Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi går opp i lønn hvert år, gjeldende fra 1.januar hvert år. Nå har jeg fått beskjed fra arbeidsgiver om at min lønnsøkning for iår gjelder fra den dagen jeg starter å jobbe igjen etter permisjonen.dermed går jeg glipp av lønnsøkningen fra januar og til oppstart, noen tusen kroner.

Dette er jeg ganske sikker på er ulovlig og diskriminerende. Noen som kan hjelpe med erfaring, paragrafer etc?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at det er ulovlig, er ihvertfall vanlig. Du har jo ikke lønnsinntekt nå, men permisjonspenger. Blir samme som for dem som er langtidssykemeldt, man får ikke regulering i sykepengeperioden, men når man er tilbake på lønnsinntekt.

Anonym poster: 0a724c1fd1a4656dfc5ca2bcbf7ddf8c

• Liker 4
Skrevet

Tviler på at det er ulovlig, er ihvertfall vanlig. Du har jo ikke lønnsinntekt nå, men permisjonspenger. Blir samme som for dem som er langtidssykemeldt, man får ikke regulering i sykepengeperioden, men når man er tilbake på lønnsinntekt.

Riktig det.

Anonym poster: 22a22b310bb868a3221db744e0bf01dc

Skrevet

Om du får lønn fra arbeidsgiver og de får refundert fra nav så mener jeg det er feil, men får du penger fra nav så stemmer det at du ikke får med deg lønnsøkningen på permisjonsutbetalingen.. Om arbeidsgiver velger å forskuttere vil de likevel bare få refundert etter lønna du hadde før permisjonen, jobber du i det offentlige er det vanlig at man får vanlig lønn og da får med seg både lønnsforhøyelser og fulle feriepenger...

Skrevet

Om du får lønn fra arbeidsgiver og de får refundert fra nav så mener jeg det er feil, men får du penger fra nav så stemmer det at du ikke får med deg lønnsøkningen på permisjonsutbetalingen.. Om arbeidsgiver velger å forskuttere vil de likevel bare få refundert etter lønna du hadde før permisjonen, jobber du i det offentlige er det vanlig at man får vanlig lønn og da får med seg både lønnsforhøyelser og fulle feriepenger...

Det er helt opp til bedriften. For man får ikke lønn i denne perioden, selv om pengene kommer dirkete fra arbeidsgiver, man får permisjonspenger.

I det offentlige er det mange sære regler og ordninger som ikke gjelder private bedrifter, med mindre de tillitsvalgte har fremforhandlet liknende avtaler.

Skrevet

Vi går opp i lønn hvert år, gjeldende fra 1.januar hvert år. Nå har jeg fått beskjed fra arbeidsgiver om at min lønnsøkning for iår gjelder fra den dagen jeg starter å jobbe igjen etter permisjonen.dermed går jeg glipp av lønnsøkningen fra januar og til oppstart, noen tusen kroner.

Dette er jeg ganske sikker på er ulovlig og diskriminerende. Noen som kan hjelpe med erfaring, paragrafer etc?

Ikke ulovlig og ikke diskriminerende. NAV regulerer ikke permisjonspengene dine ved lønnsøkninger, og arbeidsgiver er heller ikke pålagt å gjøre det. Arbeidsgiver får sine utbetalinger refundert fra NAV, og de hadde tapt penger dersom de skulle gitt deg lønnsøkning nå.

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener ikke at permisjonspengene skal reguleres, de får jeg fra nav......men jeg at arbeidsgiver kunne etterbetalt meg lønnsøkningen fra januar og utover, det er jo bare rimelig? Dette er jo forskjellsbehandling pga kjønn. Jeg har vært gravid, født og har nå permisjon...og mister dermed disse pengene sammenlignet med andre. Men men....

Skrevet

.men jeg at arbeidsgiver kunne etterbetalt meg lønnsøkningen fra januar og utover, det er jo bare rimelig?

Nei,det er ikke urimelig, det er du som er urimelig for forventer det.Man får lønnsøkning for arbeidet man utfører. Du har vært hjemme i permisjon, hvorfor i alle dager skulle du få lønnsøkning når du ikke er på jobb?! Makan til frekkhet synes jeg.

