Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppdratt til å spise den maten jeg får servert, til å reise meg for eldre på bussen, til å alltid stille opp dersom jeg blir bedt i selskap eller om en tjeneste og å prioritere andre foran meg selv. Jeg blir så lei av at det bare går den ene veien bare. Jeg har en venninne som aldri kan bli med på noe hvis det ikke passer hennes timeplan, selvom planen hennes er å gå en tur med bikkja. Og da snakker vi ikke om akkurat NÅh liksom, vi snakker om å avtale på forhånd. Har du lyst til å bli med på vennetreff sammen med meg og to andre onsdag klokken sju kan jeg spørre. Nei da skal jeg gå tur med bikkja (trene, vaske klær, rydde i spiskammerset, vaske bilen, hva som helst) men jeg kan klokken halv åtte kan hun si da. Og sånn er det bestandig. Og om hun faktisk kommer en sjelden gang, da er ikke maten som serveres bra nok. Det vil si, hun spiser den kanskje, men plukker ut bare det hun vil spise, sier ting som Jeg spiser ikke svisker / epler / poteter / melkeprodukter / tomater osv. Jeg begriper meg ikke på det. Hvorfor er folk sånn? Jeg kjenner flere. Jeg kan ikke fordra oliven, men om jeg ble det servert i en rett hadde jeg aldri i verden pelt det ut. Er jeg for godt oppdratt?

Anonym poster: 5fb821e5ca92cec79153e980d04e0c96

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er du.

Jeg spiser ikke ting jeg ikke liker, aldri klart det.

Men jeg stiller opp til tjenester og slike ting uten å mukke, så jeg håper det veier opp for at jeg ikke spiser svisker =p

Anonym poster: b88e92f9dc48c539373c7952da4365ca

• Liker 5
Skrevet

jeg stiller meg ikke opp på bussen for denne eldre grådige generasjonen som har sått oss i denne helvetes knipavi er i. folk er ikke frekke, folk har fått prinsipper!

Anonym poster: a119cd608b83b795240c9bac743541bd

• Liker 3
Skrevet

Eeh frekt å plukke ut det man ikke liker? Hvorfor er det frekt? Jeg vil jo heller si det er frekt å servere noe ikke alle kan ha. Og alt skal ikke gå etter din timeplan. Om venninna dihar ting å gjøre så må ho da vitterlig få lov til det. Og hunden krever sitt. Den kan faktisk ikke vente eller utsettes

Skrevet

Jeg spiser alltid det jeg får servert borte, og jeg er egentlig maks kresen.

Men hos venninner så tillater jeg meg selv å pille ut ting jeg ikke liker, de er jo venninner, ikke som om det første møte med svigers liksom.

Anonym poster: 168012ba443feece3e8515a9f95c2dae

• Liker 2
Skrevet

jeg stiller meg ikke opp på bussen for denne eldre grådige generasjonen som har sått oss i denne helvetes knipavi er i. folk er ikke frekke, folk har fått prinsipper!

Anonym poster: a119cd608b83b795240c9bac743541bd

hva mener du med at de eldre har satt oss i denne situasjonen? hva tenker du på?

• Liker 1
Skrevet

Og om hun faktisk kommer en sjelden gang, da er ikke maten som serveres bra nok. Det vil si, hun spiser den kanskje, men plukker ut bare det hun vil spise, sier ting som Jeg spiser ikke svisker / epler / poteter / melkeprodukter / tomater osv. Jeg begriper meg ikke på det. Hvorfor er folk sånn? Jeg kjenner flere. Jeg kan ikke fordra oliven, men om jeg ble det servert i en rett hadde jeg aldri i verden pelt det ut. Er jeg for godt oppdratt?

Jeg er også som henne.

Jeg spiser ikke svisker / epler / poteter / melkeprodukter / tomater osv.

Det handler jo ikke om at det er noe galt med maten.

Det handler om at jeg/hun blir syk en hel kveld og flere dager etter - av å spise det.

For min del er kvelden og resten av helgen og mest sannsynligvis også mandagen ødelagt, hvis jeg får dette servert fredag kveld/ lørdag kveld.

Skrevet

Jeg er som deg, TS. Men det er risikoen ved å ta hensyn til andre. Du får ganske ofte ikke det samme i retur. Godhjerta, velmenende foreldre som oppdrar barna til å bli gode altruister bør tenke seg nøye om. En endeløs rekke skuffelser venter nemlig disse barna. Verden er full av egoister og andre skrotinger.

Skrevet

Jeg synes helt ærlig at du er rar Ts som irriterer deg sånn. Kan du ikke bare henge med de a der vennene dine?

Skrevet

Jeg er oppdratt til å spise den maten jeg får servert, til å reise meg for eldre på bussen, til å alltid stille opp dersom jeg blir bedt i selskap eller om en tjeneste og å prioritere andre foran meg selv. Jeg blir så lei av at det bare går den ene veien bare. Jeg har en venninne som aldri kan bli med på noe hvis det ikke passer hennes timeplan, selvom planen hennes er å gå en tur med bikkja. Og da snakker vi ikke om akkurat NÅh liksom, vi snakker om å avtale på forhånd. Har du lyst til å bli med på vennetreff sammen med meg og to andre onsdag klokken sju kan jeg spørre. Nei da skal jeg gå tur med bikkja (trene, vaske klær, rydde i spiskammerset, vaske bilen, hva som helst) men jeg kan klokken halv åtte kan hun si da. Og sånn er det bestandig. Og om hun faktisk kommer en sjelden gang, da er ikke maten som serveres bra nok. Det vil si, hun spiser den kanskje, men plukker ut bare det hun vil spise, sier ting som Jeg spiser ikke svisker / epler / poteter / melkeprodukter / tomater osv. Jeg begriper meg ikke på det. Hvorfor er folk sånn? Jeg kjenner flere. Jeg kan ikke fordra oliven, men om jeg ble det servert i en rett hadde jeg aldri i verden pelt det ut. Er jeg for godt oppdratt?

For godt oppdratt. vell nei. person med få egene meninger vil jeg heller si. siden du gjør som du blir fortalt og sånn er det. så er du litt egoistisk pga du blir oppgitt og sur for at venninen din ikke er som deg. for i din verden så er du perfekt mens alle andre har dårlig oppdragelse i følge deg selv.

Noen ville faktisk kalt deg litt ødelagt. men men sånn er verden, alle er forskjellige. o

Det du må gjøre er og gå i deg selv og bestemme deg om du synes det er viktig og bruke tid energi på sånne ting . jeg mener du kaster bort tiden din, men det er bare meg.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er som deg, TS. Men det er risikoen ved å ta hensyn til andre. Du får ganske ofte ikke det samme i retur. Godhjerta, velmenende foreldre som oppdrar barna til å bli gode altruister bør tenke seg nøye om. En endeløs rekke skuffelser venter nemlig disse barna. Verden er full av egoister og andre skrotinger.

Er det egoistisk å allerede ha planer?

Er det egoistisk å være allergisk?

Hvem er egentlig den største egoisten her?

• Liker 4
Skrevet

Peller alltid ut ting jeg ikke liker i maten jeg, uansett hvor jeg er og hvem jeg er med. Synes ikke jeg er frekk som gjør det.. Det er vel bedre at jeg feks peller ut brokkolien enn at jeg brekker meg ved matbordet? Jeg har nemlig ikke den evnen til at jeg klarer å trøkke i meg ting jeg ikke liker jeg!

• Liker 4
Skrevet

Jeg er også som henne.

Det handler om at jeg/hun blir syk en hel kveld og flere dager etter - av å spise det.

For min del er kvelden og resten av helgen og mest sannsynligvis også mandagen ødelagt, hvis jeg får dette servert fredag kveld/ lørdag kveld.

Nå tyder beskrivelsen i TS' innlegg åpenbart på at venninnen ikke spiser det fordi hun bare ikke liker det. Jeg er helt sikker på at TS ikke insisterer på å tvinge i folk mat de er allergiske mot. Hun virker altfor oppegående til å ikke forstå at folk ikke spiser mat de blir syke av.

Jeg er helt enig med TS i det andre også, forresten. Problemet er at mennesker i det store og det hele er enkle og ubrukelige ting. Jeg også, altså, det er ikke det.

Anonym poster: d7f2bfd4434274cb504b10b171aef05d

• Liker 6
Skrevet

Er det egoistisk å allerede ha planer?

Er det egoistisk å være allergisk?

Hvem er egentlig den største egoisten her?

Det er selvsagt ikke egoistisk noen av delene du nevner. Jeg leste simpelthen HI annerledes. Jeg tolket det som en generell oppgitthet over at folk tar betraktelig mindre hensyn til henne enn vice versa. Hvis det er tilfellet har hun all grunn til å klandre folk, selv om eksemplene hun bragte på bordet ikke var de mest illustrerende.

Skrevet

Nå tyder beskrivelsen i TS' innlegg åpenbart på at venninnen ikke spiser det fordi hun bare ikke liker det.

Anonym poster: d7f2bfd4434274cb504b10b171aef05d

"Og om hun faktisk kommer en sjelden gang, da er ikke maten som serveres bra nok.

Det vil si, hun spiser den kanskje, men plukker ut bare det hun vil spise, sier ting som

Jeg spiser ikke svisker / epler / poteter / melkeprodukter / tomater osv."

Alle disse tingene er typiske matvarer som mange med allergi / kryssallergi reagerer på.

Frukter og grønnsaker med sten og mat med laktose.

" Jeg spiser ikke " og " Jeg liker ikke " er to forskjellige ting.

( Men jeg synes også de som ikke liker tomat, skal få slippe å spise det,

uten at det skaper et ramaskrik )

• Liker 1
Skrevet

Det er selvsagt ikke egoistisk noen av delene du nevner. Jeg leste simpelthen HI annerledes. Jeg tolket det som en generell oppgitthet over at folk tar betraktelig mindre hensyn til henne enn vice versa. Hvis det er tilfellet har hun all grunn til å klandre folk, selv om eksemplene hun bragte på bordet ikke var de mest illustrerende.

Jeg tolket også TS sitt innlegg som oppgitthet.

Men aller mest som uvitenhet. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tolket også TS sitt innlegg som oppgitthet.

Men aller mest som uvitenhet. :)

Jeg mener det du reagerer på er en avsporing. De færreste ville kreve av deg at du spiser mat som inneholder laktose hvis de vet at du ikke tåler det. TS har derimot helt rett i at mange er egoister. Mennesket har kanskje alltid vært det, men det er gradienter av alt. Jeg er gammel nok til å huske at folk ikke satt med skoene plantet på trikkesetet, eller lot gravide kvinner eller eldre få plassen. Senest for noen dager siden var det en sak på Aftenposten hvor det av undersøkelser som Ruter og NSB har foretatt fremgikk at folk blir stadig mer egoistiske. Det opprører meg. Jeg blir faktisk forbanna når jeg ser en skroting sitte med beina på setet i en full trikk, eller lar bikkja si sitte der. Jeg foretrekker at mennesker er mennesker, ikke apekatter. Egoister er apekatter fordi de ikke har impulskontroll, og heller ingen hjerne å snakke om. Sitter du med beina på setet eller albuer deg inn i vogna før meg har du ingen grunn til å klage når jeg snakker til deg som om du er less than human. Da vil jeg kaste en banan foran beina dine, og du har intet å si på det.

Skrevet

Enig med at det er mange frekke folk der ute..

Folkeskikken er borte.. :P

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også som henne.

Signerer denne. Holder meg vekke fra enkelte matvarer pga jeg blir dårlig. Men jeg spiser litt forsiktig det jeg blir servert i klubb osv. Men påpeker ikkeat jeg ikke liker, eller kan spise det og det. Jeg holder meg unna brød mat også ( pga hvete, sukker og gjær). Spiste to skiver i dag i lunsjen, og har hattt vondt i magen og suroppstør etter brød måltidet...

Skrevet

TS har derimot helt rett i at mange er egoister. Mennesket har kanskje alltid vært det, men det er gradienter av alt. Jeg er gammel nok til å huske at folk ikke satt med skoene plantet på trikkesetet, eller lot gravide kvinner eller eldre få plassen.

Selvsagt finnes det egoister.

Men folk bør tenke litt etter hvem de kaller for egoister. Og hvorfor.

Det er forskjell på å ikke spise tomaten i et middagselskap vs. det å sitte med sølete sko på setet på trikken.

Og det er forskjell på å måtte stå over desserten fordi den er laget med fløte

og det å ikke reise seg for gravide / eldre / personer med stokk og krykker.

Det er faktisk kjedelig å få kommentarer som

" ÅH. DU SPISER JO INGENTING. "

" JAMMEN DU KAN JO I DET MINSTE SMAKE DA "

" ÅH. DU ER SÅ KRESEN "

når man egentlig bare er veldig-veldig allergisk - mot veldig-veldig mye.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...