Gå til innhold

Leie ut et rom til student. Pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en leilighet med 2 soverom og vurderer å leie ut det ene soverommet til en student.

Størrelsen er ca. 15 kvm. Du får tilgang til kjøkken og bad. Oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel er inkludert. Likeså strøm, internett og tv via internett (har en slik løsning i mitt tv-abonnement). Rommet vil ikke være møblert. Grei avstand til høyskole, men det betinger buss. Tilgang til hage.

Hva hadde du vært villig til å betale for dette?

Jeg tenker ikke på hva du faktisk ønsker å betale, men hva du hadde vært villig til i forhold til utleiepriser der du bor.

Si gjerne noe om hvilket sted du tar utgangspunkt i. Tenker bygd med høyskole kontra Oslo.

Anonym poster: 0b2969a8742bdc3e33fc94c00aaf503c

Skrevet

6000

Anonym poster: 4c3aa5183847f03da409575e9b0629a3

Skrevet

Maks 5000.

Er rommet vegg i vegg med ditt? (Det er et minus).

• Liker 6
Skrevet

Jeg har en leilighet med 2 soverom og vurderer å leie ut det ene soverommet til en student.

Størrelsen er ca. 15 kvm.

Du får tilgang til kjøkken og bad.

Oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel er inkludert.

Likeså strøm, internett og tv via internett (har en slik løsning i mitt tv-abonnement).

Rommet vil ikke være møblert.

Grei avstand til høyskole, men det betinger buss.

Tilgang til hage.

Hva hadde du vært villig til å betale for dette?

Jeg tenker ikke på hva du faktisk ønsker å betale, men hva du hadde vært villig til i forhold til utleiepriser der du bor.

Si gjerne noe om hvilket sted du tar utgangspunkt i. Tenker bygd med høyskole kontra Oslo.

På bygda/i en bygdekommune evt. Finnmark:

2.500 - 3.000

Tromsø, Bodø, Lillehammer, Gjøvik, Fredrikstad, Kristiansand, Ålesund, Haugesund, Molde og tilsvarende:

4.000 - 6.000

I Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand

5.000 - 7.000

• Liker 3
Skrevet

Maks 5000.

Er rommet vegg i vegg med ditt? (Det er et minus).

Rommet er ikke vegg i vegg. Er et bad i mellom.

Skrevet

Rommet er ikke vegg i vegg. Er et bad i mellom.

Tips:

Kjøp en baderomsradio som kan stå svakt på hele tiden.

Det kan gjøre ting ...litt mindre kleint... hvis det er lytt :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok ikke betalt mer enn 4000 for en slik løsning, selv i Oslo. Man betaler praktisk talt bare for 15 kvm rom i et kollektiv, og alt annet er felles areal. (Nå er jeg ikke særlig glad i kollektiv løsningen så dette veier kanskje min sum mye ned)

Anonym poster: 003075815e2312d3c36aeda08b556d57

• Liker 19
Skrevet

På bygda/i en bygdekommune evt. Finnmark:

2.500 - 3.000

Tromsø, Bodø, Lillehammer, Gjøvik, Fredrikstad, Kristiansand, Ålesund, Haugesund, Molde og tilsvarende:

4.000 - 6.000

I Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand

5.000 - 7.000

Takker for svar. Dette ga meg en god rettledning. Ser ut til at 4-6000 kan være riktig. Har litt peiling på utleiepriser her i byen så det er ikke så galt det her.

Prøver meg her i denne diskusjonen.

Hva forventer du dersom du skal leie et rom hos noen. Ikke kollektiv, men du deler leiligheten med huseier. Hva er viktig? Hva er mindre viktig? Noen må eller noen nei eller noen bør?

Skrevet

Ulempen med delt leilighet med en man ikke kjenner er at den som leier et rom kan føle at de ikke helt kan bruke resten av leiligheten. Særlig ikke om den andre eier. Jeg ville hvertfall ikke helt følt at jeg kunne ta meg til rette.

Sånn sett er kollektiv med flere nesten bedre fordi felelsarealene blir mer like mye alle sitt.

• Liker 15
Skrevet

Jeg ville nok ikke betalt mer enn 4000 for en slik løsning, selv i Oslo. Man betaler praktisk talt bare for 15 kvm rom i et kollektiv, og alt annet er felles areal. (Nå er jeg ikke særlig glad i kollektiv løsningen så dette veier kanskje min sum mye ned)

Anonym poster: 003075815e2312d3c36aeda08b556d57

Lykke til med å finne en hybel i Oslo til 4000,- ,

for 15 kvadratmeter med kort avstand til høgskolen/universitetet, kjøkken, bad, vaskemaskin, oppvaskamskin, tørketrommel, TV og internett og med inklusiv strøm.

• Liker 3
Skrevet

4.000 - 6.000

Vi leier ut en hel etasje til 5k inkl. alt i en av de nevnte byene, nært skoler.

Aldri i verden om jeg hadde giddet å betale mer enn 2500 for ett rom hjemme hos noen, med mindre desperasjonen slår inn.

