Gjest alene Skrevet 21. februar 2013 #1 Skrevet 21. februar 2013 Jeg skal ha hovedomsorgen fpr vårt felles barn, han skal ha vanlig samvær, altså åtte netter i måneden. Når han regner ut hvor mye bidrag han skal betale, regner han med alle overnattinger også i feriene. Altså de fjorten dagene i sommerferien, annenhver juleferie, annenhver påskeferie osv... Dermed har han fått til at han skal betale 300 kr i bidrag når han regner ut på bidragskalkulatoren. Vi tjener ganske likt, jeg tjener for mye til å motta overgangstønad. Jeg skal betale barnehage, klær aktiviteter og utstyr alene. Får støtte til barnehagen fra NAV, men likevel... Er det riktig at han skal regne med nettene som kommer i tillegg fordi vi har annenhver jul- og påskeferie? Kan noen vise til en link med reglene for hvordan man regner hvor mange netter han skal føre opp? Har ikke lyst til å kreve bidraget gjennom nav, da vi har et godt samarbeid nå og noe slikt ville veltet det.
Gjest anonym Skrevet 21. februar 2013 #2 Skrevet 21. februar 2013 Nei det er ikke riktig. Han skal føre opp vanlig samvær, altså mellom 4-9 netter i måneden. Nav tar med i beregningen ang ferier og høytider.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2013 #3 Skrevet 21. februar 2013 Ferier skal selvfølgelig også regnes med. Dere må legge sammen antall døgn i året og dele på 12!
sara-ellis Skrevet 21. februar 2013 #4 Skrevet 21. februar 2013 Hvorfor skulle det ødelegge å ta det gjennom NAV? Det er vel det som er mest vanlig? 1
Gjest alene Skrevet 21. februar 2013 #5 Skrevet 21. februar 2013 Ferier skal selvfølgelig også regnes med. Dere må legge sammen antall døgn i året og dele på 12! Men går ikke det opp i opp? Når han har påskeferien, har jo jeg juleferien og omvendt. 14 dager sammenhengende hver sommer har vi begge, så det går også opp i opp... Skal jeg trekke ifra på overnattingene han har når jeg har jule- og påske- og sommerferie da?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2013 #6 Skrevet 21. februar 2013 Hvorfor skulle det ødelegge å ta det gjennom NAV? Det er vel det som er mest vanlig? Folk er forskjellig, jeg tror ikke det ville falle i god jord hos han...
sara-ellis Skrevet 21. februar 2013 #7 Skrevet 21. februar 2013 Folk er forskjellig, jeg tror ikke det ville falle i god jord hos han... Vel, barnebidrag faller vel ikke i god jord hos noen uansett hvordan det gjøres, er min erfaring! Det enkle er ofte det beste, spør du meg. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #8 Skrevet 21. februar 2013 Bidragskalkulatoren er veldig kjekk, der kan du legge inn alt. Prøv selv så får du opp riktig beløp Den kan også finregne på alle overnattinger over 2 år. Ellers skal også alle overnattinger legges til grunn, også de i ferien. Men det skal regnes et snitt over 2 år for å få dette korrekt. Anonym poster: 0e31eec44291ec0cfc6eb082bac9f7c9 1
Gjest Jepp Skrevet 21. februar 2013 #9 Skrevet 21. februar 2013 Ja, det er helt feil. Har akurat vært igjennom dette selv, og vi har gjennom nav, der regner de utifra at han har 8 netter i måneden, og da får jeg langt mere enn 300, og minstesatsen er jo alltid 1400... og noe, uansett hva hver tjener
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2013 #10 Skrevet 21. februar 2013 Jeg skal ha hovedomsorgen fpr vårt felles barn, han skal ha vanlig samvær, altså åtte netter i måneden. Når han regner ut hvor mye bidrag han skal betale, regner han med alle overnattinger også i feriene. Altså de fjorten dagene i sommerferien, annenhver juleferie, annenhver påskeferie osv... Dermed har han fått til at han skal betale 300 kr i bidrag når han regner ut på bidragskalkulatoren. Vi tjener ganske likt, jeg tjener for mye til å motta overgangstønad. Jeg skal betale barnehage, klær aktiviteter og utstyr alene. Får støtte til barnehagen fra NAV, men likevel... Er det riktig at han skal regne med nettene som kommer i tillegg fordi vi har annenhver jul- og påskeferie? Kan noen vise til en link med reglene for hvordan man regner hvor mange netter han skal føre opp? Har ikke lyst til å kreve bidraget gjennom nav, da vi har et godt samarbeid nå og noe slikt ville veltet det. Sorry mor du tar nok feil. Alle variable døgn skal også med. Dette har ikke noe med inntekter å gjøre. Er dere så uenige kan dere få det regnet ut av NAV for ca. 900 for hver av dere. Jeg stiller spørsmål til deg på hvordan du kan mistenke din tidligere elskede og far til barnet for å lure deg.
