verken det ene eller det andre.

valgte barn i studietida. veldig sliten nå.

men angrer nok ikke om et par år når jeg forhåpentligvis er i fast jobb og barnet har blitt større.

har også lagt merke til at jeg hadde en lett graviditet og lett fødsel. selv om dette er individuelt, er forutsetningene bedre for å klare det når man er ung (under 30) enn når man er eldre

Skrevet

hvor gammel er du? er det evt aktuelt å vente noen år?

Skrevet

Hvordan er de økonomiske ordningene for de som velger å få barn mens man er student? Jeg tenker at det vil være mer gunstig å få barn mens man studerer (fleksible studier), enn når man er nyutdannet og helt fersk på arbeidsmarkedet. Det å være student er veldig fleksibelt og man kan legge opp dagene etter barnets behov. Pluss lange ferier. Mens er man helt ny i en jobb kreves det veldig mye av en, og dette er ikke på langt nær så fleksibelt. Slik jeg ser det er den eneste ulempen ved å få barn som student dårlig økonomi.

Jeg lurer på det samme :)

Skrevet

Dere kan jo sørge for at iallfall en av dere jobber?

Og at du kanskje er på slutten av studiet, i stedet for på begynnelsen?

Kan jo diskuteres hvor lurt det er å sette et barn til verden, dersom begge to er studenter og kun har 2-3000 kroner hver å leve på i måneden etter at husleie er betalt.

Men har du en mann som tjener f.eks 450.000 kr og en plass å bo hvor det går an å få inn barneutstyr (ikke en hybel på 10 kvadrat), så hvorfor ikke.

Man har jo egne studentbarnehager og ordninger med pass under eksamen.

Forstår at noen vil ha barn under studiet, særlig hvis de begynte å studere rundt 25 års alderen, da er man jo fort 28-29 uten å være ferdig studert.

Anonym poster: 634b5d30a1fa297bb9d2f81bc53b823a

Gjest Riskjeks
Skrevet

Hvis du er "voksen" (altså ca 25+) er det like greit å få barn under studier. Har erfaring med det selv, og det er veldig fleksibelt og greit å studere mens man har små barn. Som nyutdanna bør du vente et år eller to med å få barn, etter min mening/erfaring/sunn fornuft. Så er du veldig ung, vent til etter utdanning og få barn etter at du har jobba litt.

Skrevet

du er fleksibel :)

men du er ikke så godt dekka med sykmelding etc om noe skulle skje deg eler barnet som student

Skrevet

Jeg fikk barn under siste året på Bacheloren, det gikk veldig fint, bortsett fra at jeg var kvalm som bare det i første trimester. Den økonomiske biten skal jeg ikke uttale meg om, da jeg har en mann som tjener veldig godt. Tenker å få et barn til under Masteren :)

Gjest lillemor
Skrevet

Et viktig poeng jenter.

JA, jeg skal jobbe for at samlivet fungerer. for all del.

MEN uansett er det viktig å være omtrentlig jevne økonomisk.

og det er dere ikke om dere får mange barn under studier, mens pappaen jobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...