Gå til innhold

Dette med mat etter trening...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal man spise da? Jeg prøver å gå ned i vekt, og pten min har sagt jeg bør prøve å kutte ned på karbohydrater... Ikke kutte helt ut altså, bare ned. Men så sier hun etter time at jeg må få i meg karbohydrater? Skjønner ikke, glemte å spørre og :P. Noe som kan forklare?

Og noen som har konkrete tips til hva som er ok å spise etter trening? Jeg trener seint, men har behov for ett lite måltid før jeg legger meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Ingen treningsekspert, men kanskej en proteinshake kunne vært noe? Bra for restitusjon og det gir litt energi også.

Skrevet

Ta noe med raske karbs rett etter trening og prøv å få i deg et proteinrikt måltid før leggetid som ikke har så mye karbs

Skrevet

Jeg spiser alltid en banan på vei hjem fra trening. Mange tar seg en liten eske rosiner eller drikker sjokomelk. Grunnen til karbohydrater etter trening er for å bygge opp igjen glykogenlagrene som blir brutt ned under økten, det gir bedre restitusjon.

Skrevet

Karbohydrater gir rakst energi, som kan være greit både før og etter trening, mens protein bygger muskler.

Skrevet

Aha... Litt klokere i allefall :) men hva slags karbohydrater er det "best" å spise etter trening da? :)

Skrevet

Ta deg en banan, riskake, rosin/annen tørket frukt, du :)

Skrevet

Når du trener så bryter du ned muskelvev, treningen i seg selv er derfor muskelnedbrytende. Dog har du kanskje hørt om restitusjon, etter treningen bygger så vil kroppen reparere muskelvevet og bygger dette opp igjen sterkere enn hva det opprinnlig var.

I denne fasen er hvile, det at muskelvevet får forutsetninger for å bygge seg opp viktig. For best mulig restitusjon er både karbohydrater og protein viktig, av to litt ulike årsaker. Å innta en banan (karbohydrater) og gjerne litt skinke eller egg (protein) ikke for lenge etter treningen vil bedre og forkorte restitusjonen slik at denne blir bedre. Å drikke nok og ikke trene deg dehydrert er også viktig, drikk jevnlig undre økten og også når du hviler. Dette har mer oppbyggende effekt enn om du slurver med dette.

Skrevet

Ta deg en banan, riskake, rosin/annen tørket frukt, du :)

Takk, will do! :)

Skrevet

Når du trener så bryter du ned muskelvev, treningen i seg selv er derfor muskelnedbrytende. Dog har du kanskje hørt om restitusjon, etter treningen bygger så vil kroppen reparere muskelvevet og bygger dette opp igjen sterkere enn hva det opprinnlig var.

I denne fasen er hvile, det at muskelvevet får forutsetninger for å bygge seg opp viktig. For best mulig restitusjon er både karbohydrater og protein viktig, av to litt ulike årsaker. Å innta en banan (karbohydrater) og gjerne litt skinke eller egg (protein) ikke for lenge etter treningen vil bedre og forkorte restitusjonen slik at denne blir bedre. Å drikke nok og ikke trene deg dehydrert er også viktig, drikk jevnlig undre økten og også når du hviler. Dette har mer oppbyggende effekt enn om du slurver med dette.

Så bra forklart, endelig skjønte jeg litt! Takk :)

Skrevet (endret)

Proteiner + raske karbohydrater. Altså type en protein shake og banan

Endret av Sofie_22
Skrevet

Karbohydrater og proteiner inntas gjerne i form av veske av f.eks. idrettsutøvere, dog gjør mat samme nytte og det vil bli meningsløst om vanlige mennesker og i alle fall dem som vil stramme opp kroppen skal erstatte mat med å drikke energi (shaker). Dessuten vil ikke personen få bedre resultater om sportsernæringsprodukter a'la det som er praktisk og greit for idrettsutøvere tas i bruk på bekostning av vanlig mat, idrettsutøvere kunne også oppnådd det samme med vanlig mat - dog er drikke (shaker) mer praktisk og raskere å få tilgang til for dem. Dessuten er dem gjerne i mer ekstrem situasjon enn mosjonister generelt.

Dog kan det være en løsning om man trener f.eks. langt hjemmefra, for det er en fordel å få i seg næringen nært opp mot aktivitetens slutt da restisjonsfasen starter etter treningen.

Skrevet

Man får ikke fult utbytte av treningen om man ikke gir kroppen de beste forutsetninger i form av redtitusjon - sett fra et toppidretts-synspunkt er det voldsomt avgjørende og alfa og omega. For den vanlige mosjonist så kan han/henne ha et noe mer avslappende forhold til det hele og det er ingen krise om man snakker om 10 eller 35 minutter (selv om det er enorm forskjell for toppidrettsutøvere).

Man kan altså ta flere praktiske hensyn på mosjonistnivå uten at det gir noen stor forskjell fra eller til.

Doping kan fremme restitusjonen, ikke at det er aktuelt for noen, men man kan dope seg og forkorte (gjøre restitusjonsfasen mer effektiv). Sier det for å påpeke at restitusjon er viktig og noe man bør vie oppmerksomhet og vise litt hennsyn - å trene for så å ikke spise eller drikke noe på flere timer er ikke å gi kroppen optimale forutsetninger - følg regelen om litt karbohydrater og noe som gir proteiner etter trening - ved lenger og tunge økter er det en fordel å innta veske og næring også under treningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...