Gå til innhold

Hvorfor liker ikke katter vann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså som i å få det på seg, ikke drikke det.

De fleste andre dyr bryr seg ikke om de får litt vann i pelsen, men katter skyr vann som pesten! :klo:

Anonym poster: bf187423300c838712bc58af052e3929

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke min. Den bruker vannskåla badekar og skal på død og liv være med inn i dusjen, og tar gjerne en tur i badekaret også. Har en fabrikkfeil tror jeg.

• Liker 2
Skrevet

Tror det er fordi at de blir kalde? :vetikke:

Anonym poster: fb8201699fb865af7e81508ad9f4179a

Skrevet

Det er faktisk noen katter som ikke hater vann. Det gjelder for eksempel den tyrkiske van-katten (den heter faktisk det) som bor ved bredden av sjøen Van øst i Tyrkia. Denne katterasen elsker vann og fuktighet og har stor glede av å ta seg svømmeturer i sjøen.

Når mange tamkatter har et anstrengt forhold til vann, har det trolig noe med varme og kulde å gjøre. Kattens pels er ganske tørr, den blir raskt gjennomvåt og mister da alt den har av isolerende evne. For katter i varme strøk er det knapt noe problem, mens katter som holder til på tempererte breddegrader ikke har råd til å skille seg av med kroppsvarme på den måten. Det synes å være et mønster i det at jo nærmere ekvator man kommer, desto bedre liker de lokale kattene vannet.

Tamkattene nedstammer fra flere forskjellige villkattraser. De som er i slekt med den europeiske villkatten som lever i tempererte strøk, har arvet denne rasens vannskrekk. Og de holder fast ved denne frykten selv om de blir omplassert til varmere himmelstrøk. De fleste kattene man støter på her i Skandinavia har europeiske villkatter i stamtreet, det er derfor de misliker så sterkt å bade. Andre raser stammer fra nubisk villkatt, som kommer fra ørkenområdene i Nord-Afrika og Midtøsten, og denne rasen lider ikke av vannskrekk.

Men oppveksten spiller også inn. Premiekatter som ofte skal på utstilling, må finne seg i å bli badet med jevne mellomrom, og det er sjelden noe problem for dem hvis de er blitt vant til det fra de var kattunger.

Kilde: Illustrert vitenskap.

• Liker 2
Skrevet

Mine har ingenting i mot vann :)

Skrevet

Går helt greit og gi min katt en bad, han sitter der pent og rolig til matmor er ferdig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...