Anonym poster: f9fdd7ab57d907e3dadc610994fc2e57

• Liker 13
Skrevet (endret)

.

Endret av Myntepynt
Skrevet

For ett rom i en leilighet med bare én person til med alt inkludert? Kunne strukket meg til 4500,- hvis det ik tillegg hadde vært sentralt i byen, men det er absolutt smertegrensa. Jeg studerer i Trondheim.

Hadde antakelig gått for noe annet og billigere selv. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva forventer du dersom du skal leie et rom hos noen.

At rommet har en god planløsning / OK-standard.

For min del var det alltid et pluss å leie umøblert.

Ikke kollektiv, men du deler leiligheten med huseier.

En normal leiekontrakt.

Hva er viktig? Hva er mindre viktig?

At huseier/ den man leier hos tåler at man er våken om natta.

At det er ok å kunne ta seg to brødskiver, selv om klokken er 0300 og at man kan gå tur-retur bad/kjøkken i pysjen.

Noen må eller noen nei eller noen bør?

En felles avtale om at man ikke går inn på hverandres rom. (Dersom det ikke er lås)

Det er også fint å kunne ha et tillitsforhold til hverandre om at man får ha tingene sine i fred, selv om man har mulighet til å låse.

Samme gjelder mat. Det er fint å kunne ha mat i kjøleskapet uten å måtte skrive navnet sitt på det / låse det i en boks.

En felles vaske-avtale. Gjerne en liste. Høres dust og teit ut, men har man det skrevet ned, så er det enklere å forholde seg til enn "jammen, jeg tar det seinere".

Ellers:

Alle former for inspeksjoner / sjekk av rom / røkvarsler / annet bør varsles på god tid på forhånd.

Endret av O___o
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri betalt mer enn 4000 for et rom på 15 m2. Ser at det er mange som leier ut rom for 4000-7000 og jeg syns det er altfor mye, de fleste betaler ikke så mye for et lite rom, selv i Oslo.

Selv studerer jeg i Trondheim, betaler 3900,- for et rom i kollektiv (strøm og internett er inkl. i husleien.)

Anonym poster: 64c9124d5e5dafd2b99d7920ec18216b

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Jeg var på en visning nylig, i en delt leilighet med en person til. Hun ville ha 5500 for rommet. Jeg måtte nesten le når jeg kom dit. Rommet var kjempe lite, vegg i vegg med hennes rom. Kjøkken på stua som var overfylt med masse masse nips og rare pyntegjenstander. Samt at hun snakka og snakka og snakka.

Følte at det var en lei et kott og få en mor med på kjøpet løsning.

Jeg sa nei.

(Hun hadde på forhånd sagt at det var et romslig rom med egen inngang).

• Liker 9
Skrevet

Her jeg bor, veldig liten by, hadde jeg nok vært villig til å betale kanskje 3500... Spørs. Men det fins lignende rom til leie for 2500 kr her. Er vel kanskje greit å kikke litt rundt på finn.no hva prisene er i området:)

Skrevet

Jeg ville aldri betalt mer enn 4000 for et rom på 15 m2. Ser at det er mange som leier ut rom for 4000-7000 og jeg syns det er altfor mye, de fleste betaler ikke så mye for et lite rom, selv i Oslo.

Selv studerer jeg i Trondheim, betaler 3900,- for et rom i kollektiv (strøm og internett er inkl. i husleien.)

Anonym poster: 64c9124d5e5dafd2b99d7920ec18216b

Jeg syns også over 4000 kr er altfor mye. Som en over skriver så ville jeg følte at jeg kun kunne sittet på rommet med mindre jeg skulle på do, dusje og lage mat. Eller så syns jeg listen som O____o skrev var ganske bra :)

Anonym poster: 0e323d3df8ebe505137b870c1e66b381

• Liker 6
Skrevet

Vi leier ut en hel etasje til 5k inkl. alt i en av de nevnte byene, nært skoler.

Aldri i verden om jeg hadde giddet å betale mer enn 2500 for ett rom hjemme hos noen, med mindre desperasjonen slår inn.

Anonym poster: f9fdd7ab57d907e3dadc610994fc2e57

TS her

Den er grei, men ved å faktisk ha en annen voksen boende så stiger både strøm og vannutgiftene samt slitasje på hvitevarer. Ikke hadde jeg kranglet på håndsåpe, oppvaskmiddel og dopapir heller. Jeg tror neppe jeg hadde giddet å leie ut dersom netto inntekt var 500 kr.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville heller satset på å leie ut møblert med helt streite Ikea-møbler. Hvis det skjærer seg er det mer sannsynlig at leieboeren flytter ut hvis den ikke er 'etablert' og funnet seg godt til rette med egne møbler og saker. Jeg så alltid etter møblerte rom da jeg studerte, fordi jeg visste jeg ikke kom til å bo 5 år på samme rom (utveksling, mistrivsel og universitetsbytte etter bachelor etc.), så jeg ville ikke investere for mye i mine egne møbler da det ville blitt for mye tiltak å flytte rundt på.

Anonym poster: 889514fbf691188c80f43a3a34253632

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...