AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #1 Skrevet 22. februar 2013 Hei alle gode kg-borgere. Jeg har de siste 4 årene vært en flittig sparer. Er nå 150 tusen unna boligdrømmen min og jeg kjenner nå at jeg begynner å bli utålmodig og lei av denne sparingen. Jeg har jobbet hardt og mye. Jeg har både gått ned i vekt og har 3 ganger snakket meg FRA sykemelding hos legen. Jeg har vært på randen til å være utbrent, men jeg har funnet egne løsninger for å takle dette. Jeg har to jobber, en fast dagtid og en fast helgestilling, sistnevnte gir meg også arbeid de ukedagene jeg ønsker/på kveldstid. Jeg kan helt trygt kalle meg overarbeidet! Siste innspurt nå, begynner å bli klar for å nå målet mitt FORT som fy og aller helst innen 3 mnd! Fins det NOEN der ute med en god idè til hvordan man kan skaffe seg et slikt beløp (uten å låne) over 3 måneder? Jeg kan ikke investere i noe, det tør jeg rett og slett ikke! Jeg skal investere når jeg har nådd målet, men det er i bolig og det ser jeg på som rimelig trygt. Kan se for meg at dette er tatt opp tidligere, men jeg ønsker min egen tråd med ferske råd. Tips til lettjente penger taes imot med STOR takk!! Mvh A. G. Anonym poster: 6d1347a045f42b6cb522cde65111d945
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #2 Skrevet 22. februar 2013 Har du mulighet til å få deg jobb som hvilende nattevakt et sted? Da kan du tjene penger mens du sover. Ellers tenker jeg at det kan være lurt å være litt tålmodig. Du får liten glede av pengene og huskjøp dersom du blir utbrent. Jeg har selv møtt veggen med et smell, og det tok lang tid før jeg kom meg på beina igjen. Selv nå, flere år etterpå, merker jeg at jeg takler press og stress dårligere enn tidligere. Det er som om jeg har fått varige skader etter utbrentheten og derfor for alltid må være nøye med å avpasse krefter og ikke presse meg selv for langt selv i kortere perioder. Det er synd, for i de fleste jobber (og i livet ellers også for den del) må man regne med perioder med hektisk aktivitet og mye som skjer på en gang. Før taklet jeg slike perioder fint, nå er slike perioder nære ved å sende meg utfor kanten igjen. Ikke gå i samme fella! Anonym poster: 71aa582983c35b3337c6191f9afe4b56 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #3 Skrevet 22. februar 2013 Har du mulighet til å få deg jobb som hvilende nattevakt et sted? Da kan du tjene penger mens du sover. Ellers tenker jeg at det kan være lurt å være litt tålmodig. Du får liten glede av pengene og huskjøp dersom du blir utbrent. Jeg har selv møtt veggen med et smell, og det tok lang tid før jeg kom meg på beina igjen. Selv nå, flere år etterpå, merker jeg at jeg takler press og stress dårligere enn tidligere. Det er som om jeg har fått varige skader etter utbrentheten og derfor for alltid må være nøye med å avpasse krefter og ikke presse meg selv for langt selv i kortere perioder. Det er synd, for i de fleste jobber (og i livet ellers også for den del) må man regne med perioder med hektisk aktivitet og mye som skjer på en gang. Før taklet jeg slike perioder fint, nå er slike perioder nære ved å sende meg utfor kanten igjen. Ikke gå i samme fella! Anonym poster: 71aa582983c35b3337c6191f9afe4b56 Jeg jobber så mye det lar seg gjøre egentlig. Jeg regner med at på en sovende nattevakt kan du risikere å ikke sove i det hele tatt en hel natt? I og med at jeg jobber flere dager i uker både dag og kveld, så blir det kanskje litt mye med en hel natt etter det også? Og jeg vet ikke hvordan det er med 3 stk jobber, er det lov? Jeg spør jo nå fordi jeg kjenner at jeg er på randen til å bli utbrent for real. Og lurer på om noen kreative sjeler har noen lovlige snarveier for å få tak i de siste kronene jeg trenger for å nå mitt mål :-) FORTSATT INTERESSERT I TIPS :-) A. G. (ts) Anonym poster: 6d1347a045f42b6cb522cde65111d945
levelivet Skrevet 22. februar 2013 #4 Skrevet 22. februar 2013 Jeg er nysgjerrig på hva slags svar du får her 1
Kine28 Skrevet 22. februar 2013 #5 Skrevet 22. februar 2013 (endret) Dersom du har spart opp litt allerede, kan du kjøpe deg inn i et nytt boligprosjekt som ikke er ferdig ennå. Da må du ofte ut med ca. 10 % av kjøpesummen ved ferdigstillelse. Så selger du videre før overtakelse. Som regel vil du ha klart å innkassere minst 100 000 (oftest mer) på et lite år siden det er antatt at verdien stiger ganske mye når leiligheten står ferdig. Bakdelen er at du binder opp den kapitalen du allerede har, og du må kalkulere inn en risiko for økt rentenivå, og at du kanskje sitter igjen med en liten gevinst/vanskeligheter med å få solgt. Uansett anbefaler jeg deg til å gå til en økonomisk rådgiver. Endret 22. februar 2013 av Kine28
juliane Skrevet 22. februar 2013 #6 Skrevet 22. februar 2013 Hvor mye penger trenger du egentlig til EK, siden du allerede har spart flittig i fire år og fremdeles mangler 150.000? Er du sikker på at du får et så stort lån og at du faktisk klarer å betjene det? Har ikke så mye tips, men støtter de som sier at du må roe deg ned og sørge for at du ikke blir utbrent. Ellers kan du jo se på utgiftene dine om det er noe du kan kutte der for å få noen ekstra tusen inn på sparekontoen?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #7 Skrevet 22. februar 2013 Det beste rådet jeg kan komme opp med, som er lovlig, og som du kan tjene virkelig store penger på i løpet av kort tid, det er sextelefon (forutsatt at du er kvinne iallfall). Det tjener man rett og slett rått på. Men hvor fornuftig det er, og hvor sunt det er for psyken, se det er en helt annen ting. 50.000 netto pr mnd i 3 mnd er utrolig mye penger, og ikke for å være slem eller noe, men jeg ser rett og slett ikke helt hvordan det i det hele tatt skal la seg gjøre. Ellers syns jeg du skal høre på den over her som selv har vært utbrent. Jeg har også vært det, og har samme opplevelse som den personen. Jeg tåler ikke lenger stress og press; det skal ikke mye til før jeg kjenner jeg er på randen av sammenbrudd igjen. Går man inn i veggen så det smeller, tar det for det første utrolig lang tid å komme seg på beina igjen, og man får faktisk litt "varige men". Man får en langt lavere toleransegrense for press enn man hadde tidligere. For å si det med en sammenligning: det er som en solid gummistrikk. Den kan strekkes mye og lenge før den ryker, men når den først har røket, kan man bare få den sammen igjen ved å knyte den sammen eller teipe den sammen. Da er det ikke mye man kan strekke på den neste gang før den ryker igjen... Anonym poster: 5be0e3504393bfce527a35a481c3211e 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #8 Skrevet 22. februar 2013 Bare nysgjerrig her TS; Hvordan går det for seg når du snakker deg FRA sykemelding hos legen? Med andre ord: hvorfor går du i det hele tatt til legen og snakker om jobb kontra sykdom dersom du ikke ønsker sykemelding? Anonym poster: 521532c9f6d83fd0cd05f6086c8b51bd 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #9 Skrevet 22. februar 2013 Bare nysgjerrig her TS; Hvordan går det for seg når du snakker deg FRA sykemelding hos legen? Med andre ord: hvorfor går du i det hele tatt til legen og snakker om jobb kontra sykdom dersom du ikke ønsker sykemelding? Anonym poster: 521532c9f6d83fd0cd05f6086c8b51bd Jeg har vært hos legen i andre sammenhenger og han mener at jeg er utbrent. Jeg vet selv når jeg er det og jeg har gått på veggen MANGE ganger. Jeg har grått i bilen på vei til jobb og jeg har sovnet i matpausen. Jeg orker IKKE å være sosial, men jeg orker å jobbe. Jeg har ingen interesser og hobbyer, for hobbyen min nå er jobben min/eller det å tjene penger. Det går ikke ut over NOEN andre enn meg selv og jeg ordner det. Spurte egentlig ikke om råd til egen psyke. Jeg spurte om råd til lettjente penger. Jeg har jo helt på egenhånd kommet frem til at dette må ta slutt, derfor ønsker jeg en siste innspurt noe ala kjempesatsing eller noen gode veltjente penger helt på slutten... Er du med? :-) Mvh A.G (ts) Anonym poster: 6d1347a045f42b6cb522cde65111d945
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #10 Skrevet 23. februar 2013 Hva faen har vekt og sykemelding med dette å gjøre? Anonym poster: 24d8ceccd5733e97fe860210bfb357c0 1
Gjest Wei Wei Skrevet 23. februar 2013 #11 Skrevet 23. februar 2013 Se gjennom eiendeler du ikke bruker/trenger. Er det noe du kan selge?
Gjest Wei Wei Skrevet 23. februar 2013 #12 Skrevet 23. februar 2013 Når du snakker om 150 000 kr på 3 mnd, mener du da i tilleg til det du vanligvis sparer per mnd? Hvor mye klarer du å spare med den inntekten du har? Hvilken sum er igjen da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå