Gå til innhold

Negativt å jobbe i butikk eller deltid "i mellomtiden" når en har høyere utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt en deltidsjobb som jeg hadde tenkt å ha frem til jeg fikk en utdanningsrelevant jobb.

For en ukes tid siden var jeg på et intervju hvor jeg fikk følgende spørsmål:

Hvorfor har du tatt en deltidsjobb som ikke krever utdanning når du har økonomiutdannelse? Det er jo et litt spesielt valg...?

I går fikk jeg avslag på denne stillingen.

Men er det negativt å være i en deltidsstilling eller i en butikkjobb når en har høyere utdannelse? Hadde jeg hatt en større fordel om jeg ikke jobbet deltid?

Anonym poster: 315c6ad6404a51ccdc2b2f8db685bcd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva svarte du når de spurte da?

Alle vet jo at man må ha penger inn, så det å ha en "dårlig" jobb betyr jo ingenting så lenge man har lønn.

Anonym poster: 3938b59321b87d29fe16cfb031ea986e

• Liker 4
Skrevet

At spørsmålet kommer anser jeg som naturlig... Det er vel ditt svar som avgjør om det anses for negativt eller ikke..

• Liker 3
Skrevet

Svarte du at du aktivt søkte utdanningsrelevante jobber og at du kom til å prioritere det ved tilbud? Kan jo hende at du fremsto som at du ikke var helt sikker på hva du ville jobbe med?

Anonym poster: 84673d03862007532e748ebf23141dd9

• Liker 3
Skrevet

Jeg har fått spørsmål om det under intervju til "mellomtidsjobber", men svart at jeg føler for å prøve noe nytt og at jeg har blitt litt skolelei. Fikk tilbud om jobben, men takket nei pga sjefen og arbeidsplassens inntrykk.

Har derimot også søkt flere "kassajobber", der jeg har fått beskjed om at jeg er uaktuell fordi jeg har høyere utdanning. Jeg tror de er redde for at jeg skal stikke av innen et par år hvis jeg får en utdanningsrelevant jobb. Men min nåværende sjef er sjeleglad for at jeg velger å jobbe hos vedkommende, hehe.. :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet med kundeservice, og det er ikke relevant for utdannelsen eller jobben jeg er i nå. Har aldri opplevd at det er negativt å ha hatt "mellomjobber" mens man venter på den riktige. Hva gjør alle i bemanningsbyråer? Jeg hadde revurdert arbeidsplassen om de mente at min erfaring ikke var "like mye verdt" og hvis det var holdningen til at man har hatt en jobb for å forsørge meg.

Jeg syns det vitner om mer forstand å ta en jobb for å ha en sunn og stabil økonomi enn å gå hjemme. Jeg hadde spurt dem om de syntes det hadde vært mer positivt.

Endret av ninuska_
  • Liker 4
Gjest strykebrett
Skrevet

Det gir vanligvis et langt bedre inntrykk at man har jobb enn at man lever på stønad eller samboer/mann. Kan ikke se for meg at en arbeidsgiver kan se på det som negativt.

De gangene jeg selv har ansatt har jeg vektet det positivt at personen har holdt seg i arbeid hele tiden og ikke har noen ledige perioder.

Skrevet (endret)

I noen tilfeller må man faktisk ha attest hvis man har vært ute av arbeidslivet og har hull på CVen, f.eks hvis man har vært sykemeldt. Noen av de store bedriftene er så strenge... og som strykebrett sier man vektlegger vanligvis at man har vært i arbeid sammenhengende :)

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...