AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #1 Skrevet 20. februar 2013 Jeg er en 20 år gammel jente, 168 høy og veier ca 60 kg. De siste 3 mnd (minst) har kostholdet mitt sett omtrent sånn ut: Frokost: 2 brødskiver med egg og majones Lunch: 2 rundstykker med smør og diverse pålegg eller varmmat (lasagne/gryte/pizza osv) Middag: varierer veldig, men spiser meg mett (som regel en stor tallerken med det som serveres) På kvelden spiser jeg kanskje en toast. I tillegg til dette spiser jeg minst 100 gram sjokolade hver dag, som regel 150-200 gram. Til tross for dette kostholdet går jeg ikke opp i vekt, og ser heller ikke slapp ut. Ser tvert imot slank og fit ut, og jeg skjønner ikke hvordan det er mulig? Virker som at folk rundt meg lurer på det samme. Jeg er klar over at kostholdet mitt ikke er bra, og det vil jeg gjøre noe med. Men når jeg holder vekten med dette matinntaket, vil jeg ikke da rase ned i vekt om jeg begynner å spise sunt og kutter ut sjokoladen? hva tror dere? Anonym poster: b20b045ab15189eeb9d16087a4279971
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #2 Skrevet 20. februar 2013 Kroppen er fom regel flink til å gi beskjed når man spiser for lite. Bortsett fra at du inntar lite grønnsaker spiser du helt normalt for en ung kvinne (antar du er det) i moderat aktivitet. Anonym poster: 349eb6af17b9a4c11e8433b484af71a5 4
Gjest taco1 Skrevet 20. februar 2013 #3 Skrevet 20. februar 2013 Ja si det. Jeg har det litt likt, bare at jeg ikke ser stram ut, men jeg holder også vekten.
Gjest *Maja* Skrevet 20. februar 2013 #4 Skrevet 20. februar 2013 Du spiser helt normalt, ikke supersunn mat, og du spiser akkurat det kroppen trenger for å holde vekten du har. Om du vil endre kostholdet og ikke vil ned o vekt, så må du bare passe på at du ikke spiser mindre kalorier enn det du inntar per i dag. 1
Gjest Cuntzilla Skrevet 21. februar 2013 #5 Skrevet 21. februar 2013 (endret) Jeg holder også vekten når jeg spiser "hva jeg vil", som jeg nok tror fort er enda mer enn deg. Er på ingen måte immun mot å legge på meg, når jeg tar helt av (for eksempel den type ferie hvor det går mest i treretters lunsjer og middager og alkohol hele dagen og ørten iskremer som mellommåltider) så går jeg opp. Men på vanlige spiserutiner så kan jeg velge usunne og kaloririke varer uten problem, føler det regulerer litt seg selv. Jeg nok spiser f eks ikke så veldig store porsjoner før jeg blir mett, og jeg er i moderat aktivitet. Man kan fint holde seg slank på søppelmat, og det du spiser høres ikke ut som søppel heller akkurat - bare et helt vanlig norsk kosthold. At du ser fit ut kan ha med gener å gjøre, og kanskje at du har trent mer før og har et slags grunnlag eller bruker kropp og muskler mer i hverdagen enn du tror. Når jeg passer veldig på kostholdet, og gjerne trener i tillegg, så går jeg ned. Men det er ikke sånn at jeg raser ned bare ved å gjøre små grep som å kutte sjokoladen og majonesen, eller bytte ut brødskivene med omelett. Man kan fort få inn ca samme mengde kalorier selv om man bytter usunt med sunnere. Det er jo nettopp det mange på slankern sliter med, det hjelper ikke så mye å gå over til fullkornspasta, nøtter og nutrilettbarer når man får i seg like mange kalorier som man gjorde før "dietten". Så hvis målet ditt er å ikke rase ned i vekt, men bare bli sunnere så ville jeg ikke bekymret meg. Du får se an hvordan det går etter noen uker med endret kosthold, og justere opp hvis du merker at du begynner å miste vekt. Den enkleste måten er vel å legge til noe sunt fett, som nøtter, oljer, avokado etc. Men i utgangspunktet så tror jeg ikke du trenger å tenke så mye på det, jeg har for en stund siden endret til et litt sunnere kosthold og fråtser i fisk og brokkoli og cottage cheese og kesam og har ikke gått ned et gram (det var heller ikke målet). Endret 21. februar 2013 av Cuntzilla 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #6 Skrevet 21. februar 2013 Jeg er en 20 år gammel jente, 168 høy og veier ca 60 kg. De siste 3 mnd (minst) har kostholdet mitt sett omtrent sånn ut: Frokost: 2 brødskiver med egg og majones Lunch: 2 rundstykker med smør og diverse pålegg eller varmmat (lasagne/gryte/pizza osv) Middag: varierer veldig, men spiser meg mett (som regel en stor tallerken med det som serveres) På kvelden spiser jeg kanskje en toast. I tillegg til dette spiser jeg minst 100 gram sjokolade hver dag, som regel 150-200 gram. Til tross for dette kostholdet går jeg ikke opp i vekt, og ser heller ikke slapp ut. Ser tvert imot slank og fit ut, og jeg skjønner ikke hvordan det er mulig? Virker som at folk rundt meg lurer på det samme. Jeg er klar over at kostholdet mitt ikke er bra, og det vil jeg gjøre noe med. Men når jeg holder vekten med dette matinntaket, vil jeg ikke da rase ned i vekt om jeg begynner å spise sunt og kutter ut sjokoladen? hva tror dere? Anonym poster: b20b045ab15189eeb9d16087a4279971 Sånn hadde jeg det også, kunne spise hva og når jeg ville. Er en godtegris av dimensjoner men ingenting festet seg- TIL JEG BIKKET 30!! Fra da av har det bare gått en vei -------> OPP! Og nå sitter det bom også. SÅ anbefaler deg å få inn gode vaner nå, så du kan beholde vekten også etter fylte 30. Anonym poster: c503b936e6fc1996b40d9be52ff9df7a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #7 Skrevet 21. februar 2013 Jeg holder også vekten når jeg spiser "hva jeg vil", som jeg nok tror fort er enda mer enn deg. Er på ingen måte immun mot å legge på meg, når jeg tar helt av (for eksempel den type ferie hvor det går mest i treretters lunsjer og middager og alkohol hele dagen og ørten iskremer som mellommåltider) så går jeg opp. Men på vanlige spiserutiner så kan jeg velge usunne og kaloririke varer uten problem, føler det regulerer litt seg selv. Jeg nok spiser f eks ikke så veldig store porsjoner før jeg blir mett, og jeg er i moderat aktivitet. Man kan fint holde seg slank på søppelmat, og det du spiser høres ikke ut som søppel heller akkurat - bare et helt vanlig norsk kosthold. At du ser fit ut kan ha med gener å gjøre, og kanskje at du har trent mer før og har et slags grunnlag eller bruker kropp og muskler mer i hverdagen enn du tror. Når jeg passer veldig på kostholdet, og gjerne trener i tillegg, så går jeg ned. Men det er ikke sånn at jeg raser ned bare ved å gjøre små grep som å kutte sjokoladen og majonesen, eller bytte ut brødskivene med omelett. Man kan fort få inn ca samme mengde kalorier selv om man bytter usunt med sunnere. Det er jo nettopp det mange på slankern sliter med, det hjelper ikke så mye å gå over til fullkornspasta, nøtter og nutrilettbarer når man får i seg like mange kalorier som man gjorde før "dietten". Så hvis målet ditt er å ikke rase ned i vekt, men bare bli sunnere så ville jeg ikke bekymret meg. Du får se an hvordan det går etter noen uker med endret kosthold, og justere opp hvis du merker at du begynner å miste vekt. Den enkleste måten er vel å legge til noe sunt fett, som nøtter, oljer, avokado etc. Men i utgangspunktet så tror jeg ikke du trenger å tenke så mye på det, jeg har for en stund siden endret til et litt sunnere kosthold og fråtser i fisk og brokkoli og cottage cheese og kesam og har ikke gått ned et gram (det var heller ikke målet). TL;DR? Anonym poster: e7d1c0a097554af1d3b87de2879df82e 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 21. februar 2013 #8 Skrevet 21. februar 2013 Selv om du er slank er det ikke bra å spise så mye sjokolade og snop og usunn mat hver dag. Du kan få mange livsstilssykdommer av for høyt sukkerinntak og for lite grønnsaker, så jeg ville anbefalt deg å sakte men sikkert kutte ut mesteparten av den daglige sjokoladen din. Det handler ikke bare om å være tynn og se bra ut, det handler jo også om å ikke bli syk.
Gjest Cuntzilla Skrevet 22. februar 2013 #9 Skrevet 22. februar 2013 TL;DR? Anonym poster: e7d1c0a097554af1d3b87de2879df82e Det var skrevet til TS som er interessert i dette og stiller mange spørsmål rundt det, at det ble for langt for de som ikke er i samme situasjon, ikke bryr seg om temaet eller eventuelt er en smule tilbakestående er jo bare sånn det må bli når man gir et utfyllende svar. Du behøver ikke skrive at du ikke evnet å lese det, det er bare å hoppe over som alle andre Håper ikke dette ble for langt for deg, eller at det er vanskelig å lese hele ord. 1
Gjest Skrevet 22. februar 2013 #10 Skrevet 22. februar 2013 Jeg hadde det slik til jeg hadde et år uten mye fysisk aktivitet, så ble jeg lite aktiv, spiste likt men gikk opp i vekt. Nå veier jeg 90, eter absolutt hva jeg vil (og det er ikke sunt skal jeg si ), men vekta holder seg på det samme og jeg må spise mindre om vekta skal gå ned, og trene litt ekstra!
Asso Skrevet 22. februar 2013 #11 Skrevet 22. februar 2013 Det var ikke så verst kosthold egentlig Skulle til å kommentere at innsiden din ikke ser så bra ut, men det var før jeg leste det du spiser Sjokoladen er vel det verste her, og det er ikke så gale
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå