Gå til innhold

Dersom man velger å IKKE spise enkelte deler av hva man blir servert i et selskap

134 stemmer

1. 1. Er man uoppdragen / uhøflig / frekk / barnslig, dersom man velger å IKKE spise enkelte deler man blir servert? (F.eks tomater, sopp, potet, brød, agurk, brokkoli, osv )

• Ja!
      29
    • Nei!
      105

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når man er bedt bort på middag spiser man det som blir servert. Uansett! (Med unntak av allergi). Det er jeg oppdratt til. Liker jeg det ikke så forsyner jeg meg med mindre mat og spiser det jeg har forsynt meg med. Jeg ser at de fleste er av en annen oppfatning enn meg, men jeg synes det er frekt (og det ser utrolig dumt ut) når voksne mennesker pirker i maten og sier "jeg liker ikke..."! Det er snakk om å ta seg sammen og oppføre seg som folk!

Godt jeg ikke trenger å spise hos deg da. Jeg syntes voksene mennesker burde akseptere at alle ikke spiser alt. Det hadde vært utrolig lite koselig å sitte i ett selskap der jeg måtte spise ting jeg overhode ikke liker

Endret av mirandaa
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes faktisk det er litt frekt og ikke smake, dersom man tåler alt.

Jeg lurer på hvor mange ganger man smake på selleri,

før omverden aksepterer at man virkelig ikke liker selleri.

Tja, man kan da bli vant med nye smaker. Jeg smaker alltid på all mat uansett om jeg får det servert. Er det noe jeg ikke liker, tar jeg bare bittelitt av dette. Jeg har aldri likt champinjong, men har smakt hver gang jeg har fått det servert. Fikk det servert for en uke siden, og synes plutselig at det ikke var så verst lengre.

Skrevet

Jeg liker det meste. Men: jeg er vokst opp med en far som bedrev tvangsforing. Under ingen omstendigheter vil jeg i dag spise ting jeg ikke liker. Og da mener jeg ikke liker, ikke type rynke litt på nesen og tenke at dette ikke er det beste jeg har smakt, men det går greit nok å spise. Men mat som man blir kvalm og uvel av å spise, eller av tanken på å spise, og som vil medføre psykisk ubehag. Om jeg så hadde sittet ved kongens bord hadde ikke det skjedd.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes faktisk det er litt frekt og ikke smake, dersom man tåler alt.

Tja, man kan da bli vant med nye smaker. Jeg smaker alltid på all mat uansett om jeg får det servert. Er det noe jeg ikke liker, tar jeg bare bittelitt av dette. Jeg har aldri likt champinjong, men har smakt hver gang jeg har fått det servert. Fikk det servert for en uke siden, og synes plutselig at det ikke var så verst lengre.

JustAPhase.jpg

Må skaffe meg et sånt skilt med ordet " sellerihater ".

:fnise:

• Liker 4
Skrevet

Når man er bedt bort på middag spiser man det som blir servert. Uansett! (Med unntak av allergi). Det er jeg oppdratt til. Liker jeg det ikke så forsyner jeg meg med mindre mat og spiser det jeg har forsynt meg med. Jeg ser at de fleste er av en annen oppfatning enn meg, men jeg synes det er frekt (og det ser utrolig dumt ut) når voksne mennesker pirker i maten og sier "jeg liker ikke..."! Det er snakk om å ta seg sammen og oppføre seg som folk!

Det finnes da en mellomting. Om jeg ikke liker en ting, så sitter ikke jeg å pirker i maten eller sier høyt at jeg ikke liker det. Jeg spiser det andre og holder kjeft. Hva er det som er så fælt med det? Det er sjeldent at jeg ikke liker ting. Men om jeg har smakt det hundre ganger og fremdeles ikke liker det hvorfor er det da så himla viktig å tvinge i meg det? Det bare ødelegger måltidet det.

Det er forskjell på å være kresen og det å synes ting smaker pyton. Og man serverer jo mat til folk for at de skal kose seg. Ikke for å oppdra de.

Anonym poster: c9b77548650fa65a5766b54c8fa31f2b

• Liker 6
Skrevet

Frekt:

"æææææÆÆÆÆSJ!"

"sopp er faenmeg ekkelt, ass!"

"Hvem LIKER sånt egentlig!?"

"Åååeh, det er ingen ting jeg liker her, jo" *furtefjes*

"nei, denslags spiser jeg ikke*

*lage grimaser*

"Æh? Nøtter? Vil du jeg skal døøøØØØØØ?!?!?"

Helt greit:

*dytte det man ikke liker/tåler pent og subtilt til siden og spise resten*

*ikke spise alt, men fortsatt gi komplimenter til maten*

Om det blir en problemstilling: forklare pent at "du, alt er kjempegodt, men akkurat sukkererter er jeg ikke så glad i"

Anonym poster: 9003a58d2059ba2acf04a30da779dc23

• Liker 13
Skrevet

Det er jo litt flaut. Å sitte å plukke ut tomatene i retten liksom. Det er jo veldig barnslig.

Flaut og barnslig? Liker man det ikke så liker man det ikke. Det er enkelte ting jeg virkelig ikke takler, og jeg brekker meg om jeg får det i meg(sånn som fisk og potet feks.). Skal jeg da sitte å trø i meg en potet i et middagsselskap for høflighetens skyld? Da ender jeg opp med å spy det opp på asjetten igjen. Vet ikke hva som er verst da jeg? Å la vær å spise det, eller la det komme opp igjen?

• Liker 4
Skrevet

Synes det kommer an på om man forsyner seg selv, eller får det servert på et fat. Dersom man får det servert synes jeg det er helt ok å la det man ikke liker ligge igjen.

Skrevet

Kunne ikke blitt mer enig. Også må vi som reagerer på mat kunne kommunisere med andre. Jeg kan ikke forvente at andre lager en saus uten melk feks, så da må jeg enten si i fra om at jeg ikke skal ha det på forhånd, droppe saus eller ta med egen feks. Folk er ikke tankelesere og kresne mennesker ser jeg litt ned på merker jeg. Nettopp fordi de er dårlig oppdratt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke man er uforskammet om man lar være å spise det man ikke liker, jeg syns man er uforskammet om man ikke lar være å kommentere negativt det man ikke liker.

Nå liker jeg det meste, og får ned så og si alt, men jeg har ikke problemer med at folk lar sopp ligge tilbake på tallerkenen eller om de plukker oliven av pizzaen jeg lager. Det spiller jo ingen rolle for min opplevelse av maten, jeg får jo det jeg liker! ;)

:heks:

• Liker 2
Skrevet

. Folk er ikke tankelesere og kresne mennesker ser jeg litt ned på merker jeg. Nettopp fordi de er dårlig oppdratt.

Er ikke folk tankelesere? Du er tydeligvis tankeleser. Siden du vet at folk er kresne og ikke har andre ting som ligger bak.

• Liker 4
Skrevet

Frekt:

"æææææÆÆÆÆSJ!"

"sopp er faenmeg ekkelt, ass!"

"Hvem LIKER sånt egentlig!?"

"Åååeh, det er ingen ting jeg liker her, jo" *furtefjes*

"nei, denslags spiser jeg ikke*

*lage grimaser*

"Æh? Nøtter? Vil du jeg skal døøøØØØØØ?!?!?"

Dette har jeg tilgode å oppleve med mennesker som er over 4 år. :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg tenker at så lenge man oppfører seg høflig og er diskrét så er det greit. F.eks liker jeg ikke tomater. Det jeg gjør da er å skyve de til siden, uten å si så mye, og spise resten av måltidet. Jeg ser virkelig ikke et problem ved å la den enslige tomaten ligge. Og, ja, jeg er kresen, men for meg er det viktig at man er høflig, og det at man er kresen betyr ikke at man faktisk er barnslig. Jeg har alltid hatt sensitive smaksløker, jeg tåler nesten ikke salt på maten engang før det blir forferdelig å spise, og ja, pepperonipølse er faktisk for sterkt for min gane. Dessverre. Jeg har prøvd uendelig med ganger å venne meg til smaker som tydelig er helt vanlig for andre å like (slik som smør, tomater, oliven, pepperonipølse, salt). Så da plukker jeg ut de få ting som måtte ødelegge fullstendig for resten av måltidet. Det er vel heller bedre at jeg plukker forsiktig vekk det som ødelegger smaken, enn at jeg lar være å spise i det hele tatt.

Det som derimot er barnslig og frekt er hvis man rynker på nesa og sier "æsj, det liker jeg ikke". Hva man liker eller ikke liker bør man holde seg for seg selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Skrevet

Er ikke folk tankelesere? Du er tydeligvis tankeleser. Siden du vet at folk er kresne og ikke har andre ting som ligger bak.

Ja jeg regner meg for å være det da jeg på forhånd spør folk om det er noe de ikke tåler i maten jeg skal lage/oppfordrer folk til å si i fra dersom det er noe de ikke tåler. Dersom dette ikke har blitt gjort regner jeg dem som meget frekke og ufine folk jeg ikke inviterer igjen. Dessuten lager jeg alltid gluten/laktose/eggfri mat så allergier utover det regner jeg da med at mennesker over 18 år greier å si i fra om når de har fått høre at det bare er å gjøre.

