AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #1 Skrevet 22. februar 2013 kort fortalt: for 5-6år siden var jeg en spinkel jente på rundt 50kg. per idag er jeg like høy og ferdig utviklet og veier rundt 65kg. pga en "episode" i tenåringen da jeg veide 50kg, så spiste jeg engang aaaaltfor mye og klasrte nesten ikke puste de neste timene og hadde vondt i magen, jeg tenker jeg har utvidet magesekken min litt for mye. etter denne episoden har jeg konstant sulthetsfølelse. jeg spiser selv om jeg er stappmett og ikke klarer å puste. jeg er ikke tjukk egentlig på 65kg og 166cm. mens resten av kroppen er "slank" og normalt, så buler magen ut som om jeg er 6mnd gravid. alle spør meg om hvor mange mnd jeg er på vei. for et par timer siden spiste jeg en god frokost og er stappmett og klarer nesten ikke å kneppe igjen buksenog allerede er jeg sulten igjen! har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få vekk den sulten? jeg har egentlig ikke lyst på mat, men magen min gjør at jeg ikke klarer å gjøre noe før jeg fyller den igjen, og når jeg gjør det blir jeg så mett at jeg ikke klarer å gjøre noe normalt,alt er slitsomt og jeg puster og peser (dette er kun når jeg er stappmett................. hvis noen skjønner..........?? Anonym poster: e7855cbd4fa8914b7eb9883efcb92c06
Gjest NozMonster Skrevet 22. februar 2013 #2 Skrevet 22. februar 2013 magesekken din er nok utvidet ja, men du må bare igjennom en periode hvor du spiser mindre og ofte, så blir magesekken din fort mindre igjen. Det er helt utrolig hvor elastisk den er. Ikke gå rundt å tenk på at du er sulten og at du har lyst på det eller det.. Lag deg heller en plan for måltider og bestem deg for å holde deg til den. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #3 Skrevet 22. februar 2013 spiser jeg mindre så blir jeg enda mer sulten. drikker jeg mye for å bli kvitt sulten så blir magesekken bare tyngre og jeg mister pusten... for et dilemma...... Anonym poster: e7855cbd4fa8914b7eb9883efcb92c06
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #5 Skrevet 22. februar 2013 Hvordan kan du være sulten og stappmett samtidig? Det erjo ikke plass til mer mat hvis du er stappmett og ikke får puste. Det er nok psykisk det at du er "sulten". Anonym poster: 207de8c059de0641516e4728e56adfd7 1
Gjest Marmot Skrevet 22. februar 2013 #6 Skrevet 22. februar 2013 Men magesekken din blir ikke utvidet av at du overspiser EN gang. Hva spiser du? Mye mulig du spiser feil mat som ikke metter lenge. 1
Gjest NozMonster Skrevet 22. februar 2013 #7 Skrevet 22. februar 2013 spiser jeg mindre så blir jeg enda mer sulten. drikker jeg mye for å bli kvitt sulten så blir magesekken bare tyngre og jeg mister pusten... for et dilemma...... Anonym poster: e7855cbd4fa8914b7eb9883efcb92c06 men er det egentlig så innmari forferdelig å være litt sulten da? det er jo bare noe du må igjennom... går nok over fort! 1
Ludovica- Skrevet 22. februar 2013 #8 Skrevet 22. februar 2013 Jeg syns det høres ut som du har en form for tvangstanker og at du har satt deg fast i ett dårlig mønster. Man skal ikke spise til man ikke puster. Prøv å fokuser på noe annet, flytt tankene dine til noe som ikke handler om mat. Spis når du er sulten, men spis i nornale moderate mengder. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #9 Skrevet 22. februar 2013 Men magesekken din blir ikke utvidet av at du overspiser EN gang. Hva spiser du? Mye mulig du spiser feil mat som ikke metter lenge. nei. men etter denne gangen jeg overspiste så spiser jeg myye mer enn jeg spiser til vanlig. kan også si at på denne ene gangen spiste jeg dobbelt så mye som jeg vanligvis spiser. men er det egentlig så innmari forferdelig å være litt sulten da? det er jo bare noe du må igjennom... går nok over fort! nei det er jo ikke farlig å være litt sulten. men les min innlegg. jeg spiste jo en tallerken med mat til frokost og allerede 2timer etter er jeg sulten igjen! jeg spiste 2pølser kokte og potetmos og en brødskive til frokost. jeg har ike noe imot å være sulten ,men følelsen av å måtte spise IGJEN bare få timer etter jeg har spist! jeg klarer jo ikke å overkomme denne følelsen fordi den plager meg så mye at jeg mister konsentrasjonen. jeg selv skjønner ikke hvordan jeg kan få mer mat i meg nå som jeg er stappmett. men glem det, spiste nettopp to skoleboller. nå nå er jeg happy happy. hadde bare håpet på gode råd hvor jeg kan slippe denne sultfølelsen........ nok engang er jeg stappmett og bukseknappen ryker snart....... Anonym poster: e7855cbd4fa8914b7eb9883efcb92c06