Gjest alene Skrevet 21. februar 2013 #11 Skrevet 21. februar 2013 Sorry mor du tar nok feil. Alle variable døgn skal også med. Dette har ikke noe med inntekter å gjøre. Er dere så uenige kan dere få det regnet ut av NAV for ca. 900 for hver av dere. Jeg stiller spørsmål til deg på hvordan du kan mistenke din tidligere elskede og far til barnet for å lure deg. Jeg har vel ikke skrevet noe om at han prøver å lure meg? Vi er ikke enige i hva som er riktg regnemåte, og jeg spør her... Jeg er interessert i at han skal betale det som er riktig, og i at jeg skal motta det som er riktig, ikke ett øre mer eller mindre noen av veiene.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2013 #12 Skrevet 21. februar 2013 Jeg skal ha hovedomsorgen fpr vårt felles barn, han skal ha vanlig samvær, altså åtte netter i måneden. Når han regner ut hvor mye bidrag han skal betale, regner han med alle overnattinger også i feriene. Altså de fjorten dagene i sommerferien, annenhver juleferie, annenhver påskeferie osv... Dermed har han fått til at han skal betale 300 kr i bidrag når han regner ut på bidragskalkulatoren. Vi tjener ganske likt, jeg tjener for mye til å motta overgangstønad. Jeg skal betale barnehage, klær aktiviteter og utstyr alene. Får støtte til barnehagen fra NAV, men likevel... Er det riktig at han skal regne med nettene som kommer i tillegg fordi vi har annenhver jul- og påskeferie? Kan noen vise til en link med reglene for hvordan man regner hvor mange netter han skal føre opp? Har ikke lyst til å kreve bidraget gjennom nav, da vi har et godt samarbeid nå og noe slikt ville veltet det. Du trenger ikke kreve inn gjennom NAV selv om de regner ut. Har jeg hatt barn med deg ville jeg hatt trekk gjennom NAV pga.jeg ikke ville ha krangel med deg. Når dette er sagt finner du rundskrivet fra NAV på link høyresiden barnebidrag www.nav.no Kalkulator tar høyde variable døgn.
Sophie-Ann Skrevet 22. februar 2013 #13 Skrevet 22. februar 2013 Siden det er så stor uenighet mellom dere, ville jeg valgt NAV til å regne ut bidraget deres. Sure penger, men dere sparer dere for veldig mye dritt... 1
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2013 #14 Skrevet 22. februar 2013 Jeg skal ha hovedomsorgen fpr vårt felles barn, han skal ha vanlig samvær, altså åtte netter i måneden. Når han regner ut hvor mye bidrag han skal betale, regner han med alle overnattinger også i feriene. Altså de fjorten dagene i sommerferien, annenhver juleferie, annenhver påskeferie osv... Dermed har han fått til at han skal betale 300 kr i bidrag når han regner ut på bidragskalkulatoren. Vi tjener ganske likt, jeg tjener for mye til å motta overgangstønad. Jeg skal betale barnehage, klær aktiviteter og utstyr alene. Får støtte til barnehagen fra NAV, men likevel... Er det riktig at han skal regne med nettene som kommer i tillegg fordi vi har annenhver jul- og påskeferie? Kan noen vise til en link med reglene for hvordan man regner hvor mange netter han skal føre opp? Har ikke lyst til å kreve bidraget gjennom nav, da vi har et godt samarbeid nå og noe slikt ville veltet det. https://tjenester.na...THS.undefined?0 Det samværet det er snakk om gjelder for netter pr mnd. Han kan IKKE regne med KOMMENDE netter i dette regnestykket. Det reelle bidraget fra far vil være et par tusen kr pr mnd hver mnd. minimum. Dersom han gjør seg vrang må du ta det med folka på NAV.
Gjest Marmot Skrevet 22. februar 2013 #15 Skrevet 22. februar 2013 Selvsagt skal feriesamvær regnes med, og det beste er å bruke bidragsveilederen til NAV for å beregne nøyaktig over en 2-årsperiode. Det er ikke helt usannsynlig at han knapt skal betale bidrag, så lenge du får støtte til barnehage, du får også en ekstra barnetrygd. 2
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2013 #16 Skrevet 22. februar 2013 Kom deg over til NAV og få dem til å regne ut bidraget.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2013 #17 Skrevet 22. februar 2013 Dere kan ikke ha så godt samarbeid som du påstår når det å få regnet ut riktig bidrag kan velte hele greia.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #18 Skrevet 22. februar 2013 Det skal telles netter, slik som far sier, men som andre i tråden sier så må dere beregne et gjennomsnitt over to år fordi årene ikke er like. Du etterspurte link, så her kommer den: http://www.lovdata.no/for/sf/bl/tl-20030115-0123-0.html "§ 9. Samvær Munnleg og skriftleg avtalt og offentleg fastsett samvær kjem som hovudregel til frådrag i tilskot utrekna etter § 1 til § 7 i forskrifta her. Der partane har ein avtale, men ikkje er samde om omfanget, skal det minste felles oppgitte samværet likevel leggjast til grunn. Dersom ein av partane ikkje gir opplysningar om omfanget av samværet, skal opplysningane frå den andre parten leggjast til grunn. Regelen i første stykke gjeld ikkje dersom ein av partane hevdar at avtalen eller offentleg fastsett samvær og rettsforlik ikkje blir følgd opp, men samværet er lågare, og samstundes klart beviser at avtalen eller avgjerda ikkje kan leggjast til grunn. Dersom unntaksregelen i andre stykke blir gjort gjeldande, blir det ikkje gitt noko samværsfrådrag med mindre den som får medhald etter andre stykke, skriftleg stadfester at det blir praktisert samvær etter ei lågare samværsklasse. Samværsfrådraget heng saman med omfanget av samvær slik at dette er delt inn i fire samværsklasser. Frådraget skal gjevast som eit fast kronebeløp avhengig av kva for ei samværsklasse den tilskotspliktige kjem inn under og alderen til barnet. Frådraget er fastsett med utgangspunkt i kostnadene i § 3 andre og tredje stykke i denne forskrifta. Kronefrådraget omfattar utgifter til mat, drikke, helse- og hygieneartiklar, leik og fritid, og transportutgifter. For samværsklasse 3 og 4 er også buutgifter omfatta. Det skal som hovudregel teljast netter for å finne ut kva samværsklasse den tilskotspliktige kjem inn under. Samværsklasse 1 gjeld ved samvær på 2 til 3 netter i gjennomsnitt per månad, klasse 2 ved samvær på 4 til 8 netter, klasse 3 ved samvær på 9 til 13 netter og klasse 4 ved samvær på 14 til 15 netter. Dersom hovudregelen ikkje kan nyttast og den tilskotspliktige har minst to dagar samvær i månaden, skal det teljast dagar, og slik at dagen blir delt inn i fire. Den tilskotspliktige kjem i desse tilfella inn under klasse 1." Anonym poster: 9105f3b7640d1097cfd3d19d08e67b1a
Løvetanten Skrevet 22. februar 2013 #19 Skrevet 22. februar 2013 Ja, far har rett. Alt skal telles med, også de ekstra overnattingene som er i ferier og høytider. På NAV sin hjemmeside kan du nå legge inn dette i en turnus over 2 år.
Kontormus Skrevet 22. februar 2013 #20 Skrevet 22. februar 2013 Bidragskalkulatoren gjør det mulig og regne ut å det totale antall netter pr. 2. år. Dette forårsaker ofte at bidragspliktige vipper over i en annen samværsklasse, og da kan far få langt større fradrag enn han faktisk skal ha mens mor ikke får den samme dekningsgraden for de nettene barnet er hos henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå