AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #21 Skrevet 22. februar 2013 Jeg syns også over 4000 kr er altfor mye. Som en over skriver så ville jeg følte at jeg kun kunne sittet på rommet med mindre jeg skulle på do, dusje og lage mat. Eller så syns jeg listen som O____o skrev var ganske bra Anonym poster: 0e323d3df8ebe505137b870c1e66b381 Jeg hadde ikke tenkt å dele stue med noen. Rommet er mer enn stort nok til at leieboer kan ha sitt privatliv der. (Har ikke fysisk målt opp rommet, men det er iallfall min. 15 kvm.) Med tilgang til både tvsignaler og internett så ser jeg ikke hvorfor man må dele felles stue. Ikke er jeg nazi heller og skjønner at folk må få leve. Både med besøk, en brødskive på natta og ønske om ro på morgenen i helgene. Jeg har da bodd i sammen med folk før så jeg vet at det er å gi og få. Rett og slett to personer som skal få ting til å fungere sammen selv om man har ulike ståsted. Et tillitsforhold er alfa og omega. Jeg vil jo ta en ukjent person inn i mitt hus. Respekt må ligge i bunn her. Anonym poster: 0b2969a8742bdc3e33fc94c00aaf503c
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #22 Skrevet 22. februar 2013 TS her Den er grei, men ved å faktisk ha en annen voksen boende så stiger både strøm og vannutgiftene samt slitasje på hvitevarer. Ikke hadde jeg kranglet på håndsåpe, oppvaskmiddel og dopapir heller. Jeg tror neppe jeg hadde giddet å leie ut dersom netto inntekt var 500 kr. Anonym poster: 0b2969a8742bdc3e33fc94c00aaf503c Du tror ikke det vil koste deg 2000kr måneden fordi det bor ett ekstra menneske i leiligheten vel? Selv om jeg forstår at ikke alle synes det er verdt det til den prisen. Personen skal da kjøpe sin egen mat. For hygieneartikler som såpe og dopapir er det greit å ha en liten spleisepott med mindre leieboer vil ha sitt eget. Anonym poster: f9fdd7ab57d907e3dadc610994fc2e57 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #23 Skrevet 22. februar 2013 Jeg ville betalt maks 4000. Også i Trondheim som er der jeg bor nå. Men jeg ser at folk leier ut den typen rom til opp til 6-7000 kroner, helt latterlig. For ETT rom. Anonym poster: 5440b11aec9cb795335507aeb3820a3a
ninuska_ Skrevet 22. februar 2013 #24 Skrevet 22. februar 2013 (endret) Kjøkken og bad, men ikke stue? Max 3500kr. Hadde noen tatt 5000kr for et rom, så hadde jeg heller funnet en fremmed roomie som jeg flyttet inn i en ny leilighet sammen med. Endret 30. desember 2015 av ninuska_ 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #25 Skrevet 23. februar 2013 Jeg synes dette er den minst attraktive boformen... Hvis jeg skulle bodd i noens leilighet, så ville jeg følt meg ganske "overflødig"/"uønsket"/"til bry". Det blir et så skjevt forhold hvor den ene eier hele leiligheten, mens den andre bare leier et rom der. Spesielt ille er det når de som eier er et par som leier ut et soverom. Da ville det ikke føltes naturlig å sitte i stua eller å oppta kjøkkenet eller badet, og jeg ville vel prøvd å være mest mulig usynlig mens jeg i mellomtiden trålet finn.no/bolig og hybel.no på utkikk etter noe annet I tillegg synes jeg prisene er for høye, når man sammenligner med hybel i kollektiv og også i forhold til å leie noe selv. Det er tydelig at mange bruker dette som en måte å finansiere en leilighet de alene ikke har råd til å eie! Det økonomiske er vel motivasjonen for alle utleiere, men synes likevel dette blir litt "smålig" siden man da faktisk skal bo der selv. Å dele en liten treroms med én person for 6000 kr+ er ikke nødvendigvis noe bedre enn å dele en halvshabby, større utleieleilighet med to personer og spare et par tusenlapper i måneden på husleie. I sistnevnte tilfelle har alle like stor "rett på leiligheten", og det eksisterer ingen begrensninger som feks. den som TS har, nemlig at stua ikke er tilgjengelig for hybelboeren. Vet om minst to jeg studerer med som har kjøpt leilighet for 2+ millioner og som delvis finansierer den ved hjelp av hybelboere. Hun ene tar 5500 kroner + strøm, og hun andre tar vel litt mer. Selv leier jeg en hel toromsleilighet for samme prisen Dette er i en av byene som ble nevnt som 4000-6000 kroner tidligere i tråden. Anonym poster: 1f5e9e0b26a61b49111455f6bee9cd50 12
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #26 Skrevet 23. februar 2013 Hvorfor vil du ikke gi leieboeren tilgang til stua? Anonym poster: f6d46becebf6a6d3105b05c43b61dba3 9
Miah Skrevet 24. februar 2013 #27 Skrevet 24. februar 2013 Følt meg lite uønsket om jeg ikke fikk tilgang til en stue. Som andre sier over her så er det helt forskjellig å bo i kollektiv, og å leie hos noen som bor der samtidig. Får ikke samme friheten. Hadde følt at jeg måtte ha listet meg på tå, aldri hatt venner på besøk. Når du leier ut til en student er det sannsynlig at den studenten gjerne vil kunne ha muligheten til å ha venner på besøk av og til, og med det mener jeg ikke nødvendigvis en ravende fest, men bare samles og slappe av. Det fungerer dårlig om du og samboeren/kjæresten som EIER stedet er der samtidig. Det skapes et maktforhold som jeg ikke hadde likt å bo i, og i alle fall ikke med en så stiv pris... 8
Gjest Katten. Skrevet 24. februar 2013 #28 Skrevet 24. februar 2013 Bodde i noe lignende. Da betalte jeg 3000, bodde i ett av de mer attraktive strøkene i Trondheim, utsikt over hele byen, fem minutter gange til Gløshaugen etc. Hadde også mye mer frihet og bodde ikke så alt for tett oppå huseieren. Forhåpentligvis vil boligmarkedet stupe i nær framtid, for denne type grådighet jeg ser nå, er skummel. 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #29 Skrevet 24. februar 2013 Jeg hadde ikke tenkt å dele stue med noen. Rommet er mer enn stort nok til at leieboer kan ha sitt privatliv der. (Har ikke fysisk målt opp rommet, men det er iallfall min. 15 kvm.) Med tilgang til både tvsignaler og internett så ser jeg ikke hvorfor man må dele felles stue. Ikke er jeg nazi heller og skjønner at folk må få leve. Både med besøk, en brødskive på natta og ønske om ro på morgenen i helgene. Jeg har da bodd i sammen med folk før så jeg vet at det er å gi og få. Rett og slett to personer som skal få ting til å fungere sammen selv om man har ulike ståsted. Et tillitsforhold er alfa og omega. Jeg vil jo ta en ukjent person inn i mitt hus. Respekt må ligge i bunn her. Anonym poster: 0b2969a8742bdc3e33fc94c00aaf503c Og det var her jeg ble skeptisk. Når man ikke får oppholde seg i fellesarealer. Skal leietakeren sitte inne på rommet 24/7, men på nåde få komme ut for å lage middag og gå på do da? I praktisk så stenger du leietakeren inne når du ikke vil dele stue og kjøkkenet. Anonym poster: 7199a8f9a740b30820bfedbba7ac1420 13
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #30 Skrevet 24. februar 2013 Det virker som om det er mange i denne tråden som ikke er helt oppdaterte på dagens bo-situasjon for veldig mange studenter. Finn.no, Rubrikk, Hubel.no og de fleste lokalaviser vil kunne gi et bilde på hvilke leiepriser / tilbud som er vanlig. Mange helt vanlige bokollektiv har hybler med felles bad og felles kjøkken. Ikke alle har oppholdsstue eller TV-stue. Jeg synes det er rart at mange her anser det som en selvfølge at studenten skal kunne bruke stuen. TS skriver at det er muligheter for TV på rommet. Jeg bodde en periode på 16 kvadratmeter med inklusiv dusj/bad og kjøkken. Jeg hadde det veldig fint. Å bo på 15 kvadratmeter med bad og kjøkken utenom burde virkelig ikke være et problem Anonym poster: 7f9ca4999670c7c75fe91cb30e55b189
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #31 Skrevet 24. februar 2013 Jeg betaler 3750 for hybel midt i sentrum med strøm inkludert. Vaskemaskin koster 20 kroner per vask inklusiv 20 min i tørketrommel. Internett er også inkludert og hybelen er møblert. Jeg bor i en middels stor by. Synes prisen er helt grei jeg, så jeg ville tatt 2500 for et slikt rom du beskriver. Anonym poster: dbdd23297ef854eea75472ae4e80b1d8 1
ninuska_ Skrevet 24. februar 2013 #32 Skrevet 24. februar 2013 Det virker som om det er mange i denne tråden som ikke er helt oppdaterte på dagens bo-situasjon for veldig mange studenter. Finn.no, Rubrikk, Hubel.no og de fleste lokalaviser vil kunne gi et bilde på hvilke leiepriser / tilbud som er vanlig. Mange helt vanlige bokollektiv har hybler med felles bad og felles kjøkken. Ikke alle har oppholdsstue eller TV-stue. Jeg synes det er rart at mange her anser det som en selvfølge at studenten skal kunne bruke stuen. TS skriver at det er muligheter for TV på rommet. Jeg bodde en periode på 16 kvadratmeter med inklusiv dusj/bad og kjøkken. Jeg hadde det veldig fint. Å bo på 15 kvadratmeter med bad og kjøkken utenom burde virkelig ikke være et problem Anonym poster: 7f9ca4999670c7c75fe91cb30e55b189 Det er en ting når leiligheten ikke har stue, og jeg har flere venner som ikke har det, men de har et kjøkken de deler - det er en annen når den har det og den blir forbeholdt den som leier ut. Jeg hadde aldri kunne leid et sted hvor maktforskjellen er så stor, hvor jeg ikke hadde hatt adgang til et rom i leiligheten... Og hvis jeg måtte, aldri i livet om det ble til 6000kr. Om jeg var den som leide ut rommet, så hadde jeg aldri klart å stenge noen ute av deler av leiligheten - vi skulle ha hatt tilgang på alt likt. 12
pinar Skrevet 24. februar 2013 #33 Skrevet 24. februar 2013 Det virker som om det er mange i denne tråden som ikke er helt oppdaterte på dagens bo-situasjon for veldig mange studenter. Finn.no, Rubrikk, Hubel.no og de fleste lokalaviser vil kunne gi et bilde på hvilke leiepriser / tilbud som er vanlig. Mange helt vanlige bokollektiv har hybler med felles bad og felles kjøkken. Ikke alle har oppholdsstue eller TV-stue. Jeg synes det er rart at mange her anser det som en selvfølge at studenten skal kunne bruke stuen. TS skriver at det er muligheter for TV på rommet. Jeg bodde en periode på 16 kvadratmeter med inklusiv dusj/bad og kjøkken. Jeg hadde det veldig fint. Å bo på 15 kvadratmeter med bad og kjøkken utenom burde virkelig ikke være et problem Anonym poster: 7f9ca4999670c7c75fe91cb30e55b189 Jeg har heller inntrykk av at det ikke er så mange studenter som ønsker å bo sånn om de har mulighet til å finne noe annet. Da velger nok mange å heller bo i et kollektiv, eller sammen med noen de kjenner. Selve størrelsen på 15 kvm ser jeg ikke noe problem med så lenge det er et kjøkken med noe rom. Det er heller følelsen av å ikke være helt hjemme i sitt eget hjem som ville gjort at jeg valgte noe annet. 8
L'amie Skrevet 24. februar 2013 #34 Skrevet 24. februar 2013 Jeg er enig med de andre som stusser på at du ikke vil dele stue med vedkommede. Ved en sånn ordning kunne jeg maks ha betalt 3000kr, og jeg ville sett etter et bedre sted å bo samtidig. Maktforholdet blir rett og slett for skjevt. Dersom du hadde vært mer villig til å dele stue, så kunne jeg betalt 3500kr og blitt der uten å lete etter noe nytt. 1
melly666 Skrevet 24. februar 2013 #35 Skrevet 24. februar 2013 jeg bor i en av disse "4000-6000" byene. Jeg leier av studentskipnaden, betaler 3500 og deler kjøkken med to. I tillegg har vi en felles bod til diverse. Eget bad. De som deler kjøkken med seks har oppholdsrom med stue og balkong også. (betaler like mye). For meg ville det vært temmelig uaktelt å bo på en sted hvor jeg bare eier rommet mens den andre eier alt annet. At jeg "får låne" kjøkken og bad liksom. Og det spesielt ikke hvis det kostet over 3000 - da ville jeg heller skaffet meg en hel leilighet til 6000 og delt den med noen. 3
Rægs Skrevet 24. februar 2013 #36 Skrevet 24. februar 2013 Jeg betaler 8000 kr for 55 kvm i Oslo (bydel Frogner), inkl alt. Bor for meg selv. Er student. Mitt tips til deg er at du kan jo prøve å få leid den ut til 6000 kr, men det er nok ikke mange studenter som syntes det virker rimelig (i forhold til hva de leter etter). Hvis du leier ut til noen som må bo seg ihjel av leieprisen du har oppgitt, vil de flytte ut snarest vil jeg tro. Rett og slett fordi boligutgiftene er det eneste de har råd til. Tror det er veldig slitsomt med leietakere som kommer og går i korte perioder (spesielt hvis du bor der selv). Hvis den første leietaker flytter innen rimelig leietid, som jeg syntes er under ett år, bør du kanskje vurdere prisen.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #37 Skrevet 25. februar 2013 Det er vanskelig å vurdere bruken (eller ikke-bruken) av stuen uten å ha sett planløsningen. At den andre personen har et større soverom og evt stue vil ikke spille noen rolle om de er naturlig avdelt. Og å leie hos et annet menneske som selv eiger boligen, vil nok alltid gi en følelse av at man er 'gjesten' eller er den som har minst å si. Anonym poster: 7f9ca4999670c7c75fe91cb30e55b189
Strixvaria Skrevet 26. februar 2013 #38 Skrevet 26. februar 2013 Dette minner meg om en visning jeg var på en gang; et lite kott til den nette sum av 6500 kr i mnd, Oslos desidert minste bad og trangeste 'kjøkken' (man måtte nesten stå sidelengs), og kun eieren hadde tilgang til stua, som var større enn alle de andre rommene til sammen. Da lo jeg godt.. SÅ desperat er det svært få som er; da hadde jeg heller pendlet de ca. 2 timene det tar mellom Oslo og hjembygda (én vei), for å si det sånn. Tror faktisk ikke h*n fikk leid ut det rommet.. At du vil leie ut et rom uten tilgang til stua bør du ha med i annonsen din, TS, for det er faktisk et ganske essensielt punkt ift. de som vurderer å leie - du vil nok bli skuffa dersom du tror at noen vil leie 15 kvm + aller nådigst lån av badet og kjøkkenet (til bestemte tider, eller?) til mange tusen kroner i måneden. Selv om det står masse i avisene om de sinnsyke leieprisene i de største byene nå for tiden og det store behovet for utleieenheter til studentmassene, så har studenter faktisk bare 6938 kr utbetalt i måneden, så et sted går grensen for hva denne gruppen er villig til - eller i det hele tatt har mulighet til - å betale, uansett hvor mye man gjerne vil bo sentralt og trenger et sted å bo. 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #39 Skrevet 26. februar 2013 4000-6000. Se hva tilsvarende ligger ute for på finn:-) Kommer jo ann på "opplegg", og standar. Anonym poster: 7c71d9aaa34eaf3e5afd5182f7ada719
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #40 Skrevet 2. mars 2013 TS her. Det er da absolutt ikke snakk om å låne bad og kjøkken på nåde og innenfor enkelte klokkeslett. Dette brukes da etter behov og så får vi tilpasse oss. Har forresten åpen kjøkkenløsning til stua. Hagen og terrassen må vi jo begge kunne benytte oss av når det er vær til det. Ikke sånn at det er din tur og min tur. Det er da ikke snakk om å være rigid heller. Skulle jeg ha leid ut så ville faktisk leietaker fått det største soverommet som er stort nok til å inneholde mer enn en seng og et skrivebord. Jeg er borte noen helger så da er bruk av hele leiligheten helt ok. Venner på besøk med prat og latter er da også greit. Jeg vet jo at vi er to som skal leve sammen så det er snakk om en balanse. Jeg har økonomi til å bo her alene, men for en periode så kunne det vært ok å få inn noen ekstra kroner. Jeg tar med meg alle tips, råd og tanker omkring dette temaet. Vedlig nyttig å få vite om deres erfaringer og tanker omkring dette. Selv flyttet jeg fra en ok studenthybel og rett inn til egen leilighet så jeg vet nada om bofellesskap. Anonym poster: 0b2969a8742bdc3e33fc94c00aaf503c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå