Gå til innhold

Dere som er veganere...

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue
Skrevet

Hei! Har en venninne som akkurat har begynt på et vegansk kosthold. Vet ikke helt hvor det kommer fra, hun har alltid spist ost og kjøtt, men hun sier at det er for helsemessige årsaker fremfor etiske. Poenget mitt er at hun ser ganske sliten og syk ut, blek og trøtt i ansiktet. Hun begynte for en måned siden, og jeg lurer på om dette er normalt? Er det slik at kroppen omsetter seg helt i begynnelsen og lider fordi den får "sjokk", eller er det bare hun som gjør alt helt feil? Har lest litt om dette på nettet, og de fleste sier at de fikk økt energiinntak helt fra begynnelsen av, men det gjelder åpenbart ikke for henne... trenger jeg være bekymret? Jeg er ganske ofte med henne, og hun spiser for det meste salat og nøtter og sånt, har ikke sett henne spise så mye annet, men nå kan det selvsagt hende at hun får i seg annet når jeg ikke er med henne siden vi for det meste er utenfor hjemmet. Hun er i tillegg ganske lat når det kommer til matlaging, så jeg er redd for at hun skal få alvorlige mangelstoffer om hun ikke gjør det skikkelig...

Så hvordan var det for dere i begynnelsen, og hvordan har dere det nå? Er det noe spesielt man må tenke på som veganer som hun kanskje har bommet på? Er ikke moro for hverken meg eller henne at hun har så mangel på energi :-/ Har en venninne som er vegetarianer i tillegg og hun har ikke dette problemet (nå har hun holdt på i flere år da). Men nå er det sikkert lettere å forholde seg til vegetarkosthold fremfor et vegansk et...

Jeg vil ikke være pirkete eller virke som om jeg prøver å lære henne noe, jeg har bare hatt så mye å gjøre med spiseforstyrrelser og venninner som eter feil at jeg får helt hetta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er selv veganer, og gikk inn for det i 8.klasse.11 år siden. jeg var skikkelig slapp og tom for energi i begynnelsen. raste ned i vekt og folk trodde jeg hadde spisevegring og måtte snakke med fagfolk. etterhvert ble jeg sendt til en ernæringsfysiolog, og det viste seg at grunnen til at jeg var så tom for enerfi var fordi jeg ikke fikk i meg riktig og nok mengde av de ulike næringsstoffene. uten riktig sasmmensetning kan det gå virkelig galt!!så anbefaler at hun går til en ernæringsfysiolog som kan sette opp en plan over hvor mye hun MÅ ha i seg av ulike ting for å leve sunt.

jg så ikke selv at jeg spiste "feil", og trengte at folk rundt meg tok signalene dem så på alvor. jeg syns det var skikkelig irriterende og sårende på den tiden, men når jeg ser tilbake på det nå er jeg så takknemlig for at noen greip inn. jeg ble opphengt i hva jeg puttet i meg til enhver tid, uten å tenke over hva jeg faktisk drev med, og det utviklet seg til spiseforstyrrelser.så ja, si noe. men si det på en måte som ikke er ment sårende, men som en hjelpende hånd.å være veganer er ikke galt i seg selv, men når man ikke får i seg det kroppen trenger og ikke setter seg inn i oppbygging av kostholdet osv blir det fort veldig galt uten at man nødvendigvis selv ser problemet.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Takk for et godt svar :) Ja, det er det jeg også tenker. Egentlig er de fleste kosthold gode kosthold så lenge man har nok kunnskaper til at kroppen trives med det, men tror nok hun tok en bråstart uten å lese seg opp på det. Skal absolutt følge med og snakke litt med henne slik at hun tar ordentlig vare på seg selv.

Skrevet

du kan jo lese litt på denne siden f,eks http://veg-veg.no/vegan/bli/hva_spiser_veganere .. ofte blir ting forstått feil, sjøl om det er ment kun til det beste. så ikke bli skuffa om hun reagerer negativt. om hun er veldig fiksert på hva hun putter i seg kan det godt være hun har bikket over grensen alt. og da ser man det ikke selv. man fatter ikke hvorfor folk kommenterer osv. om det blir til at hun går til ernæringsfysiolog så vær klar over at det ikke nødvendigvis må gå gjennom fastlegen.ofte er det det at man må gå via fastlegen som stopper en i å ta kontakt med fagfolk som virkelig kan noe om emnet. jeg gikk via helsesøsteren på skolen, og hun henviste til ernæringsfysiolog. hun skrev da en kortfattet tekst som sa litt om hva jeg trengte hjelp med, slik at jeg slapp å greie ut om alt når jeg kom på timen. da har ernæringsfysiologen et utg. punkt, og han slipper å spør og grave så veldig. vet jo ikke om hun ser undervektig ut, men om hun gjør det kommer de garantert til å spør om de kan veie henne. dette er selvsagt frivillig, men er lurt å gjør det så de kan sette opp en best mulig plan for henne.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg er også veganer, og kjenner jeg blir frustrert av folk som venninna di som ikke setter seg inn i hva de driver med. Å bare spise salat og nøtter er på linje med å spise retter basert kun på kjøtt og saus, spør du meg. Kroppen trenger variasjon!

Mange tror at man bare kutter ut animalske produkter og spiser som før, og at de da blir sunne og friske. Men kroppen trenger jo protein, og det må man hente fra bønner, linser og kikerter eller andre proteinrike matvarer.

B12 er et vitamin veganere må ta tilskudd av, spør om hun tar det:)

Jeg synes det høres fryktelig ut å være veganer og bare spise salat! Jeg spiser jo alt fra brødskiver med pålegg, burgere, wok, gryteretter, thai curry-retter, taco, pizza, gratenger, pai, pannekaker, vårruller, sushi, masse supper, smoothies osv! Det er viktig at hun lærer seg å lage ordentlig god mat med masse næringsstoffer.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Bønner og linser tror jeg kan være godt for henne, venninna mi som er vegetarianer sier at det er en stor del av hennes proteininntak. Huff, ja, jeg blir litt frustrert jeg også. Egentlig burde man snakke med legen lenge før man endrer kostholdet så drastisk. Skal snakke med henne så fort jeg kan, så får jeg se hvordan det går :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Bønner og linser tror jeg kan være godt for henne, venninna mi som er vegetarianer sier at det er en stor del av hennes proteininntak. Huff, ja, jeg blir litt frustrert jeg også. Egentlig burde man snakke med legen lenge før man endrer kostholdet så drastisk. Skal snakke med henne så fort jeg kan, så får jeg se hvordan det går :)

Nåja, de færreste leger kan gi gode kostholdsråd til kjøttetere, og dermed blir det ganske unødvendig å gå til legen for kostholdsråd som veganer. Kosthold er en veldig liten del av pensumet til leger, de vet uhyre lite med mindre de har spesialisert seg.

Dessuten er det jo egentlig ikke så mye man bør vite, bortsett fra det man har nevnt over her. Nøkkelen til ethvert kosthold er variasjon, uavhengig av om man spiser kjøtt, fisk, grønt, rawfood, kosher, er selvforsynt, veganer etc etc. Kroppen trenger litt av alle næringsgruppene hver dag, helst til hvert måltid.

Kanskje du kan vise venninnen din denne tråden, Babyblue? Eventuelt kan du vise henne norske veganerblogger som veganmisjonen og veganeren ? Det er blogger som skriver slik at nybegynnere forstår, men som også kommer oss avanserte til gode :)

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Takk for at du følger opp tråden :D Hun er jo en aktiv bloggleser fra før av, så da kan jeg fint tipse henne om disse uten å virke masete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...