AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #1 Skrevet 21. februar 2013 Noen forslag? Anonym poster: e5f10173c311d7e2aabe07ec08459ddb
Betty2 Skrevet 22. februar 2013 #2 Skrevet 22. februar 2013 kylling kjøt eller fiske kjøtt (trenger ikke mer enn ca200g til to pers) bland pasta skruer eller lignende med krem fresch la det varmes. 1 paprika, brokkoli, løk, spinat puter, (eller andre grønnskaer) stek kjøttet for seg, stek grønnskaer og til slutt bland atl i lag med pastaen
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #3 Skrevet 22. februar 2013 skjønner virkelig ikke hvorfor folk er så opptatt av billig og rask mat. sunn mat er billig. billig i forhold til næringen du får. har du kjøpt en 4 kr bolle så virker det kanskje billig men du har betalt 4 kroner for null næring og tomme kalorier. hvilket som helst annet produkt et billigere per næringsstoff. adjø. Anonym poster: eeac0f792dc765b83e43c2c83e1a569d 1
caroprins Skrevet 23. februar 2013 #4 Skrevet 23. februar 2013 (endret) Du kan lage tomatsuppe med makaroni og egg. Til tomatsuppen trenger du en løk, 2 båter med hvitløk, et par vårløk, en boks hermetiske tomater,en kyllingbuljong og vann. Stek løk,vårløk og hvitløk blank i litt olje. Hell oppi en boks tomater, ca 4 dl vann og en kyllingbuljong. La det koke i 10 min. Ca. Kjøl litt og kjør dette i blender eller stavmixer. Smak til med litt tørket basilikum,salt og pepper og eventuellt en fløteskvett. Ha oppi kokt makaroni. Ha hardkokt og delt egg i tallerken før suppenn helles oppi. En boks med hermetiske tomater koster rundt 8 kroner og de andre ingridiensene er også rimelige. Du kan også lage kjøttkaker av en pakke kjøttdeig når den er på tilbud til rundt 20 kroner. Server med hjemmelaget kålstuing og poteter og lag brun saus fra bunnen av. Rørte tyttebær eller tyttebærsyltetøy passer bra her. En slik porsjon holder i 2 dager her til to voksne. Ofte får man en laksefilet for 10 kroner. Å steke denne ,kok potet, riv opp litt agurk med en ostehøvel(uten skall) og bland med en pose fransk dressing( og olje og vann). Vask litt salat og lag en liten dressing til denne av litt rømme,fløte og sukker. Stek ut pannen med resten av smøret fra laksen og en skvett fløte. Blomkål er ofte på tilbud til 10 kroner. Kok det. Del opp i buketter. Smelt smør og bland oppi en grønnsaksbuljong og en svinebuljong. Ha oppi litt mel og rør inn i smøret. Spe opp med kraften fra blomkålen og noe melk til den blir passe tykk. Legg oppi blomkålbukettene i suppen. Deilig. Jeg liker godt omelett og lager den på dette viset. Stek litt løk, paprika og skinke. Legg til side. Mix 2 egg. Hell i pannen. Når den begynner å stivne så legg over noe av det ferdige stekte fyllet. Stek litt til og legg den ene halvdelen over den andre slik at fyllet er i midten inni omeletten. Så har jeg ofte noen stekte sjampinjonger ved siden av. Sunt og mettende og rimelig. Kokt skinke kan man få en pakke på rema for 15 kroner. En svineknoke kan mann ofte få kjøpt for en rimelig penge. En boks gule erter koster ikke mye. Legg gule erter i vann over natten. Kok opp svineknoken, kjøl og rens ren for kjøtt. Sil vannet av ertene og kok de i kraften fra knoken. Legg i noen gulrøtter, løk, sellerirot og kålrabibiter. Til slutt legg i kjøttet fra svineknoken. Dette blir deilig ertesuppe og man kan spise den som den er, steke pannekaker til elller ha kokte poteter ,evt rundstykker ved siden av. Dette var noen få forslag og det finnes massevis av muligheter og det billigste er å kjøpe råvarer og lage maten selv fra bunnen av. Så er det lurt å se hva som er på tilbud og å lese kiloprisen på varen. Jevnt over er grønnsaker i løsvekt billigere en innpakket og first price er rimelige. Mye å spare på å være en bevisst forbruker. Endret 23. februar 2013 av caroprins
kathen Skrevet 23. februar 2013 #5 Skrevet 23. februar 2013 chana masala det er utrolig godt Ingredienser til 4-6 personer: 2 bokser kikerter (SW er de beste, ufattelig god konsistens og smak, får dem på Rimi, Meny, Mega)2 bokser hakkede tomater1 stor løk3 fedd hvitløk, raspet1 ss fersk ingefær, raspet (jeg byttet ut hvitløk og ingefær med en hvitløk- og ingefærpaste)1 ss spisskummenfrø (jeg byttet det ut med malt spisskummen da jeg var tom)1 ss garam masala-pulver1/2 ts chilipulver1/2 ts gurkemeie1 terning grønnsaksbuljong om man vil, jeg liker å ha det i, synes det gir best smakLiten fløteskvett er godt oppi, feks. Alprofløte Fremgangsmåte: Ha litt olje i en dyp stekepanne og varm den opp. Ha i spisskummenfrø (eller pulver) og la det steke litt. Ikke la det blir brent. Tilsett løken og la den steke til den er litt myk. Tilsett resten av ingrediensene og la retten småkoke så lenge du har lyst, minst 15 minutter men gjerne en halvtime. Tilsett litt vann om det trengs. Noen liker å mose litt av kikertene i pannen før servering, da blir den litt jevnet. Smak eventuelt til med mer krydder, jeg liker retten godt krydret. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå