Gå til innhold

Etisk/sunt forbruk. Noen verre enn meg?

Anbefalte innlegg

Gjest uberetiker
Skrevet

I utgangspunktet er det jo prisverdig å være opptatt av etisk/sunt forbruk. Men det kan bli for mye av det gode også, eller...? Jeg tror jeg er ekstremist i denne sammenheng, og er nysgjerrig på om det stemmer. Normalt når en leter litt rundt på internett finner en jo ut at en ikke er så "utenfor A4" som det en tror.

Så jeg spør; hvilke hensyn er med på å avgjøre hva som havner i din handlekurv når du er innom matbutikken (la oss ta matbutikken som eksempel for å gjøre det litt enklere)?

For meg gjelder følgende:

1) ingen høyerestående virveldyr skal påføres lidelse pga. mitt forbruk.

2) produktet skal være det mest bærekraftige innenfor tilgjengelige alternativ. Det er vanskelig å definere dette klart, men jeg styrer helt klart bort fra de som er i den minst bærekraftige enden av skalaen

3) det skal være sunt

Nåja, 3 punkter høres ikke så omfattende ut. MEN - innenfor hvert punkt er det jo titalls underpunkter. Siden folk ikke liker lange poster lar jeg det bli med dette i startinnlegget (og utdyper heller etterhvert).

Videoannonse
Annonse
Gjest uberetiker
Skrevet

rettelse punkt 3) det skal ikke være usunt!

Skrevet

Ikke helt svar på spørsmålet ditt, men for noen år siden prøvde jeg meg som vegetarianer. Dessverre skled det ut, av forskjellige grunner. Mitt prinsipp var å ikke spise noe som hadde familie. :jolie:

Gjest uberetiker
Skrevet

Ikke helt svar på spørsmålet ditt, men for noen år siden prøvde jeg meg som vegetarianer. Dessverre skled det ut, av forskjellige grunner. Mitt prinsipp var å ikke spise noe som hadde familie. :jolie:

Flott at du prøvde da!

Skrevet

Høyerestående virveldyr???

Gjest uberetiker
Skrevet

Høyerestående virveldyr???

Ja, umulig å unngå lidelse for insekter, meitemark, amfibier m.m. Eller var det ordet 'høyerestående' du stiller spørsmålstegn ved? Med det sikter jeg til graden av kompeksitet i nervesystemet. Mulig det var et litt uheldig uttrykk som har gått ut på dato...

Skrevet

Alt jeg bruker at kjøtt, kyllig, egg og meieriproduker, SKAL være økologisk. Kaffi skal være fair trade. Alle andre produkter kjøper jeg øko/fair trade hvis butikken har dem.

Tunfisk spiser jeg ikke.

Anonym poster: e2f7f265ea1327b63069e305fcce51d2

Skrevet

Ja, umulig å unngå lidelse for insekter, meitemark, amfibier m.m. Eller var det ordet 'høyerestående' du stiller spørsmålstegn ved? Med det sikter jeg til graden av kompeksitet i nervesystemet. Mulig det var et litt uheldig uttrykk som har gått ut på dato...

Skjønte det nå, trur jeg... Du kan ikke engang spise noe som kan skade meit? Altså, du spiser ikke fisk som er fiska med meit?

Gjest NozMonster
Skrevet
:opplyser: Jeg bidrar ved å la være å spise/kjøpe scampi !
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har disse prioriteringene:

1. Jeg trenger mat og kjøper det som jeg har lyst på. Jeg sliter med matlysten så det viktigste for meg er at det er noe jeg har lyst på. Går mye i rene produkter og frukt og grønt.

2. Jeg kan betale litt ekstra dersom smaken/produktet er bedre.

3. Det må passe lommeboka mi.

Anonym poster: 36e683ce11385f5f3902f13d79d54343

Skrevet

Jeg er fullstendig ubevisst. Jeg kjøper det jeg har lyst på. Eneste jeg bevisst er forsiktig med er "farsemat"/blandingsprodukter. Foretrekker rent kjøtt eller fisk. Men det går mer på smak enn på etiske holdninger. Så tar jeg heller en dag med risgrøt eller tomatbønner til middag for å dempe det totale forbruket av kjøtt og fisk litt.

Men det går i grunnen mer på personlig preferanse enn på etikk. Det er mer det at jeg tror det kan være sunt å ikke spise animalsk hver dag.

Skrevet

Spiser ikke scampi, tunfisk, hval, sel- heller ikke kjøttprodukter/kylling/egg som ikke er økologiske. Direkte uetiske varer, som foie gras f.eks, røres ikke heller.. :jolie:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...