Gå til innhold

Skuffet over Posten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sendte en pakke, rekommandert brev til utlandet, men dama i Posten glemte den grønne lappen. Så husket jeg på kvelden samme dag og dro dagen etter å klage. Jeg måtte betale 125 NOK for at postkontoret sender en faks til Posten å tilbakekalle pakken.

Hvis jeg er heldig nok og får pakken min tilbake mens den er fortsatt her, må jeg uansett betale på nytt å sende det igjen. Selv om det var utelukkende Postens feil. Men nei, de snakker om kundens ansvar. Kunden skal ha ansvar for at Postens ansatte ikke gjør jobben sin? Virkelig?

Så først er det deres feil at pakken ble sendt uten den grønne lappen (nødvendig for fortolling i mottakerland), så krevde de penger for å prøve å stoppe pakken. Det er ikke sikkert at pakken ikke hadde forlat Norge allerede, så da kan jeg regne det så godt som tapt. Siden tollmyndighetene i mottakerlandet har sære regler angående pakker uten grønn lapp og mottaker må reise fra den ene enden av landet til den andre for å hente pakken selv.

Jeg er skikkelig forbannet på Posten og gleder meg til dagen hvor det blir flere aktører som gjør deres jobb slik at jeg aldri bruker deres tjenester igjen.

Anonym poster: c0434c4c6e8f550a87ea816474e93e28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen løsning til deg, men jeg ser heller ingen spørsmål i teksten din.

Det eneste jeg vil si er at jeg henger meg på denne og vil gjerne få opp blodtrykket i form av å lese denne tråden! Posten har irritert meg utallige ganger. I likhet med andre statlig drevne selskaper.

Service er siste bud.

Anonym poster: a907f0a753ed8459634ec16694c63ed8

Skrevet

Har du prøvd å sende klage via postens nettsider, kanskje du møter mer forståelse der enn på det lokale postkontoret. Hvis ikke kan du sende en henvendelse til forbrukerrådet.

Anonym poster: aeb271177a5337fc3585cf1fc9b749e5

• Liker 4
Skrevet

Har du prøvd å sende klage via postens nettsider, kanskje du møter mer forståelse der enn på det lokale postkontoret. Hvis ikke kan du sende en henvendelse til forbrukerrådet.

TS her.

Takk for svar til begge to.

Jeg vet ikke om Posten kan egentlig kreve mer penger fra meg når det er deres feil. Jeg vil sende en henvendelse til Forbrukerrådet og spørre, ja. Poenget er at man må handle snart. Jeg får ikke svar før mandag uansett. I beste fall kommer pakken tilbake til postkontoret hvor jeg kan hente den.

Skrevet

TS her.

Takk for svar til begge to.

Jeg vet ikke om Posten kan egentlig kreve mer penger fra meg når det er deres feil. Jeg vil sende en henvendelse til Forbrukerrådet og spørre, ja. Poenget er at man må handle snart. Jeg får ikke svar før mandag uansett. I beste fall kommer pakken tilbake til postkontoret hvor jeg kan hente den.

Jeg håper du sender inn en klage til posten. Desto flere som sier ifra desto større (men likevel liten) er sannsynligheten for at de skjerper seg. Om ingen sier ifra skjer det heller ingenting rundt om på postkontorene.

Anonym poster: a907f0a753ed8459634ec16694c63ed8

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg ville glatt klaget til Posten, slikt går ikke an. Jeg hadde nektet og betale og stått der til de eventuelt måtte ringe kundeservice eller hvor de nå ringer. Jeg har klaget mange ganger til Posten, og alle gangene har jeg fått medhold, beklagelser og pengene tilbake. Blant annet gjelder det ettersending av post og oppbevaring av post.

Gjør de ikke jobben sin er det ikke du som skal betale for det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

TS her.

Jeg snakket med Forbrukerrådet nå, de støttet meg og sa at jeg skulle klage og vente for å se om jeg får pakken tilbake. Så sa de at jeg kan ringe igjen når det skjer mer med saken.

Jeg ringte Posten og forklarte saken. De sa at de ikke kan spore pakken akkurat nå og at jeg hadde betalt for lite for skjemaet! Jeg betalte 125, som jeg ble fortalt, mens det koster 158 eller noe å stoppe pakken. Herregud også!

Jeg sendte en klage til Posten. Nå er det bare å vente for behandling. Jeg virkelig håper at Posten retter feilen som jeg mener er utelukkende deres. Det blir en lang helg for meg ...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått pakken tilbake og Posten krever at jeg betaler på nytt hele summen for å sende den igjen. Det må jeg nok gjøre hvis jeg vil at mottakeren skal få den i tide. Men jeg har sendt klage og nå er det bare å vente.

Skrevet

TS her.

Jeg fikk medhold og Posten vil betale for ny frakt. De sier det er også delvis kundenes ansvar og det er jeg enig i.

Jeg er fornøyd.

• Liker 3
Skrevet

"Jeg sendte en pakke, rekommandert brev til utlandet, men dama i Posten glemte den grønne lappen. Så husket jeg på kvelden samme dag og dro dagen etter å klage."

Dette skjønner jeg ikke helt. Du var klar over at hun glemte den grønne lappen? Hvorfor gjorde ikke du noe med engang? Bare flaks at det gikk bra da, hvis du hadde sjanse til å minne henne på grønnlappen?

Mener ikke å anklage, bare forstår ikke hva du mente med den setningen.

Anonym poster: ba7e63190045dd95411d3fe67db76c0d

• Liker 1
Skrevet

Enig med anonym over. Så du på at hun glemte lappen, gikk hjem også husket på det eller hv var det som foregikk?Og du fikk jo et positivt svar da, så antar at Posten ikke er så ille allikavel....

Og hvis du lurer på det med flere aktører, går det ann å sende via tollpost globe og andre private aktører, bare til info...

AnonymBruker
Skrevet

Ca det samme skjedde med samboer for ikke så lenge siden. Han skulle sende en pakke til utlandet og de på postkontoret glemte et papir på pakken så da sa tollen når pakken kom dit at den ikke kunne sendes og samboer måtte betale en ny porto for å få pakken tilbake for å feste på papiret, og måtte betale for en ny sending. Dama på posten beklaget men de kunne ikke gjøre noe med det. Han klagde ikke, kanskje dumt det, men sikkert for sent nå.

Samboer viste ikke at noe manglet når han postet den første gangen, han er ingen ekspert på sending av pakker til utlandet, ikke jeg heller, ikke alle vet om alt som skal festes på pakken og derfor MÅ jo posten sørge for at det blir rett, og tydeligvis så viste ikke den som jobbet i posten om alt heller. Hvis kunden har hovedansvaret for å vite alt som skal på pakker til utlandet så må posten virkelig begynne å informere folk om det, reklamere for det "over alt" og annet, for hvordan skal folk ellers få det med seg? Ikke alt på posten.no er like lett å skjønne. Som jeg tolker det så kom ikke TS på før på kvelden at noe manglet, hun/han oppdaget det ikke der og da fordi da hadde vel hun/han sagt i fra der og da!

Anonym poster: 7949d3026958e1e8955d17f05ed430aa

AnonymBruker
Skrevet

Til AB#12: Postkontorene skal i utgangspunktet opplyse om denne lappen og gi en til deg om du ikke selv har. Men som du sikkert vet er det ikke alltid like lett å huske alt, så feil skjer. Om du ikke finner ut av noe på nett går det faktisk an å ringe eller møte opp og spørre om det er noe annerledes med sending av pakker til utlandet. Du mener kanskje at Posten har ansvaret for at du ikke skal sende ulovlige varer til utlandet også?

TS: Jeg er enig med deg og synes også det er delvis begges ansvar. Uansett bra du fikk medhold, for jeg synes ikke det er rett at du skulle ut med alle de gebyrene.

Når det gjelder klager til Posten er det aller best å direkte ta kontakt med kundeservice. De som sitter på omdelinger og kontor har ikke mulighet til å gi "rabatter" i form av å sende skjema gratis, få pakken tilbake igjen gratis osv. Alt må dessverre gå gjennom kundeservice, noe som gjør det vanskelig for vanlige postansatte å hjelpe kundene på en skikkelig måte.

Til slutt: Ingen som tvinger dere til å bruke Posten. DHL og Tollpost leverer også til utlandet som noen andre her påpeker. Men jeg kan love deg at det er minst like mye tull med dem, og vanligvis mye dyrere. Og Posten er forresten ikke statlig drevet.

Anonym poster: 8c5dbfc55b2f9b6c018505b3fba91678

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til AB#12: Postkontorene skal i utgangspunktet opplyse om denne lappen og gi en til deg om du ikke selv har. Men som du sikkert vet er det ikke alltid like lett å huske alt, så feil skjer. Om du ikke finner ut av noe på nett går det faktisk an å ringe eller møte opp og spørre om det er noe annerledes med sending av pakker til utlandet. Du mener kanskje at Posten har ansvaret for at du ikke skal sende ulovlige varer til utlandet også?

Jeg er ikke den AB du henviser til, men man trenger jo ikke oppgi til posten hva man skal sende, så selvfølgelige har de ikke noe ansvar her.

Når det gjelder alt som angår merking av pakken osv. så er det jo posten som er eksperten, det er faktisk det de driver med hver dag. Dermed forventer jeg alt blir riktig hvis jeg går til posten og sier "jeg skal sende denne pakken til..." uten at jeg selv må ha satt meg inn i alle regler som gjelder en slik sending.

AnonymBruker
Skrevet

"Jeg sendte en pakke, rekommandert brev til utlandet, men dama i Posten glemte den grønne lappen. Så husket jeg på kvelden samme dag og dro dagen etter å klage."

Dette skjønner jeg ikke helt. Du var klar over at hun glemte den grønne lappen? Hvorfor gjorde ikke du noe med engang? Bare flaks at det gikk bra da, hvis du hadde sjanse til å minne henne på grønnlappen?

Mener ikke å anklage, bare forstår ikke hva du mente med den setningen.

Anonym poster: ba7e63190045dd95411d3fe67db76c0d

TS her. Jeg tenkte ikke på den grønne lappen der og da. Jeg fikk en a-ha opplevelse senere på kvelden da jeg begynte å tenke på hvor glad mottakeren blir for bursdagsgaven sin. Da kom det for meg at jeg ikke kunne huske å ha fått den grønne lappen. Slik begynte det. Da jeg fikk pakken tilbake så jeg at lappen manglet. Jeg pakket den på nytt og sendte den igjen fra en annen postkontor. Da var jeg veldig obs på å få lappen, men jeg trengte ikke å gjøre noe, for dama der ga meg lappen med en gang.

Min del av ansvaret ligger i det at jeg har sendt pakker før og burde vite at jeg trengte lappen. Men det betyr ikke at det er utelukkende mitt ansvar å spørre etter lappen hver eneste gang når de som jobber der er faktisk de som behandler pakkene og burde vite om noe manglet. Særlig ikke på slutten av arbeidsdagen min. Derfor godtar jeg gebyret for skjemaet for tilbakekalling av pakken som min del av ansvaret, men resten burde de betale for. Og det gjorde de.

Etter at jeg betalte og før jeg dro hjem spurte jeg om det var alt. Ja, sa de. Nei, viste det seg senere.

AnonymBruker
Skrevet

Mhmmmm...så hvis du poster et brev og putter på 1 frimerke hvor det skal være 2, mener du at andre skal passe på at det er 2 der? Er du 5år eller? Historien din virker veldig usannsynlig, du bare satt hjemme og stirra i veggen og plutselig dumpa en tanke ned i deg " det er noooooe som mangler!hmmmm....aha, den grønne lappen!" :murvegg:

Bruk Tollpost eller noe annet hvis du ikke er fornøyd.

Har selv jobbet i Posten og ja, feil kan skje, men du ANER ikke hvor mye tull man ser. Brev hvor det står "Til Ole" ja, hvem Ole? det finnes x antall Ole i Norge. Pakker som skal til utlandet som er pakket i smartpostpk, idioter..... pakker som er dårlig pakka, mat som blir sendt som stinker og er råtten, manglende frimerker osv osv...

Får heller si jeg er meget skuffet over mennesker som sender brev/pakker via Posten hvis man skal snu det rundt.

Anonym poster: 57dcc47c9cd62a495d00c123361df040

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mhmmmm...så hvis du poster et brev og putter på 1 frimerke hvor det skal være 2, mener du at andre skal passe på at det er 2 der? Er du 5år eller? Historien din virker veldig usannsynlig, du bare satt hjemme og stirra i veggen og plutselig dumpa en tanke ned i deg " det er noooooe som mangler!hmmmm....aha, den grønne lappen!" :murvegg:

Om jeg leverer brevet jeg skal sende til personen som jobber på posten så forventer jeg selvfølgelig at de setter på riktig porto, det skulle bare mangle.

Hvis det slike som deg som jobber i posten så er det ikke rart man har dårlige opplevelser, makan til nedlatende holdning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk Tollpost eller noe annet hvis du ikke er fornøyd.

Har selv jobbet i Posten og ja, feil kan skje, men du ANER ikke hvor mye tull man ser. Brev hvor det står "Til Ole" ja, hvem Ole? det finnes x antall Ole i Norge. Pakker som skal til utlandet som er pakket i smartpostpk, idioter..... pakker som er dårlig pakka, mat som blir sendt som stinker og er råtten, manglende frimerker osv osv...

Får heller si jeg er meget skuffet over mennesker som sender brev/pakker via Posten hvis man skal snu det rundt.

Anonym poster: 57dcc47c9cd62a495d00c123361df040

TS her.

Hvis jeg dumper et brev i postkassen, så er det jeg som sørger for frimerkene. Når man sender til utlandet, holder det ikke med bare frimerker du setter selv og å dumpe brevet i en rød postkasse noe sted for Posten å hente senere.

Når man sender til utlandet, sender man fra et postkontor hvor ut fra mål, vekt og mottakerland bestemmes det hvor mye det skal koste. Da er det ikke kunden som klistrer frimerker på, men den som jobber på postkontoret. Da har de kompetansen å regne ut.

Når det er snakk om pakke til utlandet, må man ha en grønn lapp for tollmyndighetene i mottakerland. Lappen klistres på pakken. Det er på postkontoret man får en slik lapp.

Når du stopper ved postkontoret på vei hjem etter jobb for å sende en pakke til utlandet, forventer du at de som jobber der kan jobben sin og sørger for at pakken har alle nødvendige frimerker og andre dokumenter. Det er ikke slik at kunden skal være på vakt "skal jeg få grønn lapp eller ikke?". Hvis jeg hadde husket der og da, ville jeg absolutt spurt etter lappen og spare meg for stress og flere kostnader dagen etter - å ringe Posten et par ganger, ringe tollmyndighetene i mottakerland, reise fram og tilbake til postkontoret et par ganger, betale for skjema for tilbakekalling av pakken, skrive og sende klage, pakke og sende pakken på nytt, osv.

Bryr meg pent lite om hvor troverdig du tror situasjonen var, Posten tok sin del av ansvaret. Ja, det er fult mulig å plutselig få følelsen at noe ikke stemmer og huske at det ble begått en feil og akkurat hva slags feil det var. Heldigvis husket jeg før det ble for sent.

Din mangelfull forståelse av situasjonen er irrelevant her.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...