Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann :)

Jeg har et lite dilemma her. Jeg er personlig veldig imot dyretesting av sminke, hudpleie osv, og ville aldri kjøpt noe jeg vet er testet på dyr. Nå er saken den at jeg har fått sminke i bursdagsgave, den er fra et merke som påstår at de ikke tester på dyr, men jeg fant ut at de selger i Kina og der er vel alt testet?

Det er heller ikke mulig å bytte, gaven er kjøpt i utlandet.

Så, alle andre som bryr seg om dyretesting: hva ville dere gjort? Jeg kan som sagt ikke bytte, og jeg har på ingen måte samvittighet til å kaste det i søpla, sånt gjør man ikke med gaver, mener jeg. Men, jeg liker ikke helt tanken på å bruke det heller :sjenert: Føler meg fryktelig utakknemlig nå, det er sminke til flere hundre kroner... Spurte et par av venninnene mine, som er like opptatt av dyretesting, de synes det var kinkig og visste ikke hva de ville gjort selv.

Anonym poster: d3054d81b1c870c9e5747044d61a6000

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også ekstremt imot dyretesting, og har vært i samme situasjon som deg. Fikk en leppestift i bursdagsgave i fjor, og fant senere ut at merket testet på dyr. Jeg har faktisk brukt produktet likevel, og tenkt som så at "javel, nå har jeg et produkt som er testet på dyr.. da får jeg holde meg unna dette merket senere".. så enkelt er det, tenker jeg. Og siden det du har fått er fra utlandet, er det jo egentlig klin umulig for deg å bytte, så jeg ville bare brukt det. Produktet er jo kjøpt og betalt, og det får du jo ikke endret på. Å kaste det i søpla endrer ingenting.

• Liker 6
Skrevet

Forresten; det produktet jeg fikk var bestilt fra en internettside eller noe, så var vanskelig for meg å bytte. Men om jeg noen gang mottar sminke fra f.eks. Max Factor i gave, DA bytter jeg det. Har man mulighet så er det bare riktig å gjøre det, mener nå jeg. Men det blir jo litt kinkig når det er fra et annet land o.l.

Skrevet

Om jeg får noe som er dyretestet uten mulighet til å bytte det, så kaster jeg det.

Skrevet

Bruk det opp. Det er ikke du som har støttet industrien direkte, men du skader miljøet direkte ved å bare hive det.

Anonym poster: 609e64a8ef9a49c8882fa960a7a51102

• Liker 8
Gjest Euforia
Skrevet

Jeg bruker det. :) Synes det blir teit å kaste det, da det ikke har noe å si fra eller til siden produktet allerede er testet og dyrene allerede er drept. Jeg redder virkelig ingen ved å kaste produktet, men jeg kjøper selvfølgelig ikke produktet igjen selv om jeg synes det er fantastisk.

• Liker 6
Gjest Tigress
Skrevet

Eg synest også det er greitt å bruke det opp, altså. Eg synest det blir for dumt å kaste brukbare ting, men eg må vedgå at eg er ganske liberal der - eg brukar arva pels..

Skrevet

Bruker det,rett og slett fordi giveren av gaven har allerede støttet dyretestingsindustrien og det kan man ikke forandre på uansett. Men man kan velge å være mer miljøvennlig ved å ikke kaste det.Evt. kan man gi det bort til noen andre som har bruk for det :)

Man bruker jo f.eks håndsåpe når man har vært på toalettet hos andre/ute på byen osv,og de såpene er ganske sikkert testet på dyr.

Selv er jeg veldig bevisst på å ikke kjøpe produkter testet på dyr.

Anonym poster: 19f6a46e3a9d56029b8f5955c446fb59

• Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg kjøper aldri noe som er testet på dyr. Men da jeg satte meg inn i det og gikk over til ikke-dyretestede produkter, brukte jeg fortsatt opp Redken-hårsprayen min osv. Jeg synes at så lenge man selv ikke bidrar til det, er det det viktige. Nå er skaden på en måte allerede skjedd. Hvis du synes det er veldig ubehagelig å bruke det kan du bare gi det bort til noen. :)

Synes pels blir noe annet. Da "reklamerer" man for det når man går med det, men ingen ser hva du har i sminkepungen din.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, blir så jeg beholder dem og ser om de kan komme til nytte tross alt :) Det verste er at tante (som jeg fikk gaven av) hadde spurt selgeren i butikken om produktene var dyretestet fordi hun vet at jeg er opptatt av sånt, og selgeren hadde sagt at de ikke var det...fint at folk er ærlige, hva? :P

Anonym poster: d3054d81b1c870c9e5747044d61a6000

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Ja, jeg ville nok ha brukt det opp jeg også. Har gjort det selv før, også aldri kjøpt det selv.

Jeg kan jo bruke produkter som er testet når jeg er på besøk hos andre. For eksempel hvis jeg er hos foreldrene mine og ikke har egen tannkrem med så bruker jeg den de har selv om den er testet på dyr.

Noen ganger så blir det til at jeg bruker produkter som er testet på dyr, men jeg prøver alt jeg kan å ikke kjøpe selv og dermed støtte noe jeg er imot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...