Skrevet

Dette har jeg tilgode å oppleve med mennesker som er over 4 år. :fnise:

...det har ikke jeg. :sukk:

Skrevet

Ja jeg regner meg for å være det da jeg på forhånd spør folk om det er noe de ikke tåler i maten jeg skal lage/oppfordrer folk til å si i fra dersom det er noe de ikke tåler. Dersom dette ikke har blitt gjort regner jeg dem som meget frekke og ufine folk jeg ikke inviterer igjen. Dessuten lager jeg alltid gluten/laktose/eggfri mat så allergier utover det regner jeg da med at mennesker over 18 år greier å si i fra om når de har fått høre at det bare er å gjøre.

Tåler? Du vet at det er mer enn allergier som kan ligge bak vanskelige forhold til mat, ja?

Si meg, er du tretten år og ikke vet bedre?

• Liker 6
Skrevet

Tåler? Du vet at det er mer enn allergier som kan ligge bak vanskelige forhold til mat, ja?

Si meg, er du tretten år og ikke vet bedre?

Si meg, regner ikke du deg som voksen nok til å kunne kommunisere med andre?

Dersom noen har noe problem med å bli servert mat hos andre får de jaggu meg kunne ta en prat med vertskapet i stedet for å sitte der som et annet barn å pirke i maten.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det kommer veldig an på om man blir servert eller serverer seg selv. Jeg synes man bør smake på alt som blir servert, men det er vel ikke noe problem å legge igjen noe? Hender jo at man ikke orker å spise alt også. Når man serverer seg selv, tar man det man har lyst på. Aldri tenkt at det kan bli oppfattet som frekt.

Skrevet (endret)

Nei det synes jeg ikke, det er lov å ikke like ting. Skal sies at jeg i litt mer formelle selskap spiser ting jeg ikke nødvendigvis synes er kjempegodt, men ting jeg ikke takler spiser jeg ikke om jeg kan unngå det. Med venner og familie spiser jeg bare ting jeg liker. Jeg har absolutt ingen krav om at folk som spiser hos meg må spise alt, jeg håper de er komfortable nok på besøk hos meg til at de bare spiser det de liker! Blir absolutt ikke sur om de sier at det er noe de ikke liker, det er da helt naturlig, de fleste har matvarer de ikke liker. Skjønner ikke hypen med at alle SKAL like alt...

(Edit: Kan jo legge til at jeg ikke pleier å bli invitert på formelle middager hos venner, vi pleier å avtale hva vi skal spise sammen på forhånd om vi skal ha middag.. eller de inviterer på middag og spør hva jeg har lyst på feks..)

Endret av SoftKitty
  • Liker 2
Skrevet

Si meg, regner ikke du deg som voksen nok til å kunne kommunisere med andre?

Dersom noen har noe problem med å bli servert mat hos andre får de jaggu meg kunne ta en prat med vertskapet i stedet for å sitte der som et annet barn å pirke i maten.

Nei, jeg regner meg ikke som voksen nok. Jeg tenker at dersom jeg for eksempel skulle få servert torsketunge, så kan jeg spise tilbehøret. Torsketunge måtte jeg nemlig spise stadig vekk som barn, og sammen med kål var dette det eneste jeg ikke likte. Likevel satt jeg ved middagsbordet i alt fra 4-7 timer, fra 2-3 årsalder, opp gjennom hele barndommen. Farfar hadde i tillegg kål til hvert eneste måltid, så besøkene der var et rent mareritt. Jeg lekte ikke mye med fettere og kusiner, for å si det sånn. Jeg var for opptatt til å brekke meg av kald, og for meg dengang, ekkel mat.

I dag spiser jeg stort sett alt. Jeg er ekstremt lite kresen. Jeg har ennå ikke opplevd å få mat jeg ikke har kunnet spise og jeg elsker å prøve ny mat.

Så fortell meg, tankeleseren vår, hvordan skal jeg kunne si fra om det er ting jeg ikke liker, om jeg aldri har smakt det som serveres? Jeg har for eksempel aldri spist sushi, det har ikke falt seg slik, men selv om jeg liker tilberedt fisk i ulike varianter, så er det ikke sikkert jeg hadde likt rå. Mener du at jeg skal forvente at de som holder bud skal lage annen mat fordi de serverer noe jeg aldri har smakt og som jeg muligens syns at er så nasty at barndommens traumer bringes frem og jeg faktisk vil ha det helt forjævlig?

Hva ER det med dere som mener at kun fordi ting KAN spises, så MÅ det spises?

For å sette det på spissen; dersom jeg serverer bananlarver og kokt katt, så er det greit, for ingen er allergiske og ingen har sagt fra om at de ikke liker det?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...