Jeg var langtidssykemeldt for et par år siden,og det var en selvfølge at jeg ikke fikk lønnsøkningen min før jeg var 100% tilbake i jobb. Noe annet ville vært rart.

Anonym poster: 22a22b310bb868a3221db744e0bf01dc

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener ikke at permisjonspengene skal reguleres, de får jeg fra nav......men jeg at arbeidsgiver kunne etterbetalt meg lønnsøkningen fra januar og utover, det er jo bare rimelig? Dette er jo forskjellsbehandling pga kjønn. Jeg har vært gravid, født og har nå permisjon...og mister dermed disse pengene sammenlignet med andre. Men men....

Nei, det er ikke bare rimelig. Du vil faktisk at arbeidsgiver skal betale deg lønn for å ikke utføre arbeidsoppgaver for denne. Her er det du som er storforlangende og urimelig. Og dette er ihvertfall ikke forskjellsbehandling grunnet kjønn. Permisjonen er, med unntak av mødre- og fedrekvote, kjønnsnøytral.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke forskjellsbehandling eller diskriminering. Du får ikke lønn, men permisjonspenger fra NAV. Hva du i teorien ville fått dersom du var i jobb og ikke permisjon spiller ingen trille.

• Liker 1
Skrevet

Permisjonspengene dine har blitt beregnet utifra hva du tjente da du gikk ut i permisjon. Selvfølgelig får du ikke lønnsforhøyelsen i permisjonen. Det får du ikke før du begynner i arbeid igjen. NAV.no gir deg svar.

Det kan være lurt å sjekke hva gjeldende regler sier, før man anklager arbeidsgiver for å være diskriminerende og handle ulovlig ;)

• Liker 3
Skrevet

så da er nav og saksbehandleren min hos LDO uenige.....

Skrevet

På LDO sine sider står det ingenting om lønnsforhøyelse, bare om bonus. La oss si at en person går ut i permisjon fra 1. desember 2012. 1. januar 2013 utbetaler bedriften en bonus til sine arbeidstakere for godt utført jobb og resultat. Personen i permisjon har jobbet 11 av 12 måneder i 2012, og får selvsagt bonus. H*n har tross alt hvert med nesten hele året.

Ikke hold ansatte i foreldrepermisjon utenfor generelle bonusordninger. Bonusutbetalinger som er basert på individuelle resultater, bør ta hensyn til det arbeidet den ansatte bidro med før foreldrepermisjonen. Ikke gjør forskjell på ansatte i permisjon og ansatte som er sykmeldt deler av året når bonus skal utbetales. Denne typen forskjellsbehandling kan fort bli ansett som et brudd på likestillingsloven.

Bonus er en ekstra utbetaling som følger av gode år i bedriften og/eller god innsats av arbeidstakeren. En generell lønnsforhøyelse derimot følger som regel av at det nominelle lønnsnivået stiger hvert år. For at reallønna (= kjøpekraften) skal være lik som før, må altså den nominelle lønnen stige. Sånn jeg tolker det, tar ikke en lang avhandling her.

]En ansatt som har vært i foreldrepermisjon, har krav på å få komme tilbake til en stilling med samme lønn og på samme nivå som før. Det betyr ikke at det er forbudt å endre arbeidsoppgavene, men de skal være likeverdige med dem medarbeiderne hadde før permisjonen. Skal du gjøre endringer, må du kunne vise til en saklig begrunnelse som ikke har noe med graviditet, fødsel eller permisjon å gjøre.

Her har du altså rett til å komme tilbake til en stilling med samme lønn(-snivå) og på samme nivå som før. Dvs. når permisjonen er over.

For all del, ta det med en klype salt, jeg er ingen ekspert. I og med at permisjonspengene beregnes utifra lønnen du hadde da du gikk ut i permisjon (hovedregel), er det urimelig å kreve å ta del av lønnsforhøyelsen før du har kommet tilbake fra permisjonen.

Skrevet

Det stemmer at en ikke har rett til å få lønnsøkning i permisjon, samme med feriepenger så er det opp til arbeidsgiver om de vil yte denne tilleggstjensten.

• Liker 1
Skrevet

Hva enkelte SYNES er ikke relevant. Jeg spurte etter lover, regler og paragrafer. Selvfølgelig virker det urimelig.

http://www.ldo.no/no/Tema/Kjonn/Familieliv/Unnga-diskriminering-av-gravide/

Mitt svar var ikke synsing. Du blir ikke forskjellsbehandlet eller urimelig behandlet - heller ikke etter lovverket.

Når du er ute av jobb - i permisjon - har du ingen krav mot arbeidsgiver. Penger får du fra NAV. Krav mot arbeidsgiver ift diskriminering etc må knytte seg til lønn eller vilkår når du faktisk arbeider. Dette da feks enten at du får en gitt lønn når du er tilbake, eller får bonus som utbetales i permisjonstiden som knytter seg til perioder du faktisk arbeidet. Å få lønn for å ikke jobbe blir jo noe helt annet. Og her vil du jo få lønnsøkningen når du faktisk skal jobbe og motta lønn igjen...

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hva enkelte SYNES er ikke relevant. Jeg spurte etter lover, regler og paragrafer. Selvfølgelig virker det urimelig.

http://www.ldo.no/no...ing-av-gravide/

Du kommer ikke til å få noen lover og paragrafer å slå i bordet med fordi det arbeidsgiveren din gjør er helt lovlig. NAV utbetaler dine permisjonspenger beregnet utifra 2012-lønn. Din arbeidsgiver er ikke pålagt å utbetale deg penger i tillegg til det NAV utbetaler. Dette har ingenting med det at du er i foreldrepermisjon å gjøre, og du blir ikke diskriminert av den grunn.

Og den linken din fra LDO har ingenting med saken å gjøre. Dette omhandler ikke bonus og ei heller arbeidsoppgavene dine.

Endret av SmallTalk
  • Liker 2
Gjest Weetzie
Skrevet

Selvfølgelig er ikke dette diskriminerende, som flere påpeker: du utfører ikke arbeid i denne perioden, og det er NAV du får foreldrepenger utbetalt fra, ikke arbeidsgiver. Mange kjenner dette på kroppen også når de går ut i permisjon, fordi NAV kun dekker inntekten opp til et visst beløp (har ikke dette i hodet.)

Nå vet jeg ikke hva saksbehandlerne i LDO har av faglig bakgrunn, men min forlovede har juridisk bakgrunn, og kunne umiddelbart fastslå at du tar feil. Hvis LDO påstår noe annet, vil jeg veldig gjerne se en hjemmel.

• Liker 4
Skrevet

Innimellom blir jeg sjokkert over hvor selvsentrerte, bortskjemte og korttenkte folk kan være. Du sitter og tar imot penger betalt inn av andre skattebetalere og klager over at du ikke får en lønnsforhøyelse som de andre får pga at de har jobbet mens du har hatt betalt ferie?

Lønnsforhøyelse er ikke noe man automatisk skal gå egentlig - det skal være en takk for innsatsen og at du har ervervet deg verdifull kunnskap og erfaring som gjør deg mer verdifull kontra andre nye arbeidstagere. Du har ikke jobbet og har derfor ingenting av dette - hvor urettferdig ville det ikke blitt ovenfor dine kolleger om du skulle fått dette attpåtil.

Anonym poster: a84893ed1730e3649152e651a790af34

• Liker 4
Skrevet

Innimellom blir jeg sjokkert over hvor selvsentrerte, bortskjemte og korttenkte folk kan være. Du sitter og tar imot penger betalt inn av andre skattebetalere og klager over at du ikke får en lønnsforhøyelse som de andre får pga at de har jobbet mens du har hatt betalt ferie?

Der fikk du sagt det! Denne norske tradisjonen om at man skal få drøssevis med penger for ikke å jobbe, og i tillegg klage fordi folk som jobber får bittelitt mer — det begynner å bli latterlig!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...