Ludovica- Skrevet 22. februar 2013 #10 Skrevet 22. februar 2013 Men ut fra hva du sier så høres det ut som du har et psykisk oppheng rundt det å spise. Og da er det tankesettet ditt som må endres. Når mat går utover konsentrasjonen din så er det ikke bra. Ikke når du egentlig nylig har spist. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #11 Skrevet 22. februar 2013 Jeg har det litt som deg, men ikke så ille. Jeg er også ganske tynn, men spiser som en hest... hele tiden.. Og ja det kan være litt plagsomt. Noen dager føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å spise, og det blir mye godteri og chips Jeg har alltid et sug... Må ha noe, bare en drops eller noe.. plutselig har jeg spist en hel pose, og jeg hadde jo akkurat spist middag Men det har nok mye med psyken å gjøre. Om jeg har kjøpt meg en pose chips så MÅ jeg spise hele posen. Det er ikke snakk om å spare resten til senere. Uansett hvor mett jeg blir så skal alt ned! Gomler i meg godteri som en tulling, og ja, jeg har blitt kvalm mange ganger. Har vurdert å bare gå på do og spy det ut igjen, men vil ikke ende opp med bulimi. Men, i noen få perioder spiser jeg nesten ingenting. En gang gikk jeg ned til 47 kilo... Vanligvis går jeg sjeldent over 55 kilo, uansett hvor mye jeg spiser. Jeg er egentlig litt heldig sånn sett, jeg slipper å overspise hele tiden... men vanligvis gjør jeg det. Men når jeg ikke spiser masse, så spiser jeg nesten ingenting... og det er jo ikke så bra det heller trur jeg Men å lage en plan kan sikkert være en god ide. Og hvis du skal spise mellom måltidene, så spis frukt/salat. Det har jeg blitt mye flinkere til:) Anonym poster: 98a8533163ee7fe2a32f9ed2a9af88b2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #12 Skrevet 22. februar 2013 Jeg tror du er litt opphengt i dette og at det ligger noe psykisk bak spisingen din. Du har allerede gått opp noen kilo. Du kan ikke bare fortsette med å spise slik du gjør uten at flere kiloer sniker seg på. Det virker litt som tvangsspising uten at jeg skal sette noen diagnose. Du bør rett og slett sette deg ned å lage en plan for når du skal spise og hvor mye. Les deg opp på kosthold slik at det du faktisk spiser har verdi for kroppen din. Sørg for gode proteiner og karbohydrater som gir et stabilt blodsukker. Ligg mest mulig unna loff, brød med lite fiber, sukkervarer, snacks. Gå for grovbrød, fullkornpasta og proteinrike pålegg. Egg er supert. Når du vet hvor mye mat du trenger pr. dag (næringsstoffer og kalorier) så fordeler du det utover dagen slik det passer inn i ditt liv. Dette er det du spiser. Du må faktisk ta noen grep her. Anonym poster: 58ed89a1cc05dda09c11cf49ca2969da 1
Gjest Vinglepetra Skrevet 22. februar 2013 #13 Skrevet 22. februar 2013 Det høres mer ut som noe psykisk ved trangen til å spise, men prøv å drikke en kopp te eller kaffe når du er ferdig meå spise. Det pleier å mette.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #14 Skrevet 23. februar 2013 slik ser jeg ut/eller magen min i forhold til kroppen min (når ejg er stappmett) Anonym poster: e7855cbd4fa8914b7eb9883efcb92c06
monkey Skrevet 23. februar 2013 #15 Skrevet 23. februar 2013 (endret) ...... Endret 23. februar 2013 av monkey
twang Skrevet 24. februar 2013 #16 Skrevet 24. februar 2013 Det du trenger å gjøre er å spise mye fiber, grovbrød, linfrø spesielt, prøv noe i helsekost butikken som heter "fiberknas" det er en lavkarbo kjeks som jeg laget når jeg var lærling hos et bakeri. Det er veldig fint som mellom måltid og mange blir mett av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå