Gå til innhold

BH-størrelser!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mitt inntrykk er at angivelsen for EU str (som de fleste går ut fra) har ingenting med dine reelle mål å gjøre. Hvis du derimot måler i tommer (UKstr) eller bruker den Franske str som utgangspunkt, så stemmer de overens med målene. Jeg bruker f.eks. 80F/85E og det tilsvarer overhodet ikke målene under brystet, MEN jeg måler faktisk 36tommer rundt, noe som faktisk stemmer overens med UK str som er oppgitt i BH... Med andre ord, jeg går alltid ut fra tommer og UK mål, da blir det som regel riktig, når man ser bort fra at passform har mye å si.

Anonym poster: 5309e3fc05fb74faf75ecd82d1358031

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men, det finnes ikke change her jeg bor. Vi har triumph, men den dama som jobber der nekter å måle meg eller hjelpe meg å finne BH.

Anonym poster: 64c86d19dca99bf649159c43f7fd554d

Arg, var selv innom Triumph i byen jeg bor i. Dama som jobbet den dagen visste ikke en gang hva en balconette-modell var.....

Edit: Oppdaget at autocorrecten på iPad-en hadde slått inn ;)

Endret av Adele
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg kjøper alltid BH-sett, og det ender med at jeg har sånn ca 30 BH'er hvorav jeg bruker 3.. Har vært i undertøysbutikk, og ble lurt på kjempedyrt undertøy som heller ikke blir brukt. Irriterende. Har ikke vært et sånt sted etterpå.

Er 77 cm + 95 cm. Hva er det sånn egentlig?

Skrevet

Den "vanlige" måten å regne bh-str på, er å måle stramt under brystene og måle (ikke fullt så stramt) over brystene. Så runder du av målet under brystene til nærmeste hele 0 eller 5 og får omkretsen. Differansen mellom målet over brystet og under brystet sier hvilken cup du skal ha. Hvor stor differanse som utgjør de ulike cupene kan variere mellom ulike merker.

Eks: Du over- Du er 77 cm i omkrets under brystene og 95 over. Det vil si at du i utgangspunktet skal bruke 75C eller D.

Du i hovedinnlegget: Synes omkretsen din stemmer helt fint. Kan du virkelig ha en omkrets på 85 cm? Den må da grave seg inn og være ubehagelig å ha på!

Anonym poster: 0902b896fe51eadcf5eb8620ad788b85

• Liker 2
Skrevet

TS: Tror forøvrig du burde bruke 95D.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Enig - dette er latterlig. Jeg måtte måle jeg også og kom til 94 under brystene og 107 over :klo: . Det må da være aldeles feil, for jeg smetter rett inn i 85 D og selv de kan føles litt vide av og til - avhenger veldig av modellen. Til sammenlikning ble jeg i sin tid anbefalt 36 DD noe som vel tilsvarer 80 DD eller 80 E.

Kalkulatoren på change sine sider mente jeg var 90 D.

Hadde jeg endt opp i en 95 "noe som helst" ville jeg i praksis druknet, tror jeg.

Endret av Cata
Gjest Badabing
Skrevet

Den "vanlige" måten å regne bh-str på, er å måle stramt under brystene og måle (ikke fullt så stramt) over brystene. Så runder du av målet under brystene til nærmeste hele 0 eller 5 og får omkretsen. Differansen mellom målet over brystet og under brystet sier hvilken cup du skal ha. Hvor stor differanse som utgjør de ulike cupene kan variere mellom ulike merker.

Eks: Du over- Du er 77 cm i omkrets under brystene og 95 over. Det vil si at du i utgangspunktet skal bruke 75C eller D.

Du i hovedinnlegget: Synes omkretsen din stemmer helt fint. Kan du virkelig ha en omkrets på 85 cm? Den må da grave seg inn og være ubehagelig å ha på!

Takk :) Det er stort sett det jeg ender opp med også, men det er kanskje bare mange rare BH'er.. :P

Skrevet

Det er bare tull at man kan måle seg til riktig bh størrelse ved hjelp av et målebånd og en bh-kalkulator. Bh-str har ingen faste standarer, det er helt opp til hver enkelt produsent å definere størrelsene. MEd andre ord vil det variere mellom produsenter, merker og modeller... Det lureste er å lese seg opp på hvordan en god bh bør sitte og så gå i en butikk og prøve mange forskjellige størrelser og modeller. Kjenn hvilken som sitter riktig og ser best ut på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brassiere_measurement

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er IKKE ubehagelig. Jeg har en BH i 90E eller D og den er så stor at den er meget ubehagelig å ha på. Det er plass til en til av meg i den. Jeg var i byen forrige uke og prøvde BH'er, og jeg kan ikke ha noe større enn 85, uansett cup.

Skrevet

Enig - dette er latterlig. Jeg måtte måle jeg også og kom til 94 under brystene og 107 over :klo: . Det må da være aldeles feil, for jeg smetter rett inn i 85 D og selv de kan føles litt vide av og til - avhenger veldig av modellen. Til sammenlikning ble jeg i sin tid anbefalt 36 DD noe som vel tilsvarer 80 DD eller 80 E.

Kalkulatoren på change sine sider mente jeg var 90 D.

Hadde jeg endt opp i en 95 "noe som helst" ville jeg i praksis druknet, tror jeg.

Enig, enig. 85D eller E er min størrelse tror jeg, men jeg har aldri fulgt "reglene".

Gjest Riskjeks
Skrevet

Er enig i at de kan begå feil på undertøysforretninger også. Var innom en i Trondheim for en del år siden og damen sendte meg hjem med en BH som etter sigende skulle passe meg perfekt. Dyr var den også.

Perfekt my #$"$# :kjefte: . Det skal da ikke være sånn at BH'n gir meg gnagsår? Vi snakker skikkelig gnagsår, på den måten at spilene gnager hull på huden på siden av puppene hvis jeg bruker den mer enn en halv dag?

Dette har jeg også opplevd...

Mitt største problem er at på veldig mange BH'er går skålen/spilene så langt opp på siden, hvis noen skjønner hva jeg mener? Altså sånn at jeg får vondt under og på siden av armene. Derfor må jeg alltid prøve BH'er før jeg kjøper dem, og jeg må ofte pløye gjennom en hel butikk for å finne en med skål som passer til min kropp... Hvorfor finnes det nesten ikke BH'er som ikke stikker en under armene? :sinnatagg:

Jeg erfarer også at det er enorm forskjell i passform. Er ikke helt sikker på målene mine, men tror jeg er rundt 75 cm under bysten, og har ganske små pupper. Bruker stort sett 70C, gjerne 65C/D også hvis det finnes.

Skrevet

Vil bare tipse om http://www.bratabase.com/

Masse informasjon, mål og bilder av forskjellige BHer fra typisk undertøysforretninger.

Anonym poster: 84ab7ce334838eb65c5412e3b405f7f0

Skrevet

Det beste er å få målt seg. For formen på BH en kan variere fra merke til merke. Jeg brukte 95C/D og gikk ned noen kilo. Ble målt i butikken så nå bruker jeg 85E!! Så nå sitter puppene der de skal :)

Anonym poster: dae8d8e505aa92fc95cffab6b56f5f8b

Skrevet

Hvorfor finnes det nesten ikke BH'er som ikke stikker en under armene? :sinnatagg:

Og hvorfor kan ikke en produsent holde seg til ca. samme passform? :kjefte: Fant et supert merke på nett (trodde jeg). Satt som et skudd alle veier, så jeg klinket til med en litt annen modell fra samme produsent og den ble total katastrofe - spilene var helt annerledes plassert.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg testa nett Change sin kalkulator: resultatet blei 60DD... Eg er 69cm under, og 82 rundt bysten. Dersom desse centimetra skulle ha noko å seie, så ville 65 vere rett (dersom ein rundar nedover). Eg mistenkjer Change for å lage storleikane sine slik at dei fleste av oss får mindre omkrets og større cup berre for å få oss til å kjenne oss tynne og med store pupper... DD, liksom, HAH!

Skrevet

Eg mistenkjer Change for å lage storleikane sine slik at dei fleste av oss får mindre omkrets og større cup berre for å få oss til å kjenne oss tynne og med store pupper... DD, liksom, HAH!

Uenig, siden jeg ble 10 cm større enn det jeg beviselig bruker :fnise: .

Gjest Riskjeks
Skrevet

Eg testa nett Change sin kalkulator: resultatet blei 60DD... Eg er 69cm under, og 82 rundt bysten. Dersom desse centimetra skulle ha noko å seie, så ville 65 vere rett (dersom ein rundar nedover). Eg mistenkjer Change for å lage storleikane sine slik at dei fleste av oss får mindre omkrets og større cup berre for å få oss til å kjenne oss tynne og med store pupper... DD, liksom, HAH!

Og gi oss ekstreme størrelser slik at vi ikke kan handle hos kjedebutikkene :P

Skrevet

Og gi oss ekstreme størrelser slik at vi ikke kan handle hos kjedebutikkene :P

Handler heller en god bh fra Change som holder noen vask, enn å kjøpe ørten bher fra Cubus, Lindex, H&M osv som holder maks tre vasker.

Fant min store favoritt på Cubus. Holdt et par vasker før den begynte å brette seg nedover. Og ja; bruker vaskepose. Takk og lov for lommeboka mi, kostet den ikke mye..

Skrevet

Alle BHer bør vaskes for hånd uansett.

Anonym poster: 84ab7ce334838eb65c5412e3b405f7f0

Gjest Riskjeks
Skrevet

Handler heller en god bh fra Change som holder noen vask, enn å kjøpe ørten bher fra Cubus, Lindex, H&M osv som holder maks tre vasker.

Fant min store favoritt på Cubus. Holdt et par vasker før den begynte å brette seg nedover. Og ja; bruker vaskepose. Takk og lov for lommeboka mi, kostet den ikke mye..

Jeg har BH'er fra billigkjedene jeg har hatt i mange år... De to BH'ene fra Change vet jeg ikke noe om kvaliteten på, de er jo så vonde å ha på seg at jeg aldri orker å bruke dem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...