Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har prøvd å søke litt rundt på nettet, men jeg skjønner ingenting så jeg spør her. Hvordan blir det med penger fra Nav hvis jeg og sambo gifter oss? Jeg får aap og han er fattig student. Vil jeg miste penger, eller risikere baksmell på skatten? Håper noen som har litt peiling kan mate det inn med teskje til meg, hehe!

På forhand takk!

Anonym poster: e65e692ca37de8b70dbf3cc8ec997837

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du gifter deg får ingen konsekvenser for AAP, men hvis du hadde fått sosialstønad kunne det ha fått det dersom mannen hadde råd til å forsørge deg. Skattemessig tviler jeg at det får noen stor betydning for dere, men det er ikke mulig å svare på med så lite informasjon.

Anonym poster: 58ad75f947d6e69884df62cabbe65f83

Skrevet

Høres ut som det verst tenkelige tidspunktet å gifte seg på egentlig

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor?

Jeg luret på det samme, men samboeren min tjener godt, mens jeg går på aap. Har enda ikke klart å lese meg frem til om jeg får mindre penger eller ikke...syns nav sine hjemmesider er forferdelig vanskelige :(

Anonym poster: eb4aaf832cc653efb4af7c876ad117eb

Skrevet

Hvorfor? Det er gratis å gifte seg.

Anonym poster: d3f11a5ffe09b353861a223d2b2f732e

• Liker 2
Skrevet

Om samboeren din har ingen/veldig lav inntekt, kan det være du blir liknet i skatteklasse 2 om dere gifter dere, så sånn sett kan det være en fordel, selv om de fleste på AAP betaler så lite skatt allerede at det ikke utgjør noen stor sum.

Anonym poster: 41d002add973262cd181b370550fe494

Skrevet

Hvorfor?

Jeg luret på det samme, men samboeren min tjener godt, mens jeg går på aap. Har enda ikke klart å lese meg frem til om jeg får mindre penger eller ikke...syns nav sine hjemmesider er forferdelig vanskelige :(

Anonym poster: eb4aaf832cc653efb4af7c876ad117eb

Du kommer ikke til å få mindre penger, AAP går på individet.

Anonym poster: c99b332dd39e5b44627d3e9c58aa722f

Skrevet

hmmm ingen her som har fått med seg man har samme rettigheter om man er samboere,enn om man var gift før. ?

er en grunn til man får delt foreldreansvar om man bor sammen da man får barn. før fikk man det kun ved registrert samboer skap/gift,.

Anonym poster: 29a137e15ddc2f2c89efd7cfb51112da

Skrevet

Hvorfor? Det er gratis å gifte seg.

Anonym poster: d3f11a5ffe09b353861a223d2b2f732e

Ja, det er det.

Men hvis man gifter seg så KAN det få konsekvenser for stipend/lån hos Lånekassa.

Og å gifte seg på en tid den ene parten er syk/skadet og den andre lever på studielån, høres ikke ideelt ut for min del. Hvis man skal leve sammen resten av livet - så kan man kanskje vente ett år eller to.

Jeg klarer ikke helt å se for meg å kombinere et fulltidsstudie med bryllupsplanlegging :P

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke helt å se for meg å kombinere et fulltidsstudie med bryllupsplanlegging :P

:fnise: Man trenger ikke akkurat gjøre bryllupsplanleggingen til en fulltidsjobb altså. Jeg brukte to ettermiddager på å planlegge mitt bryllup og en formiddag på å kjøpe kjolen.

Det er også lite sannsynlig at AAP-inntekten er så høy at det får konsekvenser hos Lånekassen, men det er jo bare å sjekke på forhånd.

Endret av Marmot
Skrevet

Om samboeren din har ingen/veldig lav inntekt, kan det være du blir liknet i skatteklasse 2 om dere gifter dere, så sånn sett kan det være en fordel, selv om de fleste på AAP betaler så lite skatt allerede at det ikke utgjør noen stor sum.

Anonym poster: 41d002add973262cd181b370550fe494

Hvor i alle dager får du det i fra? AAP favner jo et utrolig vidt spekter av mennesker som en tid ikke er i jobb. Ikke alle på AAP er ungdom uten særlig arbeidserfaring.

Anonym poster: 7cf2ee321e1e84ff3f6fa91037926a31

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg kan ingenting om økonomi :sjenert: , men jeg tror det var slik at mannen min havnet i en annen skatteklasse eller noe slikt mår vi giftet oss.

Han tjener helt greit, mens jeg har minstesats aap

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...