happygirl93 Skrevet 21. februar 2013 #1 Skrevet 21. februar 2013 (endret) Kjære alle dere med mye erfaring - og likeså til dere med lite erfaring! Ung jente som drømmer om egen leilighet med min kjære. Hvordan skal vi gå frem når vi skal søke boliglån? Hva lønner det seg å forberede? Søker man spesifikt om lån til en bestemt leilighet? Bør man ha med seg budsjett/regnskap fra tidligere til banken ved første besøk? Lønnsutskrifter? Referanser? Er rett og slett helt "blank" på dette temaet, så jeg tenkte at det kanskje finnes noen flotte mennesker her som ønsker å dele tips og erfaringer med oss nykommere på markedet. :-) Det vil ikke være aktuelt å kjøpe bolig før starten på 2014, men godt å være "føre var". Noe spesifikt vi bør være flinke til dette året? (Så klart spare ennå mer til egenkapitalen, men den er allerede i boks i forhold til hva vi kunne tenke oss å låne!) Mange hilsner, flytteglad-jente Endret 21. februar 2013 av happygirl93
Gjest Wei Wei Skrevet 22. februar 2013 #2 Skrevet 22. februar 2013 Anbefaler dere å føre regnskap som viser deres reelle levekostnader. Bankene har egen standard kalkulator for å beregne hva en person gjennomsnittlig bruker. Da jeg kom med min regnskap gjennom 2 år, kunne jeg bevise at tallene ikke stemmer med min livsstil og kan justeres ned på noen punkter. Ta med lønnslipp også. Dere trenger ikke å søke til en spesifikk bolig, men dere kan vel tenke på forhånd hvilken prisklasse dere tenker dere.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #3 Skrevet 22. februar 2013 Du søker om et lån fra banken, får du det innvilget får du et lånebevis som er gyldig i noen måneder. Banken vil gjerne se selvangivelse for siste år og 1-3 siste lønnslipper fra dere. Noen banker ber om å få kopi av arbeidskontrakt. Anonym poster: cc9f7bc677e3d060e4dd377e18b68c3f
Gjest Cevita Skrevet 22. februar 2013 #4 Skrevet 22. februar 2013 Også håper jeg dere er klar over at dere må ha minst 15% egenkapital for å få lån
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #5 Skrevet 22. februar 2013 Også håper jeg dere er klar over at dere må ha minst 15% egenkapital for å få lån Det er bare "medieskapt" opplegg.......fikk 100% finansiering på en enebolig forrige uke, ingen kausjonister etc. Det handler om å være oppegående, forhandle med bankene........men en må jo vise til en økonomi da, tjene såpass at banken vil låne. Skal love deg at det er mye "trynefaktor" ute og går og er man ubekvem med en bank, er det bare å takke for seg og dra til neste bank. Tilbake til 15%.......om du kjøper en bolig som er taksert til en sum, og du får tilslaget 15% eller mer under takst har du skaffet deg den kapitalen som trenges........ Anonym poster: cc9f7bc677e3d060e4dd377e18b68c3f
Alison Skrevet 22. februar 2013 #6 Skrevet 22. februar 2013 Tilbake til 15%.......om du kjøper en bolig som er taksert til en sum, og du får tilslaget 15% eller mer under takst har du skaffet deg den kapitalen som trenges........ Anonym poster: cc9f7bc677e3d060e4dd377e18b68c3f Så enkelt er det ikke. Banken går ut fra kjøpesummen og ikke taksten når det dreier seg om kjøp. Et unntak kan være hvis det dreier seg om kjøp innad i familien der en får kjøpt under takst som forskudd på arv. Bankene har blitt strenge på dette med egenkapitalkravet. Dette er også noe Finanstilsynet sjekker om bankene følger. Det kan gis lån ut over 85 %, men dette er noe som kun kan gis unntaksvis og etter særskilt forsvarlighetsvurdering. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #7 Skrevet 23. februar 2013 Det er bare "medieskapt" opplegg.......fikk 100% finansiering på en enebolig forrige uke, ingen kausjonister etc. Det handler om å være oppegående, forhandle med bankene........men en må jo vise til en økonomi da, tjene såpass at banken vil låne. Skal love deg at det er mye "trynefaktor" ute og går og er man ubekvem med en bank, er det bare å takke for seg og dra til neste bank. Tilbake til 15%.......om du kjøper en bolig som er taksert til en sum, og du får tilslaget 15% eller mer under takst har du skaffet deg den kapitalen som trenges........ Anonym poster: cc9f7bc677e3d060e4dd377e18b68c3f Om du tror kravet om 15% EK er medieskapt, er du passe dum. Anonym poster: 8536801954cfa920b5c10bc1c169c0b5 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #8 Skrevet 24. februar 2013 Det er bare "medieskapt" opplegg.......fikk 100% finansiering på en enebolig forrige uke, ingen kausjonister etc. Det handler om å være oppegående, forhandle med bankene........men en må jo vise til en økonomi da, tjene såpass at banken vil låne. Anonym poster: cc9f7bc677e3d060e4dd377e18b68c3f Kjøpte du i Oslo? Og hvilken bank benytter du? Anonym poster: a3d23f5962ad23509aae822a231ac092
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå