Gå til innhold

Flyttende rente går opp 0,5 % fra slutten av mars

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har 50 % annuitetslån (boliglån) i Sparebanken øst og flyttende rente. I dag har jeg fått beskjed fra banken min om at flytende rente skal settes opp 0,5 % fra slutten av mars. Min bank har fastrente på 3 og 5 år og ikke mer. Alle banker skal sette opp flytende rente har jeg jeg fått beskjed om. Hva anbefaler dere? Binde fast på 3 eller 5 år eller beholde flytende rente? Jeg bor alene og har ca 1180 000 i boliglån.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva ligger renten på om du binder for 3 eller 5 år?

Anonym poster: 9f7123c5e054a4283f69c899c163ff8b

Skrevet (endret)

"Alle banker skal sette opp flytende rente har jeg jeg fått beskjed om."

Alle banker tar seg for tiden grovt betalt for boliglån og de burde heller sette renten ned enn opp. Det er ingenting som tyder på at alle banker skal sette renten opp nå. Hadde min bank satt opp 0,5% nå hadde jeg bytta bank på flekken.

Endret av Frodo
  • Liker 1
Skrevet

Alle banker tar seg for tiden grovt betalt for boliglån og de burde heller sette renten ned enn opp. Det er ingenting som tyder på at alle banker skal sette renten opp nå. Hadde min bank satt opp 0,5% nå hadde jeg bytta bank på flekken.

Så du sier at bankmarkedet ikke er velfungerende i Norge? Eller mener du konkuransetilsynet har en jobb å gjøre vedr. det angivelige prissamarbeidet?

Eller er det så enkelt som at bankene driver innenfor de rammene som staten har gitt i baselregelverket, og derfor er pålagt å tjene penger i den størrelsesorden?

Angrip politikken før du angriper de som følger den! Du har mange banker å velge mellom i Norge, er du ikke fornøyd med en, så bytt, men ikke trekk med deg en hel bransje.

Til Ts: Det er ditt behov for trygghet som avgjør om du burde velge fastrente. Se på det som en forsikring heller enn en gambling mot markedet. Ønsker du tryggheten og er beredt til å betale for den, så velger du fastrente. Husk at det er en motpart i en fastrenteavtale, en som er villig til å binde innskuddsrenten til samme pris. En tror markedet går opp og vil ha fastrente på lånet, en tror markedet går ned og vil ha fastrente på innskudd.

Skrevet

Så du sier at bankmarkedet ikke er velfungerende i Norge? Eller mener du konkuransetilsynet har en jobb å gjøre vedr. det angivelige prissamarbeidet?

Nei, hvor leser du det? Bankene vil ta høye renter så lenge de klarer og akkurat nå vil ingen være først med å sette ned renten da de vet at andre vil følge opp og kun gi lavere inntjening for alle bankene. Det handler om hva de tror andre vil gjøre og ikke noen anklager om avtalt spill fra min side.

Innskuddsrentene har de allerede begynt å redusere...

Eller er det så enkelt som at bankene driver innenfor de rammene som staten har gitt i baselregelverket, og derfor er pålagt å tjene penger i den størrelsesorden?

Nye regler øker kapitalbehovet til bankene, og de har for lengst priset dette inn i sine betingelser. Rentene har falt betydelig det siste året og det har bankene benyttet til å øke inntjeningen istedet for å sette ned utlånsrentene (og er grunnen til at jeg har kjøpt bankaksjer...).

Angrip politikken før du angriper de som følger den! Du har mange banker å velge mellom i Norge, er du ikke fornøyd med en, så bytt, men ikke trekk med deg en hel bransje.

Hvem har jeg angrepet og hvem har jeg trukket ned?

Skrevet

Boliglån har fått høyere marginpåslag ja, men innskuddsmarginene har økt, dermed har nettorenter holdt seg mer stabil enn boliglånskundene tenker.

Nye regler er priser inn, men det endrer ikke bankenes balansesituasjon, den må komme i takt med inntjening. Bankene har ennå en jobb å gjøre for å tilfredsstille kravet til likvide aktiva. I takt med økt krav til egenkapital vil behovet for å tilfredsstille investorenes krav til egenkapitalavkastning ha betydning, du deriblant. Jo høyere egenkapital jo flere kroner må tjenes, hvert år.

Skrevet

Hva ligger renten på om du binder for 3 eller 5 år?

Anonym poster: 9f7123c5e054a4283f69c899c163ff8b

3 år 3,45 % og 5 år 3,8 %.

Skrevet

Samtidig setter nesten alle banker ned innskuddsrenten nå. Håper folk er like flinke til å bytte bank når de får dårlige vilkår på sparekonto.

Anonym poster: bafa6834f6f40c535e43425fa87062f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...